Tips voor onderhoud grote tuin

02-08-2026 12:15 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!

Wij hebben dit jaar ons droomhuis gekocht, voornamelijk vanwege de gigantische en prachtige tuin (ruim een half voetbalveld!). Denk aan een lange oprijlaan, een rotonde om een oude kastanjeboom, enorme gevarieerde borders, terrassen en een grote achtertuin.

Het is een paradijs, maar eerlijk? Ik word er onderhand moedeloos van. De vorige bewoonster was fulltime in de tuin te vinden, waardoor er nu jaarrond van alles groeit, bloeit... én onderhouden moet worden. Mijn vriend doet het grove werk (grasmaaien, hout hakken) en voor de grote heggen hebben we hulp. De borders vallen dus onder mijn verantwoording.

Ik werk fulltime, dus meer dan een paar uurtjes in het weekend met een luisterboek lukt me niet. In plaats van ontspannen, zie ik alleen nog maar werk liggen en word ik er heel onrustig van.

Hoe zorgen jullie ervoor dat een grote tuin leuk blijft en niet aanvoelt als een tweede baan? Alle tips om het behapbaar te maken zijn meer dan welkom!

Alvast bedankt!
Bladoor, ik zou ook investeren in een tuinman die het zwaarste onderhoud doet. En jij/jullie de fijnere en behapbare klussen.
The ocean healed my soul
Nog makkelijker: de bladeren in de herfst op het gras laten liggen en dat maaien samen met het gras. Versnipperd blad gemengd met versnipperd gras is ideale mulch. Slakken kunnen zich daar ook moeilijker onder verschuilen dan onder bladeren die nog heel zijn.
Ik vind hier dingen van.
Investeer in goed gereedschap en in goede hulpmiddelen. Bezuinig hier niet op.

Een robotgrasmaaier voor de gazons die je mooi wilt houden is een fijne investering. Een kloofmachine kan ik je ook aanraden.

Als borders goed vol staan heb je veel minder last van onkruid. Uitgebloeide bloemen kun je gewoon laten staan, is goed voor insecten, vogels en.d..

De oprit kan je laten behandelen zodat er geen onkruid meer groeit tussen de stenen.

In het voor-en najaar een paar keer een hovenier laten komen scheelt je veel werk.

Maak ook keuzes, bijvoorbeeld in welke borders je echt wilt onderhouden en welke je wat meer wilt laten verwilderen.
Eens met Phlox, al zou ik niet een paar borders laten verwilderen maar stukje bij beetje opnieuw opnieuw ontwerpen. Maak een paar borders waar je veel minder onderhoud aan hebt.

En dat zou ik van de winter doen, dan kun je rustig bladeren en zoeken en bedenken, volgende lente gooi je wat om en dan merk je de volgende zomer wel of je genoeg hebt aangepast en of de aanpassing bevalt.

Ik weet niet of het in je klimaat en grond past maar in een echt grote tuin vind ik een border met allerlei kleuren azalea's en rhodondendrons leuk. Vaste planten dus je hoeft er niet zoveel aan te doen. En ze worden echt groot. Je moet nog wel iets op de bodem erbij doen anders blijf je wieden.

Ook leuk: een border met verschillende soorten thijm. Als het allemaal heel dicht tegen elkaar aangegroeid is, hoef je niet zoveel te wieden.
Sabeltandcavia schreef:
02-08-2026 17:50
Nog makkelijker: de bladeren in de herfst op het gras laten liggen en dat maaien samen met het gras. Versnipperd blad gemengd met versnipperd gras is ideale mulch. Slakken kunnen zich daar ook moeilijker onder verschuilen dan onder bladeren die nog heel zijn.
Ha ja, dat doen wij bij de laatste maaibeurt ook.
Blad laten liggen en dan maaien. Man maait, ik hark en dan verspreiden we het onder de bosjes.
Wij hebben geen opvangbak.
Ik maak sowieso bultjes van overig afgevallen blad, zo leuk als de vogels er in zitten te wroeten.
En de tuin winterklaar maken doe ik verder ook niet aan.
Bedenk me alleen dat ik wel wat aan die verrekte haagwinde moet doen, voordat het zaaddozen krijgt.
Nja als het koeler is.
Hemelsbreed 57km noord van Zelhem
(ik heb trouwens helemaal geen tuin op het moment, ik deed vroeger die van familie)

Ik haal energie uit tuinieren, maar dan wel het liefst met de planten en bloemen die ik leuk vindt. Het klinkt nu alsof je het idee van een ander in stand aan het houden bent en dat haalt ook een deel van de lol eruit. Gun jezelf ook een beetje dat de tuin 'eigen' wordt, dat is veel belangrijker dan wat anderen ervan vinden.

Mijn opa had een tuin met heel veel soorten bloemen, kostte hem heel veel tijd, en hij kreeg dan van voorbijgangers commentaar dat de bloemen niet netjes genoeg op een rijtje stonden, maar kriskras allemaal door elkaar. Daar trok hij zich gelukkig niks van aan.
Kan iedereen mij insta-linkje weghalen?
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
done ;-)
Guavepapaya2 schreef:
02-08-2026 18:29

Bedenk me alleen dat ik wel wat aan die verrekte haagwinde moet doen, voordat het zaaddozen krijgt.
Nja als het koeler is.
In dat linkje van mij met onkruidtips staat onderaan een link naar een blog dat over zevenblad en haagwinde gaat
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
02-08-2026 17:50
Supertip! Ik ben net over mulchen aan het lezen mbt de moestuin, maar dit is natuurlijk ook van toepassing op de siertuin. En minder slakken kan ik ook zeker gebruiken (mijn hosta's ook :/ ).
Annna-lisa schreef:
02-08-2026 19:51
Supertip! Ik ben net over mulchen aan het lezen mbt de moestuin, maar dit is natuurlijk ook van toepassing op de siertuin. En minder slakken kan ik ook zeker gebruiken (mijn hosta's ook :/ ).
Goede tip, maar die dit liever niet als he vooral eikenblad hebt. Hark dat bladvooral onder hagen, maar laat het niet op je gras liggen. Als vorstbescherming in de border kan wel.
Sabeltandcavia schreef:
02-08-2026 19:44
In dat linkje van mij met onkruidtips staat onderaan een link naar een blog dat over zevenblad en haagwinde gaat
Ohhh goeie, even in verdiepen. Las al wel dat je ook kan knippen voor de zaaddozen er zijn. Dat is nog wel een optie.
Gezien het de komende dagen goed warm wordt, kan het mooi doodgaan als het afgeknipt is.

Laat maar, haagwinde zit uiteraard diep in de grond. Wordt toch mulchen en lange adem ;)
Hemelsbreed 57km noord van Zelhem
*Bladoor* schreef:
02-08-2026 15:40
Ja een tuinman kan natuurlijk, maar ik vind dat ik het eigenlijk zelf moet doen. Wellicht was ik te optimistisch. Zelfde als met het huis, zoals iemand eerder al noemde. Wat een pokkenwerk allemaal :) .
Waarom vindt je dat je het zelf moet doen? Ga je ook de steigers op omdat je vindt dat je het huis zelf moet schilderen? Of afvoeren ontstoppen omdat je vindt dat je het zelf moet doen?

Huur gewoon een professional in en ga genieten van je tuin. Als je het tegen heug en meug allemaal zelf gaat doen ga je die mooie tuin waarschijnlijk alleen maar haten op een gegeven moment. En een half voetbalveld is echt groot voor iets waar je tegen op ziet. Ik denk dat een hoveniersbedrijf zelfs met een paar mensen komt voor het onderhoud van zo'n tuin.
Maar ik snap je probleem niet zo als ik de foto zie, sorry. Staan alle borders zo vol begroeid, dan heb je bijna niets te doen nu, toch? Alleen misschien dode bloemen eruit knippen, onkruid heeft geen kans bij zo’n volle border. Snoei komt dan pas in het voorjaar.

Of heb je meer ruimte tussen beplanting en dus onkruid? Dan is het zaak om een plan te maken met dichtere begroeiing. Of andere planten die maar 1 of 2x per jaar snoei nodig hebben. Of struiken die langzaam groeien. Wij hebben ook een grote tuin met borders, waar we alleen in het voorjaar héél veel werk aan hebben. Nu volop bloei waar we niets aan hoeven te doen. Grasmaaien = robotmaaier en heggen 1x per jaar snoeien.

Dus om goed advies te kunnen geven is concretere beschrijving van de beplanting en wat je allemaal nu ‘moet’ doen, wel handig.
Ik had niet eens tijd om mijn 80 m2 bij te houden dus dat dat niet lukt, is niet gek. Gelukkig mag ik het morgen overdragen aan de nieuwe eigenaars :) Met jouw landgoed kun je elke maand wel een tuinman laten komen en dan moet je zelf ook nog wat doen.
De meesten die ik ken met zo’n grote tuin zijn er dagelijks uren in bezig, vinden het ook leuk, en laten dan ook nog twee of drie keer per jaar een tuinman komen voor het snoeiwerk.
Tuinhulp zoeken!

Mijn buurvrouw deed zo'n oppervlak zelf, het was prachtig, maar zij was er elke dag van 6-7 meebezig voor ze vertrok naar haar werk. Echt elke dag!
Ik heb een kleinere tuin, ca 200 m2, mijn tip zou zijn: kies snelle bodembedekkers en planten die zich makkelijk uitzaaien. Ik heb veel Geraniums, Campanula en Finca. Daarnaast accepteer ik dat een deel van de tuin verwilderd, alleen maar goed voor de dieren.
Velen hebben het hier over een zitmaaier met een opvangbak, maar dat is totaal niet nodig. Je hebt zitmaaiers die mulchen en het meteen verspreiden. Dat scheelt enorm veel gedoe en je ziet dat niet terug in het gras, omdat het zo fijn is.

Persoonlijk zou ik zoiets weer niet steeds willen lenen, maar gewoon zelf een kopen. Stel dat ie kapot gaat? Lenen is voor een keertje, maar niet voor structureel.

In het voorjaar is het meeste werk, en daarna is het bijhouden. Maar dat is eenvoudig gezegd. Bij een grote tuin ben je gewoon altijd bezig om geen oerwoud te krijgen. Ik zou toch kijken of je af en toe hulp kan krijgen. Ik vrees dat het je anders tegen gaat staan.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Ja, dat zou ik zeker doen: voor je eigen apparatuur zorgen!
En wij hebben uiteindelijk geen zitmaaier gekocht, maar een andere goede grasmaaier.
Bedenk ook even waar je de apparaten kan neerzetten.
Sierlijk schreef:
03-08-2026 07:49
Velen hebben het hier over een zitmaaier met een opvangbak, maar dat is totaal niet nodig. Je hebt zitmaaiers die mulchen en het meteen verspreiden. Dat scheelt enorm veel gedoe en je ziet dat niet terug in het gras, omdat het zo fijn is.

Maar dan verspreid je het maaisel over het gras, en heb je niet de voordelen van een mulchlaag in je borders.
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
03-08-2026 08:11
Maar dan verspreid je het maaisel over het gras, en heb je niet de voordelen van een mulchlaag in je borders.
Dat klopt. Maar waarom zou je dat over je borders willen?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Sierlijk schreef:
03-08-2026 11:49
Ik lees dat dat onkruid tegengaat.
Gras in de border kan wel, liefst wat ingedroogd voordat je het in de border uitstrooit. Maar je moet wel zeker weten dat je gras onkruidzaden vrij is. Anders loop je het risico juist meer onkruid te krijgen in de border.
Sierlijk schreef:
03-08-2026 11:49
Met mulch bedek je kale bodem tussen je planten. Een laag van een paar cm onderdrukt onkruid en houdt de bodem langer vochtig omdat het minder snel uitdroogt. De mulch wordt verteerd door het bodemleven en daar verbetert de bodem van waar de planten weer van profiteren. De bodem wordt losser en beter bewerkbaar. Onkruid dat toch verschijnt kun je er makkelijker uittrekken omdat het minder goed kan wortelen. Ik heb gemerkt dat ik ook minder slakken heb sinds ik mulch. Omdat de mulch verteert moet je het wel regelmatig bijvullen. Mulchen kan met gras, blad, versnipperd snoeiafval, stro, hooi, houtsnippers en zelfs met versnipperd onkruid waar geen zaad in zit.

Het is zonde om gras weg te gooien en vervolgens ladingen compost te kopen om je bodem te verbeteren. Hoe langer je mulcht, hoe minder compost je op een gegeven moment nodig hebt.
Uiteraard geen gras gebruiken dat al in het zaad geschoten is. Als mijn gras erg lang is geworden, dan maai ik het twee keer. Eén keer op de hoogste stand om de bloeiende toppen eraf te halen; dat gooi ik weg. Daarna op een lagere hoogte wat ik wel kan gebruiken. Het gaat al jaren goed.
Ik vind hier dingen van.
Ik heb op de kale plekken cacoadoppen gestrooid en helpt echt goed tegen onkruid. De slakken geven er niks om.
Hier heel blij met donkerbladig viooltje, maagdenpalm en zenegroen.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven