verplicht halal vlees eten op openbare basisschool

12-03-2012 15:21 276 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter vertelde onlangs nadat er op school gegeten werd ze verplicht werd om halal vleeswaren te eten en ze zich niet zo moest aanstellen.

Nu ben ik geen moslim en weiger ik en mijn gezin om halal vlees te eten. (Ik informeer er ook altijd na als ik uit eten ga) Enkele jaren geleden heb ik via de site van de partij voor de dieren, wat filmpjes gezien hoe bruut dat zo iets gebeurd. Ik ben er echt weken, zo niet maanden van slag geweest. Zag hoe koeien in en stalen bak gezet werden en onthoofd werden, hoe kleine geitjes aan een haak geslagen werden en de keel werden door gesneden terwijl ze nog steeds gillend onderste boven bengelden.Hoe tientallen schapen moesten toekijken hoe hun soortgenoten onderste boven in een bak werden gesmeten en de keel door werd gesneden Het was in een woord gruwelijk!! Ons gezin heeft zich voorgenomen om nooit halal te eten. We lijden nog liever honger bij wijze van spreken

Nu zitten er bij mijn dochter hooguit vier kinderen in de klas die moslim zijn en nu wordt de hele klas van 27 kinderen verplicht om op schoolontbijtjes en lunchjes en dineetjes halal vlees te eten.

Mijn dochter vertelde dat de boterhammetje al gesmeerd en belegd zijn en ze dus weinig of geen keuze heeft. Daarbij werd ook nog gezegd dat ze niet met iedereen rekening kunnen houden.En dus ook dat ze een aansteller is. Woest ben ik op deze intern begeleider. Er zitten nauwelijks moslim kinderen op die school.

Hooguit 10 procent. Zit er nu aan te denken om haar maar eens een paar van deze filmpjes toe te sturen waarop dit vreselijke leed staat en mijn dochter bij het lente ontbijt zelf een ontbijtje mee te geven.

Ik vind dat ze op een openbare school kinderen niet mogen verplichten om halal vlees te eten. Waarschijnlijk weten de meeste kinderen het niet eens dat ze dit eten. Maar mijn dochter en een klasgenootje hadden hier toevallig naar gevraagd. En kregen als antwoord dat alles halal was en ze niet met iedereen rekening konden houden. Wat vinden jullie?
toen ik de mensen leerde kennen,kreeg ik de dieren lief
Op wat voor school zit je kind? Ik weet namelijk niet beter dan dat leerlingen gewoon hun eigen boterhammetjes meenemen.



Als je niet medeplichtig wilt zijn aan het type dierenleed dat je nu beschrijft, raad ik je overigens aan om zekerheidshalve helemaal geen vlees meer te eten.
Alle reacties Link kopieren
Raar dat ze dus wel met de moslim kinderen rekening houden maar niet met de rest.
Wordt vegetarier zou ik zeggen. Ik kan me niet voorstellen dat er boterhammen met halalworst bij je dochter naar binnengepropt worden. Als zij ze niet wil eten, dan eet ze ze toch gewoon niet en houdt ze het bij een boterham met kaas.
Alle reacties Link kopieren
Nja, tegen in opstand komen dus als je er zo op tegen bent.
Ja soms slaan scholen door. Ik weet dat op mijn mbo opleiding 1 jaar de kantine dicht was in de tijd van ramadan. Gelukkig veel protest geweest en volgende jaar was de kantine weer open.



Zou haar eigen vleeswaren meegeven op speciale schoolontbijtjes of sterk adviseren zoet beleg te nemen of kaas ofzo.

Waarom vroeg je dochter er eigenlijk naar spreekt ze jou na of is ze op een leeftijd dat ze een eigen mening hierover heeft?
Alle reacties Link kopieren
Denk je dat de dieren die jij wel wil eten wel goed worden behandeld? Beetje hypocriet.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet om de moslimkinderen, maar halal slachten is goedkoper dan het 'gewone' slachten. Dieren krijgen nl niet de verdoving die ze bij gewoon slachten wel krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Wat raar. Een openbare school is juist niet gebonden aan religies. Ik vind dit veel te ver gaan.
Alle reacties Link kopieren
En filmpjes die je zag over de Westerse manier van dieren slachten, vond je niet gruwelijk?
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
quote:ikbenikenbenertrotsop schreef op 12 maart 2012 @ 15:27:

Ja soms slaan scholen door. Ik weet dat op mijn mbo opleiding 1 jaar de kantine dicht was in de tijd van ramadan. Gelukkig veel protest geweest en volgende jaar was de kantine weer open.



Zou haar eigen vleeswaren meegeven op speciale schoolontbijtjes of sterk adviseren zoet beleg te nemen of kaas ofzo.

Waarom vroeg je dochter er eigenlijk naar spreekt ze jou na of is ze op een leeftijd dat ze een eigen mening hierover heeft?Tenzij deze eigen vleeswaren biologisch-scharrel-verantwoord zijn, hebben de dieren die voor dat plakje vlees zijn gestorven net zo'n slecht leven gehad als de halal-geslachte dieren. Behoorlijk hypocriet vind ik eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Omgekeerde wereld.
Alle reacties Link kopieren
Overigens ook eens met het standpunt dat regulier slachten ook niet diervriendelijk is altijd. Maar dan nog blijft het vreemd dat een openbare school zich bezig houdt met religie en dan ook nog van een specifieke groep.
Alle reacties Link kopieren
Onacceptabel, ik vind niet dat kinderen kunnen worden gedwongen om vlees te eten. Trek aan de bel bij de school en klaag hierover.

Hoe oud is je dochter en is het precies zo gegaan als zij zegt?Kinderen hebben nog wel eens een rijke fantasie, dus probeer er eerst achter te komen wat er werkelijk gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit gehoord van een basisschool waar de school belegde broodjes verzorgt.

Zijn er geen broodjes zonder worst (met bv. pindakaas of kaas)? Zo ja, dan kiest dochter toch zo'n broodje?
quote:nellaaa schreef op 12 maart 2012 @ 15:29:

[...]





Tenzij deze eigen vleeswaren biologisch-scharrel-verantwoord zijn, hebben de dieren die voor dat plakje vlees zijn gestorven net zo'n slecht leven gehad als de halal-geslachte dieren. Behoorlijk hypocriet vind ik eerlijk gezegd.dat klopt ik zeg ook niet dat ik het ermee eens ben hoor maar als TO hier anderen gedachte erover heeft dan lijkt me dit een zinnigere oplossing dan die gruwel beelden op te sturen om vervolgens filmpjes van een "normale" slacht terug gestuurd te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je niet zo goed. Wat denk je dat er met geen halal geslachte beesten gebeurt dan? Juist dierenwelzijn is belangrijk bij halal. Dat vlees is vele malen diervriendelijker dan alle kiloknaller troep.



En ik neem aan dat je niet vegetarisch bent in het algemeen als ik je bericht zo lees.



Maar als het je zo tegen staat, dan neemt ze toch lekker een boterham kaas of flokkûh? Dr zal ook wel iets zijn voor kinderen die vegetarisch zijn namelijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je zeker op een openbare school iedereen in zijn waarde moet laten, dus de keuze moet geven tussen wel en geen halal vleeswaren. Net zoals de keuze er is voor kinderen die geen gluten oid mogen, of vegetarisch zijn.

Bij ons op school (katholiek) zijn er vaak etentjes in buffetvorm, zodat iedereen kan kiezen. Ik zou als school zijnde dan een apart bord maken met halal goedgekeurde dingen, en verder 'gewoon' beleg.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal mee eens. Zo hoort het!quote:hebri schreef op 12 maart 2012 @ 15:33:

Ik vind dat je zeker op een openbare school iedereen in zijn waarde moet laten, dus de keuze moet geven tussen wel en geen halal vleeswaren. Net zoals de keuze er is voor kinderen die geen gluten oid mogen, of vegetarisch zijn.

Bij ons op school (katholiek) zijn er vaak etentjes in buffetvorm, zodat iedereen kan kiezen. Ik zou als school zijnde dan een apart bord maken met halal goedgekeurde dingen, en verder 'gewoon' beleg.
toen ik de mensen leerde kennen,kreeg ik de dieren lief
Heb je weleens gezien hoe regulier slachten er aantoe gaat?

Of hoe bioindustriekoeien erbij staan? Minstens zo erg.
Alle reacties Link kopieren
Een openbare school mag kinderen wat mij betreft inderdaad niet verplichten halal vlees te eten. Maar ja, ik vind dan ook dat ze niemand kunnen verplichten haram vlees te eten.



Heb je je wel eens verdiept in de bioindustrie hier? Moet je ook eens doen, gezellig een avondje plofkippen kijken. En kijken hoe fois gras gemaakt wordt. En hoe nertsjes worden behandeld. Of eekhoorntjes die door de hajselaar gemieterd worden. Of jagers die spelen op de Veluwe? Lui die zichzelf houden voor sportvisser en vissen met verwondingen terugpleuren in de vijver. Kaaskoppies die hondjes villen of wurgen.

Ritueel slachten (wat lang niet alleen voorbehouden is aan moslims, jammer hè?) is volgens mij nog altijd diervriendelijker. But hey, het feit dat mensen hier denken dat alleen slechte moslims dat doen, maakt het een dankbaar heet hangijzer. Hypocriet hoor.



En denk je dat varkensflats in aanmerking komen voor huurtoeslag?...
Alle reacties Link kopieren
Als mijn kind dat zou MOETEN dan zou mijn kind niet langer op die school blijven.. Ik ben geen moslim/joods (die slachte ook ritueel meen ik).. en wil dat ook niet worden.. Of , wanneer en wat voor een soort vlees mijn kind eet, bepaal ik (en ik mijn kind) en school zeker niet..



Nog los van de discussie over hoe het dier geslacht is of geleefd heeft..
Alle reacties Link kopieren
quote:azurblauw schreef op 12 maart 2012 @ 15:28:

Het gaat niet om de moslimkinderen, maar halal slachten is goedkoper dan het 'gewone' slachten. Dieren krijgen nl niet de verdoving die ze bij gewoon slachten wel krijgen.



Het zou me niet verbazen als dit de reden is voor de school om voor Halal-vlees te gaan.

Alle scholen moeten bezuinigen,zeker nu..

En dan zijn zulke dingen de eerste waar in gesneden word. net zoals dat de schoonmaaksters steeds meer moeten doen in steeds minder tijd..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je aanraden ook eens wat informatie en filmpjes op te zoeken over gewoon slachten. Dan heb je namelijk een eerlijk beeld over wat je op eet. Zoals ik het nu lees wil je geen halal geslacht vlees eten, omdat je de slachtmethode vreselijk vindt. Ik zou dan ook even opzoeken hoe de normale slacht er aan toe gaat. Best mogelijk dat je dan helemaal geen vlees meer wil eten. Om alleen halal slachten af te keuren en je niet te verdiepen in normale slacht vind ik namelijk wel hypocriet.



Voor nu zou ik je dochter inderdaad leren om geen vlees te nemen. Doe ik ook gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch logischer dat die vier moslimkindjes kaas of vlokken nemen, dan dat de hele klas zich moet aanpassen omdat er een kleine minderheid halal eet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven