Verhuizen, maar puber wil niet. Ervaringen gezocht.

25-08-2019 08:19 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

De titel spreekt voor zich.

Wij gaan verhuizen maar puber wil niet.
Man en ik willen echt niet blijven wonen waar we nu wonen, wij willen naar een andere provincie.
Wij begrijpen echt dat dit lastig is voor onze puber om hem uit zijn vertrouwde omgeving weg te halen.
Puber maakt makkelijk vrienden, dus wij hopen dat het los loopt, maar die garantie hebben wij natuurlijk niet.

Misschien dat er hier iemand is die in hetzelfde schuitje heeft gezeten.
Positief of negatief.
Autumn_ schreef:
25-08-2019 09:44
Bedankt voor de vele reacties.

Puber is 15.
Hij gaat zijn examenjaar in en maakt zijn school hier af.

Laten we het erop houden dat wij hier oud dachten te worden maar er is zoveel gebeurd dat wij hier niet willen blijven.
Altijd superfijn om als puber overgeleverd te zijn aan labiele ouders. Neem nooit dit soort belangrijke beslissingen als je nog middenin een heftige emotie zit, TO.
ClumsyNinja schreef:
25-08-2019 09:35
Aan de andere kant: zo groot is Nederland ook weer niet. Tegenwoordig kan puber heel makkelijk online contact houden met de oude vrienden. En na de middelbare school kan puber terugverhuizen als hij/zij dat wil voor de vervolgopleiding.
Online contact houden is toch echt anders dan lekker met je vrienden kunnen chillen na school.
Alle reacties Link kopieren
To, wat verwacht je van dit topic?

Ik vind je informatie nogal summier (niet dat je je hele ziel en zaligheid hier neer moet zetten); wat anderen ook al aangeven: we missen wat info (waarom naar een provincie verderop verhuizen en niet bijvoorbeeld naar een stad of dorp verderop?). En soms komt er iets anders weer bij, wat de situatie net weer even anders maakt.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Lieve TO, juist vanwege het feit dat je hier een topic over opent, maakt al duidelijk dat je niet zomaar over het belang van zoon heen walst. Dat je een dochter hebt die naar de basisschool gaat, maakt de kwestie inderdaad anders en maar haar wil je ook rekening houden; je gaat haar dan natuurlijk niet uit de kleuterklas halen (die natuurlijk al spannend genoeg is).

Ik heb zelf (nog) geen kinderen, maar ik denk dat het beste wat je nu kunt doen dan is om, zoals je zelf al van plan bent, te wachten tot zoon zijn examen heeft gehaald. Zoals Kimmetje75 zegt, heb je dan in ieder geval gewacht tot zijn volgende levensfase.

Voor zoon zal dit waarschijnlijk alsnog moeilijk zijn, maar hij heeft dan in ieder geval zijn school af kunnen ronden. Misschien kun je, naast hem steunen bij zijn eventuele verdriet en tegenzin, hem beloven dat hij in de aankomende jaren op jullie support kan rekenen, wat betreft het faciliteren en sponsoren van de reis naar zijn vrienden en hem op het hart drukken dat zijn vrienden ook vaak welkom zijn bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Vief74 schreef:
25-08-2019 11:07
Altijd superfijn om als puber overgeleverd te zijn aan labiele ouders. Neem nooit dit soort belangrijke beslissingen als je nog middenin een heftige emotie zit, TO.
Je gaat op basis van dit topic al concluderen dat de opener van dit topic labiel is? Dat vind ik echt knap ongenuanceerd en ik hoop dat TO deze op niets gebaseerde mening dan ook direct naast zich neer legt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jullie in jullie situatie een goed moment uitzoeken. Voordat de jongste naar de basisschool gaat. Die moet zijn/haar hele leven nog wortelen en daarvoor is dat echt een goed moment.
En eerlijk gezegd. Zoon gaat toch een (mbo?) opleiding doen.
Als je dan toch moet verhuizen is dat het moment. Als ik naar mijn kinderen van nu 18 en 19 kijk hebben ze niet heel veel contact meer met hun oude klasgenoten van de middelbare school. Dochter trekt vooral op met haar nieuw verworven vrienden van haar studie en werk. Haar andere vriendinnen van ‘vroeger’ zijn zich over het land aan het verspreiden. Ze heeft een OV-kaart en reist zo lekker naar ze toe als ze daar al behoefte aan heeft. Het zal toch sowieso na zijn examen een nieuwe fase worden waarin iedereen in zijn klas opnieuw gaat beginnen.
Leuk, nee, want als kind iets achter je laten waar je aan gewend bent is nu eenmaal niet leuk maar kinderen gaan niet altijd voor en als ouders niet gelukkig zijn werkt dit ook enorm door op kinderen. Bovendien is puberzoon niet de enige kandidaat in dit verhaal.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Saudade schreef:
25-08-2019 11:10
Lieve TO, juist vanwege het feit dat je hier een topic over opent, maakt al duidelijk dat je niet zomaar over het belang van zoon heen walst. Dat je een dochter hebt die naar de basisschool gaat, maakt de kwestie inderdaad anders en maar haar wil je ook rekening houden; je gaat haar dan natuurlijk niet uit de kleuterklas halen (die natuurlijk al spannend genoeg is).

Ik heb zelf (nog) geen kinderen, maar ik denk dat het beste wat je nu kunt doen dan is om, zoals je zelf al van plan bent, te wachten tot zoon zijn examen heeft gehaald. Zoals Kimmetje75 zegt, heb je dan in ieder geval gewacht tot zijn volgende levensfase.

Voor zoon zal dit waarschijnlijk alsnog moeilijk zijn, maar hij heeft dan in ieder geval zijn school af kunnen ronden. Misschien kun je, naast hem steunen bij zijn eventuele verdriet en tegenzin, hem beloven dat hij in de aankomende jaren op jullie support kan rekenen, wat betreft het faciliteren en sponsoren van de reis naar zijn vrienden en hem op het hart drukken dat zijn vrienden ook vaak welkom zijn bij jullie?
Tegenwoordig krijgen zestienjarigen ook gewoon een OV-kaart :cheer:
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik word oud! :whistle:
Alle reacties Link kopieren
Wat ik verwacht van dit topic?
Geen idee.. Ben alleen benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ik heb niet de behoefte om hier neer te zetten wat er speelt in ons leven.
Alle reacties Link kopieren
Saudade schreef:
25-08-2019 11:10
Lieve TO, juist vanwege het feit dat je hier een topic over opent, maakt al duidelijk dat je niet zomaar over het belang van zoon heen walst. Dat je een dochter hebt die naar de basisschool gaat, maakt de kwestie inderdaad anders en maar haar wil je ook rekening houden; je gaat haar dan natuurlijk niet uit de kleuterklas halen (die natuurlijk al spannend genoeg is).

Ik heb zelf (nog) geen kinderen, maar ik denk dat het beste wat je nu kunt doen dan is om, zoals je zelf al van plan bent, te wachten tot zoon zijn examen heeft gehaald. Zoals Kimmetje75 zegt, heb je dan in ieder geval gewacht tot zijn volgende levensfase.

Voor zoon zal dit waarschijnlijk alsnog moeilijk zijn, maar hij heeft dan in ieder geval zijn school af kunnen ronden. Misschien kun je, naast hem steunen bij zijn eventuele verdriet en tegenzin, hem beloven dat hij in de aankomende jaren op jullie support kan rekenen, wat betreft het faciliteren en sponsoren van de reis naar zijn vrienden en hem op het hart drukken dat zijn vrienden ook vaak welkom zijn bij jullie?
Wij doen altijd alles in het belang van zoon, maar in dit geval moeten we ook aan onszelf denken.
En aan dochter idd.

Uiteraard zal het de eerste periode lastig zijn voor hem.
Maar omdat hij na zijn examenjaar naar een andere school moet, hopen wij dat dat de overgang iets makkelijker maakt.

Dat doen wij ook zeker, en hij weet dat.
Het maakt toch geen fluit uit wat heel Viva er van vindt of hoe ze dat ervaren hebben? Jouw zoon wil het niet, luistert naar zijn argumenten, geef de jouwe, luister naar elkaar en vind een oplossing.

Kind is oud genoeg om op volwassen niveau mee te praten.

Oh, en pak je problemen aan ipv er voor te vluchten. Waar je ook heen gaat, je neemt jezelf en je onverwerkte issues mee.
Alle reacties Link kopieren
Autumn_ schreef:
25-08-2019 11:22
Wat ik verwacht van dit topic?
Geen idee.. Ben alleen benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ik heb niet de behoefte om hier neer te zetten wat er speelt in ons leven.
Dat snap ik best. Maar ik snap jullie puber nóg beter.
Autumn_ schreef:
25-08-2019 11:22
Wat ik verwacht van dit topic?
Geen idee.. Ben alleen benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ik heb niet de behoefte om hier neer te zetten wat er speelt in ons leven.
Hoeft ook niet.

Ik vind dat je al goed aan je zoon denkt door hem zijn school af te laten maken.
Imo is verhuizen daarna goed te doen. Hij gaat dan een vervolgopleiding doen waardoor hij zijn schoolvrienden toch al los moet gaan laten.
Zoals ik al schreef kun je kijken naar een gunstig gelegen woonplaats zodat hij evt met het ov naar het mbo in de oude plaats zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
25-08-2019 11:16
Ik denk dat jullie in jullie situatie een goed moment uitzoeken. Voordat de jongste naar de basisschool gaat. Die moet zijn/haar hele leven nog wortelen en daarvoor is dat echt een goed moment.
En eerlijk gezegd. Zoon gaat toch een (mbo?) opleiding doen.
Als je dan toch moet verhuizen is dat het moment. Als ik naar mijn kinderen van nu 18 en 19 kijk hebben ze niet heel veel contact meer met hun oude klasgenoten van de middelbare school. Dochter trekt vooral op met haar nieuw verworven vrienden van haar studie en werk. Haar andere vriendinnen van ‘vroeger’ zijn zich over het land aan het verspreiden. Ze heeft een OV-kaart en reist zo lekker naar ze toe als ze daar al behoefte aan heeft. Het zal toch sowieso na zijn examen een nieuwe fase worden waarin iedereen in zijn klas opnieuw gaat beginnen.
Leuk, nee, want als kind iets achter je laten waar je aan gewend bent is nu eenmaal niet leuk maar kinderen gaan niet altijd voor en als ouders niet gelukkig zijn werkt dit ook enorm door op kinderen. Bovendien is puberzoon niet de enige kandidaat in dit verhaal.
Vandaar dat wij volgend jaar zomer gaan verhuizen.
Puber gaat hierna idd een mbo opleiding doen, gaan naar de open dagen in de andere provincie.
En dochter inschrijven bij een basisschool.

En dat is ook wat wij tegen elkaar zeggen, wij zijn hier echt niet gelukkig meer.
Het is tijd voor een nieuwe start en wij weten dat we de ellende achter ons kunnen laten na de verhuizing.

En wat jij zegt, vaak gaan kinderen een eigen weg na de middelbare school.

Fijn dat jouw dochter met het OV naar haar vriendinnen kan reizen als ze daar behoefte aan heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ellende kun je niet achterlaten door verhuizen.

Nou ja of je moet slaande ruzie met de buren hebben
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
25-08-2019 11:31
Hoeft ook niet.

Ik vind dat je al goed aan je zoon denkt door hem zijn school af te laten maken.
Imo is verhuizen daarna goed te doen. Hij gaat dan een vervolgopleiding doen waardoor hij zijn schoolvrienden toch al los moet gaan laten.
Zoals ik al schreef kun je kijken naar een gunstig gelegen woonplaats zodat hij evt met het ov naar het mbo in de oude plaats zou kunnen.
Met het OV naar het mbo in de oude woonplaats is te ver.
Maar hij kan zeker met het OV naar zijn vrienden van hier reizen.
Alle reacties Link kopieren
Laat me raden: de ellende heeft te maken met de andere ouder van die puber? Of met de ex (en eerste leg?) van je man?
Am Yisrael Chai!
-jolijn- schreef:
25-08-2019 10:14
Als je na zijn eindexamen verhuist, lijkt het me in zijn geheel niet problematisch voor zoon. Hij moet daarna alsnog een nieuwe vriendenkring opbouwen in de volgende fase van zijn leven. Ik vind het een heel natuurlijk moment, eerlijk gezegd.

Als je maar niet verhuist voordat hij zijn examens heeft gedaan.
+1
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
25-08-2019 11:40
Laat me raden: de ellende heeft te maken met de andere ouder van die puber? Of met de ex (en eerste leg?) van je man?
Nee, daar heeft het niks mee te maken.
Vief74 schreef:
25-08-2019 11:07
Altijd superfijn om als puber overgeleverd te zijn aan labiele ouders. Neem nooit dit soort belangrijke beslissingen als je nog middenin een heftige emotie zit, TO.
Niet zo aardig van je.
Alle reacties Link kopieren
Autumn_ schreef:
25-08-2019 11:42
Nee, daar heeft het niks mee te maken.
Maar er is wel een andere ouder van de puber? Kan hij daar niet gaan wonen?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
25-08-2019 11:40
Laat me raden: de ellende heeft te maken met de andere ouder van die puber? Of met de ex (en eerste leg?) van je man?
Ik ben nieuw op Viva en wat me opvalt (naast ook veel helpende reacties) is het talent van sommige mensen om compleet uit het niets aannames te maken. Vind dat een heel onhebbelijke eigenschap. Waarom niet gewoon eerst even informeren, voordat je dergelijke uitspraken doet?
Alle reacties Link kopieren
Saudade schreef:
25-08-2019 11:47
Ik ben nieuw op Viva en wat me opvalt (naast ook veel helpende reacties) is het talent van sommige mensen om compleet uit het niets aannames te maken. Vind dat een heel onhebbelijke eigenschap. Waarom niet gewoon eerst even informeren, voordat je dergelijke uitspraken doet?
Omdat we geen info van to krijgen misschien?

Vind je het heel gek dat je vragen krijgt over je situatie? Bijvoorbeeld waarom je per se naar een andere provincie wil verhuizen? Het roept vragen op, waar we geen antwoord op krijgen. Nogmaals, nee, je hoeft niet je ziel en zaligheid neer te plempen hier; maar het is 'geven en nemen'. Je verwacht wel ervaringen over een situatie die in mijn ogen niet volledig wordt weergeven / duidelijk is, maar als mensen die dan geven, dan krijg jij het idee dat je 'egoïstisch' bent? Ik krijg steeds meer het idee dat jullie je plan allang klaar hebben liggen en nu graag zien dat jullie op de goede weg zijn.

Bedoel het echt niet als sneer of zo, ik word er alleen zo kriegelig van dat mensen moeite doen om te reageren (de meesten dan), maar dat je weinig respons terug krijgt.
zijdehoentje wijzigde dit bericht op 25-08-2019 11:51
7.90% gewijzigd
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet verhuizen in een dorp er naast oid?
Alle reacties Link kopieren
Saudade schreef:
25-08-2019 11:47
Ik ben nieuw op Viva en wat me opvalt (naast ook veel helpende reacties) is het talent van sommige mensen om compleet uit het niets aannames te maken. Vind dat een heel onhebbelijke eigenschap. Waarom niet gewoon eerst even informeren, voordat je dergelijke uitspraken doet?
Wat helpt, voor begrip, is wat meer informatie geven
Als jij daar weg wil omdat de buurvrouw onmogelijk is. Snapt iedereen dat

Als het is omdat er gedoe is met ex, dan wordt het anders

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven