Vaatwasser en afvalbak: welke plaats naast de spoelbak?

26-02-2024 20:49 17 berichten
Onze huidige keuken is heel klein, waardoor alle apparaten bijna maar op 1 plek kunnen. Ik heb dus nooit nagedacht over ergonomie, was al blij dat alles er in past.

In ons nieuwe huis krijgen we een parallelle keuken met aan de ene kant ovens + kookgedeelte + werkruimte en aan de andere kant spoelgedeelte (bij het raam) en vaatwasser etc. En ook een afvalsysteem om te scheiden, lade met afvalsysteem.

In het ontwerp staat nu het afvalsysteem links van de spoelbak en de vaatwasser rechts. Volgens mijn vader is het beter om dat om te draaien omdat het beter ergonomisch is.

Hoe zit dat in andere keukens?
Is toch gewoon een kwestie van wennen en wat je gewend bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben je links- of rechtshandig?
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Ik ben rechtshandig
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat moet je weten?

-Dat rechtshandigen maar beter de vaatwasser links van de spoelbak kunnen hebben. Waarom? Schraap met de rechterhand etensresten van een bord en zet deze dan met de linkerhand in één beweging in de vaatwasser. Daarom!

-De plek waar je eten klaarmaakt zoals het gehakt kneden, de boontjes doppen of de zoete aardappels snijden, kan maar het beste rechts van spoelbak en de afvalbak zitten. Dan is het ook logisch dat alle mesjes om te schillen, de schaal om te kneden, daar in de buurt staan.

-De kookplaat moet daar niet te ver vandaan zitten. En natuurlijk moet je daar ook de potten en pannen voor het grijpen hebben staan. Ook de oven hoort daarbij. Die mag overigens best op een andere plek zitten dan onder de kookplaat. Veel mensen gebruiken deze niet iedere dag.

-De koelkast moet makkelijk te openen zijn en vlakbij het fornuis zitten. Dat werkt makkelijker als je de boter voor in de koekenpan moet pakken. Een koelkast wordt bovendien op een dag tientallen keren geopend. Dat moet gewoon lekker gaan en deze moet op een centrale plaats staan.

https://costerkeukens.nl/indeling-van-e ... k-op-zich/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
26-02-2024 20:54
Wat moet je weten?

-Dat rechtshandigen maar beter de vaatwasser links van de spoelbak kunnen hebben. Waarom? Schraap met de rechterhand etensresten van een bord en zet deze dan met de linkerhand in één beweging in de vaatwasser. Daarom!

Dat bedoelde ik dus. Als ik met rechts de boel in de vaatwasser moet gooien kan ik iedere week een nieuw servies bestellen.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eventjes schreef:
26-02-2024 20:53
Ik ben rechtshandig
Ik ook en mijn vaatwassers hebben altijd links gestaan. Nooit bij stilgestaan dat het anders 'moet'. En ja, af en toe sneuvelt er een glas in de vaatwasser, maar als je de boel omdraait dan sneuvelt het in de gootsteen.
Fairway schreef:
26-02-2024 21:14
Ik ook en mijn vaatwassers hebben altijd links gestaan. Nooit bij stilgestaan dat het anders 'moet'. En ja, af en toe sneuvelt er een glas in de vaatwasser, maar als je de boel omdraait dan sneuvelt het in de gootsteen.
Hier net zo, maar er is echt nog nooit wat gesneuveld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier staat de vaatwasser rechts van de spoelbak. Afvalbak staat in het gootsteenkastje.
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
*Elfje* schreef:
26-02-2024 21:30
Hier staat de vaatwasser rechts van de spoelbak. Afvalbak staat in het gootsteenkastje.
Zelfde hier
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
26-02-2024 20:55
Dat bedoelde ik dus. Als ik met rechts de boel in de vaatwasser moet gooien kan ik iedere week een nieuw servies bestellen.
Ik ben recht, maar hou dus met rechts het bord vast en schraap met links het eten in de afvalbak en spoel het bord af. Rechts naast de spoelbak zit de vaatwasser, gaat prima. Dus het maakt volgens mij gewoon heel weinig uit. Het is vooral gewenning. In ons oude huis zat de vaatwasser links van de spoelbak, was ook nooit een probleem.
Onze afvalbak staat haaks op de kastjes van 1 kant van de L-keuken.
Zo is het bij ons ingedeeld :
Korte kant : koelkast met oven erboven en 1 klepkastje daar weer boven, dan een smal kastje (met laatje) onder en boven met op dat stukje aanrecht het messenblok en een bakje met spatel/tang/spaghettilepel etc, daarnaast het fornuis met eronder 3 lades (bovenste met keukengerei, middelste met ovenschalen, onderste met voorraad eten) en erboven een afzuigkap, dan stuk leeg aanrechtblad met een bovenkastje, dan de hoek waar de waterkoker en het koffiezetapparaat staat, eronder een smalle lade en een hoekkastje met zo’n uitdraaiend plateau met pannen en erboven 1 kastje in de hoek, om de hoek op het lange deel van de L 1 leeg stuk aanrechtblad met eronder een lade met kruiden en een kastje daaronder, dan de gootsteen met een kastje eronder, dan de vaatwasser met leeg aanrechtblad, daarnaast nog een stuk leeg aanrechtblad met de besteklade en een kastje eronder. Erboven nog een los kastje met zo’n open hoekdeel ernaast. Boven de vaatwasser, gootsteen en het kastje links van de gootsteen zit een raam. De afvalemmer staat dan weer tegen de muur die haaks op de lange kant van de L staat. Ik vind onze indeling prima. Ben het zo gewend dus als het nu ineens anders is zou dat raar zijn :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier staat de vaatwasser links van de spoelbak. Afvalbak staat in het gootsteenkastje.
Wij zijn rechtshandig. Nooit over nagedacht maar idd wel handig zo.

We gooien afval in de afvalbak en niet in de gootsteen :P
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoef niet van mijn vierkante meter als ik de vaat doe. De afvalbak staat tegenover de spoelbak. Dus afschrapen, halve draai om evt te spoelen, en rechts van de spoelbak staat de vaatwasser.
Bij mij was het uitgangspunt een zo groot mogelijk ononderbroken aanrecht. Dat kon alleen op deze manier in mijn I-opstelling (koelkast, spoelbak, vaatwasser), met 120 cm aanrecht tussen spoelbak en fornuis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rechtshandig. Vaatwasser links van de spoelbak. Etensresten gaan in een bak en gooi ik in de groene container buiten. Niet in de afvalbak in de keuken. Wij hebben trouwens een vrij kleine keuken dus een aparte afvalbak, zonde om daar een keukenkastje voor op te offeren in ons geval.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hangt er af of dat je links- of rechtshandig bent en je eigen voorkeur.

Net als bij het afwassen. Sommige mensen vinden van links naar rechts werken fijn, en anderen juist van rechts naar links.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn rechtshandig en vinden het fijn de vaatwasser rechts van de spoelbak te hebben. Had geen idee dat dat met links- of rechtshandig te maken kon hebben.
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
WaterGirl schreef:
27-02-2024 07:46
Hangt er af of dat je links- of rechtshandig bent en je eigen voorkeur.

Net als bij het afwassen. Sommige mensen vinden van links naar rechts werken fijn, en anderen juist van rechts naar links.
Ook dat laatste maakt me niet uit. Op de camping is de enige plek dat ik afwas, maar daar heb ik echt geen voorkeur voor links of recht :) net zoals thuis dus eigenlijk. Vaatwasser links of recht maakt me ook niet uit.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven