Staat jouw kerstboom al?

01-11-2025 20:45 140 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het viel mij vorige week al op dat sommige mensen al hun kerstboom hebben staan. Toen ik gisteravond met de hond door de wijk liep, zag ik er nog meer.

Ik weet wel dat over het algemeen de kerstboom veel eerder komt te staan dan 10 jaar geleden. Maar nu al in oktober/begin november?

Een kerstboom vind ik wel echt heel gezellig en ik houd me ook niet meer aan de regel (wat vroeger wel wat meer speelde), pas na Sinterklaas de kerstboom. De laatste tijd zet ik de boom in het laatste weekend van november of in het eerste weekend van december op. Plus allerlei andere kerstverlichtingen enzo.

Na een maand ben ik de boom dan ook wel echt zat. Dus als ik de boom nog eerder zou opzetten, dan ben ik het waarschijnlijk al vóór de kerst zat.

Wanneer staat jouw kerstboom?

Totaal aantal stemmen: 206

Hij staat al! (5%)
Begin december, nog voor Sinterklaas. (21%)
Na Sinterklaas. (54%)
Vlak voor kerst. (8%)
Geen boom voor mij. (12%)
Djessy schreef:
01-11-2025 23:06
Ja dat zal gerust, maar ik vind het jammer.
Ben het hier wel mee eens, het bijzondere gaat er zo af.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
Ik vind de buitenlichtjes enzo al wel leuk bij anderen. (En de halloween-huizen ook trouwens)

Maar voor mij nog geen boom (bomen meestal) ik vind het voor een paar weken heel gezellig maar ook beklemmend. Dus net na sinterklaas tot 1 januari is voor mij genoeg.
Lady*Voldemort schreef:
02-11-2025 08:19
Team neppert hier. Niet vanwege allergie, maar ik vind het altijd zo zielig voor die boompjes dat ze dan in de bloei van hun leven worden gekapt en drie weken later op de brandstapel worden gegooid :cry:
Ik adopteer 'm! Na de kerst gaat ie voor een jaar weer terug de grond in en volgend jaar haal ik 'm groter weer op :heart:
De Halloween huizen vind ik leuk zolang het geschikt is voor de ogen van kinderen. Maar ik zag een foto van een huis waarin een in een vuilniszak met tape gewikkeld ‘lijk’ met een strop om de nek aan een huis hing, dat vind ik smakeloos.

De kerstboom komt hier na Sinterklaas in de kamer. En buiten voor het huis heb ik er ook een staan. En eentje achter in de tuin.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Mijn kerstboom is een ratjetoe van kitsch...gebroederlijk leven Efteling, Takkie en de AH-Hamsters naast Donald Duck in mijn boom. Een nepperd, want allergie... Dus de nieuwe AH-hamsterkerstballen. Ik heb ze al :-) En dan begint het te kriebelen. Zal ik dan maar gaan opzetten? Ik denk dat ik wacht tot na de intocht van Sinterklaas. Dan wil ik het toch wel gezellig gaan maken en er lang van genieten.
Ik vind dat sint en kerst vieren prima samen gaan. Heb dat als kind al niet begrepen waarom de boom pas zo laat neergezet werd.
Ik heb een neppert deels ook vanwege longklachten maar wij spelen wel een beetje vals. Wij kunnen de boom versierd en al op zolder kwijt gewoon uitgeklapt en die kunnen we dus ook zo weer neerzetten (hoewel ik overweeg volgend jaar andere kleur ballen enzo te kopen)

Tot vorig jaar hadden we veel kasten in de woonkamer en plankjes waar alles kerstsfeer werd alleen hebben we dit jaar de woonkamer grondig aangepakt en daardoor zijn 4 kasten en 2 plankjes weg gegaan. Ook hadden we een salontafel met vakjes waar je versiering in kon leggen en die is ook vervangen.
Ik heb enorm veel leuke kersthuisjes en moet nu echt keuzes gaan maken. Om eerlijk te zijn zie ik daar een beetje tegenop.
De boom zet ik pas neer nadat ik het graf van mijn eerste echtgenoot “kerstklaar” heb gemaakt met zijn moeder. Hij zou het me nooit vergeven als ik eerder in kerstsfeer was dan hijzelf.
Al met al denk ik dit jaar pas in de eerste week van december.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
De verlichting buiten in de winkelstraten vind ik wel gezellig.

Vroeger met kleine kinderen zette ik de boom een week of 2 voor kerst. Later pas een week voor kerst tot nieuwjaar en de laatste paar jaar een mini boompje en kerstversiering en dan pas een weekje voor kerst en rond oudjaar weer weg.
biol schreef:
02-11-2025 08:13
Ik denk dat je de verkeerde tagt :-).. hier ook een nepper ivm longproblemen van kind…
Dat denk ik ook :proud:
Charlie591 schreef:
02-11-2025 06:45
Het is niet dat ik het niet gezellig vind, maar deel van de charme van een kerstboom is wel de beperkte periode dat je hem hebt staan. Dat maakt het speciaal. En praktisch: een kunstkerstboom vind ik niks, dat is net als kunstgras, mist sfeer. En een echte houd ik toch niet ruim 2 maanden echt mooi, hoe “naaldvast” ze ook verkocht worden.
Anderhalve maand vind ik al heel beperkt :)
Hier ook een echte en die houdt het zes, zeven weken prima uit.
Hier geen boom sinds ik een poes heb die dol is op snoertjes doorkauwen.
6 december zetten we hem op, 2e kerstdag breek ik hem meestal weer af.
You can only succeed when there is room to fail.
Ik heb wel 2 kleine tafelboompjes in de tuin gepland en die worden ook steeds groter. Dus, als het kerstbomentijd wordt gaan deze ook een plek krijgen in huis. Gezellig!
Vanity of vanities; all is vanity
Ik was eigenlijk verbaasd om te lezen dat men al een kerstboom in huis heeft. Kreeg toevallig ook een mail van een vriendin met een foto dat haar boom ook staat.
raccoon schreef:
02-11-2025 20:45
Ik was eigenlijk verbaasd om te lezen dat men al een kerstboom in huis heeft. Kreeg toevallig ook een mail van een vriendin met een foto dat haar boom ook staat.
Dus zelfs in je eigen kring gebeurt het. 😀
Hier vandaag buiten alvast lichtjes opgehangen. De kerstboom komt echt pas in december. Als het aan mij ligt pas half december maar man en kinderen willen vaak al eerder en krijgen meestal hun zin 😉
Ik heb mijn kerstboom altijd al in huis, want nep ;-)
.
Maar opgezet nog niet, denk wel dat dat weekend van de aankomst van de Sint gaat gebeuren, enige weekend dat iedereen een hele dag tegelijk thuis is en zij dat lekker samen kunnen gaan regelen.
En dan ga ik in de avond alles naar mijn zin hangen.

Ik zeg wel al 4 jaar ofzo dat we een nieuwe neppert moeten, eentje waar de lichtjes al in zitten en elk jaar neem ik me voor om dan in januari te gaan kijken of er mooie in de aanbieding is en elk jaar vergeet ik het. :roll: :roll: :roll:
Ik zet hem altijd pas na Sinterklaas op. Meestal pas rond de 15e. 1 januari is hij weer weg.

Ik vind het heel gezellig, maar ook veel werk. Dus ben ook weer blij als "de rust weer is wedergekeerd" in huis.

Mensen moeten zelf weten wanneer ze hem op zetten. Maar als diezelfde mensen dan lopen klagen "Dat er niets voor Sinterklaas versierd wordt" dan denk ik, misschien als iedereen na Sinterklaas de boom zou opzetten dat het Sinterklaas feest niet zo weggedrukt wordt. Daarbij vind ik het absurd dat er vanaf oktober voor kerstdecoratie gewinkeld kan worden. November heb je nog tijd zat!
Carpe Diem!
MissNuada schreef:
03-11-2025 08:17
Ik heb mijn kerstboom altijd al in huis, want nep ;-)
.
Maar opgezet nog niet, denk wel dat dat weekend van de aankomst van de Sint gaat gebeuren, enige weekend dat iedereen een hele dag tegelijk thuis is en zij dat lekker samen kunnen gaan regelen.
En dan ga ik in de avond alles naar mijn zin hangen.

Ik zeg wel al 4 jaar ofzo dat we een nieuwe neppert moeten, eentje waar de lichtjes al in zitten en elk jaar neem ik me voor om dan in januari te gaan kijken of er mooie in de aanbieding is en elk jaar vergeet ik het. :roll: :roll: :roll:
Ik heb vorig jaar mijn nieuwe kerstboom al heel vroeg gekocht, was ook een mooie aanbieding. Misschien nu al kijken ipv in januari.
Mousse28 schreef:
03-11-2025 19:00
Ik heb vorig jaar mijn nieuwe kerstboom al heel vroeg gekocht, was ook een mooie aanbieding. Misschien nu al kijken ipv in januari.
Ik dacht dat januari juist heel vroeg was ;-)
misspatrice schreef:
03-11-2025 08:51
Ik zet hem altijd pas na Sinterklaas op. Meestal pas rond de 15e. 1 januari is hij weer weg.

Ik vind het heel gezellig, maar ook veel werk. Dus ben ook weer blij als "de rust weer is wedergekeerd" in huis.

Mensen moeten zelf weten wanneer ze hem op zetten. Maar als diezelfde mensen dan lopen klagen "Dat er niets voor Sinterklaas versierd wordt" dan denk ik, misschien als iedereen na Sinterklaas de boom zou opzetten dat het Sinterklaas feest niet zo weggedrukt wordt. Daarbij vind ik het absurd dat er vanaf oktober voor kerstdecoratie gewinkeld kan worden. November heb je nog tijd zat!
Ik snap niet wat je hier zegt/ermee bedoelt?
MissNuada schreef:
03-11-2025 20:30
Ik snap niet wat je hier zegt/ermee bedoelt?
Ik heb mensen in mijn omgeving die klagen dat Sinterklaas lang niet meer zo uitgebreid wordt gevierd. Dat er te weinig of negatieve aandacht voor is. Maar diezelfde mensen hebben wel al de kerstboom in oktober op staan. Dan denk ik, van die negativiteit hoef je je niets aan te trekken. En als je meer aandacht wilt voor Sinterklaas is wellicht de kerstboom in oktober opzetten ook niet handig. Winkels spelen er op in. Toen ik kind was, waren de etalages versierd met Sinterklaas en pieten poppen. Tegenwoordig zie je dat bijna nergens meer. Die versiering wordt overgeslagen.
Carpe Diem!
MissNuada schreef:
03-11-2025 20:28
Ik dacht dat januari juist heel vroeg was ;-)
Ja, zou je denken maar blijkbaar hebben ze ook aanbiedingen 2 maanden vóór kerst.
misspatrice schreef:

Dat bepaal jij natuurlijk niet he. Wat een gezeur zeg. Laat de mensen lekker. Ik heb niks met Sinterklaas, het zal me jeuken of dat feest wordt "weggedrukt". En ik zet mijn boom wanneer ik dat wil.
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
misspatrice schreef:

Je kan vanaf net na de zomer chocoladeletters, kruidnoten en weet ik wat voor Sint zooi kopen. Dus dat kerst dan snel volgt is niet gek. En het Sinterklaas wegduwen is volgens mij sterk overdreven, allen is kerst wel een feest van een grotere groep dus dat de winkels daar voor kiezen ipv Sint snap ik wel.

Ik hoor overigens nooit iemand klagen dat Sint verdrukt wordt.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Werd Sint maar een beetje weggedrukt, dan had mijn dochter van bijna 4 niet nu al in de zenuwen hoeven zitten (wat al weken zo is inmiddels). Tegen die tijd dat die man eindelijk in NL is, lig ik eraf met een zenuwinzinking 😂

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven