Verhuizen met gezin: Den Haag of Leiden?

03-12-2019 04:27 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva-forummers, dit is de eerste keer dat ik iets post dus ik zal me kort voorstellen, ik woon sinds meer dan 12 jaar in het buitenland en heb drie kinderen in de basisschoolleeftijd. Ik heb een baan aangeboden gekregen in Den Haag en we gaan dus terugverhuizen naar Nederland! Ik twijfel nogal over wat voor ons de beste woonplek is: Den Haag lijkt me fijn want dan kan ik op de fiets naar mijn werk, maar aan de andere kant denk ik dat bv Leiden ook leuk is - wat kleinschaliger dan Den Haag en iets centraler gelegen, en Leiden-Den Haag is goed te doen met de trein. Beide steden ken ik niet heel goed dus ik vraag me af of jullie ideeen hebben wat betreft Den Haag of Leiden (of evt. plaatsen in directe omgeving), voor gezin met 3 kids in de basisschoolleeftijd (waarvan 1 bijna naar middelbare school). Alvast bedankt!
Ik zou ook eerst gaan huren. Ik weet niet wat jullie met je meubelen gaan doen, maar als je gemeubileerd wilt huren zit je juist in Leiden en Den Haag relatief goed. Als je een zak geld medebrengt dan. Beide steden hebben een omvangrijke expat-community.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen ook nu nog in het buitenland en zoeken ook tzt iets in Leiden en verdiep me er al een tijdje in maar tot nu toe lijkt het inderdaad lastig iets betaalbaars te vinden :|

Gaan wel eerst huren want wil eerst de buurten leren kennen voor ik er ga wonen. Bij ons ligt het alleen iets makkelijker qua scholen want oudste (dan 19) gaat naar de universiteit en jongste (dan 16) zit op de middelbare school.

Ik lees in elk geval in dit topic mee en spannend dat jullie ook na zoveel jaar terug gaan (wij na 16 jaar buitenland)!
Alle reacties Link kopieren
Overigens fiets ik dagelijks van Leiden naar Den Haag, op een electrische fiets, doe er zo'n 45 tot 55 minuten over (afhankelijk van de windkracht en verkeerslichten). Heb je meteen je sportmoment gehad!

Ik weet dat heel veel mensen het maar niets vinden, maar de huizen in Leiderdorp zijn best betaalbaar, als je randje Leiden kijkt, zit je zo in de stad, het is redelijke groen, en je hebt alle voorzieningen bij de hand.
Oegstgeest is aantrekkelijker en dichter bij het strand, maar daar betaal je ook voor.

andere opties waar ik veel mensen nu over hoor, Pijnacker, nootdorp, die kant op. Heel veel mooie, grote, betaalbare nieuwbouw. en met de randstadrail snel in Den Haag en Rotterdam
Protocol schreef:
05-12-2019 11:36

andere opties waar ik veel mensen nu over hoor, Pijnacker, nootdorp, die kant op. Heel veel mooie, grote, betaalbare nieuwbouw. en met de randstadrail snel in Den Haag en Rotterdam

Ja, maar persoonlijk zou ik het echt intens zonde vinden om vier ton te vergooien om in Nootdorp te gaan wonen. Dan eerder Leiderdorp.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze zomer gezocht naar een huis in Leiden voor maximaal 4 ton. We hadden wat wensen qua hoeveelheid kamers, geen inpandig badkamer, niet te kleine tuin enz. Ook moest het instapklaar zijn. Eigenlijk bleek alleen de Merenwijk wel te passen, maar toch voelde die wijk niet zo goed. Man vond de sfeer daar niet leuk.

Wij zijn uiteindelijk geëindigd in Oegstgeest, voor onder de 4 ton een huis van zo'n 130m2 met 5 slaapkamers kunnen kopen. Net zo ver fietsen naar centrum Leiden /Leiden CS als vanuit de Merenwijk maar deze buurt voelt veel prettiger. Genoeg voorzieningen en met 10/15 minuten fietsen zit je in Leiden.

In Leiden zelf is de Hoge Mors (omgeving Diamantplein) erg in opkomst en nu nog goed betaalbaar. Zelf voelde ik me er nog niet helemaal prettig en zou ik er niet in mijn eentje in het donker naar de supermarkt willen wandelen bijvoorbeeld. Maar dat verschilt per persoon. En grote kans op een huis dat in waarde gaat stijgen.
Alle reacties Link kopieren
Miriammm schreef:
05-12-2019 14:53
Ik heb deze zomer gezocht naar een huis in Leiden voor maximaal 4 ton. We hadden wat wensen qua hoeveelheid kamers, geen inpandig badkamer, niet te kleine tuin enz.
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Alleen een buitendouche?

Oegstgeest is trouwens prettig wonen en inderdaad 40 minuten op de fiets naar Den Haag via de landgoederenroute in Wassenaar.
Thoth schreef:
05-12-2019 15:27
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Alleen een buitendouche?
Ik neem aan een badkamer met een raam?
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ok, dat klinkt inderdaad wel vrij logisch... :-$
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
05-12-2019 12:44
Ja, maar persoonlijk zou ik het echt intens zonde vinden om vier ton te vergooien om in Nootdorp te gaan wonen. Dan eerder Leiderdorp.
Oud Nootdorp is volgens mij best oké hoor :)
Alle reacties Link kopieren
Thoth schreef:
05-12-2019 15:37
Hmm, ok, dat klinkt inderdaad wel vrij logisch... :-$
Haha maar jouw idee van buiten douchen klinkt met het weer van vandaag ook heerlijk hoor! 😁
Alle reacties Link kopieren
Miriammm schreef:
05-12-2019 14:53
Ik heb deze zomer gezocht naar een huis in Leiden voor maximaal 4 ton. We hadden wat wensen qua hoeveelheid kamers, geen inpandig badkamer, niet te kleine tuin enz. Ook moest het instapklaar zijn. Eigenlijk bleek alleen de Merenwijk wel te passen, maar toch voelde die wijk niet zo goed. Man vond de sfeer daar niet leuk.

Wij zijn uiteindelijk geëindigd in Oegstgeest, voor onder de 4 ton een huis van zo'n 130m2 met 5 slaapkamers kunnen kopen. Net zo ver fietsen naar centrum Leiden /Leiden CS als vanuit de Merenwijk maar deze buurt voelt veel prettiger. Genoeg voorzieningen en met 10/15 minuten fietsen zit je in Leiden.

In Leiden zelf is de Hoge Mors (omgeving Diamantplein) erg in opkomst en nu nog goed betaalbaar. Zelf voelde ik me er nog niet helemaal prettig en zou ik er niet in mijn eentje in het donker naar de supermarkt willen wandelen bijvoorbeeld. Maar dat verschilt per persoon. En grote kans op een huis dat in waarde gaat stijgen.
In de wijken Poelgeest en Haaswijk is rond de 4 ton wel haalbaar en woon je op een kwartier van Leiden centraal met goede basis en middelbare scholen in de buurt.
Irish_Wasser_Woman schreef:
05-12-2019 15:42
Oud Nootdorp is volgens mij best oké hoor :)

Zeker! Maar daar zijn dan weer geen huizen binnen het genoemde budget met tuin en 3-4 slaapkamers.
Als je om Leiden heen kijkt zou ik wel opletten met reistijd van en naar Den Haag in de spits. De trein is supersnel, maar je woont en werkt natuurlijk niet op het station. Reistijd van en naar station moet je erbij optellen. Op de weg is het erg druk aan alle kanten.
Alle reacties Link kopieren
Denk ook eens aan rand Stevenhof in Leiden of Noord Hofland in Voorschoten, beide bij Station de Vink. Ook mogelijk Duyfrak in Valkenburg, direct aan de A44 en vlakbij C.S. Leiden. Zoeterwoude-dorp is ook leuk en echt “dorps-gevoel” , wel lastiger qua O.V..
Alle reacties Link kopieren
Oeh Duyfrak ben ik laatst doorheen gereden en ziet er inderdaad ook erg leuk uit! Maar, Stevenshof? :O Dat voelt toch altijd wel erg volks.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat er reacties blijven binnenkomen: echt fijn dat er zoveel mensen meedenken en tips delen!

Eerst huren is inderdaad zeker ons plan. Ik wil inderdaad plaatsen/buurten beter leren kennen voordat we iets gaan kopen. Oegstgeest en Leiderdorp lijken me leuk, Oegstgeest misschien leuker maar daarom ook duurder - maar lijkt erop dat Miriammm voor een vergelijkbaar budget toch iets heel geschikts heeft gevonden in Oegstgeest, fijn! Stevenshof en Voorschoten ga ik ook uitchecken - dichtbij OV is zeker een pluspunt. Beleza, grappig dat jullie in een vergelijkbare situatie zitten, veel succes met jullie zoektocht! Ik vind het heel spannend allemaal, terugkomen naar Nederland na zoveel jaar buitenland. Hopelijk is het de moeite waard!
Alle reacties Link kopieren
Stevenshof?? Dat zou ik persoonlijk niet doen, overlast van de (aanleg) van die randweg en in mijn ogen een niet al te beste buurt.
Alle reacties Link kopieren
Voor dat budget en met je eisen (die overigens heel normaal zijn met een gezin), ga je het in Den Haag en Leiden inderdaad niet redden. Ik ben zelf fan van Leiden. Leuke, sfeervolle stad met genoeg voorzieningen. In een buitenwijk als Merenwijk of Stevenshof zou ik zelf niet zo snel gaan wonen. Leiderdorp is al een aantal keer genoemd, goede optie! Zoeterwoude Rijndijk is ook leuk! Wel echt een dorp, maar de basisvoorzieningen zijn allemaal aanwezig en je fietst in iets meer dan 10 minuten naar Leiden Centrum. Middelbare scholen zijn ook op fietsafstand en vlakbij de N11 en A4.
ezeltje_ wijzigde dit bericht op 04-07-2020 22:14
Reden: niet meer actueel
12.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hallo beste mensen,

Inmiddels al een tijd geleden dat ik dit bericht heb geplaatst, maar ik kom toch nog even met een update, we zijn uiteindelijk in Leiden beland - voor nu huur, we hopen ons de komende maanden ook te gaan orienteren op koop. Ik geloof trouwens dat Den Haag en omliggende gemeenten ook heel leuk kunnen zijn, op een of andere manier sprak Leiden me iets meer aan omdat het net iets kleinschaliger is dan Den Haag. Tot nu toe bevalt het ons goed, al zijn we nog volop aan het wennen in een nieuwe stad en nieuw land en dat zal nog wel even tijd nodig hebben. In elk geval bedankt voor het meedenken en jullie tips destijds!
Alle reacties Link kopieren
Hey wat leuk om een update van je te krijgen! En wat toevallig, wij wonen ook sinds kort in Leiden :)
Wij in de binnenstad, moeten ook nog wennen (vooral aan de meeuwen, wat kunnen die luid zijn zeg!) maar het bevalt wel echt heel goed.
Inderdaad het kleinschalige maar toch stads sprak ons ook aan.

Welke omgeving wonen jullie?
Alle reacties Link kopieren
Leuke update. Succes met de huizenjacht!!
Watwordthierverzweeg’n
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je een update geeft!

Ik woon al heeeeeel lang in Leiden, dus als je nog tips nodig hebt, laat maar weten!
Alle reacties Link kopieren
Hoi mensen, dank voor jullie reacties!

@Beleza wat leuk dat jullie ook in Leiden zijn gaan wonen! Het bevalt ons ook (omgeving centrum), inderdaad wel veel meeuwen, duiven, en ook veel zwerfvuil vind ik. Maar goed zo is er altijd wel wat, het is zeker een prachtige stad, alles goed fietsbaar en leuke sfeer. Het zal spannend worden of we straks een koopwoning kunnen vinden die qua omgeving meer geschikt is voor een gezin met deels jonge kinderen, ik denk dat we in Merenwijk of Stevenshof zullen terechtkomen of misschien Leiderdorp, Oegstgeest, Voorschoten o.i.d. We gaan waarschijnlijk na de zomer actief op zoek.
Alle reacties Link kopieren
Ja idd een gezellig en leuke sfeer. Onze kinderen zijn al wat ouder dus dan is de binnenstad perfect. De universiteit voor de oudste op loopafstand en middelbare op 10 min fietsen voor de jongste.

Buiten het centrum ken ik nog niet zo heel veel maar op zich spreken de dorpen mij eromheen (of Leiden net buiten de singel) dan meer aan. Oegstgeest vind ik heel leuk en dan het oude deel van Oegstgeest maar dat is wel heel prijzig helaas. Wij blijven voorlopig even huren en dan hopelijk wat kleiners kopen in de binnenstad in de toekomst als de oudste op kamers gaat.

Het is voor mij zo ideaal om de voordeur uit te lopen en gelijk tussen de gezelligheid te staan :)

Hoe oud zijn jullie kinderen? En heb je een leuke school gevonden? Wel vreemd om terug te zijn vind je niet? Jullie waren ook al lang uit NL toch?

Wij 16 jaar en elke keer als ik denk redelijk ingeburgerd te zijn overvalt me weer het gevoel van wennen en dat alles toch anders is. Wij zijn trouwens sinds maart terug, net voor de wereld op slot ging.
Alle reacties Link kopieren
leeuwin789 schreef:
05-07-2020 21:32
Hoi mensen, dank voor jullie reacties!

@Beleza wat leuk dat jullie ook in Leiden zijn gaan wonen! Het bevalt ons ook (omgeving centrum), inderdaad wel veel meeuwen, duiven, en ook veel zwerfvuil vind ik. Maar goed zo is er altijd wel wat, het is zeker een prachtige stad, alles goed fietsbaar en leuke sfeer. Het zal spannend worden of we straks een koopwoning kunnen vinden die qua omgeving meer geschikt is voor een gezin met deels jonge kinderen, ik denk dat we in Merenwijk of Stevenshof zullen terechtkomen of misschien Leiderdorp, Oegstgeest, Voorschoten o.i.d. We gaan waarschijnlijk na de zomer actief op zoek.
Is jullie budget nog steeds hetzelfde?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven