Verhuizen de stad uit als stel zonder kinderen

19-02-2019 09:24 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet meer relevant.
anoniem_129224 wijzigde dit bericht op 20-07-2020 16:02
98.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
19-02-2019 11:01
Ik nam eigenlijk aan dat je nu een huurhuis had. Met een koophuis is woningruil een stuk lastiger.
Is verkopen en tijdelijk huren geen optie? Dat lijkt misschien geld weggooien, maar het zou best eens een stuk goedkoper kunnen blijken dan in deze markt een verkeerde beslissing nemen over je nieuwe koophuis of je geestelijke gezondheid.
Goede tip van tijdelijk huren. Dit ga ik zelf waarschijnlijk ook doen. De koopmarkt is oververhit. Nu is het een goede tijd om te verkopen maar niet om te kopen. Er wordt vaak gezegd dat huren weggegooid geld is. Daar ben ik het ten dele maar mee eens. Weet je wat pas weggegooid geld is? Een duur huis kopen en dan er achter komen dat je er niet gelukkig bent. Met een beetje pech is dan de markt ook nog eens ingestort.

Iemand noemde iets over de gehorigheid van jaren 70 huizen. Dat is ook nog wel iets om in overweging te nemen.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
19-02-2019 11:05
Ik zou echt in Utrecht zelf iets zoeken. Ik ben ook echt een stadsmens en vanuit een grote stad 10 jaar geleden naar een klein stadje verhuisd, buiten de bebouwde kom. Ik kan er, ondanks dat de rust echt wel fijn is, niet aan wennen. Ik mis de stad nog steeds en hoop dat we toch een keer terug kunnen verhuizen.

Dat is het dus, we zoeken en zoeken al zo lang. :( Dus vervolgens kijken naar wat er wel kan.

Als ik nou gewoon een baan had gehad, geen WIA en al deze shit in mij niet had....
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
19-02-2019 11:05
Ik zou echt in Utrecht zelf iets zoeken. Ik ben ook echt een stadsmens en vanuit een grote stad 10 jaar geleden naar een klein stadje verhuisd, buiten de bebouwde kom. Ik kan er, ondanks dat de rust echt wel fijn is, niet aan wennen. Ik mis de stad nog steeds en hoop dat we toch een keer terug kunnen verhuizen.
Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Ik kijk al 2 jaar naar iets geschikts in mijn stad en in mijn prijsklasse heb ik nog nooit iets voorbij zien komen. Dit is geen gunstige tijd om iets te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
19-02-2019 11:06
Goede tip van tijdelijk huren. Dit ga ik zelf waarschijnlijk ook doen. De koopmarkt is oververhit. Nu is het een goede tijd om te verkopen maar niet om te kopen. Er wordt vaak gezegd dat huren weggegooid geld is. Daar ben ik het ten dele maar mee eens. Weet je wat pas weggegooid geld is? Een duur huis kopen en dan er achter komen dat je er niet gelukkig bent. Met een beetje pech is dan de markt ook nog eens ingestort.

Iemand noemde iets over de gehorigheid van jaren 70 huizen. Dat is ook nog wel iets om in overweging te nemen.
Ook al aangedacht. Tijdelijk huren, maar holy shit, dat is idd en duur en ook zo ongeveer onmogelijk zeg...
gwenstar schreef:
19-02-2019 11:14
Ook al aangedacht. Tijdelijk huren, maar holy shit, dat is idd en duur en ook zo ongeveer onmogelijk zeg...
Het is ook een hele moeilijke tijd, als je wilt verhuizen. Des te meer reden om heel goed je opties af te wegen voor je een knoop doorhakt, want een fout is heel lastig te herstellen.
Gewoon in dat dorp gaan zitten is de makkelijkste weg, en het lijkt misschien de enige, maar misschien is dat wel helemaal niet goed voor je.

Je kunt ook nog overwegen om je huidige huis voorlopig te verhuren. Dan kun je zelf waarschijnlijk ongeveer met gesloten beurzen in een buitenwijk huren, en rustig doorzoeken tot je iets vindt dat echt naar je zin is.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
19-02-2019 11:13
Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Ik kijk al 2 jaar naar iets geschikts in mijn stad en in mijn prijsklasse heb ik nog nooit iets voorbij zien komen. Dit is geen gunstige tijd om iets te kopen.
Dit dus ja. Voel me echt in een spagaat.
Als wat ik wil niet kan, wat doe je dan?
Ga je dan naar 20 min verder en harder proberen vriendjes te worden met mezelf en tot rust komen in een huis met uitzicht over weiland, maar wel met minder sociale dingen om de hoek?
Of blijf je en verder kijken wat nog jaren kan duren?

Voelt klem.
Ik woon al mijn hele leven in een dorp (met uitzondering van 2 jaar op kamers) en wat mij opvalt met het ‘ertussen’ komen is dat het ook afhangt van hoe je jezelf ‘erbij’ geeft.

Dus ga inderdaad bij de toneelclub, bij een buurtvereniging of Dorpsbelangen, ga naar de sportschool in het dorp, ga op zaterdag helpen in de voetbalkantine, naar de kerk als je gelovig bent, en dan ontmoet je echt wel mensen.

En... de vrienden die je nu hebt wonen niet ineens in Australië natuurlijk. Wij (man en ik) hebben vooral veel bevriende stellen in omringende dorpen, daar gaan we gewoon heen op de fiets of in de auto.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
19-02-2019 11:20
Het is ook een hele moeilijke tijd, als je wilt verhuizen. Des te meer reden om heel goed je opties af te wegen voor je een knoop doorhakt, want een fout is heel lastig te herstellen.
Gewoon in dat dorp gaan zitten is de makkelijkste weg, en het lijkt misschien de enige, maar misschien is dat wel helemaal niet goed voor je.

Je kunt ook nog overwegen om je huidige huis voorlopig te verhuren. Dan kun je zelf waarschijnlijk ongeveer met gesloten beurzen in een buitenwijk huren, en rustig doorzoeken tot je iets vindt dat echt naar je zin is.
Ook aan gedacht! Onze verstrekker van onze baggerhypotheek is het daar niet mee eens.

Dat bedoel ik, het voelt alsof ik alle opties heb bekeken. Dus misschien moet ik er elders maar het beste van maken. Gebruik maken van de rust om eens echt te herstellen, angsten aangaan en vooral dingen vooruit plannen.
En de bus als lifeline als ik eruit moet. Of 30 min fietsen.

En over x jaar weer opnieuw kijken.

En op viva leuke mensen in zeist ontmoeten 😂
Alle reacties Link kopieren
Niet ieder dorp heeft al die dingen hoor. Ik kom uit een dorp waar helemaal geen toneelvereniging/koor/etc waren. Ook geen voetbalvereniging met kantine oid. De enige optie die je had was de tennisclub, dus als je niet kon/wilde tennissen was het snel klaar.
Alle reacties Link kopieren
Idee: ga een weekje op vakantie naar zo’n huisjespark, buiten de schoolvakanties. Kijk dan eens of die situatie je bevalt. Dan heb je de rust en de ruimte, minder horeca (maar nog wel op loopafstand) en je kunt kijken of het je lukt om contact te leggen.

Ik krijg namelijk het gevoel dat je hier argumenten tegen een verhuizing zit te verzamelen.

Ander idee: ga eens rondkijken in de omliggende plaatsen van Utrecht, en de wijken aan de rand van de stad. Vianen, IJsselstein, Culemborg, Vleuten, De Meern... niet meteen voor een huis, maar ga kijken hoe jij je er voelt.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
19-02-2019 11:33
Niet ieder dorp heeft al die dingen hoor. Ik kom uit een dorp waar helemaal geen toneelvereniging/koor/etc waren. Ook geen voetbalvereniging met kantine oid. De enige optie die je had was de tennisclub, dus als je niet kon/wilde tennissen was het snel klaar.
De toneelvereniging heeft er plek, misschien kan n hardloopgroep je nog. Tennis kan ook, zou ik t liefste willen, maar geblesseerd.

Dus die lijntjes weet ik al.
Alle reacties Link kopieren
Doordraaien, de bus als ‘lifeline’ zien... waar ben jij zo hard voor op de vlucht?
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
19-02-2019 11:34
Idee: ga een weekje op vakantie naar zo’n huisjespark, buiten de schoolvakanties. Kijk dan eens of die situatie je bevalt. Dan heb je de rust en de ruimte, minder horeca (maar nog wel op loopafstand) en je kunt kijken of het je lukt om contact te leggen.

Ik krijg namelijk het gevoel dat je hier argumenten tegen een verhuizing zit te verzamelen.

Ander idee: ga eens rondkijken in de omliggende plaatsen van Utrecht, en de wijken aan de rand van de stad. Vianen, IJsselstein, Culemborg, Vleuten, De Meern... niet meteen voor een huis, maar ga kijken hoe jij je er voelt.
Ik weet dat ik slecht ben ik contact maken, via een vereniging miss makkelijker.

En de plaatsten die je noemt: kriebels. De lifeline met Utrecht vind ik van belang. Dus een Bunnik met de fiets of zeist met een bus in 20 min is dan zo slecht nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
19-02-2019 11:38
Doordraaien, de bus als ‘lifeline’ zien... waar ben jij zo hard voor op de vlucht?
Dat vraag ik me ook af... misschien wel de allerbelangrijkste vraag, to. Waar ben je bang voor? wat zit er in jouw dat je niet genoeg aan jezelf zult hebben/bang bent voor rust/ bang bent voor je eigen hoofd? :rose:
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
nausicaa schreef:
19-02-2019 11:33
Niet ieder dorp heeft al die dingen hoor. Ik kom uit een dorp waar helemaal geen toneelvereniging/koor/etc waren. Ook geen voetbalvereniging met kantine oid. De enige optie die je had was de tennisclub, dus als je niet kon/wilde tennissen was het snel klaar.
Ze heeft het over Zeist... daar wonen ruim 50.000 mensen, dus ik hoop toch dat daar voorzieningen zijn. Ik moest er stiekem even om lachen, voor mij is het al een stad.
Maar kom jij echt uit zo’n klein dorp dan? Ik kom oorspronkelijk namelijk uit een dorp met 1000 inwoners en daar waren wel een toneelclub, damclub, tennisclub, korfbalvereniging, buurtvereniging, voetbalclub, dorpshuis, kerk.
Alle reacties Link kopieren
gwenstar schreef:
19-02-2019 11:38
Ik weet dat ik slecht ben ik contact maken, via een vereniging miss makkelijker.

En de plaatsten die je noemt: kriebels. De lifeline met Utrecht vind ik van belang. Dus een Bunnik met de fiets of zeist met een bus in 20 min is dan zo slecht nog niet.
Waarom krijg je er de kriebels van?
lilguinea schreef:
19-02-2019 11:45
Ze heeft het over Zeist... daar wonen ruim 50.000 mensen, dus ik hoop toch dat daar voorzieningen zijn. Ik moest er stiekem even om lachen, voor mij is het al een stad.
Maar kom jij echt uit zo’n klein dorp dan? Ik kom oorspronkelijk namelijk uit een dorp met 1000 inwoners en daar waren wel een toneelclub, damclub, tennisclub, korfbalvereniging, buurtvereniging, voetbalclub, dorpshuis, kerk.
50.000 is voor mij ook al een grote stad!

In mijn dorpje wonen geloof ik 4000 mensen, maar we vormen wel samen met nog 4 dorpjes één gemeente. Er zijn 2 openbare zwembaden, 2 of zelfs 3 maneges, voetbal en tennis is overal, er zijn koren, toneel, honkbal, schilderclubs, restaurants, terrassen, café's en dan nog veel initiatieven om eenzamen of ouderen te vermaken.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
19-02-2019 11:41
Dat vraag ik me ook af... misschien wel de allerbelangrijkste vraag, to. Waar ben je bang voor? wat zit er in jouw dat je niet genoeg aan jezelf zult hebben/bang bent voor rust/ bang bent voor je eigen hoofd? :rose:
Oh zo veel, en dat weet ik. Ik heb nooit een fijne basis meekregen. Ik heb me altijd overbodig en een last gevoeld. Altijd al alles alleen moeten doen voor m'n gevoel. Vrienden kwijtgeraakt, nooit het gevoel dat ik ergens of op iemand kan terugvallen als het nodig is.

Ontzettend oude angsten, angsten op kindniveau. Dus ik wil graag vasthouden aan dat beetje wat ik voor m'n gevoel hier nu heb opgebouwd. Maar als vriend niet eens meer langs willen komen als je een plaats verder woont, zegt dat genoeg. Maar dat is ook m'n angst.

Dus genoeg issues. Dan kan je zeggen dat zo'n beslissing neme nu heel dom is, maar dit is al jaren zo en ben er echt nog niet vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Zouden jullie ook flink kunnen investeren in het huis waar jullie nu wonen?
Zevendubbel glas en geluidsabsorberend behang?
En een boomhut in de bossen voor in het weekend ofzo?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik dacht dat ik je verhaal herkende, omdat ik in dezelfde situatie zit. Maar hoe meer ik van je lees, hoe meer verschillen ik ook zie. Om naar een dorp te verhuizen terwijl ik nog nooit in een dorp heb gewoond, lijkt me namelijk ook wel spannend en eng. Maar verschillende keren per dag stel ik me voor wat ik zou doen als ik daar nu zou wonen en dan word ik gewoon blij.
Alle reacties Link kopieren
Gwenstar, het klinkt alsof je in paniek bent en rampscenario's afdraait in je hoofd.
Mijn beste tip : ga wat doen, ga rondkijken in allerlei gemeentes en dorpen in de omgeving, sfeer proeven. Zoek uit hoe de OV-verbindingen zijn en maak de cirkel waarin je zoekt vooral niet te klein. Ga alleen, dan komt de sfeer het meest binnen. Wanneer je wat gaat ondernemen kom je los uit de verlamming van de jamaars en ook los van het zoeken naar een in je hoofd gecreëerde utopie en kun je realistische afwegingen gaan maken.

Ik ben, destijds alleen, weggegaan uit de Randstad en ik heb er nooit spijt van gehad, al is het lastig geweest omdat ik me soms eenzaam voelde en de vanzelfsprekendheid van de (culturele) voorzieningen miste.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 19-02-2019 11:58
0.62% gewijzigd
nounou
feow schreef:
19-02-2019 11:55
Zouden jullie ook flink kunnen investeren in het huis waar jullie nu wonen?
Zevendubbel glas en geluidsabsorberend behang?
En een boomhut in de bossen voor in het weekend ofzo?
Ze kunnen niet buiten zitten want geen tuin. En ook geen raam open dan als er van buiten zoveel geluid komt.
Ik zou zo'n stadse gevangenis ook willen ontvluchten.
En wat is nu 10 km? Dat vrije uitzicht over weilanden is ook fantastisch natuurlijk, mits je in het bestemmingsplan ook daadwerkelijk ziet dat het weilanden blijven en ze er niet opeens een stel flats op gaan stapelen.
Kun je eerst een paar dagen in een B&B gaan 'wonen' daar? En dan boodschappen doen en alles wat je in je dagelijks leven ook doet.
Mooi motto in Redbulletjes bericht. :-D
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn verhuisd uit ons jaren 70 huis vanwege de gehorigheid, dus daar zou ik nog eens heel goed over nadenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven