tuin... raad gevraagd

23-04-2018 14:56 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo

ik zit wat vast met de verdere aanleg van onze tuin.
tuin is +- 15 meter diep en 10 meter breed.
vooraan komen twee vijvers / plantenbakken en het oorspronkelijke idee was om daarachter borders te maken.
nu heb ik een gevoel dat dat het net niet is ...
ik vind in het midden gazon en dan borders aan de randen nogal klassiek ogen precies. dat is de traditionele vorm van een tuin en ik zie heel graag Japanse / oosterse stijl of mediterraanse stijl. en ik wil graag een boom om onder te zitten - maar kan je die midden in een grasveld plaatsen?
ik heb hieronder een foto proberen plaatsen, weet niet of jullie hem kunnen zien - is nu echt een ravage. alles tips zijn welkom ....

https://www.flickr.com/photos/153939870 ... res/60KR5t
minionette wijzigde dit bericht op 23-04-2018 16:14
10.19% gewijzigd
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Je bent niet meer anoniem zo. Ik weet niet of je dat erg vindt, maar ik zou die foto op een ander platform plaatsen.
Ten eerste: wat een heerlijk uitzicht!

Ik ben zelf geen fan van een stijl die totaal clashed met de omgeving (oer-Hollands in jouw geval (ik neem aan dat je geen afscheiding aan het einde van je tuin wilt, zonde) dus ik zou die stijl niet al te sterk doorvoeren maar dat ben ik.

Ga kijken op Pinterest, en maak voor jezelf een board aan, zo kom je er steeds meer achter wat je mooi vindt en wat je zeker wel en niet wilt.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, zicht op de weilanden. Blijft dat zo of gaat daar in de toekomst gebouwd worden? Als het zo blijft zal ik dat doorzicht betrekken bij de tuin. Vraag eens een tuinontwerper/hovenier voor een goed plan. Dat is echt de moeite waard bij deze tuin.
Alle reacties Link kopieren
wat een fijne lap grond trouwens!

alles wat jij wilt, kan natuurlijk.
Ga lekker zoeken op internet, print mooie foto's uit

Lekker Netflixen zo: https://www.netflix.com/nl/title/80232852

(en haal de link weg, je anonimiteit is helemaal weg)
Nou zeg dat wel ik kan hem zo neer zetten voor je maar het is zeer herkenbaar.
HIer kun je echt iets moois van maken. Ik zou in ieder geval een zichtlijn naar de achterkant open houden: bij dit uitzicht is een schutting of heg doodzonde. Mediterraans of Japans vind ik zelf hier niet helemaal goed matchen. Een boom kan zeker wel, maar laat je dan goed adviseren.
8102 schreef:
23-04-2018 15:07
Nou zeg dat wel ik kan hem zo neer zetten voor je maar het is zeer herkenbaar.

Afgezien daarvan; ze geeft zo ook haar naam prijs. En dat moet je echt niet willen, er hangen hier op het forum te veel gekkies rond.
Alle reacties Link kopieren
Bekijk eens wat uitzendingen van eigen huis en tuin of doe inspiratie op bij Pinterest. Met zn grote lap aan tuin hoeft het niet allemaal recht toe recht aan. Je kunt prima met diagonalen werken. Je hebt kinderen zie ik, dan zou misschien een speelveldje waarbij ze niet direct de bal tussen de bloemen schoppen ook wel fijn zijn. Een vijver is mooi, maar hoe hou je dat veilig voor je kinderen? Je hebt voldoende zon in de tuin, dus qua zithoek ben je ook wel vrij om een kant te kiezen. Ik zou helemaal achter in de tuin een stuk open houden zodat je uitzicht houdt op het landschap. Een boom om onder te zitten kan ook prima, eventueel met een mooi rond bankje er onder. Zelf zou ik voor fruitbomen gaan, dan heb je in de lente ook nog mooie bloesems en natuurlijk de vruchten waar je van kunt profiteren.
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad haal die link weg, ik kan je naam en je mailadres gewoon zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor een meer landelijk “thema”. Een border met wilde bloemen voor de wei zou bijvoorbeeld heel mooi staan.

Je creëert meer diepte in de tuin door de borders niet aan de zijkanten maar juist overdwars te plaatsen. Je kunt hetzelfde doen met een strook gras, waar de kinderen dan lekker kunnen spelen /zonnen / enz.

Een boom om onder te zitten klinkt leuk, maar in de meeste bomen gaan vogels zitten, en vogels zorgen er weer voor dat je er liever niet onder zit (als je begrijpt wat ik bedoel...)
Alle reacties Link kopieren
Dat speelhuis en die schuur daarachter zijn van de buren? De trampoline hoort neem ik aan op jullie stuk.
Als het ook een stukje buur is zou ik een schutting plaatsen die prima iets oosters kan hebben. Ipv een recht border kun je er ook hier en daar driehoeken van maken, met de platte kant tegen de schutting dus en de punt richting grasveld.
Hoop van te maken hoor, leuk!
Wat een heerlijk uitzicht!

Joh, je kan helemaal los gaan met deze tuin. Ik zou 't wel weten! :) (zit zelf in een 'gezellig' ommuurde stadstuin)

Je kan een paar bomen planten, maar ik weet niet of je daar gelukkig van wordt. Vogels zijn namelijk ook dol op bomen en je zit dan niet meer zo prettig onder je boompje.

Je hebt een prachtig Hollands uitzicht en ik zou de rest van de tuin dan ook in die stijl doen. Japanse tuinen zijn hartstikke mooi, maar dan niet met een oer-Hollands uitzicht.

Ik zou er een flinke bups hortensia's in zetten (hou van hortensia's!), een appelboompje, wat passiebloem (mooi!) en een paar hosta's. Voor de rest zou ik vooral gras hebben denk ik. Ik hou van gras. Het voelt zo heerlijk aan je voeten!
Japans en Mediterraan zijn twee wel heel verschillende stijlen.
Als je een Japanse look wil, zou je zo'n rood Japans bruggetje, verhoogd, naast een vijvertje kunnen doen.
Japanse lantaarn erbij.
Alle reacties Link kopieren
bedankt om te melden dat jullie mijn gegevens kunnen zien! dat was zeker niet de bedoeling...
heb de link voorlopig weg gehaald en probeer via een andere manier een foto te plaatsen.

het zicht achteraan zou zo blijven (hopen we) . zalig inderdaad! er komen twee vijver/ plantenbakken met paarse bloemen in en eventueel lavendel en mini bamboe.
de borders gaan ook nog wel lukken maar dat grasveld ... ons gras is ook helemaal naar de vaantjes, alleen onkruid. de kinderen zijn niet meer op een leeftijd dat ze kunnen verdrinken in een vijver , ze spelen ook niet meer echt buiten dus het kan dat die trampoline ook weg gaat. wij hebben een modern huis maar ik hou niet van een strakke tuin (man wel ...) ik wil veel te zien, geurende bloemen, ...
zou een tuinpad met flagstones mooi kunnen zijn?
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Ik denk dat een tuinpad met flagstones wel mooi is! Mijn ouders hebben dat, maar die wonen in Engeland. :)

Weet je zeker dat je bamboe wil? Het groeit echt als de neten!

Wil je helemaal geen gras meer? Anders opnieuw inzaaien? Persoonlijk, maar ik hou van versgemaaid gras, vind ik gras echt heel gezellig staan met wat gezellige bloemen aan de buitenkant.
Alle reacties Link kopieren
hoi, jawel we willen zeker nog gras ... maar ik weet niet hoeveel. Ik zie heel graag een semi - verwilderde , nostalgische tuin met veel hoekjes en kantjes maar denk dat dit bij ons niet kan.
bamboe wou fargesia worden, die woekert niet en wordt niet zo groot.


is de nieuwe foto te zien en ben ik nu nog herkenbaar? denk het niet?
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt een ontwerper in de hand nemen. Die kan je veel vertellen over combinaties van planten, bloeitijden, gras, geuren, doorkijkjes, paadjes, enz. enz. Dat is met zo'n oppervlakte zeker de moeite waard.

Bedenk zelf hoeveel tijd je aan de tuin kwijt wilt zijn. Hoeveel tijd wil en kan je per week besteden aan de tuin? Veel planten in de tuin hoeft helemaal niet veel tijd te kosten, afhankelijk van de keuzes die je maakt. Leg ook gelijk een sproeisysteem aan.
minionette schreef:
23-04-2018 16:16
is de nieuwe foto te zien en ben ik nu nog herkenbaar? denk het niet?
:thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Een tuinontwerp laten maken bleek niet haalbaar voor het najaar... En we willen nu een tuin :-D beetje (veel) impulsief soms....
Het ligt ook gans open gebroken dus nu moeten we wel verder doen haha.
Veel tijd heb ik niet over om uren in de tuin door te brengen. Dus ik zou de borders zoveel mogelijk willen laten dicht groeien. En niet te veel kleuren door elkaar en drukte.
Maar tot enkele weken geleden kende ik dus totaal niets van planten...
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Dit vind ik mooi bv
https://www.pinterest.com/pin/490751690639341224/

En dit soort vijvers zouden het moeten worden, ongeveer, maar met veel meer planten erin:
https://www.pinterest.com/pin/490751690639450061/
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Ah ja onze tuin stop aan einde omheining. Daarachter is de wei van de buren ;)
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Wat zouden jullie met de afboording van de borders doen? Ik wil geen beton. Was een borderrol gaan halen maar lijkt toch ook niet wauw...
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Wees eerst duidelijk wat je wilt. Hetgeen je laat zien is strak, terwijl je het ook hebt over mediterrane sfeer of Japans. Echt een ontwerper is zo gek nog niet. Zeker als jezelf helemaal niets weet van planten. Dan blijf je teveel in het geeikte spul hangen, terwijl er zoveel meer is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor de zijkanten van de hogere borders hetzelfde gebruiken als je voor de vijver met plantenbak gebruikt. Dat geeft meer rust in de “bebouwing”, waardoor de planten mooier uitkomen. Des te meer materiaal je gebruikt, des te meer aandacht het materiaal van de ogen vraagt, wat dus afleidt van de planten.

Verder zeg je dat man van strak houdt en jij van weelderig. Dan zou ik gaan voor een strak ontwerp van de tuin, wat je vervolgens met de juiste keuze voor weelderige begroeiing kunt verzachten.

Ik zou niet voor flagstones gaan, maar voor grote staptegels die je los in het gras legt. De vorm van de tegel is strak wat jouw man mooi vindt, ze los in het gras leggen geeft meer de sfeer die jij zoekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven