Uitgaven voor je interieur

30-11-2025 13:27 51 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga volgend jaar samenwonen in een nieuw huis (als het rond komt met de hypotheek) dus we zijn nu plannen aan het maken. Afspraken over het verdelen van de kosten e.d. hebben we al gemaakt, maar ineens komen er onderwerpen voorbij waar we ineens verschillend over blijken te denken. Zo moeten er wat nieuwe kasten komen. Ik heb in mijn huidige huis inbouw kledingkasten en een allegaartje aan andere kastjes. Sommige mooi, andere goedkope IKEA-modellen. Mijn vriend was al aan het rondkijken voor op maat gemaakte kasten, startend bij € 3000. Ik vind dat een beetje overdreven aangezien je spullen in een Pax-kast net zo ruim hangen. Hij wil liever kwaliteit die 50 jaar meegaat en wat hij niet zelf in elkaar hoeft te zetten.
Dat geldt in het algemeen voor inrichting en decoratie. Ik ga voor betaalbaar en functioneel (en wat ik mooi vind), hij voor kwaliteit en duur. Wat ik niet uitgeef aan spullen, besteed ik aan vakanties. Van de uitgaven voor mijn vakanties de afgelopen 10 jaar kun je een half huis kopen :)
Hoe doen jullie dat? En hoe kom je op één lijn?
Waarschijnlijk verandert je smaak in die "50" jaar of je gaat verhuizen. En een nieuw huis is al duur genoeg dus wij waren blij met functioneel en redelijk geprijsd. Maatwerk zou ik alleen overwegen als ik omkom in het geld.
Wij zitten al op 1 lijn.
Voor garderobekasten, ladekasten voor op de slaapkamers e.d. vind ik IKEA prima. PAX kasten kun je ook laten monteren.
Voor de woonkamer geen IKEA.
Wij maken hier keuzes waar we wel veel geld aan uitgeven en waar niet. Pax vinden we prima maar een kast beneden willen we wel op maat gemaakt om precies in de ruimte te passen.
Lampen in de gang en slaapkamers hoeven niet heel bijzonder maar in de woonkamer kiezen we wel voor die ene designlamp die we super mooi vinden etc.
En ook qua accessoires: een enkel design stuk of kunst vind ik wel leuk maar kan gecombineerd worden met vazen en potten van de goedkopere winkels.

Maar vergis je ook niet in de kosten voor IKEA. Wij waren voor onze Pax combinatie ook 1.800 kwijt dus dan is een maatkast ‘maar’ 2 keer zoveel.
Leuk dat hij een kast wil voor 50 jaar, maar hoe groot is de kans dat jullie dan nog in leven zijn èn in deze woning zitten?
Wil net zeggen dat Pax kasten ook niet goedkoop zijn.

Ligt ook helemaal aan je budget en wat je ervoor uit wil geven. Ik heb alle kasten in mijn huis via marktplaats. Bijna alles in mijn huisje is tweedehands. Behalve bank, matras en wasmachine, droger, vaatwasser en inductie kookplaat die onlangs de geest gaf.

Maar ik moest alles opnieuw kopen. Dus marktplaats, Action en IKEA waren m'n grote vrienden.
AnAppleADay schreef:
30-11-2025 13:49
Maar vergis je ook niet in de kosten voor IKEA. Wij waren voor onze Pax combinatie ook 1.800 kwijt dus dan is een maatkast ‘maar’ 2 keer zoveel.

Dan tel je alle kastinrichting mee, denk ik? Dat loopt inderdaad op. Maar bij maatwerk heb je dat óók nog.
Tja,ik doe aan goedkoop, kwaliteit én mooi. Veel tweedehandswinkel en marktplaats werk. Ik vind op maat gemaakt niet passend bij mijn levensstijl. Ook omdat ik klunzig ben en dieren heb. Durf niet te leven in een huis met een duur interieur.

Heb nog nooit meer dan 500 piek uitgegeven aan een bank of kast :hyper:
Als het geld er is kan je altijd dingen op maat laten maken en laten monteren natuurlijk. Maar zoals anderen al zeggen, hoe groot is de kans dat je er echt zo lang mee gaat doen. Als je dan niet wilt monteren kan je ook gewoon bij andere meubelzaken gaan kijken of die mooie (kleding)kasten hebben.

Een losse kast die mooi in de ruimte staat kan natuurlijk ook en straalt vaak meer uit dan een rijtje PAX-kasten of een op maat gemaakte kastenwand. En de kans is groter dat die in een volgend huis een goede plek kan vinden dan een kast die je nu helemaal voor dit huis laat maken.
Is het een kwestie van verschillende voorkeuren die in principe beide kunnen qua budget, of betekent veel geld uitgeven aan vakantie of interieur dat het andere niet kan?

Als een van beide partners ergens veel waarde aan hecht, en het kan gewoon zonder problemen betaald worden, waarom dan niet doen?

Wat wij weleens hebben gedaan is een gezamenlijk budget afspreken voor bijvoorbeeld een nieuwe tv, en degene die heel graag een bepaalde dure wilde legde zelf wat bij bovenop het gezamenlijke bedrag. Hangt ook af van hoe je het geregeld hebt natuurlijk.
This is an unacceptable timeline
Ik heb laatst een pax kast gekocht en was ook 1800 euro kwijt. Zo goedkoop zijn die niet meer helaas. Ik zou inderdaad kijken waar de prioriteiten liggen
Vertel hem wat jij er max aan wil uitgeven en laat hem de rest betalen.
Mijn man wilde een dure tv en sounddinges. Ik vond het onzin. Heb aangeboden max 500 te betalen. De keuze was verder aan hem.
trixie wijzigde dit bericht op 30-11-2025 14:53
76.61% gewijzigd
Hier wel Pax kasten ( interieur en ombouw)maar de deuren zijn dan niet van Ikea maar door mijn man zelf gemaakt omdat we de deuren niet mooi vonden . Dat gaat jouw vent niet doen zo te lezen maar dat kan dus ook nog een optie zijn, evt met een timmerman? Dan heb je een mooi poldermodel- kast :)
Voor de slaapkamers hebben wij goedkope kasten die ik wel mooi vind. Iets van meubels1 of meubella oid, zijn veel aanbieders in. Ik vind zelf pax erg duur voor wat het is en niet mooier dan een goedkope kast.

In de woonkamer een losse duurdere kast en een kast op maat. In de hal ook een kast op maat.
Ik zou het in theorie wel het liefst willen, een eenmalige dure uitgave die kwalitatief zeer goed is en 50 jaar mee zou kunnen gaan maar in de praktijk komt het daar niet op neer. Het is ook weer niet zo dat we elke vijf jaar wat anders kopen maar met en met wordt er wel eens wat vervangen voor wat anders. Op één lijn liggen we niet, dus uit vinden dat voor ons beiden goed en mooi is, is vaak heel moeilijk en daardoor wordt een koop vaak lang uitgesteld.
Tijd voor een algemeen gesprek over financiën, prioriteiten en keuzes daarin? Want dit is meestal breder dan een interieurvraag, omdat geld uiteindelijk een schaars goed is (voor de een schaarser dan de ander) er ook andere waarden aan kunnen kleven. Wat wil je uit het leven halen, hoe belangrijk vind je gemak, duurzaamheid, status, zekerheid? Praat daar gerust en regelmatig over, neem elkaar serieus en bepaal van daaruit jullie afwegingen. En dat is uiteindelijk geven en nemen, soms een compromis, elkaar wat gunnen en wie weet groei je naar elkaar toe?
Biciclette schreef:
30-11-2025 15:59
Tijd voor een algemeen gesprek over financiën, prioriteiten en keuzes daarin? Want dit is meestal breder dan een interieurvraag, omdat geld uiteindelijk een schaars goed is (voor de een schaarser dan de ander) er ook andere waarden aan kunnen kleven. Wat wil je uit het leven halen, hoe belangrijk vind je gemak, duurzaamheid, status, zekerheid? Praat daar gerust en regelmatig over, neem elkaar serieus en bepaal van daaruit jullie afwegingen. En dat is uiteindelijk geven en nemen, soms een compromis, elkaar wat gunnen en wie weet groei je naar elkaar toe?
Meestal komen we er wel uit. Qua woonplaats en huis is het iets geworden wat ik alleen ook had kunnen beslissen. Hij zou eerder in zijn huidige woonplaats in een moderne blokkendoos zijn gaan wonen. De keuken wordt waarschijnlijk ook in een bijzondere kleur en met een mooi fornuis en niet een van de vele tinten bruin of grijs. Ik moet bekennen dat hij momenteel ook mooiere meubels heeft dan ik. Ik heb een aantal mooie kasten, twee erfstukken en een boekenkast die ik na lang zoeken bij een antiekzaak heb gevonden. Die laatste is een beetje mijn pronkstuk en het enige dat mijn inboedelverzekering rechtvaardigt :) Aan status hechten we beide weinig waarde, vermoed ik. Onze insteek is bij beide praktisch nut.
madamecannibale schreef:
30-11-2025 14:45
Ik heb laatst een pax kast gekocht en was ook 1800 euro kwijt. Zo goedkoop zijn die niet meer helaas. Ik zou inderdaad kijken waar de prioriteiten liggen
Pax is nooit heel goedkoop geweest. Ik denk dat het beeld is ontstaan omdat het van Ikea is. Maar vergeleken met andere kasten met eenzelfde kwaliteit is Pax niet duur. Maar vergelijk het niet met een kast van de bouwmarkt of leen bakker of zo.
KamilleT schreef:
30-11-2025 16:09
Meestal komen we er wel uit. Qua woonplaats en huis is het iets geworden wat ik alleen ook had kunnen beslissen. Hij zou eerder in zijn huidige woonplaats in een moderne blokkendoos zijn gaan wonen. De keuken wordt waarschijnlijk ook in een bijzondere kleur en met een mooi fornuis en niet een van de vele tinten bruin of grijs. Ik moet bekennen dat hij momenteel ook mooiere meubels heeft dan ik. Ik heb een aantal mooie kasten, twee erfstukken en een boekenkast die ik na lang zoeken bij een antiekzaak heb gevonden. Die laatste is een beetje mijn pronkstuk en het enige dat mijn inboedelverzekering rechtvaardigt :) Aan status hechten we beide weinig waarde, vermoed ik. Onze insteek is bij beide praktisch nut.
Dat is heel fijn - en gelukkig maar, als je een huishouden gaat delen. Toch lopen er blijkbaar zaken uiteen en moeten er samen keuzes gemaakt worden. Kost een dure kast jou een reis of vind je het gewoon de investering niet waard? En waarom is het voor hem dan wel belangrijk? Stel elkaar die vragen, zo krijg je inzicht in elkaars achterliggende beweegredenen, die vaak verder gaan dan puur smaak. En kom je er vast wel samen uit.

Er zijn namelijk zoveel oplossingen denkbaar: de een legt meer geld in, de ander meer tijd (door DIY, timmermannen uitzoeken of tweedehands struinen bijv.). Of in een paar meubels echt investeren en in andere niet. Maar zoek eerst samen uit waar het verschil 'm in zit, zou ik zeggen.
Wij hebben het stap voor stap gedaan. Basisinrichting met gekregen spullen en Ikea en dan af en toe iets kopen of laten maken wat we echt mooi vinden. Inmiddels hebben we best wat degelijke en prijzige designspullen maar daar hebben we meer dan 30 jaar over gedaan.
OMG, ik moet er niet aan denken om 50 jaar (nou ja, zelfs geen 10 jaar) tegen dezelfde meubels aan te moeten kijken. Er zijn maar enkele stukken waar ik na jaren nog niet op uit gekeken ben, alle andere zaken worden zeer regelmatig veranderd. Zo'n beetje het hele jaar door vervang ik altijd wel wat.

Misschien een gulden middenweg zoeken? En IKEA spul kan je ook klusjesmannen voor inhuren. Wel zo verstandig ook, voorkomt een hoop echtelijke ruzies.😎
Ik heb Pax kasten in de slaapkamers, maar die "in laten bouwen" door een meubelmaker waardoor ze eruit zien als maatwerkkasten. Als je de deuren open doet niet meer, maar dat interesseert me persoonlijk dan ook weer geen drol. De binnenkant van kledingkasten moet wat mij betreft echt alleen functioneel zijn.
Verder is mijn smaak veel te duur voor mijn portemonnee, dus is bijna alles hier tweedehands. Ik heb heel veel design, maar dan voor weinig gekocht. Is het ook niet zo'n ramp als een van de kinderen het sloopt - zelfs al is het een "duur Vitra stoeltje". Enfin, mijn punt is vooral: kwaliteit hoeft niet per se duur te betekenen.
Carola_456 schreef:
30-11-2025 16:51
OMG, ik moet er niet aan denken om 50 jaar (nou ja, zelfs geen 10 jaar) tegen dezelfde meubels aan te moeten kijken.
Ik ook niet, als het een slecht ontwerp is. Maar een goed ontwerp van mooi materiaal verveelt niet gauw.

Man en ik zagen in onze jeugd eens een bank die we allebei prachtig vonden, maar die we niet konden betalen. 15 jaar later zagen we dezelfde bank en vonden we hem nog steeds prachtig. En toen hadden we wat meer geld, hoera!
jorchugh_jor schreef:
30-11-2025 17:16
Ik ook niet, als het een slecht ontwerp is. Maar een goed ontwerp van mooi materiaal verveelt niet gauw.

Man en ik zagen in onze jeugd eens een bank die we allebei prachtig vonden, maar die we niet konden betalen. 15 jaar later zagen we dezelfde bank en vonden we hem nog steeds prachtig. En toen hadden we wat meer geld, hoera!
Als je iets na al die jaren nog steeds leuk vindt, dan is het overduidelijk jullie smaak. Dan kun je er ook heel lang tegenaan blijven kijken. Ik heb dat (totaal niet vergelijkbaar met aankoop v.e. bank) met die kanten Ikea vitrage. Toen het net in de winkel lag (20 jaar terug ofzo?) vond ik het meteen leuk maar nooit geschikte ramen voor gehad. Paar jaar terug verhuisd en jippie, nu wel geschikte ramen. En het commentaar van bezoek neem ik graag voor lief...
Carola_456 schreef:
30-11-2025 16:51
OMG, ik moet er niet aan denken om 50 jaar (nou ja, zelfs geen 10 jaar) tegen dezelfde meubels aan te moeten kijken. Er zijn maar enkele stukken waar ik na jaren nog niet op uit gekeken ben, alle andere zaken worden zeer regelmatig veranderd. Zo'n beetje het hele jaar door vervang ik altijd wel wat.

Misschien een gulden middenweg zoeken? En IKEA spul kan je ook klusjesmannen voor inhuren. Wel zo verstandig ook, voorkomt een hoop echtelijke ruzies.😎
OMG, wat niet duurzaam.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven