Trui verpest?

20-04-2024 23:12 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Oneee….
Vandaag voorzichtig alle gloednieuwe kinderkleding kort op 20 graden gewassen, zorgvuldig uitgehangen op een rek, behalve ondergoed en sokken. Die heb ik in de droger gestopt.
Nu haal ik het er uit en blijkt er 1 van de duurste nieuwe truien tussen te hebben gezeten😭 Hij is erg gekrompen. Op het label staat dat het 40 graden gewassen mag worden, niet in de droger mag, en dat het 5% kan krimpen en dat je het dan als het nog nat is moet vormen.
Nu is de trui natuurlijk al kurkdroog. Werkt het alsnog als ik de trui nu opnieuw nat maak en dan weer wat oprek? Of is het nu voorgoed verpest?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het gewoon proberen. Echt heel veel kan er - lijkt mij - niet meer mislopen.

Welke stof is het trouwens? Met pakweg wol zou ik voorzichtiger zijn dan met katoen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Drama.. ook eens gehad met een trui van American Vintage en dat is niet meer goed gekomen. Ik baalde zo.
Geen tips dus
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee dat is ook zo.. erger zal het niet worden. Hoopte hier wat succes verhalen te lezen denk ik. Het is een katoenen trui!
Alle reacties Link kopieren Quote
In een lauwwarmwater bak leggen met heel veel wasverzachter/ conditioner. En dan even laten weken voor een half uur. Daarna eruit halen en in een handdoek leggen en deze oprollen. Daarna goed aandrukken en weer eruit halen. Aan de lucht laten drogen. Ik heb zo mijn wollen trui die ik per ongeluk op 60 graden had gewassen, weer groter laten worden.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
20-04-2024 23:28
In een lauwwarmwater bak leggen met heel veel wasverzachter/ conditioner. En dan even laten weken voor een half uur. Daarna eruit halen en in een handdoek leggen en deze oprollen. Daarna goed aandrukken en weer eruit halen. Aan de lucht laten drogen. Ik heb zo mijn wollen trui die ik per ongeluk op 60 graden had gewassen, weer groter laten worden.
Ik lees mee, ben benieuwd of dit werkt!
Alle reacties Link kopieren Quote
pompelmoentje schreef:
20-04-2024 23:22
Drama.. ook eens gehad met een trui van American Vintage en dat is niet meer goed gekomen. Ik baalde zo.
Geen tips dus
Ik had dat met een trui van American Vintage die ik op fijnwas programma had gewassen. Na 1x wassen kon ie naar de kringloop, voor de kinderafdeling. Zou nog wel eens de belabberde kwaliteit van bepaalde items van het merk kunnen zijn ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, hier een linkje waar je nog wat meer kan lezen ove het oprekken van kleding (nadat het gekrompen is)

https://www.cleanipedia.com/nl/kleding- ... je-zo.html
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
20-04-2024 23:28
In een lauwwarmwater bak leggen met heel veel wasverzachter/ conditioner. En dan even laten weken voor een half uur. Daarna eruit halen en in een handdoek leggen en deze oprollen. Daarna goed aandrukken en weer eruit halen. Aan de lucht laten drogen. Ik heb zo mijn wollen trui die ik per ongeluk op 60 graden had gewassen, weer groter laten worden.

Spoel je niet eerst uit? Een trui die in water met heel veel wasverzachter/conditioner heeft gelegen lijkt me niet lekker dragen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Wasverzachter voor wol is niet verstandig, beter klein beetje conditioner of babyshampoo. Veel is niet nodig. Niet uitspoelen en uitwringen. Met de hand in vorm brengen.

TO, van welk materiaal is het keldingstuk?
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
20-04-2024 23:28
In een lauwwarmwater bak leggen met heel veel wasverzachter/ conditioner. En dan even laten weken voor een half uur. Daarna eruit halen en in een handdoek leggen en deze oprollen. Daarna goed aandrukken en weer eruit halen. Aan de lucht laten drogen. Ik heb zo mijn wollen trui die ik per ongeluk op 60 graden had gewassen, weer groter laten worden.
Dankjewel ik ga dit zeker proberen!
Ik laat weten of het gelukt is
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
21-04-2024 08:51
Wasverzachter voor wol is niet verstandig, beter klein beetje conditioner of babyshampoo. Veel is niet nodig. Niet uitspoelen en uitwringen. Met de hand in vorm brengen.

TO, van welk materiaal is het keldingstuk?
Ik las ergens anders nog dat het ook met azijn zou kunnen? Dat heb ik wel in huis.
Babyshampoo ook. Het is een katoenen trui
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
21-04-2024 07:23
Spoel je niet eerst uit? Een trui die in water met heel veel wasverzachter/conditioner heeft gelegen lijkt me niet lekker dragen?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.. misschien dan eerst helemaal laten drogen maar dan wel weer voorzichtig wassen en uithangen voor je het daadwerkelijk gaat dragen?
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
21-04-2024 07:23
Spoel je niet eerst uit? Een trui die in water met heel veel wasverzachter/conditioner heeft gelegen lijkt me niet lekker dragen?
Nee dat hoeft niet. Juist niet bij deze wijze ;)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
20-04-2024 23:28
In een lauwwarmwater bak leggen met heel veel wasverzachter/ conditioner. En dan even laten weken voor een half uur. Daarna eruit halen en in een handdoek leggen en deze oprollen. Daarna goed aandrukken en weer eruit halen. Aan de lucht laten drogen. Ik heb zo mijn wollen trui die ik per ongeluk op 60 graden had gewassen, weer groter laten worden.
Conditioner inderdaad. Ik heb hetzelfde gedaan met een Vinted jurkje en die weer enigszins goed gekregen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
De droger is de boosdoener in deze.
Je koopt er niks voor, maar dit overkomt iedereen wel eens. Vette pech.
Kleding opnieuw inweken, uithangen en proberen op te rekken, heb ik noodgedwongen ook wel eens geprobeerd. Terug in originele staat krijg je het gewoon niet meer. Helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oploskoffie123 schreef:
21-04-2024 08:58
Ik las ergens anders nog dat het ook met azijn zou kunnen? Dat heb ik wel in huis.
Babyshampoo ook. Het is een katoenen trui
Ik zou het met wat babyshampoo doen en dan onder spanning laten drogen. Bij katoen kan dat bijvoorbeeld door er gewichtjes aan te hangen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
21-04-2024 00:12
Ik had dat met een trui van American Vintage die ik op fijnwas programma had gewassen. Na 1x wassen kon ie naar de kringloop, voor de kinderafdeling. Zou nog wel eens de belabberde kwaliteit van bepaalde items van het merk kunnen zijn ;)
Eens .. ik heb ook m’n twijfels over AV hoor.. ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
21-04-2024 09:03
Nee dat hoeft niet. Juist niet bij deze wijze ;)

Brrr, lijkt me niet lekker dragen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
21-04-2024 10:47
Brrr, lijkt me niet lekker dragen.
Merk je niks van :)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
21-04-2024 00:12
Ik had dat met een trui van American Vintage die ik op fijnwas programma had gewassen. Na 1x wassen kon ie naar de kringloop, voor de kinderafdeling. Zou nog wel eens de belabberde kwaliteit van bepaalde items van het merk kunnen zijn ;)
American Vintage is echt zulk slecht spul. Moet je echt overdreven voorzichtig mee zijn, voor wat het is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had ooit een heerlijk wollige donkerblauwe trui. Echt zo een waar je jaren plezier van kunt hebben en wat je favoriete trui is. Helaas had ik in die tijd ook donkerblauwe handdoeken waar die trui zich een keer tussen verstopte, en een droger. Het is niet meer goed gekomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou nog even laten weten hoe het is afgelopen. Ben voor de babyshampoo gegaan. Het werkte op zich wel maar het was lastig om de trui in oorspronkelijke vorm terug te krijgen. Maar dat zal misschien ook aan het model van de trui liggen. Het voelt wel gek/vettig aan dus ben benieuwd hoe dat is na een volgende wasbeurt. Maar zeker een verbetering met wat het was!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven