Verschil in warmtebeleving. Kachel aan, kachel uit

11-01-2019 19:12 201 berichten
Ik heb het altijd koud. Echt altijd. Mijn man en kinderen hebben het altijd warm. Ik zet onze kachel altijd hoog en vind het koud hebben in mijn eigen huis echt oprecht armoe en ik vertik het om met een deken om en thermo ondergoed aan me te begeven op de bank. En mijn man en kinderen zetten de schuifpui open omdat ze letterlijk stikken van de hitte. Hoe gaan we daar mee om in 1 huishouden?
Ik trek vooralsnog aan het kortste end en heb het koud tot op het bot. Ik word er stik chagrijnig van. Man en kinderen worden benauwd en echt onwel van de bedwelmende hitte.
We hebben een pellet kachel en ik heb het het liefste 23-24 graden om mij heen. Man en kinderen vinden 20 graden meer dan genoeg.
Ik ben trouwens ook echt een zomermens en kou maakt me letterlijk ziek.
Wie heeft er nog meer binnen het gezin een groot verschil in temperatuur beleving en hoe dealen jullie daarmee?
RikM schreef:
12-01-2019 19:39
In het kanaal? ;-D
:rofl:
'tis een emotie schat' roep ik dan als hij het koud heeft.
Het-groepje schreef:
12-01-2019 19:53
:rofl:
'tis een emotie schat' roep ik dan als hij het koud heeft.
"Gewoon effe een kilometertje zwemmen en je hebt het in no time warm" :-D.
Tessa44- schreef:
12-01-2019 19:45
Dit is heel wat anders. Wim Hof heeft in de winter ook gewoon een trui aan, er gaat een voorbereiding aan vooraf voordat hij het ijswater ingaat. En als je zijn methode kent en kan dan is inderdaad iedereen in staat om (even) het ijswater in te gaan.
Het was ook niet heel serieus bedoeld.

Al is het enorm bijzonder wat hij doet. En is het volgens hem te trainen.
In een korte broek en ontbloot bovenlijf de Kilimanjaro beklimmen. De Mount Everest redde hij dan niet (7400 meter). Bijna 2 uur in een bak met ijs staan.
Ik ga ervan uit dat hij 's avonds niet op de bank onder een dekentje zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het, sinds ik heel veel ben afgevallen, ook altijd koud. Zodra de verwarming afslaat omdat het in huis de goede temperatuur is, krijg ik het meteen koud. Ik heb een joggingbroek aan, een warme trui, een vest en ik zit onder een dekentje gevoerd met Teddy, maar mijn neus voelt bevroren aan en mijn tenen liggen lijken los te liggen hoewel ik thermosokken en schapenwollen pantoffels draag. Mijn vingers doen gewoon pijn van de kou. Soms heb ik het lekker warm, maar dat is omdat ik een opvlieger heb 😀
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
lilalinda schreef:
12-01-2019 19:49
Lees toch maar even het hele topic dan
Gedaan nu!
Resultaat: heel vaak de tip gezien om veel kleren en thermoondergoed aan te doen, maar dat helpt niet, kachel hoog, maar dat helpt niet, pittenzakjes helpen wel. Alleen PattyJupiter noemt ook dat bewegen helpt, verder was dit nog niet als tip voorbij gekomen.

De verwarming hoger werkt duidelijk niet goed in het huis van TO, want dan wordt niet alleen TO warmer maar iedereen en de gezinsleden vinden het dan te warm. Dus blijven 'individuele' tips over. Zoals bewegen.

En ik dacht dat dit topic bedoeld was voor tips hoe hiermee om te gaan, niet als klaagtopic van mensen die alleen willen zeggen dat het echt heel vervelend is om het altijd koud te hebben en dat toch niks werkt.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft de kachel zou ik een compromis sluiten, dus 21/22 graden. Dan kunnen zij iets dunners aantrekken en jij eventueel een extra dikke trui. Ik zit in de huiskamer vaak met een warmwaterkruik en soms nog met een dekentje.

Een koele slaapkamer vind ik dan weer wel fijn, ik slaap altijd met het raam open. Soms wel met een kruik aan het voeteneind, maar ik vind frisse lucht in de slaapkamer heel belangrijk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
12-01-2019 20:14
Gedaan nu!
Resultaat: heel vaak de tip gezien om veel kleren en thermoondergoed aan te doen, maar dat helpt niet, kachel hoog, maar dat helpt niet, pittenzakjes helpen wel. Alleen PattyJupiter noemt ook dat bewegen helpt, verder was dit nog niet als tip voorbij gekomen.

De verwarming hoger werkt duidelijk niet goed in het huis van TO, want dan wordt niet alleen TO warmer maar iedereen en de gezinsleden vinden het dan te warm. Dus blijven 'individuele' tips over. Zoals bewegen.

En ik dacht dat dit topic bedoeld was voor tips hoe hiermee om te gaan, niet als klaagtopic van mensen die alleen willen zeggen dat het echt heel vervelend is om het altijd koud te hebben en dat toch niks werkt.
De clue van dit topic is,dat er mou eenmaal mensen zijn, die het flink koudr hebben, dan anderen. En dat we heus wel weten, dat we dan een dikk trui aan mieten doen.
En dat mensen die het niet snel koud hebben, denken dat het eenvoudig op te lossen is, als dat zo was... Zou ik het wel oplossen....
Ik beweeg elke avond, en ja, dan heb ik het eventjes warm. Maar bij mij is dat tijdelijk, bij jou werkt het wel.
Alle reacties Link kopieren
Dat je trouwens dat dekentje niet als permanente oplossing ziet, dat snap ik, want je kunt nou eenmaal niet alles doen met een deken om je heen, maar ik snap niet waarom je niet warmere kleding of thermo-ondergoed zou proberen. Natuurlijk is het behaaglijker als je de kachel hoger kan zetten als je het koud hebt, maar de hele dag discussies over de kachel en de knop heen en weer draaien lijkt me erg vermoeiend.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het trouwens ook niet zo snel warm, als anderen. En kan ook mijn thee veel heter drinken, dan mijn wederhelft. Is dat toeval? Of herkenbaar?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-01-2019 20:20
Ik heb het trouwens ook niet zo snel warm, als anderen. En kan ook mijn thee veel heter drinken, dan mijn wederhelft. Is dat toeval? Of herkenbaar?
Ik kan mijn thee ook heel heet drinken en ik douche ook het liefst lekker heet, maar ik hou weer niet van heel heet zomerweer. Van de zomer toen het 35 graden had vond ik dat niet fijn. Ik hou het meest van een buitentemperatuur van 15-26 graden. Bij een hittegolf sta ik echt niet te juichen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
lilalinda schreef:
12-01-2019 20:20
Ik heb het trouwens ook niet zo snel warm, als anderen. En kan ook mijn thee veel heter drinken, dan mijn wederhelft. Is dat toeval? Of herkenbaar?
Ja, dat is bijzonder, dan zou je haast een verband vermoeden.
Mijn beide kinderen zijn tegengesteld. Bij beide heb ik sauna's bezocht in de zwangerschap én regelmatig zonder jas buiten gewandeld. Toch kan de ene veel beter tegen warmte en kou en is de ander net de prinses op de erwt. En dat is niet met opzet, haar lippen worden blauw of haar huid wordt knalrood en ik denk niet dat ze dat zelf kan beïnvloeden.
Wat me wel is opgevallen is dat vrouwen veel warmer douchen dan mannen. Niet normaal hoe heet jullie dat ding zetten! :O
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik al zei, ik heb een joggingbroek aan, een warme trui, een vest en ik zit onder een dekentje gevoerd met Teddy, draag thermosokken en schapenwollen pantoffels. Het gaat redelijk, de kachel staat op 20,5. Ik weet dat dit niet echt koud is, maar hoe vertel ik het aan mijn tenen, vingers en ook mijn neus die toch echt bevroren aanvoelen en koud zijn tot op het bot
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
12-01-2019 20:28
Wat me wel is opgevallen is dat vrouwen veel warmer douchen dan mannen. Niet normaal hoe heet jullie dat ding zetten! :O
Man en ik kunnen inderdaad erg slecht samen douchen, meestal sta ik onder de straal en hij er naast. Tot we uitgedoucht (nou ja...sex) zijn, dan doucht hij even echt
tbl1966 schreef:
12-01-2019 20:29
Zoals ik al zei, ik heb een joggingbroek aan, een warme trui, een vest en ik zit onder een dekentje gevoerd met Teddy, draag thermosokken en schapenwollen pantoffels. Het gaat redelijk, de kachel staat op 20,5. Ik weet dat dit niet echt koud is, maar hoe vertel ik het aan mijn tenen, vingers en ook mijn neus die toch echt bevroren aanvoelen en koud zijn tot op het bot

Voor je vingers ken ik wel een trucje: je armen een paar keer rondzwaaien. Dan gaat het bloed naar je vingertoppen en warmen ze op.
Ik heb alleen geen idee hoe je dat met je tenen en neus doet. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
12-01-2019 20:32
Voor je vingers ken ik wel een trucje: je armen een paar keer rondzwaaien. Dan gaat het bloed naar je vingertoppen en warmen ze op.
Ik heb alleen geen idee hoe je dat met je tenen en neus doet. :biggrin:
Dank je voor de tip, dit doe ik al een jaar keer per avond, maar om het goed warm te hebben/houden zou ik dit meerdere keren per uur moeten doen😀
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
tbl1966 schreef:
12-01-2019 20:39
Dank je voor de tip, dit doe ik al een jaar keer per avond, maar om het goed warm te hebben/houden zou ik dit meerdere keren per uur moeten doen😀

Ach, zo lang niemand het ziet. :-D
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
12-01-2019 20:49
Ach, zo lang niemand het ziet. :-D
Alleen mijn man en die begint te klagen dat het zo tocht 🤣🤣
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
12-01-2019 20:14
Gedaan nu!
Resultaat: heel vaak de tip gezien om veel kleren en thermoondergoed aan te doen, maar dat helpt niet, kachel hoog, maar dat helpt niet, pittenzakjes helpen wel. Alleen PattyJupiter noemt ook dat bewegen helpt, verder was dit nog niet als tip voorbij gekomen.

De verwarming hoger werkt duidelijk niet goed in het huis van TO, want dan wordt niet alleen TO warmer maar iedereen en de gezinsleden vinden het dan te warm. Dus blijven 'individuele' tips over. Zoals bewegen.

En ik dacht dat dit topic bedoeld was voor tips hoe hiermee om te gaan, niet als klaagtopic van mensen die alleen willen zeggen dat het echt heel vervelend is om het altijd koud te hebben en dat toch niks werkt.

Ik meen dat ik ergens schreef dat ik het op de fiets snel warm heb, maar dan in de loop van de dag steeds kouder krijg. Dat telt niet?
Later is nu
Maar schildklier kan het bij mij niet zijn. Bij traag heb je het koud en ben je toch dik, heb ik opgezocht op internet? En ik heb een bmi van 21/22. Het is bij mij als ik te lang stilzit, stilsta. Ik heb geen idee hoe het komt. Ik eet volgens de schijf van vijf en mijn gewicht is al jaren stabiel. Dus loop ik af en toe een rondje of de trappen op naar boven. Het beperkt me wel. Ik heb daarom bijvoorbeeld een hekel aan sommige feestjes en recepties. Die nette kleding is zo koud.
Dreamer schreef:
12-01-2019 21:20
Ik meen dat ik ergens schreef dat ik het op de fiets snel warm heb, maar dan in de loop van de dag steeds kouder krijg. Dat telt niet?

Oh dat heb ik ook. Wat mij helpt is douchen na het hardlopen, sportief fietsen en iets warms eten en drinken.
Het-groepje schreef:
12-01-2019 19:15
Mijn man zegt altijd: het koud hebben is een emotie. Volgens hem kun je door je mindset het weer warm krijgen.
Ik denk, ik gooi hem er even in.
Ja, ik kan allerlei onzin roepen, maakt het nog niet waar. :-D :-D :-D
RikM schreef:
12-01-2019 20:28
Wat me wel is opgevallen is dat vrouwen veel warmer douchen dan mannen. Niet normaal hoe heet jullie dat ding zetten! :O
Bij ons thuis is dat andersom. :-D

Ik kan ook niet zo goed tegen hitte/warmte. En hij wel.
Alle reacties Link kopieren
PattyJupiter schreef:
12-01-2019 21:54
Het beperkt me wel. Ik heb daarom bijvoorbeeld een hekel aan sommige feestjes en recepties. Die nette kleding is zo koud.
Dat heb ik ook. Feestjes waar je een leuk jurkje naartoe aan zou moeten (en ik zou willen) trekken vind ik een stuk minder leuk door de kou. Of mensen die in de winter menen een tuinfeest/barbecue te moeten geven. Vreselijk! Dan kan ik met tig lagen kleding lopen, ik krijg het nog koud tot op het bot.
Lucifer2018 schreef:
13-01-2019 18:05
Ja, ik kan allerlei onzin roepen, maakt het nog niet waar. :-D :-D :-D
:proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven