Twaalfde Tegen-TegelTuinenTopic
zondag 9 maart 2025 om 11:29
En met deze klinkende titel (niet te verwarren met ‘klinker’, die willen we niet) allitereren we het twaalfde deel in van dit gezellige en inspirerende topic. Liefhebbers en ambassadeurs van groene tuinen delen hier tips, foto’s, successen en tegenvallers. We kirren over alles wat groeit en bloeit, vliegt en zoemt, kruipt, sluipt en scharrelt in onze tuinen en op onze balkons. We klagen over plagen en af en toe ranten we op een door ons zo verfoeide tegeltuin.
De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.
Dit is geen tuin:

bron: Onderhoudsarmoe
Dit wel:

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.
Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is.
De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.
Dit is geen tuin:

bron: Onderhoudsarmoe
Dit wel:

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.
Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is.

Ik vind hier dingen van.
zaterdag 5 juli 2025 om 07:40
Goedemorgen!
Geweldig, die kamperfoelie GT!
Ken je dat gevoel dat je constant achter de feiten aanloopt?
Anderhalf kilo zwarte bessen in de vriezer, anderhalf kilo verwerkt tot jam en er hangt nog zeker 3 tot 6 kilo aan de struiken...
De bonen moeten nog stokjes, de courgette moet geoogst en mn weekend zit vol... En nu is het eindelijk lekker tuinier weer.
Kunnen jullie wel lekker de tuin in vandaag??
Heb mezelf wel aangemeld voor de boomdeeldagen, je besteld bepaalde inheemse soorten en je betaald maar 25% als je aanvraag is goedgekeurd. Er is in mijn gemeente wel een wachtlijst, maar ik hou hoop.
Het zou wel mooi uitkomen, want ze hadden wel leuk spul.
Geweldig, die kamperfoelie GT!

Ken je dat gevoel dat je constant achter de feiten aanloopt?
Anderhalf kilo zwarte bessen in de vriezer, anderhalf kilo verwerkt tot jam en er hangt nog zeker 3 tot 6 kilo aan de struiken...
De bonen moeten nog stokjes, de courgette moet geoogst en mn weekend zit vol... En nu is het eindelijk lekker tuinier weer.
Kunnen jullie wel lekker de tuin in vandaag??
Heb mezelf wel aangemeld voor de boomdeeldagen, je besteld bepaalde inheemse soorten en je betaald maar 25% als je aanvraag is goedgekeurd. Er is in mijn gemeente wel een wachtlijst, maar ik hou hoop.
Het zou wel mooi uitkomen, want ze hadden wel leuk spul.
zaterdag 5 juli 2025 om 09:47
Guave, dit weekend komt er waarschijnlijk weinig van tuinieren. We krijgen straks visite en ik ben druk geweest met koken en bakken. Morgenochtend werken en morgenmiddag gaan man en ik bezig met de buitenmuren van ons huis. De stuclaag die erop zit bladdert en dat gaan we dus opnieuw doen. Man heeft van twee kanten de boel al voorbewerkt. De afgebladderde stuclaag afgekrabd, de gaten glad gesmeerd en een primer aangebracht. Morgen gaan we twee zijden in de spachtelputz zetten. En daarna volgende week hetzelfde riedeltje weer, aan de andere 2 zijden van het huis. Spachtelen hebben we eerder gedaan, maar dan binnen. Dus we hebben wat oefening gehad… een stukadoor alles laten doen werd ons te duur (na de dakrenovatie sowieso). En die geldboom staat helaas nog niet in de tuin
Ik zal de tuin een beetje proberen netjes te krijgen tussen de bedrijven door.

Ik zal de tuin een beetje proberen netjes te krijgen tussen de bedrijven door.
zaterdag 5 juli 2025 om 13:53
Oh ja dat is werkje TG, maar je ziet wel resultaat.
En inderdaad, sommige dingen moeten. Succes! Hopelijk droog.
Ik heb een mazzeltje, dochter gaat met man mee, dus ik ga de oude kleren aan doen en de tuin in
lekker even alleen thuis.
Mijn watermeloenen gaan zo hard... Ze zitten elkaar in de weg.
Dus ik ga er 1 naar buiten zetten en dan kiekn wat t wordt... En verder lekker rommelen en bessen plukken. Muziekje er bij aan haha
En inderdaad, sommige dingen moeten. Succes! Hopelijk droog.
Ik heb een mazzeltje, dochter gaat met man mee, dus ik ga de oude kleren aan doen en de tuin in

Dus ik ga er 1 naar buiten zetten en dan kiekn wat t wordt... En verder lekker rommelen en bessen plukken. Muziekje er bij aan haha
maandag 7 juli 2025 om 09:00
Goede morgen,
Wellicht hebben jullie wat advies voor mij.
Onze goud iep is ziek en wordt zsm weggehaald.
Mijn eerste gedachte was om dezelfde boom in het najaar terug te pannen, maar wellicht zijn er ook mooie andere bomen.
Ik zoek een bladverliezende boom met lichtere bladeren. Hebben jullie suggesties?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Mijn eerste gedachte was om dezelfde boom in het najaar terug te pannen, maar wellicht zijn er ook mooie andere bomen.
Ik zoek een bladverliezende boom met lichtere bladeren. Hebben jullie suggesties?
maandag 7 juli 2025 om 09:47
Ik heb ze al vrij vroeg buiten gezet, maar nog geen bloemetje, laat staan meloen. Ze moesten helaas naar buiten, had ze liever nog wat langer in huis gehad.Guavepapaya2 schreef: ↑05-07-2025 13:53
maandag 7 juli 2025 om 10:57
Ik heb mijn watermeloenen in de kas, dus vandaar dat het wat harder gaat.
Heb 1 struik nu leeggeplukt qua zwarte bessen, 1.8kg :o
En dan moet ik nog zeker 8 struiken. Dus mocht iemand zich vervelen

En 2 planten courgette uit de kas verwijderd. Ging te hard en werd te groot, weer een leer voor de volgende keer...
maandag 7 juli 2025 om 10:59
Mijn kas staat vol met tomaten, geen ruimte meer voor iets anders. Andere jaren stond er ook cantaloupemeloen in, was vaak niet zo succesvol. Als ze goed waren, waren ze wel erg lekker.Guavepapaya2 schreef: ↑07-07-2025 10:57Ik heb mijn watermeloenen in de kas, dus vandaar dat het wat harder gaat.
maandag 7 juli 2025 om 11:01
Hoi Mirr,Mirr31 schreef: ↑07-07-2025 09:00Goede morgen,
Ah jammer dat de iep ziek is. Is het iepenziekte?
Daar heb je met een nieuwe iep natuurlijk weer kans op.
Hoeveel ruimte is er voor een boom? Hoe hoog/breed mag ie worden? Buren die evt last kunnen hebben van de boom?
Welke grond zit je?
Ik zou het daar vanaf laten hangen denk ik.
Of een voedselbosje met lijsterbes, krent (mooi blad!) etc.
Sprinklr heeft leuke pakketten daarvoor en is biologisch.
maandag 7 juli 2025 om 12:08
De deskundigen verschillen van mening over of het de iep ziekte is. De gemeente komt het deze week ook nog controleren.Guavepapaya2 schreef: ↑07-07-2025 11:01Hoi Mirr,
Ah jammer dat de iep ziek is. Is het iepenziekte?
Daar heb je met een nieuwe iep natuurlijk weer kans op.
Hoeveel ruimte is er voor een boom? Hoe hoog/breed mag ie worden? Buren die evt last kunnen hebben van de boom?
Welke grond zit je?
Ik zou het daar vanaf laten hangen denk ik.
Of een voedselbosje met lijsterbes, krent (mooi blad!) etc.
Dat was wel de reden voor mijn man om ook te kijken naar andere opties.
Als ik naar de bodem kaart kijk, hebben wij kleigrond.
De boom mag maximaal 10 meter hoog worden en 6 meter breed.
Een krent hebben we een paar jaar geleden al geplant.
De lijsterbes vind ik ook mooi, en ga ik meenemen in de opties.
maandag 7 juli 2025 om 22:29
Heeft iemand ervaring met de mini voedselbosjes van Sprinklr? Ik zie dat ze ze van 10 en 4m2 meter hebben . Er staat dat je alles in november dan geleverd krijgt als allemaal erg klein spul. Gaat dat goed? Slaat dat allemaal aan? En is de beschrijving erbij afdoende? Ook qua wat moet waar, zodat het elkaar sterkt enzo.Guavepapaya2 schreef: ↑07-07-2025 11:01Of een voedselbosje met lijsterbes, krent (mooi blad!) etc.
Zou het wel erg leuk vinden zo’n mini voedselbos - kan mooi in plaats van de moestuin (waarin de slakken stelselmatig véél actiever zijn dan ik, waardoor ik de hoop wat heb opgegeven…).
dinsdag 8 juli 2025 om 17:47
Nou, ik heb er geen ervaring mee.Vannelle schreef: ↑07-07-2025 22:29Heeft iemand ervaring met de mini voedselbosjes van Sprinklr? Ik zie dat ze ze van 10 en 4m2 meter hebben . Er staat dat je alles in november dan geleverd krijgt als allemaal erg klein spul. Gaat dat goed? Slaat dat allemaal aan? En is de beschrijving erbij afdoende? Ook qua wat moet waar, zodat het elkaar sterkt enzo.
Zou het wel erg leuk vinden zo’n mini voedselbos - kan mooi in plaats van de moestuin (waarin de slakken stelselmatig véél actiever zijn dan ik, waardoor ik de hoop wat heb opgegeven…).
Maar als ik niet word ingeloot voor de boomdeeldagen, dan ga ik daar toch maar wat bestellen. Ik mis nog wat vreterij voor de vogels.
Heel eerlijk, zolang het niet vriest, kun je volgens mij vrij veel verplanten/planten in de herfst (november is nog herfst, zegt men).
Ik ga het iig wel proberen, want ik heb heel veel wat er verplaatst moet worden.
Twijfel alleen nog over het verplaatsen van de kas. Die staat nu noord zuid gericht, opening zuid. Niks geen begroeiing er omheen.
Ik wil hem verplaatsen naar een oost west gericht stuk, opening west. Maar daar heeft hij wel schaduw van een appelboom. En van de knotwilgen, maar die worden deze herfst radicaal geknot.
Alleen weet ik van dat stuk tuin niet, hoeveel zon het in het voorjaar krijgt...
Nu neemt de kas echt een heel stuk zicht en tuin weg, omdat ie zo pontificaal daar staat.
Maar goed, in januari of februari kan ik hem ook nog verplaatsen. Dan heb ik tot de kortste dag gezien qua zon en wordt het alleen maar beter

Als iemand andere tips heeft, welkom!
dinsdag 8 juli 2025 om 18:53
Vandaag had ik een vrije dag en ben ik lekker druk geweest met de planten. Niet in de tuin, maar in de woonkamer. 9 planten verpot, 1 gestekt, en nieuwe plantjes gekocht voor op de schoorsteenmantel. Ik heb 2 kindjes op moeders schoot en 2 klimopjes aangeschaft. Ramen gelapt, mijn gehaakte gordijnen gewassen en weer lekker kraakhelder terug gehangen, twee dozen spullen voor de kringloop ingepakt, een berg koper gepoetst en wat geschoven met meubels en accessoires. Schone hoezen op de bank gedaan. En nu zit ik dus helemaal tevreden met de woonkamer op de bank uit te blazen. Ik kan erg blij worden van de boel even ‘omkeren’ en mijn rommeltjes en planten anders neer te zetten. Gezellige hoekjes maken en verzamelingen in andere groepjes neer te zetten. Mijn ouwe zooitje is weer even netjes! De tuin is donderdag aan de beurt.
dinsdag 8 juli 2025 om 21:58
Ik kom even inbreken.
Ik heb een trompetbloem (campsis radicabs) gekocht van zo'n 1,75 m hoog. Later las ik dat hij kan woekeren met wortels die overal doorheen breken.
Hebben jullie hier ervaring mee? Kan ik woekeren via de wortels voorkomen als ik hem jaarlijks een stuk snoei? Ik wil graag een stuk schutting (rek) dicht laten groeien.
Hij staat nu nog in een pot maar twijfel om hem te planten na wat ik gelezen heb.
Ik heb een trompetbloem (campsis radicabs) gekocht van zo'n 1,75 m hoog. Later las ik dat hij kan woekeren met wortels die overal doorheen breken.
Hebben jullie hier ervaring mee? Kan ik woekeren via de wortels voorkomen als ik hem jaarlijks een stuk snoei? Ik wil graag een stuk schutting (rek) dicht laten groeien.
Hij staat nu nog in een pot maar twijfel om hem te planten na wat ik gelezen heb.
dinsdag 8 juli 2025 om 23:23
In een vorig leven een trompetter gehad: nooit problemen gehad, wel héél veel bloeiplezier! Van woekeren nooit iets gemerkt. Of bedoel je via de hechtwortels? Dat dat hout beschadigt? Dat kan: de plant hecht zichzelf aan de muur/schutting/waar ie ook staat, net als bij oorbeeld hedera.Strandbed schreef: ↑08-07-2025 21:58Ik kom even inbreken.
Hij staat nu nog in een pot maar twijfel om hem te planten na wat ik gelezen heb.![]()
Ik had een oranje versie en echt heel veel plezier van gehad: altijd heel mooi en lang in bloei. (Snoeien moet je overigens wel, om ‘m een beetje in toom te houden, maar dat is eens per jaar geloof ik.)
Dat klonkt als een lekkere en vooral productieve dag Tuingravin!
dinsdag 8 juli 2025 om 23:27
Het moment van plaatsen had ik eigenlijk nog niet eens bij stilgestaan; m’n vraagtekens zijn vooral bij de grootte (kleinte…) van wat je krijgt. En het plan erbij: wat waar, hoe met zon/schaduw, combinatie, afstand, etc. Maar inderdaad ook hopen dat het niet al vriest of hard gaat vriezen… Misschien dat ze ook on het voorjaar bezorgen, ik zal eens kijken.Guavepapaya2 schreef: ↑08-07-2025 17:47Nou, ik heb er geen ervaring mee.
Maar als ik niet word ingeloot voor de boomdeeldagen, dan ga ik daar toch maar wat bestellen. Ik mis nog wat vreterij voor de vogels.
Heel eerlijk, zolang het niet vriest, kun je volgens mij vrij veel verplanten/planten in de herfst (november is nog herfst, zegt men).
Ik ga het iig wel proberen, want ik heb heel veel wat er verplaatst moet worden.
Twijfel alleen nog over het verplaatsen van de kas. Die staat nu noord zuid gericht, opening zuid. Niks geen begroeiing er omheen.
Ik wil hem verplaatsen naar een oost west gericht stuk, opening west. Maar daar heeft hij wel schaduw van een appelboom. En van de knotwilgen, maar die worden deze herfst radicaal geknot.
Alleen weet ik van dat stuk tuin niet, hoeveel zon het in het voorjaar krijgt...
Nu neemt de kas echt een heel stuk zicht en tuin weg, omdat ie zo pontificaal daar staat.
Maar goed, in januari of februari kan ik hem ook nog verplaatsen. Dan heb ik tot de kortste dag gezien qua zon en wordt het alleen maar beter
Als iemand andere tips heeft, welkom!
Met een kas heb ik geen ervaring, wel met knotwilgen: zo’n drastische snoei is leuk, maar het groeit jaarlijks ook net zo drastisch weer aan, dus of dat veel scheelt qua schaduw…?
woensdag 9 juli 2025 om 07:39
Volgens mij leveren ze inderdaad met plan erbij, tenminste, dat staan in de omschrijving.Vannelle schreef: ↑08-07-2025 23:27Het moment van plaatsen had ik eigenlijk nog niet eens bij stilgestaan; m’n vraagtekens zijn vooral bij de grootte (kleinte…) van wat je krijgt. En het plan erbij: wat waar, hoe met zon/schaduw, combinatie, afstand, etc. Maar inderdaad ook hopen dat het niet al vriest of hard gaat vriezen… Misschien dat ze ook on het voorjaar bezorgen, ik zal eens kijken.
Met een kas heb ik geen ervaring, wel met knotwilgen: zo’n drastische snoei is leuk, maar het groeit jaarlijks ook net zo drastisch weer aan, dus of dat veel scheelt qua schaduw…?
Maarre, is dat ook zo als die knotwilgen al een aantal jaar niet geknot zijn? Groeien ze dan net zo hard?
Denk dat ik dan tot de kortste dag ga kijken hoe de zon op dat plekje is. Of nja, het licht.
Het is ook nog eens een kas van 5x3m... Zou ook niet weten welke plek anders geschikt is dan de huidige.
woensdag 9 juli 2025 om 21:44
Als je de knotwilg na de drastische snoei bijhoudt valt het misschien mee: het ligt er ook aan wat de afstand is tot de kas, omliggende begroeiing e.d. Hier na een drastische snoei flink gegroeid weer. Een andere heeft een volgende drastische snoei niet overleefd helaas.. - al zou dat in jouw geval wel het schaduwprobleem oplossen…
Denk dat ik een keer contact met Sprinklr opneem om in detail te horen hoe en wat, dan weet ik ook waar ik zelf vooraf rekening mee moet houden qua voorbewerking. Moet er nogal veel voor weghalen ook, daarom in dit geval better safe than sorry…
Denk dat ik een keer contact met Sprinklr opneem om in detail te horen hoe en wat, dan weet ik ook waar ik zelf vooraf rekening mee moet houden qua voorbewerking. Moet er nogal veel voor weghalen ook, daarom in dit geval better safe than sorry…

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in