Studio kopen? Wel of niet doen?

24-01-2020 00:39 149 berichten
Hi,

Graag zou ik jullie advies willen over de volgende situatie:

Ik huur nu een appartement, in de vrije sector, in een middelgrote stad waar de woningmarkt erg krap is. Ik heb een goed inkomen, maar de huur van ruim 900,- p.m. hakt er flink in. Ik wil eigenlijk wel wat gaan kopen, maar in mijn prijsklasse (tot 200.000,-) is er in de betere wijken zeer weinig tot geen aanbod. Verder; ik ben 35 jaar en bewust single en kindvrij.

Oke tot zover de situatieschets. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een nieuwbouwstudio op een fantastische locatie. De studio is 32 m2 en kost net geen 170.000,-

Qua woonlasten zou ik er maandelijks 500,- op vooruit gaan én ik zit op een fantastische locatie (is belangrijk voor mij). Maaaaarrrrr.... ik ben 35 jaar en het voelt ergens heel stom om nu nog in een studio te gaan wonen (ondanks dat ik weinig geef om m2).

Daarnaast heb ik begrepen dat er veelal studenten zullen gaan wonen wiens ouders de studio gekocht hebben. Hoe gaat het zijn om grotendeels tussen de studenten te zitten? Zullen er ondanks het kleine aantal m2 veel feestjes zijn?

Aan de andere kant, er is gewoon bijna niks te koop hier, dit zou heel goed een once in a lifetime kans kunnen zijn.

Wat vinden jullie? Zie ik iets over het hoofd? Meer mensen in een soortgelijke situatie?
Mensen die zich in TO's wensen kunnen verplaatsen zeg vrijwel allemaal 'doen'. En mensen die erg bij zichzelf af gaan, zeggen 'niet doen'. Lijkt me duidelijk dus TO.
Persoonlijk zou ik een kamer te weinig vinden, maar ik zou als alleenstaande zeker een tweekamerwoning overwegen. Ik heb niet veel ruimte nodig, en heb het liefst een overzichtelijk huis waarin mijn hoardersaanleg zo min mogelijk kans krijgt om te ontwikkelen. Mijn huis met tuin wat ik nu heb, heb ik alleen voor de kinderen. Het is me teveel werk, qua huishouding en qua onderhoud. Daarbij houd je bakken geld over met een goedkoper huis waarvan je dan weer lekker op vakantie en uit eten kunt.
Alle reacties Link kopieren
Het is in deze markt een goedkope manier om te wonen. Als het bij je past, doen! Ik zie op ginds van die hele kleine huisjes in Amsterdam (vergelijkbare oppervlakte) waar de bewoners met hele creatieve oplossingen een leuk volwaardig huisje van weten te maken. Daar zou ik dan wel in investeren.

Een vriend van mij had overigens ooit een studio in Utrecht. Dat ging wel bijna mis. Veel overlast van de studenten in het huis, die anders met de gemeentelijke ruimten omgaan en een ander ritme hebben. En toen de markt instortte raakte hij het niet kwijt. Gelukkig stegen de huizenprijzen weer en heeft hij het met een kleine overwaarde verkocht.

Voordeel voor jou lijkt me dat je bovenin op een hoek woont. Dat is waarschijnlijk redelijk rustig.
Kissie30 schreef:
24-01-2020 08:41
Ik heb nu een 2e slaapkamer en die gebruik ik helemaal niet. In mijn vorige woning hing mijn was ook in de woonkamer, dat zijn geen storende elementen voor mij. Dat van die studenten vind ik idd wel een dingetje. Aan de andere kant; in mijn vorige woning woonde een jong stel naast me die ook heel veel lawaai maakten.
Heb je ook geen broers of zussen met kinderen of een kinderwens? Ik weet niet hoe leuk je kinderen vind maar mocht je neefjes of nichtjes hebben die wel eens bij je willen logeren zou een extra kamer wel handig zijn natuurlijk. Ik krijg in april mijn eerste neefje en wil om de week op gaan passen en zou het leuk vinden als hij ook bij mij komt logeren, ook als hij wat ouder wordt. Maar momenteel heb ik ook maar een slaapkamer ( wel een hele grote dus een bedje is zo neergezet maar toch ). Nu woon ik in een sloopwoning en moet ik er binnen 2 jaar uit maar ik ga dus ook op zoek naar een huis met 2 slaapkamers zodat mijn neefje zijn privacy heeft ( en ik ook ).
Maar nogmaals, wie weet is dit in jouw situatie wel niet van toepassing. Het is maar een idee.
Alle reacties Link kopieren
Als je alleen bent is een studio wel te doen volgens mij. Over de studenten zou ik toch eerst zekerheid willen voordat je hierop zou afzien. Wie weet zijn verschillende ouders/studenten komen kijken, maar hebben helemaal niet gekocht. Of maar 4 studenten op de 8 studio's/2 appartementen. Er wordt altijd veel gezegd maar als je het dan checkt is het helemaal anders.
Alle reacties Link kopieren
Wel vreselijk duur zeg, 170000 Euro voor 32 m²
:woa:
poker wijzigde dit bericht op 24-01-2020 09:39
0.92% gewijzigd
Madrid87 schreef:
24-01-2020 09:35
Heb je ook geen broers of zussen met kinderen of een kinderwens? Ik weet niet hoe leuk je kinderen vind maar mocht je neefjes of nichtjes hebben die wel eens bij je willen logeren zou een extra kamer wel handig zijn natuurlijk. Ik krijg in april mijn eerste neefje en wil om de week op gaan passen en zou het leuk vinden als hij ook bij mij komt logeren, ook als hij wat ouder wordt. Maar momenteel heb ik ook maar een slaapkamer ( wel een hele grote dus een bedje is zo neergezet maar toch ). Nu woon ik in een sloopwoning en moet ik er binnen 2 jaar uit maar ik ga dus ook op zoek naar een huis met 2 slaapkamers zodat mijn neefje zijn privacy heeft ( en ik ook ).
Maar nogmaals, wie weet is dit in jouw situatie wel niet van toepassing. Het is maar een idee.
Ik zou nooit, maar dan ook nooit, een extra groot huis kopen voor een eventuele logé die sporadisch langs komt. Voor een luchtbedje of reservematras is altijd wel een plekje te vinden als je een meubelstuk aan de kant schuift. Voor privacy zou je zelfs een speelgoedtentje neer kunnen zetten, waar een kind in kan liggen. Dat maakt logeren extra gezellig en speciaal!
Alle reacties Link kopieren
Financieel kan je er natuurlijk helemaal geen buil aan vallen. Zelfs al stort de woningmarkt in, dan betaal je voor jouw huis nog steeds bijna de helft minder als voor een huurstudiootje.
Dat zou voor mij het belangrijkste zijn. En dat is gedekt, dus, geen probleem. Ik las van de week ergens dat de huizencrisis nu vergelijkbaar is met die net na WOII. Als wij die stijging nog mee gaan maken, ben je spekkoper. En zo niet, dan zit je ook nog goed, met de huidige markt. Het kan volgens mij niet enorm instorten, omdat er gewoon te weinig huizen zijn.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Fransje-Noord schreef:
24-01-2020 09:39
Ik zou nooit, maar dan ook nooit, een extra groot huis kopen voor een eventuele logé die sporadisch langs komt. Voor een luchtbedje of reservematras is altijd wel een plekje te vinden als je een meubelstuk aan de kant schuift. Voor privacy zou je zelfs een speelgoedtentje neer kunnen zetten, waar een kind in kan liggen. Dat maakt logeren extra gezellig en speciaal!
Ik denk dat dus vaak bij tv-programma's wanneer mensen een grote keuken willen om gasten te ontvangen enzo. Ik zou ook nooit mijn huis afstemmen op andere mensen.
Fransje-Noord schreef:
24-01-2020 09:39
Ik zou nooit, maar dan ook nooit, een extra groot huis kopen voor een eventuele logé die sporadisch langs komt. Voor een luchtbedje of reservematras is altijd wel een plekje te vinden als je een meubelstuk aan de kant schuift. Voor privacy zou je zelfs een speelgoedtentje neer kunnen zetten, waar een kind in kan liggen. Dat maakt logeren extra gezellig en speciaal!
Snap ik. Op zich heb ik nu ruimte zat want ik heb een groot huis maar wel maar een slaapkamer. En mijn broer wil nog meer kinderen dus er komt er vast nog een bij.
Ik ga mijn woonwensen er ook niet op afstellen maar een extra kamer zou gewoon handig zijn omdat wij een hechte familie zijn en ik verwacht dat neefje(s) straks veel bij mij zullen logeren.
Ik heb als kind ook bij mijn stiefvader gelogeerd die maar een slaapkamer had en dan sliep ik met broer in de woonkamer. Wij vonden dat toen ook enorm leuk. Maar ik ben een slechte slaper en met een kind of 2 op mijn slaapkamer zou ik niet goed slapen vermoed ik.
Maar goed, ze kunnen altijd in de woonkamer inderdaad. Ik vond dat echt een avontuur, tussen de planten slapen. :P
Fransje-Noord schreef:
24-01-2020 09:26
Ze is bewust vrijgezel en heeft geen kinderen. Wat heb je dan te zoeken in een dorp buitenaf? Ik kan me voorstellen dat locatie dan belangrijker is dan een huis met veel ruimte. Volgens mij moet je trouwens naar Oost-Groningen om een huis te kunnen kopen onder die prijs, en dat lijkt mij vrij ver weg van je werk.
Tja, ik ben ook een kindvrije single en woon juist graag buiten af. Hou zelf van rust en groen ipv opgestapelde betonnen schoenendozen.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
24-01-2020 09:27
Mensen die zich in TO's wensen kunnen verplaatsen zeg vrijwel allemaal 'doen'. En mensen die erg bij zichzelf af gaan, zeggen 'niet doen'. Lijkt me duidelijk dus TO.

Precies.

Ik zou het je aanraden om te doen. En leeftijd maakt niet uit. Ben ouder dan jij maar ik heb ook een scenario in mijn hoofd waarbij ik me prima thuis zou voelen in een kleine studio.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Behalve dat je denkt dat anderen het 'stom' vinden (who cares?), zie je zelf alleen het probleem van de studenten. Zoek dat dan verder uit en probeer idd een studio op de bovenste verdieping te krijgen.
Hoe dan ook: valt het toch tegen, ben je vast snel weer van de studio af. Hoogstwaarschijnlijk met winst, dus ik zou het gewoon doen (als ik jou was, zelf heb ik graag wat meer ruimte).
.
Het zou voor mij niks zijn. Wij hadden 121 m² nieuwbouw met tuin in de randstad voor 20K minder. Ik zou het dus te duur vinden voor de oppervlakte.
Poker schreef:
24-01-2020 09:42
Ik denk dat dus vaak bij tv-programma's wanneer mensen een grote keuken willen om gasten te ontvangen enzo. Ik zou ook nooit mijn huis afstemmen op andere mensen.
Dat zou ik ook niet nodig vinden. Maar wel genoeg aanrechtruimte om een fatsoenlijke werkplek te hebben als je een taart o.i.d. staat te bakken.
Madrid87 schreef:
24-01-2020 09:35
Heb je ook geen broers of zussen met kinderen of een kinderwens? Ik weet niet hoe leuk je kinderen vind maar mocht je neefjes of nichtjes hebben die wel eens bij je willen logeren zou een extra kamer wel handig zijn natuurlijk. Ik krijg in april mijn eerste neefje en wil om de week op gaan passen en zou het leuk vinden als hij ook bij mij komt logeren, ook als hij wat ouder wordt. Maar momenteel heb ik ook maar een slaapkamer ( wel een hele grote dus een bedje is zo neergezet maar toch ). Nu woon ik in een sloopwoning en moet ik er binnen 2 jaar uit maar ik ga dus ook op zoek naar een huis met 2 slaapkamers zodat mijn neefje zijn privacy heeft ( en ik ook ).
Maar nogmaals, wie weet is dit in jouw situatie wel niet van toepassing. Het is maar een idee.
Dat lijkt me juist een extra voordeel van geen al te groot huis hebben. Dat je dat soort vervelende familie 'verplichtingen' makkelijker kunt afwimpelen dan wanneer je een kast van een huis zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
24-01-2020 09:35
Heb je ook geen broers of zussen met kinderen of een kinderwens? Ik weet niet hoe leuk je kinderen vind maar mocht je neefjes of nichtjes hebben die wel eens bij je willen logeren zou een extra kamer wel handig zijn natuurlijk. Ik krijg in april mijn eerste neefje en wil om de week op gaan passen en zou het leuk vinden als hij ook bij mij komt logeren, ook als hij wat ouder wordt. Maar momenteel heb ik ook maar een slaapkamer ( wel een hele grote dus een bedje is zo neergezet maar toch ). Nu woon ik in een sloopwoning en moet ik er binnen 2 jaar uit maar ik ga dus ook op zoek naar een huis met 2 slaapkamers zodat mijn neefje zijn privacy heeft ( en ik ook ).
Maar nogmaals, wie weet is dit in jouw situatie wel niet van toepassing. Het is maar een idee.
Als er al een neefje of nichtje komt is er toch niets leukers dan bij tante in de woonkamer te slapen? Dat zijn voor de kinderen vaak de mooiste herinneringen.

Het is nieuwbouw, dus waarschijnlijk goed geïsoleerd ook voor geluid. Of je wel of geen last van de studenten hebt weet je pas als je er woont. Maar dat geldt voor veel mensen die een woning kopen. Pas als je er echt woont weet je of er burenoverlast is of niet. Dus als het je aanstaat zal ik het zeker kopen.
redbulletje schreef:
24-01-2020 10:08
Dat lijkt me juist een extra voordeel van geen al te groot huis hebben. Dat je dat soort vervelende familie 'verplichtingen' makkelijker kunt afwimpelen dan wanneer je een kast van een huis zou hebben.
Ja dat zou voor jou zeker een uitkomst zijn als je siblings had. :P
Ik daarentegen ben nu al verliefd op mijn neefje en hij is er nog niet eens. Ik hoop wel dat we een goede band krijgen en dat hij vaak bij mij is. Alleen mijn neefje dan he, alle andere kinderen vind ik nog steeds niet leuk. :proud:
Het is voor mij ook meer een privacy ding, ik wil mijn eigen rust behouden in mijn slaapkamer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel doen, al zijn er wel nadelen. Als je het zat bent of in een nieuwe situatie terechtkomt, kun je het t.z.t. ook weer gemakkelijk verkopen en vermoedelijk met winst. Daarnaast spaar je maandelijks 500 euro aan woonlasten uit dus 6.000 euro per jaar. Serieus geld dat nu verdampt. Dit bedrag zou je op kunnen sparen. Metvermoedelijke overwaarde bij verkoop en dat spaarbedrag kun je in de verdere toekomst wellicht weer een andere stap op de woonmarkt maken.

Nadeel is dat 32 vierkante meter erg klein is. Ooit weleens wat appartementjes van die grootte bezichtigd en dat was nog kleiner dan ik vooraf in gedachten had. Je moet dan ook wel enigzins 'uithuizig' zijn, vooral met mooi weer. Je bent niet snel geneigd om een hele dag thuis te zijn ... .

Verder zijn er in die mini appartementen ook best veel kleine particuliere investeerders te vinden die helemaal geen studerend kind hebben en dit verhuren. Meestal zonder hypotheek aangekocht. Vaak verhuurd aan pas afgestudeerden in die in hun eerste baan ofzo zitten, hun studentenkamer zat zijn en in hun studentenstad willen blijven wonen. Het hoeft dus niet zo te zijn dat je alleen maar tussen 'de studenten' woont.
Ik zou het zeker weten doen,TO.
Qua opbergruimte, er zijn zoveel goede oplossingen daarvoor. Bijvoorbeeld bij Ikea.

Voor mij is locatie ook heel belangrijk. Ik woon in een grote stad tussen de studenten, expats en gezinnen. Qua geluidsoverlast, af en toe een feestje ergens maar verder niks extreems qua geluid.

Mijn appartement (koop) is btw bijna 100 m2 (massionette) en ik woon alleen met 3 katten. Ik zou graag kleiner willen wonen want ik heb te veel ruimte nu. Daarnaast heb ik 2 balkons waar ik nauwelijks op zit. Ik ga liever op een terras zitten of in t park hier vlak in de buurt.

Dus ik zou t doen als ik jou was! :)
Alle reacties Link kopieren
CherokeeRose1977 schreef:
24-01-2020 10:16
Ik zou het zeker weten doen,TO.
Qua opbergruimte, er zijn zoveel goede oplossingen daarvoor. Bijvoorbeeld bij Ikea.

Voor mij is locatie ook heel belangrijk. Ik woon in een grote stad tussen de studenten, expats en gezinnen. Qua geluidsoverlast, af en toe een feestje ergens maar verder niks extreems qua geluid.

Mijn appartement (koop) is btw bijna 100 m2 (massionette) en ik woon alleen met 3 katten. Ik zou graag kleiner willen wonen want ik heb te veel ruimte nu. Daarnaast heb ik 2 balkons waar ik nauwelijks op zit. Ik ga liever op een terras zitten of in t park hier vlak in de buurt.

Dus ik zou t doen als ik jou was! :)
Hoe kun je nou te veel ruimte hebben? Dat is toch heerlijk. En je hoeft niet elke ruimte vol te zetten met spullen. Ruimte is het mooiste meubel wat er is ( volgens mij een quote van Jan des Bouvrie :biggrin: )
Voor iedereen een groene tuin
Doen! En als je dan een ouwe tak wordt, verhuur je de studio en koop je iets vrijstaands aan zee :thumbsup:
Mij lijkt het altijd supergezellig om in een studio te wonen.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
24-01-2020 10:05
Het zou voor mij niks zijn. Wij hadden 121 m² nieuwbouw met tuin in de randstad voor 20K minder. Ik zou het dus te duur vinden voor de oppervlakte.
Wanneer was dat?
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen en misschien gemist of er nu wel of geen buiten bij de studio is? Ik heb inmiddels op veel verschillende plekken gewoond (alles in een grote stad), waaronder ook in een huis zonder buiten. Ik dacht aanvankelijk ook van ach, ik ga liever naar het park of op een terras zitten. Maar toch miste ik het heel erg, ik ga gewoon niet iedere dag naar een park of een terras, en in mijn huidige huis zit ik elke dag even buiten, winter of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven