Verhuizen naar onbekend gebied

27-10-2020 14:30 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals mijn nickname al laat vermoeden, ben ik inwoner van de Randstad. Inmiddels zijn mijn kinderen volwassen en is ook de voor zijn werk aan deze regio gebonden partner de deur uit. Ik werk zelf als freelancer, en kan overal werken waar goede wifi is. Mijn sociale netwerk woont verspreid over Nederland en daarbuiten.

Tijd dus om mijn droom te gaan waarmaken: weg uit de Randstad en lekker rustig wonen in het spreekwoordelijke hutje op de hei. Enkele provincies vallen af omdat ik er niks mee heb, of er met geen stok naar terug te krijgen ben. Mijn oog is daarom gevallen op het midden/oosten van het land, zo'n beetje tussen de Veluwe en de Achterhoek.

Om het beeld compleet te maken: ik maak gemakkelijk contact met anderen, en ben al talloze keren verhuisd naar plekken in binnen- en buitenland. Maar dat was altijd met een reden (werk/studie/liefde) en nu ga ik het 'voor de leuk' in mijn dooie eentje doen. Dus dat vind ik spannend ;-)

Ik ben dan ook benieuwd of er andere forumleden zijn die ooit de stap hebben durven zetten om naar een compleet onbekende stad/dorp/streek te verhuizen. Hoe is dat bevallen? Kon je aarden? Was het gemakkelijk om contact te maken met de locals? Miste je Randstedelijke faciliteiten (of juist de geneugten van het platteland als je de andere kant op bent verhuisd)?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat nooit gedaan maar ik weet niet of je nu een koopwoning hebt? Je zou die dan voorlopig kunnen verhuren en dan zelf iets huren voor een proefperiode van een jaar oid. Dan kan je zo weer terug als het niet zou bevallen.
En ik zou denk ik gewoon ouderwets een lijstje maken met waarom wel en waarom niet gaan verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Wat stoer en groot gelijk! Geen tips, maar ik hoop dat je een fijn plekje helemaal voor jezelf zult vinden!
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring mee. Ik zou wel oppassen dat je de bible belt mijdt en niet in een strenggelovig dorp/omgeving terecht komt want daar kom je gewoon niet tussen. Vrienden van mij hebben die fout gemaakt en waren heel blij toen ze daar weer weg konden. Ze hebben daar vreselijke jaren gehad.
Alle reacties Link kopieren
Tussen Veluwe en Achterhoek is een erg duur stuk Nederland
Want, je woont heel dichtbij de A1 en hebt toch iets meer ruimte dan in de Randstad. Verkijk je je daar niet op?

Echte hutjes op de hei, vind je veel verder buiten de randstad pas
Alle reacties Link kopieren
@Dolfje: dank voor de tip, daar had ik nog niet aan gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat heerlijk, ik ben jaloers op je!
De mensen die ik ken die het gedaan hebben zijn kruipend weer teruggekomen, want er is helemaal niets te beleven en het maken van contacten viel heel erg tegen.
Alle reacties Link kopieren
Financieel gezien is het best jammer dat je er net nu mee komt. Hele volksstammen zijn tot dezelfde conclusie gekomen als jij, de afgelopen maanden. En ook zij zien juist in dat stukje Nederland wat jij noemt, de ideale locatie om te gaan wonen in/na deze Corona tijd. Gevolg is dat de huizen daar niet aan te slepen zijn en de huizenprijzen, na de jarenlang goedkoop geweest te zijn, inmiddels door het dak gaan.
Zelf naar Brabant verhuist. Vanuit Gelderland. Van dorp naar een dorp.

Arnhem, Dieren, Velp zijn leuk plaatsen.
Toch beetje het stadse, maar niet het drukke.
Alle reacties Link kopieren
@jo12345: ik ben me daar terdege van bewust, en daarom wil ik juist nu vaart zetten achter mijn plannen.
Alle reacties Link kopieren
Doetje89 schreef:
27-10-2020 15:10
Zelf naar Brabant verhuist. Vanuit Gelderland. Van dorp naar een dorp.

Arnhem, Dieren, Velp zijn leuk plaatsen.
Toch beetje het stadse, maar niet het drukke.
Arnhem, snap ik, leuke stad
Velp, snap ik ook, beetje grijs & duf (en duur), maar mooi wonen
Maar Dieren??? dat is toch van alles net-niks?
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
27-10-2020 15:07
Financieel gezien is het best jammer dat je er net nu mee komt. Hele volksstammen zijn tot dezelfde conclusie gekomen als jij, de afgelopen maanden. En ook zij zien juist in dat stukje Nederland wat jij noemt, de ideale locatie om te gaan wonen in/na deze Corona tijd. Gevolg is dat de huizen daar niet aan te slepen zijn en de huizenprijzen, na de jarenlang goedkoop geweest te zijn, inmiddels door het dak gaan.
Jup. Ik woon in zo'n buitengebied, waar tot voor kort geen randstedeling dood gevonden wilde worden. (Ik ben geboren in de randstad, als tiener verhuisd) Sinds corona, thuiswerken en thuiszitten 'normaal ' is geworden, zijn de huizen hier in het dorp ineens allemaal verkocht aan mensen uit Hoofddorp, Haarlem, Den Haag etc. De prijzen schieten dus ook omhoog!
Kan je niet tijdelijk huren om het te ervaren of je er toekomst in ziet?
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
27-10-2020 14:58
Geen ervaring mee. Ik zou wel oppassen dat je de bible belt mijdt en niet in een strenggelovig dorp/omgeving terecht komt want daar kom je gewoon niet tussen. Vrienden van mij hebben die fout gemaakt en waren heel blij toen ze daar weer weg konden. Ze hebben daar vreselijke jaren gehad.
Dat hoor ik vaak, maar ligt ook heel erg aan in welk dorp je gaat wonen. Ik woon ook in zo'n biblebelt dorp en heb geen problemen met contacten met anderen, ik ervaar het wat dat betreft niet als anders dan in de randstad.

Huizenprijzen zijn hier niet laag, wel vergeleken met randstd natuurlijk. Er wonen hier veel forenzen.

Geen dag spijt dat ik uit de randstad ben vertrokken, ik wil echt nooit meer terug.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 27-10-2020 15:20
13.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd waarom je naar oude plaatsen "met geen stok meer naar terug te krijgen ben". Ik ben dat ook niet naar mijn geboortestreek, maar in mijn geval is dat met name het plattelandse/dorpse, dat ik niet meer trek, dus ik zou het ook niet aandurven naar andere streken met "hutjes op de hei", hoe prachtig ook.

Verder zou ik mee laten wegen hoe ver je van je kinderen af komt te wonen en of er kleinkinderen in het verschiet liggen. Mijn ervaring (als kind) is dat, zodra er klein(e)kinderen zijn er weer meer behoefte is om bij elkaar in de buurt te wonen.

En voor het midden/Oosten van het land zou ik me goed verdiepen in de ligging van de bible belt. Lijkt me in een bible belt dorp niet fijn wonen als (niet gelovige?) randstedeling.

Maar eigenlijk moet ik me niet met dit topic bemoeien, want ik kan alleen maar stedelijke zaken bedenken die ik zou missen (ov en keuzemogelijkheden qua alles) en ik woon nog niet eens in de Randstad. Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Zwolle of zoiets zou ik nog wel aandurven, maar geen idee in hoeverre dat afwijkt van een randstad.

Voor wat betreft de huizenprijzen: die schieten overal omhoog, maar als je een randstadhuis te verkopen hebt, zou ik me daar dus niet zo druk om maken.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-10-2020 15:11
Arnhem, snap ik, leuke stad
Velp, snap ik ook, beetje grijs & duf (en duur), maar mooi wonen
Maar Dieren??? dat is toch van alles net-niks?

Helemaal Eens, Dieren. dat is echt geen leuk dorp. Hooguit het stukje Oud-Dieren
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
27-10-2020 15:07
De mensen die ik ken die het gedaan hebben zijn kruipend weer teruggekomen, want er is helemaal niets te beleven en het maken van contacten viel heel erg tegen.
Mijn ouders deden het, en zijn er nog steeds dolgelukkig. Dat ze mij als tiener meenamen maakte mij destijds minder gelukkig, maar ik woon er ook nog steeds, ondanks de afstand die ik dus af en toe naar Amsterdam moet afleggen voor werk. Ik kocht als starter een vrijstaand huis. Die ruimte wil ik niet meer inleveren.

Contacten maken is helemaal niet moeilijk. Sterker nog, men maakt veel makkelijker contact. Feit is wel dat héél veel mensen uit de randstad nog steeds veel vooroordelen hebben over deze streek en een vorm van arrogantie. Ik merk het nog steeds aan vriendinnen, ook al zijn ze hier al weet ik hoe vaak geweest. Dán is men snel op je uitgekeken en wordt het inderdaad een stuk moeilijker.. Maar dat is ook echt je eigen houding. Ik zie het nu weer... 2 nieuwe gezinnen in het dorp. 1 sluit zich aan bij een vereniging, en heeft goede contacten in het dorp, zelfs nu het lastiger is met corona. Een ander gezien komt vlak naast een loonbedrijf wonen en gaat na 2 maanden steen en been lopen klagen over lawaai. Tja die trekkers en rooimachines starten nu eenmaal om 6 uur in de campagne tijd.
Alle reacties Link kopieren
hadea1 schreef:
27-10-2020 15:17


En voor het midden/Oosten van het land zou ik me goed verdiepen in de ligging van de bible belt. Lijkt me in een bible belt dorp niet fijn wonen als (niet gelovige?) randstedeling.

Nee, hoor, heb je hier helemaal geen last van. Ik woon in de regio die TO noemt. Veluwezoom om precies te zijn

Er is hier heel veel "import", die prima met iedereen contact hebben.

Het is overigens een hele mooie regio, ik zou er voor gaan TO. Houd er idd wel rekening mee dat ook hier de huizenmarkt best overspannen is.
Alle reacties Link kopieren
hadea1 schreef:
27-10-2020 15:17


Voor wat betreft de huizenprijzen: die schieten overal omhoog, maar als je een randstadhuis te verkopen hebt, zou ik me daar dus niet zo druk om maken.
zou dat niet erg afhankelijk zijn, van waar in de Randstad?
Kan me voorstellen dat Arnhem net zo duur is, als bepaalde Randstad-steden
lilalinda schreef:
27-10-2020 15:11
Arnhem, snap ik, leuke stad
Velp, snap ik ook, beetje grijs & duf (en duur), maar mooi wonen
Maar Dieren??? dat is toch van alles net-niks?
Qua wonen dichtbij Arnhem en Nijmegen. Je bent er zo met de trein.
Juist daarom is Dieren wel ideaal, maar misschien meer een gedachte van iemand die niet uit de randstad komt. Je hebt er best leuke huizen.
Alle reacties Link kopieren
Randstedeling schreef:
27-10-2020 14:30

Ik ben dan ook benieuwd of er andere forumleden zijn die ooit de stap hebben durven zetten om naar een compleet onbekende stad/dorp/streek te verhuizen. Hoe is dat bevallen? Kon je aarden? Was het gemakkelijk om contact te maken met de locals? Miste je Randstedelijke faciliteiten (of juist de geneugten van het platteland als je de andere kant op bent verhuisd)?

:-D Ik moet hier wel een beetje om grinniken, the locals.. Alsof je een toerist ben in eigen land. Wij zijn ook gewoon normale mensen hoor :lol:

Als je bij ons in de straat bent, dan groet je iedereen, of je diegene nou kent of niet. En mensen leren kennen in een dorp, heb je voor een groot deel zelf in de hand. Is in deze tijd misschien wat lastiger. Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die vreemd opkijken van iemand die uit de Randstad komt, zijn er genoeg ook al.

Ik zou als je verhuisd bent, bij de buren in de straat een kaartje in de bus doen ofzo.
poeszie wijzigde dit bericht op 27-10-2020 15:38
0.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Doetje89 schreef:
27-10-2020 15:30
Qua wonen dichtbij Arnhem en Nijmegen. Je bent er zo met de trein.
Juist daarom is Dieren wel ideaal, maar misschien meer een gedachte van iemand die niet uit de randstad komt. Je hebt er best leuke huizen.

Ja, maar geen leuk centrum, vind ik persoonlijk
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
27-10-2020 15:31
:-D Ik moet hier wel een beetje om grinniken : te Alsof je een toerist ben in eigen land. Wij zijn ook gewoon normale mensen hoor :lol:

:rofl: ja inderdaad. Net of het in ons kleine landje zo heel anders is buiten de Randstad.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dit gedaan. Nog niet naar een hutje op de hei omdat wij voorlopig nog wel met werk/schoolgaand kind zitten maar wel van Amsterdam naar een klein dorpje waar we verder geen binding mee hebben. Wij hebben onze zoektocht laten leiden door type huis en rustige omgeving.

Ons is het goed bevallen. Contact maken is hier prima gegaan, maar wel mede doordat wij nog wel directe buren hebben en een hond, met uitlaten doe je altijd wel contacten op. En eerlijk is eerlijk, onze contacten zijn wel bijna allemaal mede-import. Met zowel de kerkelijke als niet-kerkelijke locals (we zitten ook bible belt) minder aansluiting, maar dat komt voornamelijk ook door levensstijl die wel of niet overeen komt. Sowieso vriendelijk contact met iedereen.

Mijn man miste de Randstad faciliteiten meer dan ik. Al wijk ik nog wel eens voor sportverenigingen etc. uit naar de dichtstbijzijnde stad. Verder merk ik dat hier (in een oud huis) wonen je levensstijl ook gewoon verandert. In de weekenden vaak klussen ipv 'stadse' activiteiten etc., maar dat ligt natuurlijk ook aan wat je zelf (op)zoekt. Ik merk zelf dat ik de Randstad echt ben ontwend als ik weer in Amsterdam rondloop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven