Verduisterende gordijnen. Wat werkt nou echt?

16-05-2019 11:24 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze meervoudig beperkte zoon van 7 is de afgelopen weken weer heel vroeg wakker. Als de zon opkomt. En blijft dan jengelen totdat een van ons komt. Beheurlijk vermoeiend. We denken dat het met het licht te maken heeft.

Zijn slaapkamer heeft 3 grote ramen. We hebben nu verduisterende rolgordijnen in antraciet (zijn kozijnen zijn dat ook) maar daar komt toch nog teveel licht langs.

Wat werkt nou echt?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
16-05-2019 12:03
Ja kut heel erg sorry! Ik zat echt niet goed te lezen en wil je niet kwetsen. Sorry.

Ik ga maar even poetsen i.p.v. dingen typen. Excuus. Ik schaam mij.
No worries hoor :rolling:
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon normale verduisterende gordijnen (gevoerde stof). Rail aan plafond, gordijnen tot op de vloer, en het is donker. Alles wat op/binnen het kozijn valt komt altijd licht langs, je moet echt voor het kozijn zitten, en er een stukje boven, onder en naast. Met rolgordijnen e.d. lukt dat niet (of je moet van die rolgordijnen hebben die weer in een profiel schuiven).

Voordeel is ook dat je 's zomers dan gewoon ramen open kunt zetten achter het gordijn. Zelfs als het wat opwaait blijft het donker.
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 16-05-2019 12:11
15.30% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Het beste kun je rolgordijnen in cassette met zijprofielen kopen. Heb je al "gewone" rolgordijnen dan kun je bij de bouwmarkt plastic u-profieltjes kopen en die met dubbelzijdig tape op het kozijn plakken. Daar laat je dan de zijkanten van het gordijn doorheen lopen. Ook ideaal bij kiepramen, zoals op de foto.

Scheelt een stuk en neemt de lichtval aan de zijkanten zeker met 80% weg. Als je dan daaroverheen ook nog verduisterende overgordijnen gebruikt is het echt heel donker.

Afbeelding
anoniem_382662 wijzigde dit bericht op 16-05-2019 12:11
3.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
16-05-2019 12:05
Ik vind rolluiken wel een mooie strakke optie. Deze bijvoorbeeld. Zulk soort kozijnen hebben we namelijk http://villastar.nl/2015/wp-content/upl ... uiken3.jpg
Ja heel mooi in dezelfde ral keur als je kozijnen
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
16-05-2019 12:10
Het beste kun je rolgordijnen in cassette met zijprofielen kopen. Heb je al "gewone" rolgordijnen dan kun je bij de bouwmarkt plastic u-profieltjes kopen en die met dubbelzijdig tape op het kozijn plakken. Daar laat je dan de zijkanten van het gordijn doorheen lopen. Ook ideaal bij kiepramen, zoals op de foto.

Scheelt een stuk en neemt de lichtval aan de zijkanten zeker met 80% weg. Als je dan daaroverheen ook nog verduisterende overgordijnen gebruikt is het echt heel donker.

Afbeelding
Wij hebben ze in zo'n cassette gehad en dan is het echt pikdonker in de slaapkamer. Als je wat wilt zien moet je het gordijn een eindje omhoog doen.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
16-05-2019 11:51
En hop, meteen je oordeel klaar. Fijn dat het bij jullie top geregeld is.
Welk oordeel? Ik zie alleen een goedbedoelde tip die helaas niet van toepassing is. Niet iedereen weet hoe ernstig Boannans zoon beperkt is.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf: je had zelf een stuk minder veroordelend kunnen reageren.

Boannan, de cassettes die in dit topic genoemd worden, zouden kunnen helpen.
Maar: mijn ervaring is ook dat er bij rolgordijnen nog zoveel licht langs de randjes komt dat je dat als je je ogen open hebt, maar ervan wakker worden is nog wel een stap verder. Voor je grote investeringen doet, zou ik ook nog even kijken of het niet komt door geluid of iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Rolluiken met gordijnen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor de rolluiken gaan. Het zou nog kunnen dat het (mede) door de vogels komt die in deze tijd van het jaar ook vroeger wakker zijn.
En rolluiken houden ook het geluid wat tegen.
Iets met twee vliegen in een klap.
De korte-termijn-huis-tuin-en-keuken-oplossing is de ramen nat maken en er aluminiumfolie op plakken. Wel af en toe vervangen want wakker worden van aluminiumfolie dat 's nachts naar beneden dendert...... is niet chill.

Ik heb zelf te kleine rolgordijnen gekocht voor mijn raam, helaas. Ik heb wel overgordijnen maar de mooiste waren toen niet echt super verduisterend. Als iemand daar nog een elegante oplossing voor weet hoor ik het graag! (behalve nieuwe gordijnen kopen uiteraard, want dat is even afwachten tot IKEA (enige betaalbare optie) weer mooie heeft.
redbulletje schreef:
16-05-2019 11:49
Rolluiken aan de buitenkant. Werkt perfect!
Dit.
Wij hebben zelf verduisterende rolgordijnen ivm gordijnen (gewone) en dat is best donker.
Mijn ouders hebben rolluiken aan de buitenkant en daarmee lijkt het raam wel gewoon verdwenen, stikdonker.
Met rolluiken kan je het ook goed koel houden trouwens.
Dochter had hetzelfde probleem. Pas laat slapen en vroeg weer wakker. Er hing al een verduisterend rolgordijn, maar er kwam idd teveel licht doorheen. Afgelopen jaar heb ik verduisterende gordijnen gekocht bij de Aldi. Waren volgens mij €20,- en kon je zelf op maat maken met strijkband. Werkte echt perfect hier! Het houdt licht echt goed buiten en de warmte ook. Het is nu echt donker op haar kamer als het nog licht is. We hebben ook het bovenlicht boven haar deur vervangen voor een dichtgeschilderd raam ipv een gewoon raam. Daar kwam natuurlijk licht van de gang doorheen. Bij ons zat dat geschilderde raam erin en we hebben ze gewoon omgeruild :)
Alle reacties Link kopieren
Verduisterende gordijnen, met klitteband aan het kozijn vast en de bovenkant zo'n ouderwetse koof. Dus tegen het plafond aan en tot iets over het gordijn.

Verder is mijn zoon erg blij met een slaapmasker. Dat is ook het eerste dat hij roept als ik een tas inpak Maskee, maskeee :)
Alle reacties Link kopieren
Zijn het rolgordijnen in een cassette? Anders zou ik dat doen. Die cassettes houden het licht goed tegen. Zou ik wel voor Velux of een ander a-merk gaan trouwens. Ik heb in twee ramen van een B-merk en daar piept toch een beetje licht langs de onderrand (bij Velux zit daar een rubberstrip of haren zodat ook daar geen licht langs kan, die goedkopere heeft dat niet).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
GlitterCupcake schreef:
16-05-2019 11:40
Maar ik heb voor de slaapkamerramen 3 grote foamboarden op maat gesneden, klitteband rondjes op het kozijn en op het board en het is pikkedonker. Omdat die boarden stijf, stevig en licht zijn, zijn ze ideaal als voorzetborden.

Ook ideaal voor tijdens migraineaanvallen.
Dit. Je hebt ze ook met folie, zodat het minder warm wordt als de zon er op staat.
Verder kan je zoon ook wakker worden van geluiden. Om een uur of zes begint er een en ander op gang te komen, de krantenjongen, verkeer, de verwarming gaat aan, de buizen kunnen tikken, de temperatuur gaat omhoog. Als je er gevoelig voor bent, word je er wakker van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook gekeken voor rolluiken, maar die vond ik erg duur en zonde van het aanzicht van buiten. Maar ik heb sinds kort verduisterende duettes hangen voor man die vanwege onregelmatig werk nog al eens overdag slaapt. Dit bevalt ons echt heel goed. Ze lijken wel een beetje op rolgordijnen in een cassette, maar het systeem sluit nog veel beter af. Je kan ze ook van boven naar beneden open doen. Daarnaast zijn ze isolerend en houden daarom ook een hoop warmte tegen van de zon. Ze zijn wel gemeten en gemonteerd door een speciaalzaak, dus ook niet heel goedkoop. Maar elke cent waard tot nu toe, ik ben fan!
Rolluiken verduisteren perfect en houden de boel ook nog eens koel. Niet zo mooi (wij hadden inbouw in ons vorige huis). Wel zeer effectief.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter wordt ook snel wakker van licht (en slaapt 's avonds niet in). Wij hebben verduisterende rolgordijnen (want die hingen er al) plus gordijnen van de Hema, gevoerd met verduisterende stof. Van plafond tot vloer, muur tot muur. Samen werkt dat heel goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven