Studio kopen? Wel of niet doen?

24-01-2020 00:39 149 berichten
Hi,

Graag zou ik jullie advies willen over de volgende situatie:

Ik huur nu een appartement, in de vrije sector, in een middelgrote stad waar de woningmarkt erg krap is. Ik heb een goed inkomen, maar de huur van ruim 900,- p.m. hakt er flink in. Ik wil eigenlijk wel wat gaan kopen, maar in mijn prijsklasse (tot 200.000,-) is er in de betere wijken zeer weinig tot geen aanbod. Verder; ik ben 35 jaar en bewust single en kindvrij.

Oke tot zover de situatieschets. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een nieuwbouwstudio op een fantastische locatie. De studio is 32 m2 en kost net geen 170.000,-

Qua woonlasten zou ik er maandelijks 500,- op vooruit gaan én ik zit op een fantastische locatie (is belangrijk voor mij). Maaaaarrrrr.... ik ben 35 jaar en het voelt ergens heel stom om nu nog in een studio te gaan wonen (ondanks dat ik weinig geef om m2).

Daarnaast heb ik begrepen dat er veelal studenten zullen gaan wonen wiens ouders de studio gekocht hebben. Hoe gaat het zijn om grotendeels tussen de studenten te zitten? Zullen er ondanks het kleine aantal m2 veel feestjes zijn?

Aan de andere kant, er is gewoon bijna niks te koop hier, dit zou heel goed een once in a lifetime kans kunnen zijn.

Wat vinden jullie? Zie ik iets over het hoofd? Meer mensen in een soortgelijke situatie?
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, dat is helemaal niet zeker. Ik denk dat zo'n studio ook heel aantrekkelijk is voor mensen die net zijn begonnen met werken.
Ik zou het niet doen. In verband met de studenten en de zeer beperkte ruimte.
Ik zou liever wachten tot ik meer zou kunnen lenen en iets anders zou kunnen kopen.
Nadeel is natuurlijk wel je hoge huur.
Alle reacties Link kopieren
Maar wanneer zou je substantieel meer kunnen lenen? In een stad met een krappe woningmarkt gaan de prijzen dermate snel omhoog dat je met meer werken of een beter betaalde baan er nog niet bent.

De verwachting is niet dat de huizenprijzen de komende jaren flink gaan dalen. Integendeel, de verwachting is dat de stijging door gaat zetten.

Als je door te kopen 400 euro per maand goedkoper uit bent heb je na 10 jaar een besparing van bijna 50K te pakken.

edit: Waarschijnlijk meer want huurprijzen stijgen ook elk jaar.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou belangrijk zijn of ik buiten zou kunnen zitten. Hoeft niet veel te zijn, maar 2 tuinstoelen groot is al zalig. Anders zou ik me echt opgesloten voelen. En is er wel nog een berginkje oid? Dat scheelt ook al heeeel veel.
Verder geef ik ook niet zoveel om ruimte dus dat zou me verder niet belemmeren.

Oh en is er een liff? Heb een vriendin die ooit samenwoonde in een appartement met 1 slaapkamer, 3 hoog, geen lift. Was prima. Maar ze kregen het later niet meer verkocht... vooral die lift sloot elke senior uit. En jonge mensen wilden vaak niet kopen ivm kostenkoper en dat je er dan toch minstens 5 jr moest blijven om die eruit te krijgen...
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
24-01-2020 01:12
Kun je aan de makelaar vragen of er regels zijn. En of er bijvoorbeeld een vve is?

Een vve is verplicht en vorm je met alle (toekomstige) eigenaars. Er staan regels in het splitsingsreglement, aangevuld met het huishoudelijk reglement dat de vve gezamenlijk vaststelt.

TO, houd je er rekening mee dat je, naast de koopprijs, ook geld moet hebben voor wand- en vloerafwerking, raamdecoratie en wellicht zelfs keuken en badkamer? Als je dat allemaal in het vizier hebt en het kunt betalen zou ik het gewoon doen. Ik woon in een appartement dat vijf jaar geleden is gebouwd en ik hoor mijn buren nooit, zo goed is het geïsoleerd.
Ik zou het te klein vinden. Maar jij vindt duidelijk locatie belangrijker dus ik zeg in jouw geval: doen! En het geld dat je bespaart opzij zetten zodat je evt over een paar jaar makkelijker iets anders kunt kopen, mocht het toch niet bevallen.
Zou ik nooit doen. Ken wat mensen die een studio hadden toen de markt instortte en kwamen er niet vanaf en enorm in waarde gedaald.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er in datzelfde nieuwbouwproject geen 2 of 3 kamerappartementen te koop?

Ik zou het niet doen. Te klein en zou niet tussen de studenten willen zitten. Dat laatste zou ik me overheen kunnen zetten voor meer ruimte.

Studios zijn trouwens serieus ongewild, zelfs voor studenten. Dus met verkopen wordt het met een beetje pech ook wat lastig.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
24-01-2020 07:32
Studios zijn trouwens serieus ongewild, zelfs voor studenten. Dus met verkopen wordt het met een beetje pech ook wat lastig.
Jij bent makelaar in grote stad?
Thanks voor de reacties! Wisselende meningen! :proud:

Even wat antwoorden op vragen;

- Ik ben bekend met het concept van een VVE (ik heb eerder in een koopappartement gewoond), dat is geen obstakel. Overigens zijn die kosten heel laag (zo rond de 50,- p.m.).

- Wachten tot ik meer kan lenen is niet heel haalbaar. Ik zit qua salaris voor het werk wat ik doe al redelijk aan mijn max. En dat is ook echt een hartstikke prima salaris overigens.

- Iets buiten de stad kopen wil ik niet, ik ben juist bewust in de stad gaan wonen. Locatie is voor mij veel belangrijker dan ruimte.

- Ook buitenruimte geef ik niet zoveel om, ik heb nu ook een balkon, maar ik zit amper buiten in de zomer. Ik ga dan toch vaak liever een terrasje pakken ofzo.

- Iemand had het over liever een oudere woning kopen om die op te knappen. Maar die keus is er dus helemaal niet in de stad waar ik woon. Er zijn in de starterscategorie gewoon bijna geen huizen (zowel huur als koop). Er is hier in de stad een hele slechte wijk (met veel criminaliteit), daar staan dan nog wel geregeld appartementen te koop. Maar ik zie het niet zitten om daar te wonen (veel schietpartijen geweest afgelopen jaar).

- Het is overigens een klein complex met 8 studio's en nog 2 appartementen. Ik heb hoe dan ook maar aan 1 kant directe buren en ik heb onderburen.

- De makelaar die dit project verkoopt gaf aan dat dit een goede investering was omdat de huizenprijzen nog steeds stijgen. Maar goed, die man verkoopt iets, dus hoe objectief is zijn mening. Ik heb ook wel nagedacht over wat als de huizenmarkt weer instort. Aan de andere kant; dit is een grote, populaire, groeiende stad met grote woningkrapte; ik vermoed dat ik er niet mee zou blijven zitten.

- Iemand vroeg ook nog naar een toekomstige partner. Het is lastig om in de toekomst te kijken, maar ik sta momenteel totaal niet open voor een relatie. En mocht die er wel komen dan wil ik sowieso niet samenwonen. Deze keus kan ik dus echt baseren op mijn eigen wensen.

Ik twijfel ook nog een beetje over de temperatuur. Ik slaap graag koel, maar dat is in een studio natuurlijk lastiger realiseerbaar. Alhoewel ik 's nachts natuurlijk de ramen open kan zetten. Iemand daar nog ervaringen mee/tips over?

Leuk trouwens te lezen dat er zoveel verschillende meningen zijn. Maar ook leuk dat toch een aantal mensen ook fijne ervaringen met een studio heeft! Thanks voor de adviezen tot dusver! Meer adviezen zijn nog welkom :)
Alle reacties Link kopieren
Op kleine vierkante meters kan je best veel tegenwoordig. Dat is een beetje creatief indelen. Dat zou voor mij geen probleem zijn.
Wel zou ik graag een goede berging willen hebben om de spullen kwijt te kunnen en buitenruimte.
En als het kan zou ik mijn slaapgedeelte afschermen.
Je klinkt best wel enthousiast. Ik zou het doen als ik jou was. Als het goed voelt en jij prima tegen de weinige ruimte kan en het verder aan je eisen voldoet, waarom niet?
Lekker boeiend wat mensen ervan vinden toch?
Ik geef zelf ook niets om een buitenruimte, heb nu een balkon maar zit daar ook nooit op.

Zo te horen is het ook geen enorm gebouw dus zal de overlast wellicht meevallen. Je kan altijd vooraf alvast langs de deuren gaan om te informeren bij de buren hoe dat zit met overlast. Ben je een goede slaper? Oordoppen kunnen ook een hoop helpen mochten er studenten met feestjes zijn.
Mijn zoon (student) woont in een studio ik zou er gillend gek van worden alles in dezelfde ruimte eten, slapen en koken.
Hoe belangrijk vind je het om je buren te kennen?
Mijn ervaring met studenten en jonge werkende buren is dat ze geregeld verhuizen en zich niet voorstellen aan hun nieuwe buren. Ik ken dan ook alleen de 50ers in de straat, de rest zijn een soort generieke baardjes en staartjes.

Mijn ervaring is ook dat ze die kleine woonruimte geregeld verhuren via Airb&b, dan heb je dus niet één baardje maar zes dronken Engelsen of een roedel Italianen aan t lachgas naast je.

Je kunt je ook nog afvragen met wie je in de vereniging van eigenaren komt en met wie je dus moet vergaderen over vuilnis bij de entree en brandveiligheid enzo.

Is er een buitenruimte bij (balkon, dak) en is die gedeeld of niet?
Zit er een berging bij?
Alle reacties Link kopieren
Betonrot schreef:
24-01-2020 08:01
Mijn ervaring met studenten en jonge werkende buren is dat ze geregeld verhuizen en zich niet voorstellen aan hun nieuwe buren.

Het gaat om een koopwoning, daar blijven mensen over het algemeen wel een (flink) aantal jaar wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het dus echt niet doen.

Veel te klein, en als de woningmarkt instort krijg je dit soort kleine studios alleen nog met flinke restschuld verkocht.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Er zit idd een berging bij!

@ Betonrot; ik vind het niet zo belangrijk om mijn buren te leren kennen. En qua verhuur van de studio's via airbnb; ik denk niet dat dat gaat gebeuren. We zijn niet een enorme toeristische trekpleister. Daarnaast kun je daar in de vve natuurlijk afspraken over maken. Overigens zit je dus met 8 personen in de vve (groter is het complex niet).

@ Madrid; de woning wordt nog gebouwd en eind van het jaar pas opgeleverd. Even bij de buren langs kan dus niet ;)
wished- schreef:
24-01-2020 08:07
Ik zou het dus echt niet doen.

Veel te klein, en als de woningmarkt instort krijg je dit soort kleine studios alleen nog met flinke restschuld verkocht.
Ik zit ook wel in over de woningmarkt. Aan de andere kant; alle woningen worden nu voor hoge bedragen verkocht. Als de markt instort zitten al die kopers met restschulden. Ik heb in 2007 een appartement gekocht. Starterswoning, 58 m2. In de crisis raakte ik die aan de straatstenen niet kwijt, stond ver onder water (was wel in een andere stad dan waar ik nu woon overigens). Dus ja... zodra de markt instort maakt het denk ik niet uit wat je verkoopt; je hebt dan altijd pech.
Alle reacties Link kopieren
Op basis van jouw laatste reactie zeg ik doen! Ik heb 4 jaar in een studio van 35m2 samen gewoond en ik vond het echt prima te doen. Met sommige dingen was het lastig, maar dat had er vooral mee te maken dat we samen woonden. Het was wat klein om mensen te ontvangen, maar dat zul je in alle kleine appartementen hebben. Sommige mensen schrijven dat ze gek werden om alles in 1 ruimte te doen maar dat herken ik niet, ik vond het juist wel prettig. En je maakt toch wel hoekjes, je hebt een bank, een eetgedeelte, een bed. Wat je zelf schrijft over warmte snap ik niet zo, wij gooiden gewoon alle ramen (3) open en dan kwam er best wat frisse lucht binnen. Je hebt toch vaak maar aan een kant ramen in je slaapkamer?

Maak je niet druk om wat anderen van je vinden, de meeste mensen wonen graag groot maar jij niet, prima toch? En als je het toch niks vindt dan verkoop je het toch gewoon weer. In tegenstelling tot anderen denk ik dat studio's helemaal niet zo ongewild zijn, ik heb een tijd aan de universiteit gedaan en ik had meerdere collega's die in een studio woonden. Veel mensen zoals jij, die ruimte niet zo belangrijk vonden, alleenstaand waren en veel weg waren en juist een goede locatie wilden. Volgens mij komen er alleen maar meer alleenstaanden die met de huidige huizenprijzen toch een fijn plekje voor zichzelf zoeken. Succes met beslissen!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Ik ben van dezelfde leeftijd en ook single. Ik heb vier slaapkamers en dat is misschien een beetje too much. Maar ik zou altijd voor minstens 2 slaapkamers gaan, nu. Een om in te slapen en een voor logeetjes, hobby, rommel, thuiswerken etc.

Maar boven ALLES zou ik niet tussen de studenten willen wonen. Ik woon nu al naast studenten en vergis je niet. Die beseffen zich niet dat sommige mensen om zes of zeven uur op moeten staan door de week. Letterlijk: dan zeg ik dat tegen ze en dan kijken ze me aan of ze water zien branden.
Alle reacties Link kopieren
Zonder grap, 170K voor een bezemkast? Die prijzen zijn echt te belachelijk voor woorden.
Ik begrijp wel dat die 400 euro bestedingsruimte erg aantrekkelijk is, maar 170K is echt serieus veel geld.
Ik zou het niet doen ook al geef je aan dat m2 voor jou niet het belangrijkste is.
Kookgeuren, je was niet kwijt kunnen en je spullen, nee, het is echt een slecht idee.

Een idee om buiten de stad iets te kopen?
Alle reacties Link kopieren
als ik jou was zou ik het doen. ik "hoor" je enthousiasme en volgens mij heb je al besloten!

en dat is het belangrijkste toch?

Voor mij persoonlijk klinkt het als mijn grootste nachtmerrie met extra buikkramp voor de prijs (mijn hoekwoning incl 420m2 grond was 167.000) maar ik ben een echt plattelandsmens en wil zelfs in een vakantiehuisje een aparte slaapkamer...
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Een studio niet verkoopbaar? Ik had de mijne binnen 2 weken verkocht. Vriendin van mij heeft haar studio in Amsterdam net verkocht met bijna 2 ton winst. Mensen vochten er om. In een stad met een uni raak je het echt wel kwijt. De meeste jonge mensen kunnen geen 4 ton lenen.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij ook vreselijk klein, daarnaast ook veel te duur. Ik heb vroeger met mijn partners op 50m2 gewoond ( wel 2 kamers). En zonder buiten. Was leuk voor even in het studentenleven, maar zou er nu niet meer aan moeten denken. De was hing in de gang, en de kookgeur hing in bed :P
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Polderbewoner schreef:
24-01-2020 08:30
Zonder grap, 170K voor een bezemkast? Die prijzen zijn echt te belachelijk voor woorden.
Ik begrijp wel dat die 400 euro bestedingsruimte erg aantrekkelijk is, maar 170K is echt serieus veel geld.
Ik zou het niet doen ook al geef je aan dat m2 voor jou niet het belangrijkste is.
Kookgeuren, je was niet kwijt kunnen en je spullen, nee, het is echt een slecht idee.

Een idee om buiten de stad iets te kopen?
Alsof je buiten de stad iets nieuws kunt vinden onder de 2 ton... In Delfzijl misschien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven