Strijk jij?

18-09-2020 16:37 231 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic ging het over strijken.

Ik haat het en heb niet eens een strijkplank of -ijzer in huis.

Maar wel eens benieuwd hoe de gemiddelde Viva'er over strijken denkt en of er anno 2020 nog veel kleding gestreken wordt.


Ik hoor ook af en toe van mensen die hun strijk uitbesteden aan oma of een strijk-centrale, dus vul gerust in ...

Strijken jij of je partner of laat je je strijk doen?

Totaal aantal stemmen: 368

Ja, alle kleding, handdoeken, ... (7%)
Ja, maar alleen het hoogst-noodzakelijke (32%)
Ja, 3 keer per jaar (18%)
Nee (42%)
Moet ik hier een antwoord op geven? (2%)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Nee. Mijn vriend strijkt eens per jaar zijn overhemd als hij iets belangrijks heeft zoals een bruiloft of sollicitatiegesprek.
Nee nooit
Ik heb de optie alles ingevuld maar strijk geen handdoeken, ondergoed en beddengoed enzo.
Wel eigenlijk alle bovenkleding. Ik houd ervan als het er netjes uitziet dus dan maar strijken.
Netflix aan en iedere week iets van een uurtje strijken en het is klaar.
Tegenwoordig alleen het hoogst noodzakelijke.
Vroeger streek ik alles, beddengoed, tot de sokken aan toe.
Ik laat het niet liggen tot het een grote stapel is maar strijk vaak na elke droge was 3 á 4 dingen zoals overhemden, blousjes en nette pantalons.
Alle reacties Link kopieren
6 overhemden per week en af en toe broeken
oh ja, zakdoeken ook
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Ja, als ik per ongeluk weer eens iets gekocht heb dat gestreken moet worden omdat het er anders echt niet uitziet :facepalm:
"I love not Man the less, but Nature more..."
tess07 schreef:
18-09-2020 16:55
Ik heb de optie alles ingevuld maar strijk geen handdoeken, ondergoed en beddengoed enzo.
Wel eigenlijk alle bovenkleding. Ik houd ervan als het er netjes uitziet dus dan maar strijken.
Netflix aan en iedere week iets van een uurtje strijken en het is klaar.
dat
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor de optie “ik strijk alles” gekozen, maar die klopt voor mij niet helemaal.
Ik strijk alles behalve ondergoed, sokken, handdoeken en beddengoed.
Nope. Gelukkig hebben we beiden geen baan waar je strijkkleding voor aan hoeft.
Alle reacties Link kopieren
Als ik kaarsvet heb gemorst wordt hij van stal gehaald.

Ook elk jaar wordt hij ingezet om de vouw uit mijn kerstloper te strijken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nauwelijks kleding die gestreken hoeft te worden. Ik draag vooral rokken en jurken en dan vaak van stof die niet kreukt. In de winter draag ik daar vesten over en die hoeven ook niet gestreken. Spijkerbroeken komen ook ongekreukt uit de droger. Ik strijk dus alleen wat echt moet, zoals mijn linnen en katoenen bloeses. En één jurk die wel van een stof is die kreukt.

Man strijkt zijn overhemden.

Vroeger streek ik nog wel alle kinderkleding. Alle die kleine t-shirtjes enzo. Was toch zo gedaan. Maar op een gegeven moment daarmee gestopt. T-shirts komen prima uit de droger, kan zo ongestreken opgevouwen de kast in. Maar ik vouw wel meteen op vanuit de droger. Vroeger deed ik dat niet en gooide het vanuit de droger op een stapel die ik dan eens per week streek, en dan kreukte het lekker in die stapel. Sinds ik opvouw direct vanuit de droger, hoeft echt nagenoeg niks gestreken te worden.

Ik vind kleding met waskreukels wel echt heel slordig staan, dus alle kledingstukken die dat hebben, strijk ik wel. Maar ik en kinderen hebben niet zo heel veel van dat soort kleding.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een stoomapparaatje voor bloesjes ed. Ideaal ding, het ziet er gelijk netjes genoeg uit en is slechts een kwestie van 2 sec werk.
Alle reacties Link kopieren
Als ik iets redelijk glad wil hebben besproei ik het met fijne nevel uit de plantenspuit, dan wordt het binnen een paar minuten voor 80% glad.
Alleen een goedkoop ding voor de strijkkralen :$
Ik strijk niks. Heb ook geen ijzer/plank in huis.
Als ik per ongeluk 'n kledingstuk heb gekocht wat heel kreukgevoelig is dan beschouw ik dat als 'n miskoop. Dat is me echter al jaren niet meer overkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst mijn strijkijzer gevonden, achterin een diepe kast, onder de reistassen. Geen idee trouwens waar mijn strijkplank is. Beide heb ik gekregen toen ik op mezelf ging wonen, ca 28 jaar geleden. In mijn huidige huis heb ik nooit gestreken, ik weet niet meer wanneer ik dat voor het laatst deed. Kan best al 20 jaar geleden zijn.
Of eigenlijk, heel soms strijk ik wel eens een overhemd bij mijn vriend thuis. Even kijken of ik het nog kan (ja, beter dan hij).
watdachtjehiervan schreef:
18-09-2020 16:42
Ik mis de optie: Mijn man strijkt want dat is hier zo. Hij strijkt zijn blouses en sommige shirtjes van ons allemaal. Daarnaast strijkt hij zijn spijkerbroeken want hij vindt dat nodig. Ik vind dat zo niet nodig.
Deze optie mis ik ook. Man wast en daarna strijkt hij zijn overhemden en kleding wat niet uit de kreukels komt.
Nagenoeg niet.
Alle reacties Link kopieren
Zo min mogelijk!

Vriend strijkt zelf z’n overhemden, als het nodig is. Voor zijn werk is dat bij uitzondering nodig en soms prive. En ik ben al eeuwen niet op kantoor geweest en over het algemeen draag ik nu niks wat gestreken hoeft te worden :)
Alle reacties Link kopieren
Niks, nooit.
Ik persoonlijk niet. Heb een heel informeel beroep en draag dus gewoon spijkerbroek met trui of t-shirt en kreukvrije jurkjes.

Man wel, die heeft een zakelijk beroep en draagt vaak overhemden. Die hij dus moet strijken, want ik heb daar én een gruwelijke hekel aan én te lang staan is voor mij fysiek niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Alleen de slopen en linnen kleding. Heb geen droger, maar hang alles zo op dat strijken niet nodig is. En bij nader inzien wel; dan strijk ik dat kledingstuk voor ik het aantrek. Ook ik word er rustig van.
Everything you see I owe to spaghetti!
Ik strijk alles waarvan ik vind dat het gestreken moet worden. Kleding dus, verder niet.

Twee kinderen in de horeca die 'zelf' hun overhemden thuis moeten wassen. Die overhemden strijk ik dan ook nog maar even.
Alle reacties Link kopieren
Alleen kleding die erg kreukt, een linnen broek of bloes en mijn dochters hebben een aantal katoenen jurken die ook gestreken moeten worden.
Het zijn max. 5 kledingstukken per week voor 5 personen, soms maar 2.
Alle reacties Link kopieren
Laatste keer dat ik mijn strijkbout gebruikte was om een kunstwerk van strijkkralen te strijken.
Kinderen zijn inmiddels 19 en 22.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven