Strijken, wat doe ik fout?

14-02-2020 16:43 39 berichten
Hallo allemaal! Ik heb advies nodig van de goede huisvrouwen onder jullie. Ik kan niet strijken en ik weet niet wat ik fout doe.
Ik heb een normaal Philips strijkijzer gekocht en ik doe er water in. Toch blijft alles gekreukeld als ik strijk. Ook gewoon de simpele t-shirts worden nooit echt glad.
Ook als ik het stoomknopje gebruik blijft alles nog mega kreukelig, dat het echt geen porum is om aan te trekken.

Heeft iemand goede tips? Of heeft iemand een idee wat ik mogelijk fout doe?
Geen idee, ik strijk nooit.
Alle reacties Link kopieren
Heb je er twee knoppen op zitten waarmee je de hitte en de stoom kan instellen?
Ik heb de gouden tip! Niet strijken!
Ik hang de was als het nat is op een hanger. Als het droog is vouw ik het op.

Een blouse moet wel gestreken worden maar dat laat ik mijn man doen.
Alle reacties Link kopieren
Strijk je warm genoeg ?



En als het echt niet lukt : https://www.jumbo.com/nibro-strijkspray ... gKuG_D_BwE
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Als het heel erg gekreukt is dan spray ik er water op met de plantenspuit voor ik strijk. Als het goed is zit er ook zo'n spray-functie op je strijkijzer, maar een simpele plantenspuit vind ik nog net wat fijner werken.

Verder even checken of je strijkijzer wel op de goede stand staat, een katoenen overhemd strijken als je strijkijzer op de stand voor zijde staat bijvoorbeeld.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ja en een draaiknop voor temperatuur die staat op max. Ik voel me zo dom nu. Moet ik die knoppen gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Staan vast wel filmpjes op you tube. Maar T shirts strijken??
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
- Strijk de stof vochtig. De stoom/sprayfunctie van je strijkijzer helpt daarbij, maar het werkt nog beter om te strijken als het wasgoed überhaupt nog niet helemaal droog is. Terwijl het droogt worden de kreuken namelijk gefixeerd, als je dat voor bent, wordt je strijkgoed een stuk gladder. Als het na het strijken dan nog niet helemaal droog is, kun je het nog even uithangen om het laatste vocht te laten verdampen. - Strijk recht op de stofrichting. Als je het strijkijzer in cirkels of schuin over de stof beweegt, bestaat het risico dat je de stof uit vorm 'trekt' (daarom is een superglad strijkijzer ook zo belangrijk) en dan krijg je het bijna niet meer glad. Er ontstaan dan bobbels, waardoor je al snel kreuken de stof in strijkt in plaats van eruit
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=A7cOZXlVXcs

Van een T-shirt kon ik niet vinden.

Vouwen wel. Kijken, is echt wonderbaarlijk.

https://www.youtube.com/watch?v=ue7-z6c57J8
feow wijzigde dit bericht op 14-02-2020 16:50
36.00% gewijzigd
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
14-02-2020 16:47
Staan vast wel filmpjes op you tube. Maar T shirts strijken??
Als ze onder een overhemd gaan dan strijk ik alleen het voorpand. Maar een “ goed “ t shirt strijk ik ook vaak.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Techniek - strijk altijd met lange, langzame streken en met gelijkmatige druk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
waarschijnlijk strijk je wel goed, maar hang je je was niet goed te drogen. Dan zit de kreuk van de wasmachine er nog in zeg maar en dan droogt die mee op. Bij katoen of linnen is dat echt lastig eruit te krijgen. Maw: netter ophangen dus.
Alle reacties Link kopieren
“ Maar heel veel shirtjes of truitjes waar kunstvezels in verwerkt zitten strijk ik niet. Die leg ik, uiteraard wel netjes opgevouwen, in de kast en zodra ik het wil dragen doe ik ze even 2 minuutjes in de droger. Hierdoor ‘ontspannen’ de vezels en wordt het glad. Vervolgens doe ik het shirtje direct aan, dus is het perfect. En oh ja, als iets uit de droger komt, direct even opvouwen. We laten de gedroogde was heel vaak liggen in de wasmand voordat we het opvouwen of strijken. Nou, die kreukels zijn zooo lastig weg te krijgen! Even opvouwen of oprollen en je zult zien dat de ergste kreukels wegblijven. “


https://schoonmakenmetmarja.nl/wassen/strijken/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik stop alles in de droger.. Volgens mij moet ik daar eens mee ophouden.
Wordt je strijkijzer goed warm? Misschien is het wel stuk. Het plekje dat je net gestreken hebt moet echt heel heet aanvoelen.
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
14-02-2020 16:54
Ik stop alles in de droger.. Volgens mij moet ik daar eens mee ophouden.
de droger zou net moeten helpen. je moet het wel direct uit de droger halen als het klaar is.
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
14-02-2020 16:54
Ik stop alles in de droger.. Volgens mij moet ik daar eens mee ophouden.
Haal je het er direct uit? Als je het te lang laat liggen krijg je kreukels.
Alle reacties Link kopieren
T-Shirts juist strijken

Om shirtjes of truien goed te kunnen strijken, moeten ze eerst naar links worden gedraaid. Dit is vooral het geval wanneer er afdrukken of andere prints op het wasgoed zijn afgedrukt. Span het shirt eerst zorgvuldig over de strijkplank, zodat de stof al bijna kreukvrij op de strijkplank ligt. Vermijd dat je over de naad van je shirt strijkt, dit zal alleen nog maar meer kreukels veroorzaken. Strijk nu met lichte druk over het kledingstuk. Houd het strijkijzer hierbij altijd in beweging, dit voorkomt dat je brandplekken krijgt in je kleding. Nu kun je het shirt rondom kreukvrij strijken door het beetje bij beetje op de strijkplank mee te spannen. Als je hiermee klaar bent, kun je je shirt naar rechts draaien en de mouwen aan beide kanten gladstrijken. Mocht je een vouw hebben gestreken, trek je het shirt weer strak en strijk je er nogmaals overheen.


https://www.c-and-a.com/nl/nl/shop/de-j ... -kreukvrij
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je doet toch wel de stekker er in hé :D


Voel je of hij wel heet wordt?
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
14-02-2020 16:56
T-Shirts juist strijken

Om shirtjes of truien goed te kunnen strijken, moeten ze eerst naar links worden gedraaid. Dit is vooral het geval wanneer er afdrukken of andere prints op het wasgoed zijn afgedrukt. Span het shirt eerst zorgvuldig over de strijkplank, zodat de stof al bijna kreukvrij op de strijkplank ligt. Vermijd dat je over de naad van je shirt strijkt, dit zal alleen nog maar meer kreukels veroorzaken. Strijk nu met lichte druk over het kledingstuk. Houd het strijkijzer hierbij altijd in beweging, dit voorkomt dat je brandplekken krijgt in je kleding. Nu kun je het shirt rondom kreukvrij strijken door het beetje bij beetje op de strijkplank mee te spannen. Als je hiermee klaar bent, kun je je shirt naar rechts draaien en de mouwen aan beide kanten gladstrijken. Mocht je een vouw hebben gestreken, trek je het shirt weer strak en strijk je er nogmaals overheen.


https://www.c-and-a.com/nl/nl/shop/de-j ... -kreukvrij
Dat links en recht moet niet letterlijk genomen worden. Zal letterlijk uit het Duits vertaald zijn.

Links = binnenkant ( binnenstebuiten).
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Je laat dat ding wel heet worden en je legt e.a. netjes strak op de strijkplank?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Gooi dat strijkijzer weg en koop een droger!
Alle reacties Link kopieren
De wasmachine niet te vol proppen, en vochtig ophangen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Loekie12345 schreef:
14-02-2020 16:54
Ik stop alles in de droger.. Volgens mij moet ik daar eens mee ophouden.
Dan ben je te pietluttig wat kreukjes betreft. In t-shirst zit doorgaans een percentage stretch dus als je ze weer aantrekt dan gaan restantkreukjes er vanzelf weer uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven