Verhuizen de stad uit als stel zonder kinderen

19-02-2019 09:24 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet meer relevant.
anoniem_129224 wijzigde dit bericht op 20-07-2020 16:02
98.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt als een noodgreep om aan de herrie te kunnen ontsnappen, iets wat ik heel goed begrijp. Maar kies niet voor second best. Jaren '70 huizen kunnen enorm gehorig zijn. En wat als je naast een druk gezin komt te wonen?
gwenstar schreef:
19-02-2019 10:26
Oh ja, ik zie ook al m'n overwegingen hier ook langs komen. Het niet doen, want nog sneller eenzaam, ik weet dat ik veel moeite heb met contacten, maar heb ook al gekeken naar idd de toneelvereniging. Tennissen zou ik t liefste doen, maar gaat niet meer. Sporten is sowieso op 't moment moeilijk.

Angst dat ik er voornamelijk ouderen tref. Ik ben heel goed in pessimisme dus...

M'n vw-werk in de stad nu wil ik blijven doen 1x per week, te leuk om op te geven.

Het zit ook in mij, de eenzaamheid, het me minderwaardig voelen ja, waar dan ook. Jeugdtrauma to the max 3n al jaren met therapie bezig. Het zorgt voor controle willen.
Anderzijds ben ik meer een stadsmens geworden dan ik dacht.

De buitenwijk van de stad is ook nauwelijks te betalen. Utrecht hè... En Zeist is beoogd doel. Een gruwelijk centrum echt, echt ongelooflijk eigenlijk... Maar het alternatief...? Bunnik ook niet, noch de Bilt iets vindbaars.
Stuur me ff een pb :)
gwenstar schreef:
19-02-2019 10:04
Wel wat, maar niet veel leuks. Lelijk centrum, bagger horeca, geen leuke gezellige pleintjes.

Dus m'n focus blijft op de stad.

Ik baal gewoon dat ik veel thuis zit, het maakt de keuze lastiger. Gisteren fietste ik nog even daar heen, toen langs die en haalde nog even dat.

Ik ga dat echt erg missen. Nu loop ik kog wel eens een koffietentje in met m'n laptop en heb ik iig voor m'n gevoel dat ik nog ergens bijhoor, deel van uitmaak zeg maar. Klinkt miss heel stom
Als je er zo over denkt zou ik tien keer nadenken voor ik uit de stad vertrok.
Persoonlijk zou ik me ook kapot vervelen in een dorp, juist de het feit dat het geen moeite kost om even de reuring op te zoeken maakt de stad zo leuk. Van een tuin zou ik minder lol hebben.

Je kunt met de huidige huizenmarkt ook niet zomaar weer terug als eenmaal weg bent, dus overweeg goed om je happy denkt te kunnen worden van al die rust. Mensen met kinderen hebben een heel ander levensritme, en zelfs als je ertussen zou kunnen komen is het de vraag of dat je zou bevallen.

Er zijn overigens veel mensen die juist in het centrum willen wonen, dus is woningruil met een wat rustigere buitenwijk geen optie?
anoniem_317725 wijzigde dit bericht op 19-02-2019 10:35
0.04% gewijzigd
Het is heel spannend, maar dat mag toch ook. Een verhuizing zorgt sowieso voor stress, ook als je binnen je eigen stad zou verhuizen.

Maar als het dorp je niet aanspreekt, zou ik het echt niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Datgene waar je het meeste tegenop ziet, heb je misschien wel het hardste nodig. Jij bent bang voor rust en stilte, en misschien is dat wel precies wat je genezing in de weg staat. Je zegt zelf dat je het gevoel hebt dat je er nog bij hoort als je maar bezig bent. Ik denk dat dat gevoel van eigenwaarde zich misschien wel veel sterker gaat ontwikkelen als je het niet meer weg kunt stoppen in de drukte van de stad.

Ik denk wel dat je op zoek moet gaan naar een dorp waar je je thuis voelt. Dus dat het er wel gezellig uit ziet, dat er wat winkels zijn, beetje horeca, dat er verenigingen zijn, dat je er vrijwilligerswerk kunt doen, en -het is vloeken in de kerk hier op viva-, maar een kerk die je aanspreekt kan wonderen doen.

Van de week zag ik 'jouw stad, ons dorp' en het stel uit Amsterdam kwam echt tot rust in het dorp. Maar, ze vroegen zich ook wel af wat mensen doen met de lunch. Misschien voor jou eens leuk om te zien?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet verhuizen naar ene plek waar je nu al zo tegenop ziet. Iedere verhuizingen is een grote verandering, en het klinkt niet alsof je daar makkelijk mee om gaat (ik ook niet hoor, ik snap het). Als het dan ook nog ergens heen is waar je eigenlijk niet wilt zijn, kost dat bakken energie.
Ik begrijp overigens heel goed wat je met dat laptop verhaal bedoelde. Ik vermoed dat je niet bedoelt dat je ‘ergens bij hoort’ omdat je er met een laptop zit, maar omdat je mensen om je heen hebt, ze hoort praten, zelf een gesprekje met het personeel hebt. Ik werk normaal fulltime, maar zit nu thuis met zwangerschapsverlof. Ik vind mijn kind heel leuk, maar ik word af en toe gek van het alleen op de bank zitten. Ik heb geen partner, dus er komt s avonds ook niemand thuis voor een gesprek. Dus ik ga ook regelmatig maar ergens koffie drinken om tussen de mensen te komen. In mijn geval ga ik over een paar weken weer aan het werk, maar als dit nog veel langer zou duren zou ik ook bang zijn dat ik zou doordraaien.

Ik zou je gevoel serieus nemen, en als alles zegt dat je dit niet wilt, het ook niet doen. Toch verder kijken naar andere plekken of opties. Je schiet er niet veel mee op als je ongelukkig zit te zijn in je stillere tuin.
Alle reacties Link kopieren
Utrecht ken ik redelijk goed. Heb je al een gekeken naar een huis in bijvoorbeeld Houten? Rustiger dan Utrecht, leuk centrum, en met de trein sta je in 10 min op Utrecht centraal.

Nieuwegein is wellicht ook een optie, dat centrum is compleet vernieuwd en heeft best veel horeca. Centrum Nieuwegein-centrum Utrecht is 20 min met de sneltram.

Binnen Utrecht zijn er ook leuke/rustige wijken, met veel groen. Misschien is die stap makkelijker?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 't zo moeilijk. Idd, ik moet ook blij worden van dat dorp. Ik zie t nu als kopen van een huis voor het huis en de focus op de stad houden.

De mogelijke buren zijn vooralsnog wat ouder. Het uitzicht is vrij, over een weiland. Dat is 'n dikke plus, dat ga je ook verder daar niet vinden wat voor ons betaalbaar is.

Een spagaat. Ik kan het ook als tussenstation zien. Een aantal jaar wonen verder herstellen en over een paar jaar is onze financiële situatie hoogstwaarschijnlijk weer anders (even afgezien van ontwikkeling huizenprijzen natuurlijk).

Huizenruil me niet heel erg in verdiept, maar denk niet dat het ruilen in dit geval goed uitpakt (want dit is meer starterswoning qua opp).

Dus deel van m'n vezels zegt no way, het deel van de oude angsten schreeuwt t hardste, ander deel zegt dat het ok is.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
19-02-2019 10:41
Utrecht ken ik redelijk goed. Heb je al een gekeken naar een huis in bijvoorbeeld Houten? Rustiger dan Utrecht, leuk centrum, en met de trein sta je in 10 min op Utrecht centraal.

Nieuwegein is wellicht ook een optie, dat centrum is compleet vernieuwd en heeft best veel horeca. Centrum Nieuwegein-centrum Utrecht is 20 min met de sneltram.

Binnen Utrecht zijn er ook leuke/rustige wijken, met veel groen. Misschien is die stap makkelijker?
Van houten en Nieuwegein word ik niet blij. Dan liever Zeist. En binnen Utrecht is het dus echt heel moeilijk.
Bedjeindezon schreef:
19-02-2019 10:04
Ik heb het gedaan en het viel ontzettend tegen. Kwam inderdaad negens tussen als single zonder kinderen, miste de reuring en voelde me eenzaam.

Kan je woningruil binnen de stad doen?
Dit hebben wij gedaan. Ik kom uit een dorp en wilde (moest) de stad uit, We woonden in het centrum, waar altijd wat te doen was. Als 20-er vond ik dit heerlijk, als 30-er werd ik er helemaal gek van. Vriend heeft zijn hele leven in de stad gewoond en heeft hetzelfde als TO; bang voor verandering, bang om niet te kunnen aarden, bang voor sociaal isolement.
Uiteindelijk hebben we dus woningruil gedaan en wonen nu nog wel in de stad, maar wel helemaal aan de rand met veel groen en rust. Hoewel het nog steeds ruim 20 minuten fietsen is voor je in het centrum bent is vriend tevreden, want nog steeds in de stad en ik ook, want rust om me heen.
Helaas is het wel een huurwoning, liever hadden we koop gehad, maar we hopen er maar op dat de woningmarkt over een paar jaar weer klapt en we dan in dezelfde buurt iets kunnen kopen ;-)
Ik zou niet zomaar verhuizen maar uitkijken naar iets wat realistisch is èn aan je wensen voldoet. Dus misschien wel een dorp, maar dan iets met voorzieningen en een centrum of toch door blijven sparen voor een huis in een rustiger deel van de stad. Niet halsoverkop weg omdat je ergens aan wil ontsnappen en dan terecht komen op een plek waar je het ook niet naar je zin hebt.
En inderdaad, let op dat een jaren ‘70 huis heel gehorig kan zijn.

Zelf woon ik heel graag in de stad (met kinderen en in een rustige wijk) en zou daar niet zomaar weggaan. Ik vereenzaam snel en vind reuring om me heen erg fijn. Ben ook heel blij met de voorzieningen van de stad (even een rondje over de markt, terrasje, koffietentje, leuke speeltuinen, musea en zwembaden in de buurt).
Alle reacties Link kopieren
En dan denk ik weer: het is niet dat ik naarnl Friesland verhuis ofzo. 20 min met de bus en een fiets in het centrum, ben ik snel overal.
gwenstar schreef:
19-02-2019 10:43
Ik vind 't zo moeilijk. Idd, ik moet ook blij worden van dat dorp. Ik zie t nu als kopen van een huis voor het huis en de focus op de stad houden.

De mogelijke buren zijn vooralsnog wat ouder. Het uitzicht is vrij, over een weiland. Dat is 'n dikke plus, dat ga je ook verder daar niet vinden wat voor ons betaalbaar is.

Een spagaat. Ik kan het ook als tussenstation zien. Een aantal jaar wonen verder herstellen en over een paar jaar is onze financiële situatie hoogstwaarschijnlijk weer anders (even afgezien van ontwikkeling huizenprijzen natuurlijk).

Huizenruil me niet heel erg in verdiept, maar denk niet dat het ruilen in dit geval goed uitpakt (want dit is meer starterswoning qua opp).

Dus deel van m'n vezels zegt no way, het deel van de oude angsten schreeuwt t hardste, ander deel zegt dat het ok is.
Een starterswoning in het centrum kan juist heel geschikt zijn voor woningruil, omdat veel mensen die uit elkaar gaan ieder voor zich iets kleiners en centralers zoeken.
Het kan de moeite waard zijn om je hierin te verdiepen, al is het maar om de beslissing om huis te moeten kopen uit te kunnen stellen tot je omstandigheden (en misschien ook de woningmarkt) wat gunstiger zijn.
Berichtje terug, Gwenstar.
Alle reacties Link kopieren
Eens met de laatste schrijvers: met dit andere huis in gedachten, vergeet je wat de stad je brengt. Even de boekhandel in lopen om te kijken wat er ligt, koffie drinken tussen anderen, langs de bieb om de krant door te bladeren etc. Of vanaf het station naar huis lopen tussen al die mensen.

En dit zijn van die dingen die je niet opzoekt als je ergens anders woont, want dat is alleen als je er onderdeel vanuit maakt. Bovendien ga je niet een stuk fietsen om even sfeer te snuiven. Ik denk dat je het teveel gaat missen.

Valt er nog wat te isoleren aan jullie huidige huis?
You have to trust me on this one. (Jack Bauer in 24)
Toevoeging: We hadden in het centrum ook een starterswoning. Echt een piepkleine oude arbeiderswoning, maar mensen willen vaak zo graag in het centrum wonen dat ze dat geen probleem vinden. Zijn namelijk, in mijn ervaring, vaak stellen zonder kinderen, of mensen die ooit 'buiten' zijn gaan wonen voor de kinderen en terug willen nu de kinderen groot zijn.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
19-02-2019 10:47
Ik zou niet zomaar verhuizen maar uitkijken naar iets wat realistisch is èn aan je wensen voldoet. Dus misschien wel een dorp, maar dan iets met voorzieningen en een centrum of toch door blijven sparen voor een huis in een rustiger deel van de stad. Niet halsoverkop weg omdat je ergens aan wil ontsnappen en dan terecht komen op een plek waar je het ook niet naar je zin hebt.
En inderdaad, let op dat een jaren ‘70 huis heel gehorig kan zijn.

Zelf woon ik heel graag in de stad (met kinderen en in een rustige wijk) en zou daar niet zomaar weggaan. Ik vereenzaam snel en vind reuring om me heen erg fijn. Ben ook heel blij met de voorzieningen van de stad (even een rondje over de markt, terrasje, koffietentje, leuke speeltuinen, musea en zwembaden in de buurt).
We kijken al wel langer natuurlijk. Er is gewoon niets te vinden. Of slechts net wat groter, veel duurder en een postzegeltuin. Als m'n vriend verhuist, wil hij ook wel wat meer ruimte enzo. Logisch.

M'n ideaalplaatje is op korte termijn gewoon niet haalbaar. En wat is dan wél mogelijk...

Het heeft voor- en nadelen. Aantal jaar nog hier zitten is geen optie, daarvoor kijken we al te lang. En daarom kan ik het ook benaderen als een tussenstation. Ofzo. Het is niet dat het een gevangenis is natuurlijk.

Jammer dat ik geen glazen bol heb.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
19-02-2019 10:48
Een starterswoning in het centrum kan juist heel geschikt zijn voor woningruil, omdat veel mensen die uit elkaar gaan ieder voor zich iets kleiners en centralers zoeken.
Het kan de moeite waard zijn om je hierin te verdiepen, al is het maar om de beslissing om huis te moeten kopen uit te kunnen stellen tot je omstandigheden (en misschien ook de woningmarkt) wat gunstiger zijn.
Qua huis verkopen is dat nu doen een uitermate goed plan wel.
gwenstar schreef:
19-02-2019 10:53
We kijken al wel langer natuurlijk. Er is gewoon niets te vinden. Of slechts net wat groter, veel duurder en een postzegeltuin. Als m'n vriend verhuist, wil hij ook wel wat meer ruimte enzo. Logisch.

M'n ideaalplaatje is op korte termijn gewoon niet haalbaar. En wat is dan wél mogelijk...

Het heeft voor- en nadelen. Aantal jaar nog hier zitten is geen optie, daarvoor kijken we al te lang. En daarom kan ik het ook benaderen als een tussenstation. Ofzo. Het is niet dat het een gevangenis is natuurlijk.

Jammer dat ik geen glazen bol heb.
Een tijdelijk huis kopen is op dit moment best wel een risico, De huizenprijzen zijn immens hoog en we hebben in het verleden al gezien dat die bubbel zichzelf niet oneindig in stand houdt. En als je nu, in je haast, een huis koopt waar straks een enorme restschuld op zit kun je niet meer zomaar weg.
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel eens met je therapeut besproken hoe hard je angsten schreeuwen rondom dit onderwerp? Of uberhaubt het verhuizen?
Alle reacties Link kopieren
Planck schreef:
19-02-2019 10:49
Eens met de laatste schrijvers: met dit andere huis in gedachten, vergeet je wat de stad je brengt. Even de boekhandel in lopen om te kijken wat er ligt, koffie drinken tussen anderen, langs de bieb om de krant door te bladeren etc. Of vanaf het station naar huis lopen tussen al die mensen.

En dit zijn van die dingen die je niet opzoekt als je ergens anders woont, want dat is alleen als je er onderdeel vanuit maakt. Bovendien ga je niet een stuk fietsen om even sfeer te snuiven. Ik denk dat je het teveel gaat missen.

Valt er nog wat te isoleren aan jullie huidige huis?
Ik weet heel goed wat ik ga missen, dat is t probleem. En nee, isoleren niet echt. Maar in de zomer een raam open zetten gaat ook met geweldige isolatie niet fijn zijn helaas.
gwenstar schreef:
19-02-2019 10:47
En dan denk ik weer: het is niet dat ik naarnl Friesland verhuis ofzo. 20 min met de bus en een fiets in het centrum, ben ik snel overal.
Het verschil is dat je meer moet plannen.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
19-02-2019 10:58
Heb je wel eens met je therapeut besproken hoe hard je angsten schreeuwen rondom dit onderwerp? Of uberhaubt het verhuizen?
Uiteraard.
gwenstar schreef:
19-02-2019 10:54
Qua huis verkopen is dat nu doen een uitermate goed plan wel.
Ik nam eigenlijk aan dat je nu een huurhuis had. Met een koophuis is woningruil een stuk lastiger.
Is verkopen en tijdelijk huren geen optie? Dat lijkt misschien geld weggooien, maar het zou best eens een stuk goedkoper kunnen blijken dan in deze markt een verkeerde beslissing nemen over je nieuwe koophuis of je geestelijke gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt in Utrecht zelf iets zoeken. Ik ben ook echt een stadsmens en vanuit een grote stad 10 jaar geleden naar een klein stadje verhuisd, buiten de bebouwde kom. Ik kan er, ondanks dat de rust echt wel fijn is, niet aan wennen. Ik mis de stad nog steeds en hoop dat we toch een keer terug kunnen verhuizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven