Van sloddervos naar een opgeruimd en schoon huis

14-09-2018 09:23 201 berichten
Hallo allemaal,

Ik durf te zeggen dat ik een enorme sloddervos en viespeuk ben.
Overal in mijn huis ligt rommel en vind het huis doen echt verschrikkelijk.
Ik wil geen poets in mijn huis. In theorie moet ik de dingen makkelijk zelf kunnen doen (zo groot huis is het niet)
Maar op de één of andere manier lukt het mij niet om mijn huis netjes, opgeruimd en schoon te krijgen.
Ik heb geen vast schema (ik heb het wel geprobeerd) maar hou me er niet aan. Want geen zin, geen focus en doe alles tegelijk waardoor ik niks doe.
Ik vind het heel erg vervelend en zou het graag anders zien.
Maar weer niet goed waar te beginnen.
Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd hoe jullie dat doen.

Voor nu ga ik mijzelf en trap onder de kont geven en maar gewoon iets doen.
Hier zou het wel handig zijn. Het staat nu los op een redelijk diepe plank. Als je iets van achterin wil pakken valt er af en toe iets in de wc-pot. Dus met een bakje met 4 vakken kan ik het hele bakje eruit halen zonder dat er iets valt dat ik per ongeluk aanstoot.

Vier dezelfde bakjes vind ik dan ook weer mooier dan een willekeurig gevonden bakje. Maar dat geldt alleen voor de hele kleine dingen in de badkamer. Op andere plaatsen zijn er weinig kleine dingen, dus die kunnen in 1 bakje.
Alle reacties Link kopieren
Ik worstel ook erg met het op orde houden van het huis. Opruimen lukt redelijk, maar het schoonmaken...
Even een praktische vraag waar jullie misschien tips voor hebben: waar laten jullie kostuums van je man die hij wel af en toe nodig heeft (2-3 keer per jaar)? Ze hangen nu in onze kledingkast, maar daardoor heb ik weinig ruimte voor kleding die wel gewoon wekelijks gedragen wordt.
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
17-09-2018 06:51
clean my house en hij is verder gewoon in het Nederlands. Ik red me nu prima met de gratis versie.
Wat jammer dat die app niet beschikbaar is voor iOS.
Weet iemand zo’n soortgelijke app voor iOS?
Alle reacties Link kopieren
flatverkopen schreef:
17-09-2018 11:35
Ze hangen nu in onze kledingkast, maar daardoor heb ik weinig ruimte voor kleding die wel gewoon wekelijks gedragen wordt.
Ik zou ze dan in een kledingzak bewaren op zolder.
Schoonmaken is ook niet onze hobby. We werken met een simpele dag-week-maand planning welk in de keuken hangt. Voor ons werkt dat als een fijne leidraad.

Dagelijks bijvoorbeeld de kattenbak, opruimen, afwassen en aanrechten.
Wekelijks bijvoorbeeld de was, dweilen, stofzuigen, badkamers, bedden verschonen
Maandelijks (zaterdag) een klusje zoals de ramen lappen, de garage opruimen, plinten/kozijnen/kroonlijsten poetsen, dekbedden/hoofdkussens wassen, administratie bijwerken (voor belastingaangifte) en verzekeringen/abonnementen checken (december).
Alle reacties Link kopieren
flatverkopen schreef:
17-09-2018 11:35
Ik worstel ook erg met het op orde houden van het huis. Opruimen lukt redelijk, maar het schoonmaken...
Even een praktische vraag waar jullie misschien tips voor hebben: waar laten jullie kostuums van je man die hij wel af en toe nodig heeft (2-3 keer per jaar)? Ze hangen nu in onze kledingkast, maar daardoor heb ik weinig ruimte voor kleding die wel gewoon wekelijks gedragen wordt.
Dat is toch je man zn pakkie an? Hij een deel van de kast en jij een deel (wij hebben elk een eigen kast) en ieder mag zelf weten welke kleding daarin hangt en wat er op zolder kan staan. Waar laten jullie je wintergarderobe als het zomer is? Daar kan hij prima zn pak bij hangen.
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
17-09-2018 13:24
Dat is toch je man zn pakkie an? Hij een deel van de kast en jij een deel (wij hebben elk een eigen kast) en ieder mag zelf weten welke kleding daarin hangt en wat er op zolder kan staan. Waar laten jullie je wintergarderobe als het zomer is? Daar kan hij prima zn pak bij hangen.
Wij hebben niet elk een eigen kast, we moeten het samen doen met de ruimte die er is. Ik dacht er over om ze op zolder te leggen, maar dan vind ik ze ook veel ruimte innemen omdat ik ze niet wil vouwen en het dus een stapeltje uitgespreide pakken wordt. De wintergarderobe gaat in bananendozen op zolder, maar daar kunnen de pakken dus niet bij.
Alle reacties Link kopieren
Om hoeveel pakken gaat het? Heeft je man 2 a 3x per jaar een van die pakken aan, dan kun je ook alles weg doen en 1 pak houden.
snorriemorrie schreef:
16-09-2018 20:42
Liever niet, als dat blijkbaar betekent dat ik dan niet genoeg kopjes mag bewaren om mijn visite ook een kopje koffie aan te bieden óf dat ik ze verplicht in mijn keuken moet hebben staan. Ik ben niet zo van de verplichte regeltjes die worden opgelegd door anderen, omdat ik anders niet bij het clubje hoor
Wat jammer dat je meteen zo’n negatieve houding aanneemt. Het kan heel anders, en het is echt niet zo zwart wit als je denkt.
*meelezer hier*
Heb besloten mijn eetkamertafel te vervangen door een campingversie (dat ie ook opgeklapt tegen de muur kan staan als ie niet nodig is), dus ben aan het ruimen geweest op en rond de verzamelplaats die mijn huidige tafel is.
flatverkopen schreef:
17-09-2018 14:17
Wij hebben niet elk een eigen kast, we moeten het samen doen met de ruimte die er is. Ik dacht er over om ze op zolder te leggen, maar dan vind ik ze ook veel ruimte innemen omdat ik ze niet wil vouwen en het dus een stapeltje uitgespreide pakken wordt. De wintergarderobe gaat in bananendozen op zolder, maar daar kunnen de pakken dus niet bij.
Zet een kledingrek op zolder. Naast de pakken van je man kun je daar de jassen kwijt die je dat seizoen niet gebruikt. Ik zou alle jassen in hoezen stoppen tegen het stof.
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_Madelief schreef:
23-09-2018 18:38
Zet een kledingrek op zolder. Naast de pakken van je man kun je daar de jassen kwijt die je dat seizoen niet gebruikt. Ik zou alle jassen in hoezen stoppen tegen het stof.
De zolder is daar helaas niet hoog genoeg voor, het is echt een bergzolder.
flatverkopen schreef:
23-09-2018 20:50
De zolder is daar helaas niet hoog genoeg voor, het is echt een bergzolder.
heb je genoeg vloeroppervlak over voor zo'n rolbox voor onder het bed (maar dan dus op die zolder)?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook zo mega chaotisch met alles niet alleen met mijn huishouden.
Heb bijvoorbeeld bij mijn wasmachine en stuk of zes bijna lege waspoeder en wasmiddel verpakkingen staan die ik dan niet leeg heb gemaakt en niet weggooi hierdoor en liever aan het nieuwe pak begin🙄 overal waspoeder op de keldervloer en wasverzachter resten als ik druppels knoei.. ook op de wasmachine ligt opgedroogde resten poeder etc en een frituurpan die ik al twee jaar niet gebruikt heb met t vet er nog in.. twintig stapels met oud papier die ik constant vergeet buiten te zetten op de dag dat dat wordt opgehaald..
In m’n keukenkastje echt een stuk of tien halflege afwasmiddel flessen omdat ik ook weer steeds geen geduld heb de oude fles volledig op te maken en dan Sl met de nieuwe begin.. zo ook op de wc stuk of zes flessen met wc chloor ook halfleeg😂 en dan op de badkamer zelfse met de shampoo en douchecel en in elke kast als je die opent ligt alles doormekaar en propvol het valt er vaak uit als ik de deur open dus met boeken papieren etc en ook met kledingkasten is dat.
Ben al zo sinds ik kind was m’n ouders zeurden constant dat ik m’n kamer moest opruimen en dan was t hooguit n hele dag netjes en dag erna lag terug alles doormekaar en overal lag weer iets.. ik gooi de schone was altijd op een stapel op de strijkplank totdat due zo vol ligt met kleding dat ik geen plekje meer heb om te strijken. Dan pas ga ik inruimen in de kast. En ik doe de was vaak pas zodra er geen handdoeken meer schoon zijn of als ik kleding nodig heb. Strijken doe ik alleen voordat we de kleding aantrekken effe snel snel. Want in m’n kast ligt toch alles doormekaar dat zou zo weer verkreuken.
Ik heb wel hoogstwaarschijnlijk een vorm van ADHD. Ben bezig met onderzoeken bij Ggz. Een poetshulp zou ik wel kunnen gebruiken maar had liever ook een opruim hulp gehad😊
Alle reacties Link kopieren
Watervrouw333 schreef:
23-09-2018 21:02
heb je genoeg vloeroppervlak over voor zo'n rolbox voor onder het bed (maar dan dus op die zolder)?
Ja, wat een goed idee!
Alle reacties Link kopieren
flatverkopen schreef:
23-09-2018 22:12
Ja, wat een goed idee!
Juist niet. Door weer opbergers te kopen verplaats je het probleem alleen maar. De oplossing ligt in minder spullen hebben, dan heb je die opbergers ook niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
24-09-2018 07:28
Juist niet. Door weer opbergers te kopen verplaats je het probleem alleen maar. De oplossing ligt in minder spullen hebben, dan heb je die opbergers ook niet nodig.
Tja, je hebt nu eenmaal weleens een gelegenheid waarbij je een pak nodig hebt (bruiloft, begrafenis), maar die niet heel vaak voorkomt. Ik ga niet elke keer een pak kopen of huren, dan maar liever wat opbergruimte in beslag laten nemen. We gaan wel 1 of 2 pakken verkopen, scheelt toch weer.
Alle reacties Link kopieren
Precies! Iets wat je maar 1 of 2x per jaar aanhebt daar heb je er ook maar 1 van nodig :)
Alle reacties Link kopieren
flatverkopen schreef:
23-09-2018 20:50
De zolder is daar helaas niet hoog genoeg voor, het is echt een bergzolder.
Is er geen ruimte om ergens een kledingroede te maken wat hoog genoeg is om dat pak op te hangen (ik begrijp dat er 1 pak overblijft). Dan kun je de winterjassen er ook nog bijhangen (al moet ik zeggen dat de mijne de hele zomer aan de kapstok heeft gehangen).
Zelf hebben wij een extra kast in een andere kamer waar we plek hebben voor kleding die niet dagelijks gedragen wordt. In die kast ligt ook reservebeddengoed, nieuwe handdoeken, schoenen van het andere seizoen.
Wij zijn nu ook nog bezig met opruimen en die kast moet ook nog opgeruimd worden. We zijn nu alleen eerst bezig met de zichtbare plekken (daar liggen de spullen echt in de weg, die kast kan gewoon dicht).
Alle reacties Link kopieren
Unicorn2018 schreef:
23-09-2018 21:30
Ik ben ook zo mega chaotisch met alles niet alleen met mijn huishouden.
Heb bijvoorbeeld bij mijn wasmachine en stuk of zes bijna lege waspoeder en wasmiddel verpakkingen staan die ik dan niet leeg heb gemaakt en niet weggooi hierdoor en liever aan het nieuwe pak begin🙄 overal waspoeder op de keldervloer en wasverzachter resten als ik druppels knoei.. ook op de wasmachine ligt opgedroogde resten poeder etc en een frituurpan die ik al twee jaar niet gebruikt heb met t vet er nog in.. twintig stapels met oud papier die ik constant vergeet buiten te zetten op de dag dat dat wordt opgehaald..
In m’n keukenkastje echt een stuk of tien halflege afwasmiddel flessen omdat ik ook weer steeds geen geduld heb de oude fles volledig op te maken en dan Sl met de nieuwe begin.. zo ook op de wc stuk of zes flessen met wc chloor ook halfleeg😂 en dan op de badkamer zelfse met de shampoo en douchecel en in elke kast als je die opent ligt alles doormekaar en propvol het valt er vaak uit als ik de deur open dus met boeken papieren etc en ook met kledingkasten is dat.
Ben al zo sinds ik kind was m’n ouders zeurden constant dat ik m’n kamer moest opruimen en dan was t hooguit n hele dag netjes en dag erna lag terug alles doormekaar en overal lag weer iets.. ik gooi de schone was altijd op een stapel op de strijkplank totdat due zo vol ligt met kleding dat ik geen plekje meer heb om te strijken. Dan pas ga ik inruimen in de kast. En ik doe de was vaak pas zodra er geen handdoeken meer schoon zijn of als ik kleding nodig heb. Strijken doe ik alleen voordat we de kleding aantrekken effe snel snel. Want in m’n kast ligt toch alles doormekaar dat zou zo weer verkreuken.
Ik heb wel hoogstwaarschijnlijk een vorm van ADHD. Ben bezig met onderzoeken bij Ggz. Een poetshulp zou ik wel kunnen gebruiken maar had liever ook een opruim hulp gehad😊
Ik zou beginnen met die frituurpan weg te gooien als je hem toch al zo lang niet gebruikt hebt. En kijk of je alle aangebroken flessen leeg kunt maken in 1 fles. Daar komt dan in ieder geval een hoop ruimte van. Zou je ook een vriendin of familielid kunnen vragen om samen de boel aan te pakken? Dat werkt voor mij ook wel. Er zijn ook coaches die je kunnen helpen. Want als ik jou zo lees moet je vooral eerst leren opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Rupsje schreef:
17-09-2018 11:47
Wat jammer dat die app niet beschikbaar is voor iOS.
Weet iemand zo’n soortgelijke app voor iOS?
Ik heb eerst gegoogled op huishoud-app, kwam ik uit bij fly helper, toen ik die opzocht in de playstore kwam ik die niet tegen, maar wel clean my house. Heb het artikel nog eens opgezocht en daar wordt ook Cozi genoemd (die is wel beschikbaar voor iphone).

Met behulp van de app lukt het mij nu wel om de huishouding redelijk op orde te houden. Ik ben er nog niet, maar ik heb nu wel een routine voor mezelf die al werkt.
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
24-09-2018 08:45
Is er geen ruimte om ergens een kledingroede te maken wat hoog genoeg is om dat pak op te hangen (ik begrijp dat er 1 pak overblijft). Dan kun je de winterjassen er ook nog bijhangen (al moet ik zeggen dat de mijne de hele zomer aan de kapstok heeft gehangen).
Zelf hebben wij een extra kast in een andere kamer waar we plek hebben voor kleding die niet dagelijks gedragen wordt. In die kast ligt ook reservebeddengoed, nieuwe handdoeken, schoenen van het andere seizoen.
Wij zijn nu ook nog bezig met opruimen en die kast moet ook nog opgeruimd worden. We zijn nu alleen eerst bezig met de zichtbare plekken (daar liggen de spullen echt in de weg, die kast kan gewoon dicht).
Nee, geen hoogte voor helaas. En geen kamer over om een kast neer te zetten met spullen die ik een half jaar niet gebruik :-).
Het gaat om 3 pakken (1 zakelijk, 1 voor feestelijke gelegenheden en 1 voor begrafenissen).
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Unicorn, dat je zo kunt leven. Volgens mij wordt je er zelf ook niet blij van anders zou je het hier niet neerzetten

Ik heb precies dezelfde tips als Wilma.
Maar ook minder kopen: ik koop pas een nieuwe afwasmiddel als ik zie dat de andere een eind op is. ik wil geen kast met 6 flessen afwasmiddel, 4 wasverzachter en 5 pakken waspoeder voor allerlei kleuren

Waspoeder heb ik hier alleen color, heb ik witte was ( heel af en toe) dan doe ik er een schepje oxy wit bij
Verder alleen een fles vloeibaar color voor iets wat op lage temperatuur gaat en ik denk dat poeder niet goed genoeg oplost
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder bewaart ook altijd al die bodempjes en daardoor heb ik er een soort allergie voor.

Ook met kruiden bijv, dan weet ze niet wat ze heeft dus koopt ze t telkens nieuw. Ik heb thuis een strak systeem met mijn kruiden zodat ik echt van alles maar 1 potje heb.

Kleding etc heb ik wel te veel. Afgelopen jaar al veel weggedaan wat toch veel te klein is door gewichtstoename. Op zolder zie je t verschil echt. Mijn huis is eigenlijk nooit netjes. Nu heb ik op het werk de taak erbij gekregen om bepaalde ruimtes netjes te houden... en daar kan ik het dus wel ;-) Ligt er denk ik aan of ik het voor mezelf moet doen of voor een ander. Probeer nu thuis wat routine te krijgen. Regelmatig mensen uitnodigen helpt enorm.
Je kunt méér.
Unicorn2018 schreef:
23-09-2018 21:30
Ik ben ook zo mega chaotisch met alles niet alleen met mijn huishouden.
Heb bijvoorbeeld bij mijn wasmachine en stuk of zes bijna lege waspoeder en wasmiddel verpakkingen staan die ik dan niet leeg heb gemaakt en niet weggooi hierdoor en liever aan het nieuwe pak begin🙄 overal waspoeder op de keldervloer en wasverzachter resten als ik druppels knoei.. ook op de wasmachine ligt opgedroogde resten poeder etc en een frituurpan die ik al twee jaar niet gebruikt heb met t vet er nog in..

twintig stapels met oud papier die ik constant vergeet buiten te zetten op de dag dat dat wordt opgehaald..
Voor het afval is de afval-app heel handig, dan krijg je een melding als je iets aan de straat kunt zetten (plastic, papier, container).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven