Verhuizen?

17-09-2020 23:23 36 berichten
Hoi!

Wij hebben vandaag het koopcontract getekend voor een nieuwbouwwoning.

Toen ons huidige huis kochten was ik zwanger van mijn eerste dochter. We hebben het altijd als tijdelijke woning gezien, maar woonden er wel heel fijn.

Lekker dicht bij het centrum, binnen 5 minuten op de snelweg.

Helaas niet echt een leuke buurt voor de meiden van inmiddels 8 en 5. Er wonen nauwelijks kinderen ( veel jonge mensen in de appartementen die erg op zichzelf zijn) en er is een drukke doorgaande weg in de buurt. Het huis is ook vrij oud en ik heb altijd al gedroomd van een nieuwbouw woning.

Nu worden in deze stad niet veel nieuwbouwwoningen gebouwd rondom het centrum. Na diverse malen te zijn uitgeloot op verschillende projecten zijn we nu eindelijk ingeloot voor een fantastisch huis. In een kindvriendelijke omgeving (veel autoluwe straatjes/speeltuintjes en buurtkinderen) aan de rand van een bos/natuurgebied.

Alleen.. het huis wordt aan de rand van de stad gebouwd. Dus niet dicht bij het centrum. De kinderen moeten dan naar een andere school en wij moeten echt een stuk verder fietsen naar de stad.

Ik woon al 17 jaar in deze wijk en ben nu ineens aan het twijfelen of we het wel door moeten laten gaan. Kan ik daar wel aarden? Ik ken de wijk helemaal niet zo goed.

Ik wil zo graag dat de kinderen ook lekker buiten kunnen spelen met buurtkinderen enzo. Lijkt me heel leuk voor hun. Misschien krijg ik wel leuk contact met enkele buren. Maar kunnen de meiden wel aarden in een nieuwe klas. Krijgen we geen spijt?

Iemand ervaring met een soortgelijke stap?
Je hebt net het koopcontract getekend, dus volgens mij is het nu gewoon een feit.
Als het niet lekker voelt na een tijd kun je altijd weer verhuizen.
Ik woon ook in een nieuwbouwwijk met veel jonge gezinnen, kinderen, etc. En best ver van het centrum. Ik zou niet anders willen. De wijk waarin ik woon vind ik belangrijker dan dicht bij het centrum wonen. Kinderen spelen op straat, het is een rustige weg met alleen verkeer van mensen die hier wonen of op bezoek komen. We hebben een auto dus kunnen zo naar het centrum als we willen. Maar dat is natuurlijk maar net wat jij zelf belangrijk vindt. Als je wel graag het centrum in rolt dan moet je het niet doen.
anoniem_64cfe301a7422 wijzigde dit bericht op 18-09-2020 08:47
12.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
17-09-2020 23:59
Ik heb jarenlang in een jaren '30 huis aan de rand van het centrum van Breda gewoond; best een leuke bruisende stad. Maar daarna verhuisd naar een modern huis vlak buiten een dorp. Het dorp is geen flikker aan, maar ik woon er heerlijk. Het wonen in een fijn huis in een fijne omgeving geeft mij ontzettend veel meer woonplezier dan dicht bij de stad zitten. Als we een keer de stad in willen dan zijn we daar ook zo.

Ik denk dat je echt heel snel went aan een fijn huis op een fijne plek. De rest pas je daar wel op aan.
Haha, precies hetzelfde heb ik ook. Wij woonden heel klein in een leuke stad, maar op een bepaald moment wil he weleens een tuin en wat extra ruimte. Het dorp is allesbehalve boeiend, maar het woongenot ten opzichte van de stad is natuurlijk veel beter.

Ik heb zelf een jaar in het centrum gewoond. Altijd rumoerig, parkeren kon je wel vergeten (als je al een vergunning kreeg) en zomers is het al helemaal een hel zonder tuin op elkaar gedrukt en gestapeld.
Blij dat ik er weg ben, maar ieder z'n ding.
Alle reacties Link kopieren
Als het je droomhuis is en het is een ideale wijk voor de kinderen, dan zeg ik verhuizen. Aan een andere school wennen ze nu nog wel. Ik ken kinderen van 10 en 5 die pas zelfs geëmigreerd zijn en zij voelden zich zelfs al heel snel thuis in hun nieuwe omgeving en op hun nieuwe school. Ze kunnen straks lekker buitenspelen en hebben altijd wel iemand om mee te fietsen als ze eenmaal naar de middelbare school gaan. Dat alles net iets verder weg is, is echt niet zo'n drama, ik neem aan dat er in de nieuwe wijk ook gewoon voorzieningen zijn op loop- en fietsafstand.
Bovendien zul je nooit een nieuwbouwwoning vinden midden in het centrum, dus beter dan dit vind je het waarschijnlijk niet.

Maar als je twijfels hebt over het huis of je denkt je niet thuis te zullen voelen in een nieuwbouwwijk, dan zou ik er misschien wel onderuit proberen te komen als dat nog mogelijk is. Ik woon zelf in een huis waar ik alleen maar voor gekozen heb omdat andere opties slechter waren, niet omdat ik verliefd was op het huis of op de buurt. Ik woon al 10 jaar ergens buitenaf terwijl ik juist een stadsmens ben en het huis is fijn en zeker niet verkeerd, maar ook zeker niet waar ik heel graag wilde wonen. Bovendien is het voor de kinderen ook heel onhandig en niet gezellig (geen kinderen in de buurt). Met als gevolg dat ik al 10 jaar niet heel happy ben met waar ik woon.
Hier is ingeloot worden voor zo'n soort woning een soort staatsloterij winnen. Alleen al qua overwaarde, onze woning was bij oplevering al een ton meer waard en dat is alleen maar meer geworden.
Dus ik zou er gewoon voor gaan, terugverhuizen kan altijd nog.
Ik heb een soortgelijke stap gemaakt en geen haar op mijn hoofd die nu wat anders wil. Het is voor de kinderen een enorm leuke en veilige manier van opgroeien, en wij hebben een heel goede band met de buren die tegelijk hebben gekocht.
Plus een nieuw huis is gewoon fantastisch, alles naar je eigen smaak etc.
Ons leven is echt verbeterd en als ik naar de stad wil ga ik gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
18-09-2020 08:54
Hier is ingeloot worden voor zo'n soort woning een soort staatsloterij winnen. Alleen al qua overwaarde, onze woning was bij oplevering al een ton meer waard en dat is alleen maar meer geworden.
Hier ook inderdaad. Het is mij helaas nooit gelukt ertussen te komen. Ik heb hele motivatie brieven geschreven en tig keer allerlei documenten ingeleverd. Maar het is echt een soort loterij helaas. Uiteindelijk een huis van 15 jaar oud gekocht en dat bevalt prima. Alle comfort van nieuwbouw maar wel in een straat die al helemaal af is.
Alle reacties Link kopieren
lesmee: ik herken die weerstand voor veranderingen wel hoor. Verhuizen staat niet voor niets hoog in de stress top 10.

Misschien kun je ook nadenken over hoe je gewenste woonsituatie voor over een x aantal jaar zou zijn. Ik woon ook vlakbij het centrum, maar kom er niet zo vaak. Liever zou ik dichter bij de natuur wonen, in een huis dat nieuwer is. Ik woon nu in een huis van begin 1900. Super sfeervol, maar dat is vooral aan de buitenkant, binnen is het klimaat niet zo gunstig als in een nieuwere woning. Bovendien wordt er hier in de buurt (vanwege de oude woningen) non stop geklust/verbouwd.

Wat vinden je kinderen zelf van het idee, of hebben jullie het nog voor je gehouden?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je! In de zoektocht naar een nieuw huis was; loopafstand van het centrum ook een belangrijk punt op mijn lijstje.
In de huidige overspannen markt echter, kwam ik er al snel achter dat je niet een al te lang lijstje moet hebben ;-D .
Nu een woning gekocht op 10 minuten fietsen van het centrum, dat verder wel aan alle eisen voldoet. You can't have it all, enzo....
The time is now
lesmee schreef:
18-09-2020 08:36
Same here! Je zit dus in een soortgelijke situatie :-D wel gefeliciteerd met je nieuwe huis!

Ga je ver weg verhuizen of valt dat nog wel mee?
Bedankt.
We gaan 40 km verderop wonen. Dichterbij mijn werk.
Ik heb er veel zin in.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn net verhuisd, van centrum drukke en grote stad naar een fijn huis aan de rand van het bos, vlakbij het centrum van een dorp. Heel veel stress en twijfel gehad, maar zo blij dat we nu rustig en groen wonen. Mijn kinderen bloeien helemaal op van al het buitenspelen en zijn al helemaal gewend op de nieuwe school. Wij hadden echt al veel eerder de knoop door moeten hakken.

Het dorp hier in de buurt is vrij saai maar als ik een keer de stad in wil ben ik er zo ..
ivanova_87 schreef:
18-09-2020 10:29
Mijn kinderen bloeien helemaal op van al het buitenspelen en zijn al helemaal gewend op de nieuwe school. Wij hadden echt al veel eerder de knoop door moeten hakken.

Het dorp hier in de buurt is vrij saai maar als ik een keer de stad in wil ben ik er zo ..
Ik hoop dat dat voor mijn meiden ook zo zal zijn. Dar is toch wel de hoofdreden waarom we uit deze wijk wegwillen. Er is echt weinig te beleven voor ze. Geen kinderen in de buurt en niet echt een veilige straat.

Ben vanavond nog even naar het nieuwe plekje geweest. Is echt prachtig zo bij het groen...

We zetten dit ook wel door hoor. Ik moet alleen proberen wel te genieten van dit avontuur. Als het goed is doen we dit maar een keer :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven