Van sloddervos naar een opgeruimd en schoon huis

14-09-2018 09:23 201 berichten
Hallo allemaal,

Ik durf te zeggen dat ik een enorme sloddervos en viespeuk ben.
Overal in mijn huis ligt rommel en vind het huis doen echt verschrikkelijk.
Ik wil geen poets in mijn huis. In theorie moet ik de dingen makkelijk zelf kunnen doen (zo groot huis is het niet)
Maar op de één of andere manier lukt het mij niet om mijn huis netjes, opgeruimd en schoon te krijgen.
Ik heb geen vast schema (ik heb het wel geprobeerd) maar hou me er niet aan. Want geen zin, geen focus en doe alles tegelijk waardoor ik niks doe.
Ik vind het heel erg vervelend en zou het graag anders zien.
Maar weer niet goed waar te beginnen.
Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd hoe jullie dat doen.

Voor nu ga ik mijzelf en trap onder de kont geven en maar gewoon iets doen.
Alle reacties Link kopieren
Krijg er bijna zin in als ik het lees, Unicorn :)
Je kunt méér.
Wat ik doe.. Als ik ''rommel'' heb gemaakt, meteen opruimen. Anders stapelt het zich op, lege blikjes/gebruikte servies/bestek, meteen opruimen/afwassen. Geen stapels creeeren. Anders word het voor mij heel snel (ach dat komt later wel)
Alle reacties Link kopieren
Je onderwerp/titel: Er stond vandaag hierover een interessant artikel in NRC.
Alle reacties Link kopieren
Heb niet zo veel puf dit weekend. Maar iig gisteren de rondslingerende was in een mand gedaan en de schoenen terug op de plek waar ze horen. Overweeg ook een grotere schoenenkast te nemen.
Met de verschillende schoenen voor werk/uitgaan/hardlopen/fitness/klussen etc is hij toch snel vol.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
30-09-2018 07:00
Overweeg ook een grotere schoenenkast te nemen.
Met de verschillende schoenen voor werk/uitgaan/hardlopen/fitness/klussen etc is hij toch snel vol.
En wat dacht je van minder schoenen?
Alle reacties Link kopieren
En dan op hardloopschoenen naar het werk?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
30-09-2018 10:04
En dan op hardloopschoenen naar het werk?
Dat zeg ik niet. Hoeveel paar schoenen passen in je huidige kast?
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
17-09-2018 06:51
clean my house en hij is verder gewoon in het Nederlands. Ik red me nu prima met de gratis versie.
Ik ben op deze manier begonnen. Ik heb een klusje gedaan op een bepaalde dag. Op dat moment bedacht ik me, dat wil ik voortaan iedere week wilde doen en dan voer ik dat in de app in. Ik ben nog lang niet klaar, maar ik heb nu toch wel een start. En als je een klusje bijvoorbeeld iedere maand wilt doen kun je dat ook aangeven. Ik heb dan ipv iedere maand 1 keer per 4 weken gedaan, want dan komt het altijd op dezelfde dag in de week uit. Want als ik iets op zaterdag doe en ik wil dat 1 keer per maand gaan doen, dan wil ik dat de keer daarop ook weer op zaterdag doen en niet op dinsdag (want dat is mijn werkdag en zit ik niet te wachten op een extra klus). En als je een klusje een keer overslaat, dan staat het de dag daarop weer in de lijst.
Dingen als wassen heb ik er niet in staan, want daar wil ik geen vaste dagen aan koppelen en dat is eigenlijk ook nooit achterstallig (behalve opvouwen, maar dan pakken we wel iedere keer spullen uit de mand die nog gevouwen moet worden, dan ruimt het vanzelf op)
kun je die ook delen (dus partner en jij zelfde account) zodat beiden op hun foon het lijstje kunnen zien? lijkt me ideaal!
Alle reacties Link kopieren
snoepzak schreef:
30-09-2018 11:10
kun je die ook delen (dus partner en jij zelfde account) zodat beiden op hun foon het lijstje kunnen zien? lijkt me ideaal!
Niet in de gratis versie. In de betaalde versie kun je taken toebedelen via email of SMS. Ik mis die functie niet, mijn man heeft ook geen smartphone.
Hebben jullie tips wat met boeken te doen? Ik heb stapels boeken die nog helemaal mooi zijn, want 1x gelezen. Kan ze eigenlijk niet wegdoen (maar wil ze waarschijnlijk niet meeverhuizen), maar ik denk niet dat ik ze nog een keer ga lezen, aangezien er nog genoeg boeken zijn die ik nog nooit gelezen heb. Als ik dan bedenk voor hoeveel geld het in totaal is geweest... Is er nog ergens een plek waar je er nog iets voor kunt krijgen?
Alle reacties Link kopieren
LammeTak schreef:
08-10-2018 21:49
Hebben jullie tips wat met boeken te doen? Ik heb stapels boeken die nog helemaal mooi zijn, want 1x gelezen. Kan ze eigenlijk niet wegdoen (maar wil ze waarschijnlijk niet meeverhuizen), maar ik denk niet dat ik ze nog een keer ga lezen, aangezien er nog genoeg boeken zijn die ik nog nooit gelezen heb. Als ik dan bedenk voor hoeveel geld het in totaal is geweest... Is er nog ergens een plek waar je er nog iets voor kunt krijgen?
Marktplaats? De Slegte online boekenwinkel? Of Bol?
Voor iedereen een groene tuin
Daar is het aanbod zo groot dat het vrijwel niet verkoopt. Maar bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
LammeTak schreef:
09-10-2018 00:09
Daar is het aanbod zo groot dat het vrijwel niet verkoopt. Maar bedankt voor het meedenken!
Ik snap het dilemma. Weggeven aan vrienden/familie/kennissen gaf mij het beste gevoel.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
Boeken: weggeven of kringloop. Het geld heb je al uitgegeven en je hebt er van genoten (of niet). Tenzij het heel speciale boeken zijn krijg je er vrijwel niets voor.

Bij het ontspullen heb ik nog een paar kledingstukken verkocht. Wat een gedoe. Heel veel vragen, vragen naar foto's in alle poses, afdingen etc. Ik doe het nu niet meer. Veel te veel gedoe. Nog nieuwe designer kleding waar je dan een tientje voor krijgt. Het is niet eens de tijd en moeite waard om naar het postkantoor te gaan. Jammer van al het geld dat ik er aan uitgegeven heb, maar ga ik gewoon niet meer doen. Voelt heel bevrijdend.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn boeken in zo'n boekenrek in de supermarkt gezet, waar iedereen kan zetten en uithalen wat hij wil
Tvp
Ik denk dat ik mijn boeken ook maar te geef ga doen. Ik kan zoooo moeilijk afstand doen van spullen... Eerste grote stap.
Alle reacties Link kopieren
In de stad waar ik woon is elk jaar een boekenmarkt, gerund door vrijwilligers. Misschien is er ook zoiets in jouw stad. LammeTak.

Ik heb dit weekend ook weer eens heerlijk opgeruimd. Één van de kinderkamers veranderd, dus toen konden we al heel veel opruimen. Toen nog een kledingkast onder handen genomen. 's Avonds voor de TV hebben we badkamer spullen eens goed opgeruimd. Ik heb alle spullen uit de badkamerkastjes in één doos gedaan en toen stuk voor stuk bekeken (houden of niet?). Nu is de voorraad badkamerspullen ook weer op orde, dus dat scheelt weer dubbel inkopen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Hier gaat ook het meeste spul weg via facebook of kringloop. Marktplaats is vaak het gedoe niet waard. Heb nog wel 1-2 items waar ik misschien een uitzondering voor ga maken.

Boeken komen vrijwel alleen nog via ruilkasten/kringloop of sint/verjaardag hier binnen, dan is het toch net wat makkelijker weer wegdoen dan dat je er zelf minstens 10 euro voor hebt betaald.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk hebben we ook zo'n 'Take a book, leave a book' ding. Ook ideaal. Als je zoiets nog niet hebt... aanrader. Bij ons wordt er best goed gebruik van gemaakt.
Sint-tijd breekt weer aan (vind ik :mrgreen: ), tot nu toe voor lootje alleen dingen gevraagd die uit (boek) of op kunnen. Dus begin 2019 zal het Sintspul mijn huis weer uit zijn 8-)

Via een nieuwsbrief kwam ik deze tegen https://www.volkskrant.nl/de-gids/de-gr ... ~ba147268/
Hier begint het huis toch langzaam aan weer een rommeltje te worden, dus moet weer aan de slag
Alle reacties Link kopieren
Unicorn2018 schreef:
23-09-2018 21:30
Ik ben ook zo mega chaotisch met alles niet alleen met mijn huishouden.
Heb bijvoorbeeld bij mijn wasmachine en stuk of zes bijna lege waspoeder en wasmiddel verpakkingen staan die ik dan niet leeg heb gemaakt en niet weggooi hierdoor en liever aan het nieuwe pak begin🙄 overal waspoeder op de keldervloer en wasverzachter resten als ik druppels knoei.. ook op de wasmachine ligt opgedroogde resten poeder etc
Alle pakken wasmiddel de deur uit, 1 x schoonmaken incl het bakje van je wasmachine en over op pods. Nooit meer te veel/te weinig wasmiddel. Geen geklieder meer met poeder en wasverzachter dus dat gaat je helpen.
Alle reacties Link kopieren
Met boeken weggooien had ik eerst ook moeite, net als cd's. Maar heb al veel boeken weggeven en andere weggegooid. Muziek luisteren gaat vooral via pc en cd's op MP verkopen schiet niet op maar weggooien.... Dus heb ik de doosjes weggegooid en de cd's in van die envelopjes gedaan

Afbeelding

Neemt echt zoveel minder ruimte in beslag.

Kasten de deur uit doen, heeft hier ook geholpen qua onzin bewaren.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Nu ik tijdelijk thuiszit doe ik voordat ik ga koken een opruimrondje door t huis wat 5 minuten duurt. Alles heeft hier een vaste plek. Halfvuile was? Heeft een plek. Sleutels? Plek. Kattenspeeltjes, afstandbedieningen, opladers, pennen, alle dingen die slingeren hebben een plek waar het hoort te liggen en we hebben er een gewoonte van gemaakt vrijwel alles meteen terug te leggen. Trap is een verzamelplaats, maar we lopen nooit naar boven zonder dat mee te nemen. Elke ochtend wordt het bed opgemaakt en een gebruikt washandje door de gootsteen. Elke avond voor bed nemen we de oppervlakken in de huiskamer af, en vlekken op de keukenkastjes, vaatwasser aan, stoelen op tafel en de robotstofzuiger doet een rondje...
Verder een taakverdeling tussen mij en mijn man, voor de grote klussen. Altijd opgeruimd hier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven