Verhuizen naar onbekend gebied

27-10-2020 14:30 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals mijn nickname al laat vermoeden, ben ik inwoner van de Randstad. Inmiddels zijn mijn kinderen volwassen en is ook de voor zijn werk aan deze regio gebonden partner de deur uit. Ik werk zelf als freelancer, en kan overal werken waar goede wifi is. Mijn sociale netwerk woont verspreid over Nederland en daarbuiten.

Tijd dus om mijn droom te gaan waarmaken: weg uit de Randstad en lekker rustig wonen in het spreekwoordelijke hutje op de hei. Enkele provincies vallen af omdat ik er niks mee heb, of er met geen stok naar terug te krijgen ben. Mijn oog is daarom gevallen op het midden/oosten van het land, zo'n beetje tussen de Veluwe en de Achterhoek.

Om het beeld compleet te maken: ik maak gemakkelijk contact met anderen, en ben al talloze keren verhuisd naar plekken in binnen- en buitenland. Maar dat was altijd met een reden (werk/studie/liefde) en nu ga ik het 'voor de leuk' in mijn dooie eentje doen. Dus dat vind ik spannend ;-)

Ik ben dan ook benieuwd of er andere forumleden zijn die ooit de stap hebben durven zetten om naar een compleet onbekende stad/dorp/streek te verhuizen. Hoe is dat bevallen? Kon je aarden? Was het gemakkelijk om contact te maken met de locals? Miste je Randstedelijke faciliteiten (of juist de geneugten van het platteland als je de andere kant op bent verhuisd)?
Alle reacties Link kopieren
Doetje89 schreef:
27-10-2020 15:30
Qua wonen dichtbij Arnhem en Nijmegen. Je bent er zo met de trein.
Juist daarom is Dieren wel ideaal, maar misschien meer een gedachte van iemand die niet uit de randstad komt. Je hebt er best leuke huizen.
maar als je in een plaats gaat wonen, omdat je lekker snel in een andere plaats bent. Zou ik liever in die andere plaats gaan wonen
Je dagelijkse leefplek, moet toch fijn zijn? Leuk centrum etc?
Leuke huizen heb je overal, de locatie vind ik belangrijker
Alle reacties Link kopieren
Mijn opmerking over 'locals' is geenszins denigrerend bedoeld hoor. Integendeel, ik merk dat ik de mensen in het noorden/oosten des lands juist veel vriendelijker vind dan de gemiddelde randstedeling.

En daar komt nog bij dat ik zelf ook 'import' ben hier (vanuit dat gebied waarnaar je me met geen stok meer terugkrijgt) en zeer wel bekend met 'binnenlandse discriminatie', zowel in mijn streek van herkomst als hier in het Westen.

De gastvrijheid en vriendelijkheid die ik bij verblijf in mijn 'wensregio' ben tegengekomen vind ik een verademing.
Alle reacties Link kopieren
Er is werkelijk geen ruk aan buiten de Randstad, nergens is iets te doen.
Beter gewoon daar blijven!
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Randstedeling schreef:
27-10-2020 16:07
Mijn opmerking over 'locals' is geenszins denigrerend bedoeld hoor. Integendeel, ik merk dat ik de mensen in het noorden/oosten des lands juist veel vriendelijker vind dan de gemiddelde randstedeling.

En daar komt nog bij dat ik zelf ook 'import' ben hier (vanuit dat gebied waarnaar je me met geen stok meer terugkrijgt) en zeer wel bekend met 'binnenlandse discriminatie', zowel in mijn streek van herkomst als hier in het Westen.

De gastvrijheid en vriendelijkheid die ik bij verblijf in mijn 'wensregio' ben tegengekomen vind ik een verademing.
Ik vatte hem ook niet denigrerend op hoor :)

Zoek je iets in het buitengebied, of wel in een dorp? Zutphen is overigens een heel leuk stadje vind ik zelf: best veel leuke horeca, mooi oud stadscentrum, voldoende winkels. Je zou ook naar de dorpen in deze omgeving kunnen kijken, zodat je qua activiteiten en rumoer makkelijk naar Zutphen kan.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-10-2020 16:05
maar als je in een plaats gaat wonen, omdat je lekker snel in een andere plaats bent. Zou ik liever in die andere plaats gaan wonen
Je dagelijkse leefplek, moet toch fijn zijn? Leuk centrum etc?
Leuke huizen heb je overal, de locatie vind ik belangrijker
Ik woon in een landelijk dorp en vlakbij een grote stad. Ik moet er niet aan denken om in die stad te wonen, want dat is me veel te druk. Maar ik vind het wel weer heel fijn om de faciliteiten van die stad op niet al te grote afstand te hebben, zodat ik er wel zonder al teveel gereis gebruik van kan maken als ik daar zin in heb.
Lopervanhiernaardaar schreef:
27-10-2020 16:08
Er is werkelijk geen ruk aan buiten de Randstad, nergens is iets te doen.
Beter gewoon daar blijven!
Dan ben je nog nooit buiten de Randstad geweest. Het mooiste sprookjespark van Nederland staat niet in Amsterdam, Den Haag of Rotterdam hoor :-P)
Laat de Achterhoek maar varen, die mensen hebben zelf een olifantenhuid of zijn van beton terwijl ze anderen kapot roddelen.
Alle reacties Link kopieren
Doesburg (en omgeving) is trouwens ook leuk. Ook zo'n mooi oud stadscentrum, terwijl het meer een soort dorp is.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, deze toekomstplannen!

Wij zijn 2 jaar geleden verhuist van hartje Rotterdam naar een dorp, grote stad ongeveer een halfuur fietsen op afstand.
Aan de ene kant is het heerlijk, aan de andere kant mis ik de stad ook.
Contact maken was ik ook niet bang voor, ik raak makkelijk aan de praat en via de school van de kinderen gaat het ook snel.
Het duurde trouwens wel even om echt een vriendschapsband op te bouwen, maar nu kan ik wel zeggen dat ik zeker 1 vriendin heb gevonden en daarnaast een paar leuke kennissen wat kan uigtroeien tot meer, Dit in combi met werk, gezin en natuurlijk vrienden die ik al heb is helemaal prima.

Mijn advies zou zijn: kijk goed in welk dorp je gaat wonen. Zijn er mogelijkheden voor jou als alleenwonende om anderen te leren kennen? Of draait het veelal om gezinnen. Mijn aanname is dat het in een dorp vaker zo is dan in een stad (weet ik niet hoor).
Bel eens aan in de buurt waar je wil wonen om te vragen hoe het is, om te merken in hoeverre mensen openstaan voor contact.
Het ene dorp is echt het andere niet, dus maak een bewuste keuze!
Alle reacties Link kopieren
Ging mis
randstedeling wijzigde dit bericht op 27-10-2020 16:54
95.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
27-10-2020 16:24
Doesburg (en omgeving) is trouwens ook leuk. Ook zo'n mooi oud stadscentrum, terwijl het meer een soort dorp is.
Dank je Poeszie voor je tips. De plaatsen die je noemt, staan inderdaad hoog op de verlanglijst.

Ik woon nu ook in een dorp dat vlakbij een stad ligt. Die combi is idd ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Doetje89 schreef:
27-10-2020 16:21
Dan ben je nog nooit buiten de Randstad geweest. Het mooiste sprookjespark van Nederland staat niet in Amsterdam, Den Haag of Rotterdam hoor :-P)
ik ben nog bijna nooit binnen de Randstad geweest, en dat hou ik graag zo! Het is prachtig in het midden op de Hondsrug!
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-10-2020 15:11
Maar Dieren??? dat is toch van alles net-niks?
Dat is nou precies wat Dieren is :biggrin: . Dat was het al toen ik er 45 jaar geleden kwam wonen, nog steeds toen ik er 40 jaar geleden weer wegging en er is nog steeds bar weinig veranderd. Oh ja, het "winkelcentrum" is aangepast en uitgedijd, er is veel bijgebouwd natuurlijk, maar nog steeds ligt er een laagje stof op Dieren.
De dichter Lévi Weemoedt heeft eens iets gezegd in de geest van: Dieren, dat als een natte dweil in je gezicht slaat. Zo'n gevoel krijg ik een paar keer in de week, als ik er moet zijn.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Heerlijk! Ik ben vaker zo vertrokken. Eigenlijk vanaf m’n tiener leeftijd al. Zomaar verhuizen. Soms voor de leuk, soms voor een baan, soms voor een studie, soms voor iets anders willen. Binnenland en buitenland. Van Nederland tot Nieuw Zeeland.


Ik vind het heerlijk. Weer ergens beginnen waar je niemand kent. Alles opnieuw ontdekken.
anoniem_130961 wijzigde dit bericht op 27-10-2020 17:18
5.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sri-is-back-now schreef:
27-10-2020 17:13
Dat is nou precies wat Dieren is :biggrin: . Dat was het al toen ik er 45 jaar geleden kwam wonen, nog steeds toen ik er 40 jaar geleden weer wegging en er is nog steeds bar weinig veranderd. Oh ja, het "winkelcentrum" is aangepast en uitgedijd, er is veel bijgebouwd natuurlijk, maar nog steeds ligt er een laagje stof op Dieren.
De dichter Lévi Weemoedt heeft eens iets gezegd in de geest van: Dieren, dat als een natte dweil in je gezicht slaat. Zo'n gevoel krijg ik een paar keer in de week, als ik er moet zijn.

Whahah.

Maar Oud- Dieren is wel echt prachtig
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
27-10-2020 17:17
Whahah.

Maar Oud- Dieren is wel echt prachtig
Er staan inderdaad mooie huizen, maar voor je er aan denkt om rond te kijken, ben je er al doorheen.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gedaan... Van centrum Rotterdam naar een plekje in Zeeland.
Nooit van mijn leven ga ik vrijwillig terug naar de stad!

Ik hou van het dorpse, van de ruimte en de rust. Heb heel snel allerlei mensen leren kennen en een sociale kring opgebouwd.

Zo af en toe ga ik nog terug naar de stad, maar ik ben altijd weer blij als ik de Brouwersdam zie :heart:
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
Jeetje, dat is niet echt een regio waar ik zou willen wonen. Omdat ik het te christelijk vind daar.
Afhankelijk van je budget kom je denk ik in het noorden van het land uit als je even beetje grond eromheen wil.

Waarom zijn bijvoorbeeld de polders bij Dordrecht geen optie?
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
27-10-2020 17:33
Jeetje, dat is niet echt een regio waar ik zou willen wonen. Omdat ik het te christelijk vind daar.
Afhankelijk van je budget kom je denk ik in het noorden van het land uit als je even beetje grond eromheen wil.

Waarom zijn bijvoorbeeld de polders bij Dordrecht geen optie?

De regio tussen de Achterhoek en de Veluwe (Veluwezoom) waar to het over heeft, is echt niet christelijk hoor! Niet te vergelijken met de Veluwe
Poeszie schreef:
27-10-2020 17:36
De regio tussen de Achterhoek en de Veluwe (Veluwezoom) waar to het over heeft, is echt niet christelijk hoor! Niet te vergelijken met de Veluwe
Gelukkig maar, ik dacht dat TO regio rondom Otterlo - Ede bedoelde.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
27-10-2020 17:46
Gelukkig maar, ik dacht dat TO regio rondom Otterlo - Ede bedoelde.

Ja das idd andere koek. Ik heb zelf een tijd in een zwarte kousen dorp gewoon, andere regio. Daar zou ik niet meer voor kiezen. Hier maaien we het gras wel op zondag.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
27-10-2020 17:33
Jeetje, dat is niet echt een regio waar ik zou willen wonen. Omdat ik het te christelijk vind daar.
Afhankelijk van je budget kom je denk ik in het noorden van het land uit als je even beetje grond eromheen wil.

Waarom zijn bijvoorbeeld de polders bij Dordrecht geen optie?
De polders rond Dordrecht zijn volledig Bible Belt.
Ik kan het weten, woon in de Hoeksche Waard. Mijn dorp van 6500 inwoners heeft 4 kerken, waarvan 3 gereformeerd. Van zwaar via veel zwaarder tot zo zwaar mogelijk.

Maar ik woon er heerlijk, ondanks dat ik niet echt gelovig ben en zeker niet kerkelijk.

Ik ben ooit de andere kant op gegaan, van Veluwerand (Epe) naar de Randstad (Spijkenisse).
Sinds 6 jaar hier en ik heb geen enkele neiging ooit nog terug naar het oosten terug te gaan.
Het wonen in een klein dorp met de mogelijkheid in een half uur op de Coolsingel te staan is voor mij ideaal.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Auditor schreef:
27-10-2020 18:21
De polders rond Dordrecht zijn volledig Bible Belt.
Ik kan het weten, woon in de Hoeksche Waard. Mijn dorp van 6500 inwoners heeft 4 kerken, waarvan 3 gereformeerd. Van zwaar via veel zwaarder tot zo zwaar mogelijk.
Hahaa, ik win. Dorp van 1100 inwoners met 4 kerken hier ;-D

TO, ik vind t een lastige. Ik heb het 2x gedaan afgelopen 10 jaar, 1ste keer naar dorp waar wij allebei niemand kenden, was prima maar weinig contacten opgedaan, en nu naar de biblebelt, alwaar ik wel uit de buurt kom en wat familie in de buurt heb, maar waar het grappig genoeg makkelijker contact maken is dan in het ‘wereldsere’ dorp waar we eerst woonden.
Ik denk dat het er sterk vanaf hangt hoeveel behoefte je hebt aan contact met dorpsgenoten en hoe diepgaand je dat verwacht. Ik woon hier nu 5 jaar en heb met een aantal mensen heel oppervlakkig contact en met 1 iemand diepgaander. Vind ik zat, want ik had al vrienden en die zaten toch altijd al over het land verspreid, dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit of ik in Amsterdam of Lutjebroek woon. Als je verwacht dat het gros van je sociale contacten in je woonplaats moet zijn, kan t nog wel ns pittig gaan worden.

Ik ben trouwens behoorlijk anti-religieus, maar die zondagsrust mogen ze van mij overal weer invoeren, héérlijk zo stil als het hier dan is ;-D
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
27-10-2020 16:14
Ik woon in een landelijk dorp en vlakbij een grote stad. Ik moet er niet aan denken om in die stad te wonen, want dat is me veel te druk. Maar ik vind het wel weer heel fijn om de faciliteiten van die stad op niet al te grote afstand te hebben, zodat ik er wel zonder al teveel gereis gebruik van kan maken als ik daar zin in heb.
Dat snap ik. Maar het ging om in Dieren wonen en snel in Arnhem zijn.
Dan zou ik liever in Velp wonen of Doesburg. Leuker dorp, wel snel bij stad
Alle reacties Link kopieren
Ik was vandaag in Warnsveld, mooi dorp in de buurt van Zutphen. Zal wel niet goedkoop zijn, als ik om me heen keek

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven