Verhuizen, maar puber wil niet. Ervaringen gezocht.

25-08-2019 08:19 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

De titel spreekt voor zich.

Wij gaan verhuizen maar puber wil niet.
Man en ik willen echt niet blijven wonen waar we nu wonen, wij willen naar een andere provincie.
Wij begrijpen echt dat dit lastig is voor onze puber om hem uit zijn vertrouwde omgeving weg te halen.
Puber maakt makkelijk vrienden, dus wij hopen dat het los loopt, maar die garantie hebben wij natuurlijk niet.

Misschien dat er hier iemand is die in hetzelfde schuitje heeft gezeten.
Positief of negatief.
redbulletje schreef:
25-08-2019 09:53
Misschien meer ruimte om zich heen en grotere tuin? Jammer dat ze die verhuis niet hebben gedaan voordat hun kinderen naar school gingen. Dan hadden ze daar wat op kunnen bouwen en nu niet in een overpricede seniorwoning in de randstad o.i.d. gezeten.
Klopt. Maar ze dachten ; ach, die meiden maken makkelijk contact. Niet dus. We kregen nog op ons flikker ook omdat we niet genoeg ons best zouden doen. Maar van de randstand als atheist naar een zwaar gerefomeerd kutdorp zonder zelfs een supermarkt in een refo omgeving deed het hem gewoon niet voor ons. Ze waren gewoon verblind door dat huis en keken niet verder dan hun neus lang was.
Ik was 16 toen wij verhuisden naar een anderen provincie, 130 kilometer verderop. In mijn examenjaar. Ik vond het prima. Snel nieuwe vrienden gemaakt, leuke school. De beste keuze ooit geweest.

Ik ben nu 22 en nog steeds altijd dankbaar voor deze keuze. Ik ging van een klein dorpje naar een leuke grote stad en heb daar nog elke dag profijt van, ondanks dat ik daar inmiddels niet meer woon.
anoniem_268087 wijzigde dit bericht op 25-08-2019 10:00
34.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En is er zoveel gebeurt dat je echt weg wilt uit de stad/dorp waar je nu woont of uit de buurt? In de pubertijd maak je vriendschappen voor het leven en verandert er zoveel in je hoofd en lijf dat ik volledig snap dat een jongen van 15 een verhuizing afschuwelijk vindt. Een paar straten verderop gaan wonen is geen optie?
Autumn_ schreef:
25-08-2019 09:44
Bedankt voor de vele reacties.

Puber is 15.
Hij gaat zijn examenjaar in en maakt zijn school hier af.

Laten we het erop houden dat wij hier oud dachten te worden maar er is zoveel gebeurd dat wij hier niet willen blijven.
Ik snap je hoor. Ik woon ook ergens waar ik al jaren weg wil, maar wat nu pas kan gebeuren vanwege kinderen.
Autumn_ schreef:
25-08-2019 09:44
Bedankt voor de vele reacties.

Puber is 15.
Hij gaat zijn examenjaar in en maakt zijn school hier af.

Laten we het erop houden dat wij hier oud dachten te worden maar er is zoveel gebeurd dat wij hier niet willen blijven.
Zo erg dat je het leven van je puber zo op zijn kop wil zetten? Deze tijd is voor pubers heel moeilijk. Grote kans dat hij in een andere provincie niet kan aarden en hij uit protest en omdat hij niet weet wat hij met zichzelf aan moet gaat "ontsporen".
Je hebt maar 1x de kans een kind goed "af te leveren" zulke ingrijpende gebeurtenissen, zeker op deze leeftijd zal zijn keeftijd tekenen met alle gevolgens van dien.
Ik zou wachten tot hij zelfstandig is en hij zelf een keuze kan maken om mee te gaan of te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Jongste is 15, ik zou het niet doen. Gaat nu naar 4 vwo, die drie jaar kom ik wel door.
Tess1981 schreef:
25-08-2019 10:01
Zo erg dat je het leven van je puber zo op zijn kop wil zetten? Deze tijd is voor pubers heel moeilijk. Grote kans dat hij in een andere provincie niet kan aarden en hij uit protest en omdat hij niet weet wat hij met zichzelf aan moet gaat "ontsporen".
Je hebt maar 1x de kans een kind goed "af te leveren" zulke ingrijpende gebeurtenissen, zeker op deze leeftijd zal zijn keeftijd tekenen met alle gevolgens van dien.
Ik zou wachten tot hij zelfstandig is en hij zelf een keuze kan maken om mee te gaan of te blijven.
Dit verschilt natuurlijk ook wel heel erg per kind. Zoals ik hier boven beschreef: ik ben op mijn 16e in mijn examenjaar ook verhuisd. 130 km verderop gaan wonen. Ik was überhaupt nog nooit in die stad geweest. En dat ging prima. Nieuwe school, bijbaantje en een jaar daarna begin je toch op een vervolgopleiding. Het verschilt gewoon heel erg per puber. In TO’s geval (omdat puber zo tegen is) zou ik overwegen om puber eindexamen jaar af te laten maken en dan te gaan. Hij moet dan toch al ergens opnieuw beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet het een andere provincie zijn?
Ik kan me best voorstellen dat je ergens heel vervelende ervaringen hebt, maar ben je niet ook uit de situatie als je een andere buurt zoekt?
Treurniet12 schreef:
25-08-2019 09:59
Ik was 16 toen wij verhuisden naar een anderen provincie, 130 kilometer verderop. In mijn examenjaar. Ik vond het prima. Snel nieuwe vrienden gemaakt, leuke school. De beste keuze ooit geweest.

Ik ben nu 22 en nog steeds altijd dankbaar voor deze keuze. Ik ging van een klein dorpje naar een leuke grote stad en heb daar nog elke dag profijt van, ondanks dat ik daar inmiddels niet meer woon.
Dat zou ik niet getrokken hebben. Ik trok het al niet om naar de middelbare school in een kleine stad te moeten, wat was ik elke dag blij weer thuis te kunnen komen in ons vrijstaande huis aan de rand van een dorp. En dat ondanks dat ik een intense hekel aan fietsen had.
Als je na zijn eindexamen verhuist, lijkt het me in zijn geheel niet problematisch voor zoon. Hij moet daarna alsnog een nieuwe vriendenkring opbouwen in de volgende fase van zijn leven. Ik vind het een heel natuurlijk moment, eerlijk gezegd.

Als je maar niet verhuist voordat hij zijn examens heeft gedaan.
parbleumondieu schreef:
25-08-2019 10:11
Waarom moet het een andere provincie zijn?
Ik kan me best voorstellen dat je ergens heel vervelende ervaringen hebt, maar ben je niet ook uit de situatie als je een andere buurt zoekt?
Dit to.
Alle reacties Link kopieren
Autumn_ schreef:
25-08-2019 09:44
Bedankt voor de vele reacties.

Puber is 15.
Hij gaat zijn examenjaar in en maakt zijn school hier af.

Laten we het erop houden dat wij hier oud dachten te worden maar er is zoveel gebeurd dat wij hier niet willen blijven.

Dan verhuis je naar een dorp verderop. Of is jullie reputatie zo verziekt dat je nergens in de buurt meer met goed fatsoen terecht kan?
-jolijn- schreef:
25-08-2019 10:14
Als je na zijn eindexamen verhuist, lijkt het me in zijn geheel niet problematisch voor zoon. Hij moet daarna alsnog een nieuwe vriendenkring opbouwen in de volgende fase van zijn leven. Ik vind het een heel natuurlijk moment, eerlijk gezegd.

Als je maar niet verhuist voordat hij zijn examens heeft gedaan.
Dit ja.
En dan zoek je een woonplaats van waar hij eenvoudig met de trein naar een mbo in oude woonplaats kan oid.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben als kind/puber meerdere keren verhuisd naar n andere provincie. Vond het niet leuk, maar was altijd zo gewend en maakte weer nieuwe vrienden.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Ik ben veel verhuisd, maar mijn ouders hebben gezorgd dat broer en ik onze middelbare schooltijd op 1 plek hebben gedaan en daar ben ik heel blij mee. Ik had verhuizen in die periode ook echt niet fijn gevonden. Daarna ben ik ook zelf weer veel verhuisd en heb er geen moeite mee. Na mijn eindexamen ook direct op kamers gegaan in een andere stad. Maar blij dat er in de puberteit niet ook nog allemaal externe veranderingen waren.
Autumn_ schreef:
25-08-2019 09:44
Laten we het erop houden dat wij hier oud dachten te worden maar er is zoveel gebeurd dat wij hier niet willen blijven.
.
Maar zijn dat dingen die je met een verhuizing echt achter je kunt laten? Je neemt jezelf en je relatie gewoon mee naar je volgende woonplaats.
Marana schreef:
25-08-2019 09:02
Hoe oud is puber? Is het een optie om nog even te wachten tot puber oud genoeg is om op zichzelf te wonen in een kamer of studio in jullie huidige woonplaats?
Tegenwoordig gaan ze pas op zichzelf als ze 30 zijn dus dat lijkt me geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat er zoveel is gebeurd dat je je huidige woonplaats, nee zelfs de provincie wilt verlaten. Toch twijfel je vanwege je zoon die aangeeft het niet te zien zitten.

Zou je het kunnen opbrengen om de verhuizing een paar jaar uit te stellen? Ook al doet je zoon volgend jaar examen, hij is dan alsnog pas zestien jaar en (waarschijnlijk) nog niet toe aan op kamers gaan.

Ik weet niet wàt er gebeurd is, maar ik kan me niet zo snel bedenken wat er zo erg kan zijn dat je zelfs de provincie wilt verlaten.

In ieder geval heel veel succes en sterkte gewenst met de beslissing. Fijn dat je aan het belang van je zoon denkt :rose:
Mijn dochter was 14 jaar toen we hemelsbreed nog geen kilometer verderop gingen wonen. Ze heeft er een heel drama van gemaakt, ze heeft zelfs een brief gestuurd naar het tijdschrift 'Hitkrant'.

We zijn uiteraard gewoon verhuisd, nieuwe kamer, nieuwe spulletjes. Het viel reuze mee.
Maar naar een andere provincie is een ander verhaal. Dan trek je het kind uit zijn vertrouwde omgeving, vriendenkring, school, sportclub. Op die leeftijd kan dat als best heftig ervaren worden.
Waarom niet wachten tot de volgende levensfase? Na de middelbare school. Dan gaat hij misschien studeren in een andere stad en dat geeft jullie ook de mogelijkheid om te verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Saudade schreef:
25-08-2019 10:36
Vervelend dat er zoveel is gebeurd dat je je huidige woonplaats, nee zelfs de provincie wilt verlaten. Toch twijfel je vanwege je zoon die aangeeft het niet te zien zitten.

Zou je het kunnen opbrengen om de verhuizing een paar jaar uit te stellen? Ook al doet je zoon volgend jaar examen, hij is dan alsnog pas zestien jaar en (waarschijnlijk) nog niet toe aan op kamers gaan.

Ik weet niet wàt er gebeurd is, maar ik kan me niet zo snel bedenken wat er zo erg kan zijn dat je zelfs de provincie wilt verlaten.

In ieder geval heel veel succes en sterkte gewenst met de beslissing. Fijn dat je aan het belang van je zoon denkt :rose:
Ik lees jouw bericht met dikke tranen.

Want de meeste reacties komen over alsof ik en man zo egoïstisch zijn dat wij alleen aan onszelf denken.

En dat is echt niet het geval.
En de twijfel is omdat ik niet wil dat puber ongelukkig is in de nieuwe omgeving.

Maar voor ons is het geen optie meer om hier te blijven.
Hebben ook nog een jonger kind die over 2 jaar naar de basisschool gaat.

Dat speelt ook mee waarom wij volgend jaar na pubers examenjaar willen verhuizen.
Wat is er dan gebeurd, zou je dat willen delen?
Alle reacties Link kopieren
Maar wat is er dan gebeurt dat je de provincie uit moet? En dorp verderop kan ook niet?
Autumn_ schreef:
25-08-2019 09:44
Bedankt voor de vele reacties.

Puber is 15.
Hij gaat zijn examenjaar in en maakt zijn school hier af.

Laten we het erop houden dat wij hier oud dachten te worden maar er is zoveel gebeurd dat wij hier niet willen blijven.
Ik vind dat het een groot verschil maakt of jullie "moeten" verhuizen vanwege een baan elders, of omdat jullie het willen omdat het jullie elders prettiger wonen lijkt.

Zo te lezen gaat het om het tweede geval. Jullie kind heeft een leeftijd dat vrienden belangrijker worden dan ouders, en het bovendien niet zo makkelijk is om een plek te veroveren in een al gevormde en langer bestaande vriendengroep. Want dát zal het geval zijn als jullie verhuizen.

Blijkbaar is de situatie niet zo verschrikkelijk dat jullie stante pede weg moeten of willen. Jullie blijven immers nog een jaar om zoon zijn opleiding te laten afmaken? Dan zou ik nog 1-2 jaar langer wachten, zodat zoon - als hij dat liever wil - een kamer kan zoeken in jullie huidige omgeving. En bedenk ook: het gras is altijd groener aan de overkant. Weet je zeker dat het geen vlucht is?

Mijn ervaring: op 14jarige leeftijd vanwege vaders werk naar de andere kant van het land verhuisd. Ik heb me mijn hele middelbare schooltijd ellendig gevoeld, omdat ik er net niet echt bij hoorde. Wel oppervlakkige vriendschappen, maar eigenlijk altijd als derde wiel aan de wagen, omdat iedereen al langer bestaande en hechtere vriendschappen had. Contact met mijn oude vriendenkring verwaterde ook vlug, omdat ik er daar ook niet echt meer bij hoorde. Niet leuk, en het heeft tot mijn studententijd geduurd voordat ik weer een beetje lekker in mijn vel zat.
Alle reacties Link kopieren
Dat je graag wil verhuizen, daar kan ik nog inkomen. Alleen ik kan het niet goed plaatsen waarom je met een kleine en een puber een provincie verderop wil wonen. Nederland is niet groot, maar een provincie verderop wonen kan voor een puber een wereld van verschil zijn. Ook of je van een dorp naar een stad of van een stad naar een dorp verhuist.

De reacties hierboven kan ik me daarom heel goed voorstellen, ook omdat daaruit blijkt dat verhuizen in de pubertijd niet altijd even goed uitpakt.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-08-2019 10:14
Dat zou ik niet getrokken hebben. Ik trok het al niet om naar de middelbare school in een kleine stad te moeten, wat was ik elke dag blij weer thuis te kunnen komen in ons vrijstaande huis aan de rand van een dorp. En dat ondanks dat ik een intense hekel aan fietsen had.
Maar lieve RB, jij bent autistisch. Dat is toch anders dan mensen die dat niet zijn. Niet iedereen heeft moeite met mensenmassa’s.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven