Tuin, waar beginnen als leek?

20-03-2018 13:17 17 berichten
Zie door de bomen het bos niet meer.

Heb een hoektuin dus voor en achter plus opzij.

De tuin is een soort bostuin, veel groen.
Het is ook bosgrond.
De achtertuin is behoorlijk uit zijn voegen gegroeid.

Wat is een goed schema?

Zou graag wilde bloemen erbij willen echter is er ook veel schaduw.

Wat er moet gebeuren van mezelf is.

Onkruid
Tegels met de hogedrukspuit
Omspitten
Snoeien van heg (coniferen)
Ander snoei werk
Wilde bloemen erin of zaaien
Opleuken met potten, zitjes, wil een beetje een bohemian sfeertje.
Nieuwe grasmatten.
Er ligt nu een kaal grasveld.
Verder zou ik een klein moestuintje willen.

Heb geen groot budget.
Spullen kan ik bv via MP kopen.

Waar beginnen, vraag ik me af?
En hoe?

Graag zou ik ook een soort overkapping(kje) willen, niet aan huis en zelf maken, de kant en klare zijn mij te duur nu.

Is het mogelijk om vd zomer al een bloemenzee te realiseren bv?

Ben echt een leek in tuinieren en geen groene vingers
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 20-03-2018 13:21
1.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kun je iets doen aan de schaduw? Flink snoeien?

en ja hoor, met eenjarigen (zaden zijn goedkoper dan planten) kun je echt al flink bloemen hebben dit voorjaar
Als er veel schaduw in je achtertuin is, dan zou je kunnen denken aan een mosmat in plaats van gras. Is heel zacht en mooi, onderhoudsvrij. Ik ben er verliefd op. :)
lilalinda schreef:
20-03-2018 13:21
Kun je iets doen aan de schaduw? Flink snoeien?

en ja hoor, met eenjarigen (zaden zijn goedkoper dan planten) kun je echt al flink bloemen hebben dit voorjaar
Niet echt gezien mijn tuin in of naast een bos ligt waar veel eiken en degelijk staan.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt nu al de grond omspitten. Onkruid moet je het hele jaar door wieden.

Maak eens een plattegrond van de tuin. Meet alles eens op, dan weet je wat meer.

Vanaf ongveer 1 mei kun je ook en schaduwplan van de tuin maken. Je kijkt dan op welk tijdstip je waar zon hebt en tekent dit in op een kaart. Dit doe je bijvoorbeeld om 9.00 uur, 13.00 uur en 17.00 uur. Je hebt dan meer inzicht in zonnig, half schaduw en schaduw.

Ik gebruik geen hogedrukspuit voor de tegels, vind ik veel te ellendig. Algenreiniger gieten werkt ook erg goed. Wel tijdens een droge periode.

Een kleine moestuin is leuk, maar vraag je eerst af wat je wilt kweken in de tuin. Op basis daarvan kun je bepalen hoeg groot de moestuin moet worden. Een kruidentuin is ook leuk.

Voor een wilde bloemenzee kan je een pakje zaden kopen. Deze zaai je na bij voorkeur na de ijsheiligen (mei) ivm mogelijke nachtvorst.

Grasveld kan je mogelijk ook opknappen met bemesting. Dat het nu kaal is is logisch.
Alle reacties Link kopieren
In de schaduw bloeien fuchsia's heel mooi (er bestaan winterharde), malva's Cosmos, hosta's.
Vingerhoedskruid

Echt wel mooie bloemen, en deels ook goed als zaad te koop.

Denk ook eens aan (verwilderende) bollen
Cateautje schreef:
20-03-2018 13:21
Als er veel schaduw in je achtertuin is, dan zou je kunnen denken aan een mosmat in plaats van gras. Is heel zacht en mooi, onderhoudsvrij. Ik ben er verliefd op. :)
Klinkt leuk.
Kun je daar net als op gras ook met je kleedje op gaan liggen enz?
Of beschadigd dat gauw?
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 20-03-2018 13:44
0.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je ook zure grond hebt (concludeer ik uit de beschrijving van je tuin)

Planten voor zure grond kun je opzoeken. Die doen het daar gewoon beter dan andere planten.

Rhododendron :daisy:
Dahlia74 schreef:
20-03-2018 13:28
Je kunt nu al de grond omspitten. Onkruid moet je het hele jaar door wieden.

Maak eens een plattegrond van de tuin. Meet alles eens op, dan weet je wat meer.

Vanaf ongveer 1 mei kun je ook en schaduwplan van de tuin maken. Je kijkt dan op welk tijdstip je waar zon hebt en tekent dit in op een kaart. Dit doe je bijvoorbeeld om 9.00 uur, 13.00 uur en 17.00 uur. Je hebt dan meer inzicht in zonnig, half schaduw en schaduw.

Ik gebruik geen hogedrukspuit voor de tegels, vind ik veel te ellendig. Algenreiniger gieten werkt ook erg goed. Wel tijdens een droge periode.

Een kleine moestuin is leuk, maar vraag je eerst af wat je wilt kweken in de tuin. Op basis daarvan kun je bepalen hoeg groot de moestuin moet worden. Een kruidentuin is ook leuk.

Voor een wilde bloemenzee kan je een pakje zaden kopen. Deze zaai je na bij voorkeur na de ijsheiligen (mei) ivm mogelijke nachtvorst.

Grasveld kan je mogelijk ook opknappen met bemesting. Dat het nu kaal is is logisch.
Het gras is zoals ik zover kan zien verpest.
Er groeit op bepaalde plekken nog wat gras maar verder een kale harde grond zonder een enkel sprietje.

Ga de zaadjes kopen voor de wilde bloemen.

Alvorens ik zie ga zaaien, kan ik daarvoor zoals nu eerst wat anders planten zoals eenjarige bollen/bloemen voor de wilde zaadjes erin gaan?
Of moet ik de grond daar nu al reserveren voor de wilde bloemen?
Donna1971 schreef:
20-03-2018 13:36
Klinkt leuk.
Kun je daar net als op gras ook met je kleedje op gaan liggen enz?
Of beschadigd dat gauw?
Ja, daar kan je ook op gaan liggen. Ik adviseer alleen geen naaldhakken, maar dat is ook niet goed voor gras.
Alle reacties Link kopieren
Zomerbollen kun je nu wel poten, afhankelijk van de soort geven deze eerder of later in het seizoen bloemen. Het is niet handig om deze te combineren met een zaaimengsel. Je kunt wel van het najaar winter/voorjaarsbollen poten. Deze kan je wel combineren met zaaimengsel.

Wil je nu gelijk kleur dan kun je viooltjes planten. Nu volop goedkoop te krijgen en geeft direct kleur. Maar deze dien je te verwijderen cq verplaatsen als je een bloembed maakt.

Je kunt ook kiezen voor eenjarige planten, heb je vanaf nu (violen) tot ver in het najaar (afhankelijk van koude en vorst) iets bloeiends in de tuin.

Wacht met eenjarige kopen tot de vorst echt verdwenen is (Ijsheiligen in mei), de meeste kunnen niet goed tegen nachtvorst.

Grasmat kan je ook opnieuw inzaaien. Eerst wachten tot het warmer wordt, dan bemesten. Dan na 6 weken, mos verwijderen (bemesting met mosverwijderiaar kopen) en grasmat beetje egaliseren. Eventueel ophogen indien wenselijk met bemeste grond. Dan zaaien en vooral veel sproeien. Dit kan bijvoorbeeld in mei.

Vaste planten zijn ook erg makkelijk. Hosta, hortensia, ooievaarsbek, lavendel e.d doen het eigenlijk altijd wel. Bij sommige planten moet je wel even kijken of het type geschikt is voor schaduw.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-03-2018 13:50
Ik adviseer alleen geen naaldhakken, maar dat is ook niet goed voor gras.
jawel joh, scheelt verticuteren
Alle reacties Link kopieren
Eerst een tekening op papier zetten en daarna graven waarbij aan de afwatering moet worden gedacht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Geen groot budget = vanaf nu de aanbiedingen in de gaten houden
Aldi/Lidl/Action/bouwmarkten hadden, en hebben vanaf nu leuke aanbiedingen

schaduwtuin = onderzoeken wat daar kan en wil groeien
vaak is het ook een kwestie van uitproberen

En ik zou eerst eens beginnen met onkruid verwijderen en die heg en evt andere planten snoeien. Geeft ruimte in de tuin.

Zonnigste plek, en of voor jou beste plek voor moestuintje uitkiezen. En eens kijken wat je wilt zaaien. Meeste Lidls hadden laatst nog hun display met zaden staan, die kosten je de kop niet.

Dit jaar qua moestuin lekker uitproberen, en op de rest van je tuin concentreren.
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
Alle reacties Link kopieren
Zou ook even kijken hoe het zit met je grond en of het nodig is deze eerst te verbeteren (of vervangen), zeker als je wilt moestuinieren of nieuw gras wil zaaien.

Daarnaast is ons afgeraden door onze tuinman een hogedrukspuit te gebruiken om het terras van groene aanslag te ontdoen. Hij zei dat dit de toplaag beschadigd waardoor het probleem alleen groter wordt. Advies was om een bepaalde natuurlijke reiniger te gebruiken en te schrobben.

Qua aankleding kan ik ook zonneverlichting aanraden. Voor een paar euro (Ikea/Action) heb je wat leuks.
Alle reacties Link kopieren
Kom meeschrijven in het tuinentopic!

thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-3/list ... 373815/106
Bedankt voor jullie reacties :-)

Heb hier zeker wat aan, leuk.

Als het iets minder koud is ga ik aan de slag.
Mijn handen jeuken.

Ben hier pas komen wonen.

Bollen zijn gekocht en zal die in de soort bielzen? bakken planten.

Heb veel schaduw waar ik juist de bloemenzee wilde, zal ze anders in potten zaaien als dat kan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven