Tot 70 procent meer waterverbruik

01-06-2020 06:40 342 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2335773-vitens-w ... zomer.html

Ik kan alleen maar denken 'hoe dan?'

Heeft ieder die het tuincentrum heft leeggekocht tijdens corona nu 24/7 de sproeier op de tuin?

Ik heb net een 3e regenton neergezet om nog meer buffer te creeeren voor mijn tuin.

Wat doen jullie aan waterbesparing?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Niets, interessant artikel wel
Alle reacties Link kopieren
hoe dan, als je een grote tuin hebt en je zet er een sproeier op, dan moet je de kraan wel een aantal uren open zetten, dan gaat er een paar titer door.

ik ben alleen heb een waterverbruik van ongeveer 90 kuub per jaar zeg maar 250 liter per dag.

Ik heb zaterdag en zondag de sproeier denk ik beide dagen 4 uur lang aangehad, en nog is de grond maar een beetje vochtig.

in die 4 uur gaat er ongeveer een kuub per uur door, dus mijn verbruik gedurende 2 dagen met 1600% gestegen
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Apatura schreef:
01-06-2020 06:40
Ik kan alleen maar denken 'hoe dan?'

"Door corona is er een run op opzetzwembaden. Vitens heeft onderzocht wat dit betekent voor het waterverbruik. "Zo'n zwembad vraagt gemiddeld 2400 liter water per zwembad. Als gebruikers dit drie keer verversen, dan hebben we bij Vitens vijf volle productiedagen nodig, alleen al voor zwembaden."
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
01-06-2020 07:10
hoe dan, als je een grote tuin hebt en je zet er een sproeier op, dan moet je de kraan wel een aantal uren open zetten, dan gaat er een paar titer door.

ik ben alleen heb een waterverbruik van ongeveer 90 kuub per jaar zeg maar 250 liter per dag.

Ik heb zaterdag en zondag de sproeier denk ik beide dagen 4 uur lang aangehad, en nog is de grond maar een beetje vochtig.

in die 4 uur gaat er ongeveer een kuub per uur door, dus mijn verbruik gedurende 2 dagen met 1600% gestegen
Heb je dan je tuin net aangeplant / gras ingezaaid?
Heb je geen regentonnen?

En natuurlijk snap ik dat een zwembad veel water kost. Maar denken mensen dan echt niet na over hun watergebruik?
En gaan ze dat nu wel doen of is de enige regen die komt een regen aan klachten bij vitens?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
AnnaMarianna schreef:
01-06-2020 07:12
"Door corona is er een run op opzetzwembaden. Vitens heeft onderzocht wat dit betekent voor het waterverbruik. "Zo'n zwembad vraagt gemiddeld 2400 liter water per zwembad. Als gebruikers dit drie keer verversen, dan hebben we bij Vitens vijf volle productiedagen nodig, alleen al voor zwembaden."
Ik heb al jaren zo’n zwembad maar daar doe ik maar een keer water in en daar kan ik een paar maanden mee vooruit. Ik zou wel gestoord zijn als ik dit 3 keer zou doen
Alle reacties Link kopieren
Van de zotte dat kostbaar drinkwater gebruikt wordt voor zwembaden. Schoon en goed drinkwater kan op. Waarom slaan die mensen niet zelf een put om hun bad te vullen?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat heel weinig mensen daar over nadenken. Hier lijkt het wel of iedereen zo’n enorm opblaasbad heeft staan ook. Ik probeer er rekening mee te houden. Ik besproei alleen mijn klimroos, douche snel, was geen ‘halve wastrommels’ maar spaar alles op tot ie echt vol is, als ik snacht moet plassen trek ik niet door.
Dat doe ik wel na de ochtendplas en ik laat de kraan niet onnodig lopen.

Mijn ouders hebben een huisje in Frankrijk. Bij droogte is er een sproeiverbod. Boete is meer dan 1500 euro. Dat kunnen ze bij het waterbedrijf zien op de een of andere manier (iets met slimme meters ofzo). Moeder had daar een keer poep aan “wat kunnen ze ons maken, ze kunnen het toch niet controleren” maar die avond stonden ze al aan de deur.....
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
01-06-2020 07:25
Van de zotte dat kostbaar drinkwater gebruikt wordt voor zwembaden. Schoon en goed drinkwater kan op. Waarom slaan die mensen niet zelf een put om hun bad te vullen?
Omdat ik wel gewoon voor dat drinkwater betaal en dan mag ik het dus gebruiken naar eigen inzicht
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik heb wel een regenton..... maar dan moet het WEL gaan regenen natuurlijk want die verdampt nu waar je bij staat.
Hoe dan? De afgelopen weken zijn er veel planten verkocht en in de tuin gezet, als je die een aantal dagen besproeit ben je zou een paar kuub verder.
Zwembaden waren dicht dus groot bad in de tuin. Vergeet niet dat water bijna niks kost.

Ik denk dat we op termijn gewoon naar een ander systeem toe zullen moeten, deze droogte verdwijnt niet meer. Met opslag van regen in de natte maanden, zowel door particulier als het waterschap, investeren in systemen waarbij je je toilet niet meer doorspoelt met drinkwater, enz

Voor nu geef ik de tuin water met de gieter, en even niet sproeien dus
Alle reacties Link kopieren
Dat is de reden dat wij gaan kiezen om een pomp te slaan ipv de buitenkraan verleggen.
We hebben net een nieuwe bijkeuken, buitenkraan moet nog verplaatst worden...
En dat gaan we niet doen, kan er nog niet bij dat mijn planten hetzelfde drinken als mij.

En ik heb eindelijk mijn regenton, maar dan moet er wel regen zijn om hem gevuld te krijgen ;)
Misschien dat er nog een tweede regenton komt, die het water van de overkapping gaat opvangen.

Badje van dochter is zo'n minding, 3 dagen geleden half gevuld. Ze doet het er vandaag maar mee en als het weer omslaat, gaat het water over de plantjes. Tot die tijd hebben de plantjes even pech :)
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Loveforfortnite schreef:
01-06-2020 07:29
Omdat ik wel gewoon voor dat drinkwater betaal en dan mag ik het dus gebruiken naar eigen inzicht
Het is natuurlijk heel fijn dat zulk goed drinkwater zo goedkoop is.

En natuurlijk doen de drinkwaterbedrijven hun best dat zo te houden.

Er is natuurlijk altijd een oplossing als het water opraakt:
- de tarieven verhogen: na de eerste 10 kuub kost het water 50 cent per liter.
Met intelligente meters kunnen we dit nog aanpassen aan het seizoen (in de herfst mag u meer tappen dan in droge periodes)
- minder water leveren als er schaarste is (bijv. de watertoevoer 's nachts stoppen)
- slootwater leveren. Drinkwater kopen we dan in flessen
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Mensen kunnen niet meer op vakantie, zwembaden zijn dicht en voor stranden geldt het advies om er niet heen te gaan met de verwachte drukte.

Logisch dat dan de zwembaden voor in de tuin op dit moment niet aan te slepen zijn.
En mensen geven met deze droogte de planten ook wat extra drinkwater.

Heb zelf geen kinderen, tuin of planten op mijn balkon. Planten was ik van plan dit voorjaar neer te gaan zetten maar toen de crisis uitbrak had ik niet de behoefte om eens gezellig het tuincentrum in te gaan.

Ik gebruik dus door omstandigheden niet zoveel extra water, maar begrijp wel hoe het kan.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
01-06-2020 07:45
Het is natuurlijk heel fijn dat zulk goed drinkwater zo goedkoop is.

En natuurlijk doen de drinkwaterbedrijven hun best dat zo te houden.

Er is natuurlijk altijd een oplossing als het water opraakt:
- de tarieven verhogen: na de eerste 10 kuub kost het water 50 cent per liter.
Met intelligente meters kunnen we dit nog aanpassen aan het seizoen (in de herfst mag u meer tappen dan in droge periodes)
- minder water leveren als er schaarste is (bijv. de watertoevoer 's nachts stoppen)
- slootwater leveren. Drinkwater kopen we dan in flessen
Ik vind het prima, ik betaal wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het extreme watergebruik ook van de zotte hoor.... Wat zou ik graag regenwater kunnen opslaan, maar het regent echt te weinig, zeker de laatste maanden, om daar de tuin mee te doen (en ik bezit een postzegel). Bovendien zijn de afvoerbuizen voor regen hier allemaal ingebouwd, dus het zou nogal een klus zijn om daar een regenton aan te koppelen.

Ik vind het systeem in België wel heel goed; ik geloof dat alle nieuwbouwhuizen sinds jaar en dag een enorme opslagtank hebben in de grond, waarmee ze het toilet, en zelfs de wasmachine spoelen! De was zou ik niet zo snel doen, maar wat zou ik graag het toilet doorspoelen met regenwater....
Vond ik als kind al van de zotte, dat dat met drinkwater gebeurde :-?

Water zou van mij, na een bepaald gebruik, ook flink duurder mogen worden. Het is veel te goedkoop.
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 01-06-2020 07:53
6.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel bloempotten staan met bijenbloemen. Die krijgen elk dag wat omdat we nu eenmaal niet zonder bijen kunnen en die te weinig bloemen hebben vandaag de dag met de groene en/of tegeltuinen. En zonder bijen sterven wij ook uit. . We wassen ook veel vaker onze handen onder een stromende kraan minstens 20 seconden op advies van de overheid. Zo 5 liter per keer. Dat ben ik nu aan het veranderen. Handen nat maken. Kraan uit. Inzepen lang, dan kraan pas weer aan en afspoelen. Ok, gaat soms nog mis.
buzziebee wijzigde dit bericht op 01-06-2020 07:58
4.03% gewijzigd
Buurvrouw stond gisteren twee auto's te wassen en de tuin uren te besproeien met meerdere sproeiers. Andere buren sproeien er iedere avond ook lustig op los. Ergerlijk. En als het straks op is en we van flessenwater moeten leven dan zijn zij de eersten die klagen. Gewoon wat weinig verstand en nog minder besef van schaarste, net als sommigen op dit draadje.
Alle reacties Link kopieren
De zeespiegel stijgt en van zeewater kan ook drinkwater gemaakt worden, het is alleen een kostbaar proces schijnbaar. Maar uiteindelijk moet daar toch de oplossing vandaan komen lijkt mij.
Lopervanhiernaardaar schreef:
01-06-2020 07:10

in die 4 uur gaat er ongeveer een kuub per uur door, dus mijn verbruik gedurende 2 dagen met 1600% gestegen
Stoer zeg!
anoniem_361479 wijzigde dit bericht op 01-06-2020 07:55
24.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
01-06-2020 07:45
Het is natuurlijk heel fijn dat zulk goed drinkwater zo goedkoop is.

En natuurlijk doen de drinkwaterbedrijven hun best dat zo te houden.

Er is natuurlijk altijd een oplossing als het water opraakt:
- de tarieven verhogen: na de eerste 10 kuub kost het water 50 cent per liter.
Met intelligente meters kunnen we dit nog aanpassen aan het seizoen (in de herfst mag u meer tappen dan in droge periodes)
- minder water leveren als er schaarste is (bijv. de watertoevoer 's nachts stoppen)
- slootwater leveren. Drinkwater kopen we dan in flessen
50 cent per liter. Dan kost het vullen van je zwembad meer dan duizend euro. Lijkt me in tijden van droogte een prima prijs.
De hoeveel schoon drinkwater raakt serieus op. Gooi dan ander, net iets mindere kwaliteit water in je zwembad. Vang in het voorjaar het regenwater van je dak op in je zwembad of zo.
Alle reacties Link kopieren
Loveforfortnite schreef:
01-06-2020 07:29
Omdat ik wel gewoon voor dat drinkwater betaal en dan mag ik het dus gebruiken naar eigen inzicht
Oh ja, omdat je betaalt ben je verder niet verantwoordelijk voor het drinkwatertekort.
Alle reacties Link kopieren
Loveforfortnite schreef:
01-06-2020 07:49
Ik vind het prima, ik betaal wel.
Bij ons is de waterdruk al omlaag gezet. Niet heel fijn helaas wel noodzakelijk.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
01-06-2020 07:55
50 cent per liter. Dan kost het vullen van je zwembad meer dan duizend euro. Lijkt me in tijden van droogte een prima prijs.
De hoeveel schoon drinkwater raakt serieus op. Gooi dan ander, net iets mindere kwaliteit water in je zwembad. Vang in het voorjaar het regenwater van je dak op in je zwembad of zo.
Welk regenwater?
Ik ben verder met je eens hoor, maar het regen tekort is wel aanzienlijk het afgelopen jaar.... We waren nét bijgekomen van het vorige tekort.....
Alle reacties Link kopieren
Loveforfortnite schreef:
01-06-2020 07:49
Ik vind het prima, ik betaal wel.
Het gaat er niet om dat jij het kan en wil betalen, er is schaarste. Ergelijk dit soort hooghartige uitspraken.

Ik zelf probeer zoals ieder jaar, helaas moet dat, korte douchen, en na iedere plas op de wc, met een paar bekertjes water na spoelen. Kraan niet laten lopen met haar wassen tanden poetsen idem.
When I find a colour darker than black, I'll wear it. But until then, I'm wearing black!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven