Verdeling meterkast

16-09-2020 02:36 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen een nieuwe meterkast.
We hebben nu een 1x35 en het wordt 3x25.
Vraag me niet naar details, want dat weet ik niet.

Mij is nu de vraag gesteld hoe ik de groepen ingedeeld wil hebben.
Dit ivm te veel energie vragen op een bepaald moment.

We hebben als zware stroomverbruikers:
Wasmachine
Warmtepomp wasdroger
Vaatwasser
Combi magnetron
Quooker
Inductiekookplaat

De 2 laatst genoemden heb ik nu niet maar straks wel.

Hoe hebben jullie het verdeeld?
Wat ik begrijp moet ik er over nadenken omdat als ik het verkeerd verdeel dat dan de stoppen er uit slaan als ik aan het koken ben, een was draai en de vaatwasser draait en mijn oven bakt een taart.
Ik denk daar nu totaal niet bij na of dat ook daadwerkelijk vaak gebeurt. Maar nu kan dat omdat ik nog op gas kook.

Misschien is mijn vraag niet eens hoe hebben jullie het verdeeld, maar
hoeveel apparaten hebben jullie gelijktijdig in gebruik.

Als ik er op dit moment over nadenk, geen idee.

Als ik een taart bak dan kan het best zo zijn dat ook de vaatwasser draait. Maar ik denk niet dat ik dan kook. Maar dat denk ik dus.

Ik ben dus vooral op zoek naar mensen met dezelfde apparaten als ik straks heb. Die dus niet op gas koken, want dat heeft dus geen effect op de stroomvraag.

Ik heb nu al spijt van de inductieplaat.
Want dat is de "boosdoener"

En wat een ingewikkelde vraag en uitleg van mezelf.

Mijn zwager gaat de kast plaatsen, electricien, en hij kwam met deze vraag.
Wat ga je allemaal tegelijk gebruiken? Want het kan niet allemaal, alle 6, tegelijk in gebruik zijn.
Als je toch een nieuwe meterkast gaat installeren zou ik altijd 3 x 25 A aansluiting nemen inclusief krachtgroep. En die kookplaat inruilen. Dat laatste hoeft niet, maar zou ik wel doen als dat nog kan aangezien je dan ook een beter vermogen in je kookplaat hebt.
Alle reacties Link kopieren
3x25 biedt je altijd een voordeel omdat de totale aansluitwaarde veel hoger ligt dan een 1x 35 aansluiting. Als je dan toch een 3-fasen aansluiting hebt, is het een kleine moeite om de kookplaat aan te sluiten op krachtstroom. Dat hoef je verder niet aan te vragen ofzo, je moet alleen een krachtstroomstopcontact laten aanleggen.

Wij hebben een nb-huis met Quooker, inductieplaat, oven, combi-oven, vaatwasser, wasmachine, droger en warmtepomp en 3x 25 aansluiting. Vaatwasser, quooker en kookplaat zitten op aparte groepen, vaatwasser en wasmachine samen. Alles kan zonder probleem tegelijk aan. We hebben bovendien nog ruimte (groepen) over wat fijn is net het oog op de toekomst (denk aan airco, zonnepanelen, laadpaal voor elektrische auto).
Voor de aansluiting betaal je eenmalig maar voor stroom betaal je gewoon wat je verbruikt.
Alle reacties Link kopieren
Ik had gedacht dat de maandelijkse kosten voor een 3 fasen aansluiting hoger zouden zijn. Maar volgens deze lijst van Enexis is het gelijk aan 1x35: 19 euro

https://www.enexis.nl/consument/aanslui ... kt%20u_2_1

Voor het ombouwen van 1 naar 3 heb je wel eenmalig kosten:
https://www.enexis.nl/consument/aanslui ... 0weten_3_3

260 euro. Dat is dan exclusief wat je zelf aan moet passen in je meterkast. Wat dat betreft ben ik het dan eens met Shifty: als je toch bezig bent, doe het dan maar direct naar 3 fasen.

Wel zou ik dan ook gaan voor een daarop passende, sterkere, inductiekookplaat.
bartjes schreef:
16-09-2020 09:32
Ik snap de redenatie van jullie om het bij mijn zwager na te vragen.
Als hij het komt vervangen dan gaat hij voor de veilige oplossing, waardoor ik straks niet tegelijkertijd apparaten kan gebruiken die voor mij handig zijn.
Hij zou bijvoorbeeld de vaatwasser en kookplaat onder 1 van de 3 x25 kunnen zetten omdat je niet kookt en de afwas draait tegelijk.
Afwassen doe je na het koken. In zijn ogen.
Hoezo veilig?
Hij moet er gewoon voor zorgen dat jij je apparaten tegelijk kan gebruiken.
Ik vind het echt heel raar dat jij dit voor hem moet uitzoeken.
Het lijkt nu net of je je dagelijks leven moet aanpassen aan de meterkast. Maar het is natuurlijk andersom. En ja, dan heb je een overschotel in de oven, en kook je soep of bak je een biefstuk op het fornuis, terwijl de vaatwasser lekker draait om straks na het eten leeg te halen voor een nieuwe ronde.
Alle reacties Link kopieren
bartjes schreef:
16-09-2020 04:37
Ik ben blij dat jullie in ieder geval snappen wat ik bedoel 😁

De kookplaat is niet 3 fasen, want dat moet je aanvragen heb ik begrepen.
Maar, wanneer je 3x25A krijgt, dan heb je toch wel 3 fasen ?
Voorheen, met 1x35A had je één fase.

Ik begrijp ook niet dat een dergelijke vraag aan een leek gesteld wordt.
Bij een volledige renovatie van de meterkast, waar hier sprake van is, moet een vaatwasser op een eigen groep komen, evenals veel elektrische ovens, een wasmachine en een droger. Hier bestaan regels voor.

Ik zou hier eens door een deskundige naar laten kijken, ik heb het idee dat je zelfs het onderscheid tussen een groep en een fase mist.
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven