Verhuizen met kat, geen vrije uitloop meer in nieuw huis...

17-06-2019 22:35 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga over een paar weken samenwonen met mijn vriend en ik kijk daar erg naar uit. Helaas maak ik me wat zorgen vanwege mijn kat want ik woon nu in een rustige buitenwijk waar ze lekker vrij buiten kan lopen en heel veel ruimte heeft en dat heeft ze in de nieuwe woning niet meer. Ze is een echte buitenkat en is zeker in de zomer hele dag buiten. We gaan naar de binnenstad verhuizen en dan is het dus gedaan met die ruimte. We hebben daar wel een grote gemeenschappelijke binnentuin van ik gok rond de 100m2 maar vrije uitloop is het natuurlijk niet meer. Ondanks dat ik erg uitkijk naar het samenwonen denk ik daar nu al maanden over na. Ik vrees dat ze in de nieuwe woning niet gelukkig gaat worden vanwege de beperkte ruimte maar ik vind het ook te zot dat ik me bij zo iets leuks zorgen ga maken over mijn kat. Vriend vind dat ook nogal onzin, maar ik vind het nu eenmaal belangrijk dat mijn huisdiertjes de ruimte hebben. Ze zal daar niet meer zo lekker kunnen scharrelen als ze hier doet, met die weilanden hier voor de deur...

Maak ik me terecht zorgen of denken jullie dat het wel goed komt?
Wat vinden de buren van een kat in de gemeenschappelijke tuin?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een soortgelijk probleem..... Mijn dikke, ouwe, vette stadskat zit momenteel bij mijn vriend en mij hier midden tussen de akkers. In mijn huisje in de stad kon ze wel naar buiten maar dat deed ze maar een paar minuten per dag, en dan bleef ze in de tuin.

Dat is nu wel anders. Hier is ze echt uren per dag op pad of ze ligt op de veranda te genieten van het zonnetje. Toch is het de bedoeling dat we over een paar maanden terug gaan naar de stad.... naar een ruim appartement waar ze in principe niet naar buiten kan (of ik moet haar naar buiten dragen). Ik voel me nu al schuldig...

Ik lees even mee!
Dat zal in het begin vermoedelijk best wel wennen worden voor je kat.
Zelf ben ik onlangs verhuisd (van klein beneden-appartement binnenstad naar groter beneden-appartement stadswijk) en ik hou mijn twee katten voorlopig nog binnen.
Er is mij geadviseerd om ze circa 6 weken binnen te houden, omdat ze anders kunnen weglopen.
Zal ze hierna eerst alleen in mijn tuin laten en daarna ook eventueel in de aangrenzende binnenplaats (via tuinhekje).
Ze hebben nu wel meer ruimte dan waar ik eerst woonde.
Wil je erg veel succes wensen met de verhuizing, je kat etc.
anoniem_64bba64a29e4a wijzigde dit bericht op 17-06-2019 23:04
15.11% gewijzigd
Ik vind t behoorlijk triest dat jouw kat van volledige vrijheid buiten naar altijd binnen gaat, hoe komt het dat je daar niet beter over hebt nagedacht? Want een gezamenlijke binnentuin is ook niet de plek om je kat rond te laten lopen, of hebben geen van je nieuwe buren bezwaar?
Je noemt het te zot dat je je bij zoiets leuks zorgen maakt om je kat, ik noem dat verantwoordelijkheid. Ik denk dat je je kat beter weg kan geven aan iemand die wel een buiten voor je kat heeft want van jouw plan gaat t diertje natuurlijk niet gelukkig worden.
anoniem_208010 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 22:57
4.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het komt wel goed. Wel eerst 6 weken binnen houden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
17-06-2019 22:57
Het komt wel goed. Wel eerst 6 weken binnen houden.

En dan lekker los laten in de gezamenlijke binnentuin..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik gok dat je nu nog bij je ouders woont?

Kan de kat daar niet blijven?


Ik weet dat ik hier 2 doodongelukkige apen zou hebben als ik hen hun buitenruimte zou afnemen. Als ik ooit zou moeten verhuizen naar iets zonder tuin, zoek ik toch écht een andere thuis voor hen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop voor je dat je kat er niet te slecht op gaat reageren..en de buren die ook gebruik maken van de gemeenschappelijke tuin ook niet.

En ik denk dat je je terecht zorgen maakt.
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
17-06-2019 22:56
Ik vind t behoorlijk triest dat jouw kat van volledige vrijheid buiten naar altijd binnen gaat, hoe komt het dat je daar niet beter over hebt nagedacht? Want een gezamenlijke binnentuin is ook niet de plek om je kat rond te laten lopen, of hebben geen van je nieuwe buren bezwaar?
Je noemt het te zot dat je je bij zoiets leuks zorgen maakt om je kat, ik noem dat verantwoordelijkheid. Ik denk dat je je kat beter weg kan geven aan iemand die wel een buiten voor je kat heeft want van jouw plan gaat t diertje natuurlijk niet gelukkig worden.
Gaat verder alles okay? Dit is wel heel kort door de bocht hoor. Katten kunnen zich i.h.a. prima aanpassen. Die van mij was op haar vorige adresje altijd buiten. Sliep ook buiten. Toen ze bij mij kwam heb ik een kattenluikje laten plaatsen zodat ze de keuze had. Ze is jaren bijna altijd binnen geweest. Daar was niets zieligs aan hoor.
Lady_Day schreef:
17-06-2019 23:02
Gaat verder alles okay? Dit is wel heel kort door de bocht hoor. Katten kunnen zich i.h.a. prima aanpassen. Die van mij was op haar vorige adresje altijd buiten. Sliep ook buiten. Toen ze bij mij kwam heb ik een kattenluikje laten plaatsen zodat ze de keuze had. Ze is jaren bijna altijd binnen geweest. Daar was niets zieligs aan hoor.
Ja gaat prima, aardig dat je het vraagt joh, hoe is t met jou?
Lees zelf nou wat je schrijft, jouw kat had de keuze die van haar straks niet terwijl het hele dagen buiten is. Of denk je nou echt dat ze de kat in een gedeelde tuin mag laten lopen van de buren?
Noem t kort door de bocht maar ik vind t zielig voor het dier, ja ook voor die van jou.
Alle reacties Link kopieren
Stellar zelf zou ik het liefst verhuizen naar een groot huis met eigen tuin of liever nog vrije uitloop. Helaas zijn we beperkt omdat we in de stad moeten wonen ivm onze werkplekken. En de stad is gewoon duur, zeg maar onbetaalbaar. Dat we zo'n grote gemeenschappelijke tuin hebben is al een luxe, de meeste woningen hebben hooguit een balkon.

Ik maak me wel zorgen en heb hier natuurlijk ook over nagedacht, maar tot op heden geen oplossing gevonden. Ik wil namelijk ook graag met vriend samen zijn. Ben nu ook vaak bij hem dat is ook niet leuk voor de poes. Ik heb mijn huur nog niet opgezegd voor het geval het echt niet gaat.

Het huis zelf is trouwens fantastisch.
Alle reacties Link kopieren
Het verschilt echt per kat denk ik. Wij hebben net een kat overgenomen van iemand die van huis met tuin naar een appartement was verhuisd en die kat was inderdaad doodongelukkig zonder buitenruimte. Hij zit nu 2,5 week hier en mag nu onder toezicht naar buiten, straks krijgt hij een kattenluik en kan hij overdag in en uit zoveel hij wil.
Maar mijn tante heeft een zwerfkat geadopteerd en dat beestje is helemaal happy als binnenkat.

Ik zou de kat gewoon meeverhuizen en kijken hoe het gaat, mocht hij zich echt ongelukkig voelen dan een nieuw huisje zoeken waar hij wel buiten kan...
Alle reacties Link kopieren
Mijn tante is jaren geleden ook verhuisd van een eengezinswoning met een loslopende kater naar een appartement.
Na een aantal maanden heeft tante gevraagd of wij de kat ajb over konden nemen. Hij was zo diep ongelukkig, knabbelde zijn hele vacht kaal enz. Wij hadden al buitenkatten en kort nadat hij bij ons ook naar buiten mocht (inderdaad paar weken wachten) knapte hij zo enorm op.
Mijn tante was zo blij om te zien dat het weer "haar" mooie, gelukkige rode kater was geworden.

Ik zou dus wel echt zijn gezondheid in de gaten houden. Kale plekken, afvallen, onzindelijkheid, mauwen enz zijn tekenen dat de kat ongelukkig is.

Ik vind het wel terecht dat je je hier een beetje druk over maakt, natuurlijk het kan goed gaan en dat hoop ik ook van harte maar heel logisch dat je dit spannend vind.
Waarom doet jouw vriend dit af als onzin? Heeft hij kennis van katten?

Wij hebben nu 2 binnenkatten, beide 4 jaar en afgelopen jaar uit asiel gehaald maar wij wilden juist heel bewust binnenkatten hebben dus dat ze ook niet gewend zijn om naar buiten te gaan. Afleren naar buiten gaan oef lijkt me een hele klus.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het lastig hoor. Mijn kat is al bijna 14 en ik had ook niet verwacht dat ze het buiten zo fijn vond. De eerste paar keer dat ik de deur open had durfde ze niet naar buiten.

Helaas zitten we wel aan een landweggetje waar heel hard gereden wordt. En ze heeft ook al een vogeltje gevangen. Ik zou haar liever binnen willen hebben. Dan schijt ze niet in de tuin van een ander, is ze veiliger en worden er geen vogels onthoofd.
Ik heb hier op een bepaald moment overigens bijna een adoptant gehad die van een appartement kwam.

Beestje was een huis met tuin gewend en krabte zich op dat appartement kapot van de stress.


Het was voor die persoon heel simpel: Ofwel nog een keer verhuizen, ofwel verhuisde de kat alleen naar mij. Want beestje ging het anders niet lang meer volhouden.

Net op tijd iets op 't gelijkvloers met tuin(tje) gevonden.
Na 2 weken was de kat ontstresst en groeide er terug haar op :-).
Alle reacties Link kopieren
IBI, mijn vriend heeft niet zoveel met katten. Hij vindt ze best leuk maar vindt in dit geval dat ik me in mijn keuze niet moet laten leiden door een kat.
Het is inderdaad nog helemaal de vraag hoe dat gaat in die tuin. Wij wonen begane grond en ons terras grenst direct aan de tuin.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een idee om met het beestje regelmatig naar buiten te gaan aan een lijntje? Is voor de buren misschien ook wat prettiger dan een loslopende kat. En je weet ook niet of alle buren even aardug met katten omgaan... veiligheid voor alles.

De meeste katten wennen vrij snel aan een riempje.
Alle reacties Link kopieren
Verschilt per kat. Onze kater is een voormalige zwerver die nu alleen in de achtertuin rondloopt/hangt qua ‘buiten’. Ik heb niet de indruk dat hij wegkwijnt ofzo. De kat van mijn zus is inmiddels stokoud maar die heeft de afgelopen jaren gewoond op piepkleine appartementen in Den Haag en Amsterdam, een gewoon gezinshuis met tuin en nu een huis met grote tuin grenzend aan weilanden. Verder dan de borders in de tuin gaat hij niet.

De kat van een vriendin kon er dan weer helemaal niet tegen. Wat ik las bij de kat van Ibi’s tante: zichzelf kaal bijten/likken. Die kat is verhuisd naar het ouderlijk huis van vriendin waar ze weer vrij kon rondlopen.

Ik zou het even aankijken maar wel alvast een backup adres zoeken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik moet er maar vanuit gaan dat het wel losloopt. Tuigje is inderdaad ook een idee,dan is ze ook niemand tot last.
Maar de kat herplaatsen kan ik echt niet over mijn hart verkrijgen. Het is eigenlijk kiezen tussen sanenwomen of hier blijven. Een middenweg is er wat mij betreft niet echt...
Is een kattentrap een mogelijkheid?
GelaarsdeKat schreef:
17-06-2019 23:31
Ik moet er maar vanuit gaan dat het wel losloopt. Tuigje is inderdaad ook een idee,dan is ze ook niemand tot last.
Maar de kat herplaatsen kan ik echt niet over mijn hart verkrijgen. Het is eigenlijk kiezen tussen sanenwomen of hier blijven. Een middenweg is er wat mij betreft niet echt...
Kan partner niet bij jou intrekken?
Alle reacties Link kopieren
Wat is een kattentrap?

Belg, nee helaas te klein voor 2 personen...
GelaarsdeKat schreef:
17-06-2019 23:44
Wat is een kattentrap?

Belg, nee helaas te klein voor 2 personen...
Even googlen op ‘kattentrap’ en dan afbeeldingen. Dan zie je eindeloos veel varianten.
GelaarsdeKat schreef:
17-06-2019 23:31
Ik moet er maar vanuit gaan dat het wel losloopt. Tuigje is inderdaad ook een idee,dan is ze ook niemand tot last.
Maar de kat herplaatsen kan ik echt niet over mijn hart verkrijgen. Het is eigenlijk kiezen tussen sanenwomen of hier blijven. Een middenweg is er wat mij betreft niet echt...
Ik begrijp heus wel dat het moeilijk is en ik reageerde er stevig op omdat ik zelf een soortgelijke situatie heb. Mijn vriend kan niet samenwonen met mijn hond en hem herplaatsen is geen optie dus zolang hij er is latten wij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven