Tips bij samenstellen van een Pax kast

15-02-2019 22:47 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net verhuisd en nu op zoek naar een mooie pax kast.
Leuk! Maar moet bekennen dat ik nu al door de bomen het bos niet meer zie.
Aangezien het een nogal dure aanschaf is zou het fijn zijn om goede keuzes te maken en ik merk dat ik daar een beetje hulp bij nodig heb.

Wie heeft er goede tips?
Welk onderdeel is een echte toevoeging?
Wat leek in het begin zo mooi maar is eigenlijk het geld niet waard?
Die broekhangers lijken mij niks maar misschien is dat wel de beste uitvinding ooit.
Ik vind schuifdeuren mooi maar misschien zijn echte deuren beter.
Melkplas heeft mijn voorkeur maar ik ben bang dat dit rommelig oogt omdat kleurige kleding daar doorheen schijnt.
Mijn voorkeur gaat uit naar 2 x een meter hang en dan daaronder lades ipv planken. Lijkt mij fijner maar klopt dit?



Vandaag bij de ikea geweest maar de medewerker die mij hielp vond alles geweldig.
Dat kan zo zijn maar het hielp mij niet echt.

Uiteindelijk wil ik een kast van 2,50 meter.

Iedere do or don’t helpt vast.
Ik kan je niet adviseren, ik heb 3 meter Pax kast tot de nok toe gevuld, geen ruimte verlies met laden of anderen elementen. Alleen hangstangen en wat plankjes. Maar dat is niet echt praktisch te noemen. Hoewel ik dol ben op mijn planken en de dubbele rijen stapels erop.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 15-02-2019 22:55
14.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben precies wat jij beschrijft:
Melkglas schiifdeuren: mooi en heel fijn.
Hang en daaronder 3 laden.

Ik zou het weer precies zo doen.
In de bovenste la hebben we wel van die stoffen bakjes van de Ikea om de la in te delen.

We hebben verder geen poespas erbij en ik mis het ook niet.
O ja, mijn man heeft een stropdassen hanger. Is wel handig.
Alle reacties Link kopieren
O en ik vind het melkglas niet rommelig ogen. Het is donker in de kast, dus die gekleurde kleding zie ik er echt niet doorheen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook melkglas en zie de kleding er wel doorheen. Maar wij hebben wel lampjes in een soort overkapping erboven.
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
15-02-2019 22:55
O en ik vind het melkglas niet rommelig ogen. Het is donker in de kast, dus die gekleurde kleding zie ik er echt niet doorheen.
O dat klinkt goed dat het niet door schijnt! Ik wil graag een rustige kast en mijzelf kennende zou het mij echt storen als je er vanalles doorheen zou zien.

Vind jij de schuifdeuren prettig?

En heb jij ook draadstalen mandjes voor bv ondergoed of alleen de echte lades?

@ Nitflex: dank! Mooi hè strakke planken met kleding die netjes is gevouwen 🙂 ik heb nu een kast met planken en merk dat ik het vervelend vind dat ik soms een hele stapel uit de kast moet tillen om ergens bij te kunnen. Daarom zit ik nu aan lades te denken. Die heb je overigens ook met een frontje van glas zodat je je nette stapel wel kan zien.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik schuifdeuren onhandig. Je kunt nooit in één keer je hele kast overzien.

Ik heb zelf alleen planken en een hanggedeelte, geen verdere poespas. Maar uittrekbare planken had ik wel handig gevonden, zeker voor de achterste rij stapeltjes....

Sokken en ondergoed heb ik in mandjes op de plank staan.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
15-02-2019 23:05
Ik heb ook melkglas en zie de kleding er wel doorheen. Maar wij hebben wel lampjes in een soort overkapping erboven.
Ja die lampjes zag ik ook. Lijkt mij op zich wel mooi.
Zie je het er ook doorheen als de lampen uit zijn?

Ik vroeg me af of het zou schelen als ik er zelf nog melkfolie tegenaan zou plakken (aan de binnenkant) maar dat kan ik in de winkel natuurlijk niet testen 😜
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
15-02-2019 23:07
Persoonlijk vind ik schuifdeuren onhandig. Je kunt nooit in één keer je hele kast overzien.

Ik heb zelf alleen planken en een hanggedeelte, geen verdere poespas. Maar uittrekbare planken had ik wel handig gevonden, zeker voor de achterste rij stapeltjes....

Sokken en ondergoed heb ik in mandjes op de plank staan.
Nee snap ik. Nou zal de ene helft van de kast van mijn vriend worden dus als ik voor mijzelf kleding pak kan zijn gedeelte dicht blijven.

Maar ik vind het altijd mooi als je zo’n hele mooie binnenkant ziet van een pax kast en dan heb je natuurlijk niet met schuifdeuren. Luxe problemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een meter hanggedeelte met twee stangen onder elkaar, en daarnaast nog acht plankjes (twee naast elkaar en dan vier onder elkaar) met daaronder zes lades (twee naast elkaar, drie onder elkaar). Als het zo duidelijk is. :proud: Ik vind het een fijne indeling. Met schuifdeuren.
Wij hebben een donkere kast en dat zou ik niet nogmaals doen, of er zeer goede verlichting in maken. Je kan je kleding net niet lekker zien. En ik heb brede 1m lades, die zou ik ruilen vaan 2x50cm.

Iemand ervaring met een hoekkast?
Alle reacties Link kopieren
hoewel het inderdaad zo is dat je met een schuifdeur nooit de hele inhoud van de kast in een keer kunt zien bespaart het wel ruimte, want bij deuren moet je dus rekening houden met de draaicirkel van de deur. Dus als je weinig ruimte hebt zou ik voor schuifdeuren kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Superuser2018 schreef:
15-02-2019 23:12
En ik heb brede 1m lades, die zou ik ruilen vaan 2x50cm.
Oh, dat zou hier net weer onhandig zijn. Ik heb namelijk 3 stapeltjes naast elkaar....dat zou dus niet passen op 2x50.
Alle reacties Link kopieren
Elizaar schreef:
15-02-2019 23:11
Nee snap ik. Nou zal de ene helft van de kast van mijn vriend worden dus als ik voor mijzelf kleding pak kan zijn gedeelte dicht blijven.

Maar als je voor 2 keer een meter gaat, nemen jullie dan allebei 2x de helft van 1 kast? Of allebei een eigen kast?
Alle reacties Link kopieren
Superuser2018 schreef:
15-02-2019 23:12
Wij hebben een donkere kast en dat zou ik niet nogmaals doen, of er zeer goede verlichting in maken. Je kan je kleding net niet lekker zien. En ik heb brede 1m lades, die zou ik ruilen vaan 2x50cm.
Waarom?
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
15-02-2019 23:17
Maar als je voor 2 keer een meter gaat, nemen jullie dan allebei 2x de helft van 1 kast? Of allebei een eigen kast?
ja dat idee hadden wij ook ooit, een helft voor mij, een helft voor man. Hebben we nu ook, bovenste helft van hem, onderste helft van mij. Waren even vergeten dat ik veel te klein ben om boven in de kast te kunnen. Dus TO: denk daar ook even over na bij de hoogte van de kast.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg trouwens even, want ik zit in hetzelfde ‘proces’. We moeten voor de 201cm variant gaan en dan 250cm breed. Wel eventueel nog een Malm kastje er bij voor ondergoed, sokken etc.
Nijntje* schreef:
15-02-2019 23:21
Waarom?
Mijn Kondo-rijtjes zou ik dan ook van links naar rechts kunnen doen. Daarnaast hebben wij 2 meter naast elkaar en als man in zijn kast bezig is kan ik mijn brede lade niet uittrekken. De 3e reden is dat ik ook een hanggedeelte voor lang-hang zou kunnen maken. Dat mis ik nu soms.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 1 kast van 2 meter, elk een eigen meter met schuifdeuren. We hebben elk 4 lades, geen draadmanden, die heb ik hiervoor gehad maar daardoor raakte mijn kleding gekreukt en met kleinere dingen helemaal niet handig.
Na de lades heb ik een plank. Hier staan nog wat losse dingen op (potjes creme enzo) en daarboven een hang gedeelte. Mijn vriend heeft zijn hang gedeelte heel hoog, ik kan daar niet goed bij dus ik heb nog een plank met wat losse dingen die ik nooit gebruik boven mijn roede.
Alle reacties Link kopieren
Elizaar schreef:
15-02-2019 23:08
Ja die lampjes zag ik ook. Lijkt mij op zich wel mooi.
Zie je het er ook doorheen als de lampen uit zijn?

Ja. Als de spullen vooraan liggen wel.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n broekenhanger heb ik wel. Deze is inderdaad niet handig. Gewoon op een kledinghanger aan een stang passen er volgensij toch meer broeken in de kast.
Alle reacties Link kopieren
Superuser2018 schreef:
15-02-2019 23:12


Iemand ervaring met een hoekkast?
Wij hebben een hoekkast. Met links en rechts daarvan nog een kast. In de hoekkast roedes en een plank.
Melkglas schijnt echt wel door.
Ik heb lades tot halverwege en daarboven planken. Een deel hang met planken er boven. Gewone deuren.
dolfje schreef:
15-02-2019 23:29
Wij hebben een hoekkast. Met links en rechts daarvan nog een kast. In de hoekkast roedes en een plank.
Gebruik je het hoekdeel veel? Kan je er goed bij?
Alle reacties Link kopieren
Hier wel broekenstangen. Die vind ik wel prettig. Maar een stang met hangers is misschien handiger as je niet zoveel broeken hebt.

Erboven hebben we een vakken-la met sieraden etc. En dan hang en daarboven een plank voor de opslag dingen want dat is echt hoog.

Ik vind de draadmanden niet fijn. Mijn kleding blijft vaak achter het ophangsysteem haken, en het blijft niet netjes liggen. Wij hebben tot ongeveer navelhoogte manden, dan planken. De kast is erg diep en omdat wij ook een donkere kast hebben zie je het slecht.

We hebben ook 50cm lange hang. Dan past er nog een plank boven en 2 of 3 manden onder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven