Vertellen over gift? [Lege OP]

19-01-2021 09:17 92 berichten
Opgelost
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-01-2021 10:21
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
98.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dus eigenlijk voel jij je wel zo "schuldig" dat jij een gift krijgt dat je toch een gedeelte gaat uitgeven aan die bank? Zo lees ik het tenminste, dat je toch jezelf gaat verantwoorden.
Dahlia74 schreef:
19-01-2021 10:26
Dus eigenlijk voel jij je wel zo "schuldig" dat jij een gift krijgt dat je toch een gedeelte gaat uitgeven aan die bank? Zo lees ik het tenminste, dat je toch jezelf gaat verantwoorden.
Ik zou sowieso meebetalen aan de bank, ook zonder dit geld. Die bank zouden we samen betalen.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 09:34
Maar doordat hij gewoon meer verdient, is zijn bankrekening ook gewoon een stuk meer gespekt dan die van mij. Zelfs met dit extra geld heb ik nog niet op mijn (spaar)rekening staan wat hij heeft. Hij kan maandelijks sparen, ik kan bijna niet sparen omdat ik gewoonweg weinig verdien.

Is het een wedstrijdje dan??
Wie het meeste heeft?

Ik had je OP al gelezen... ik denk dat het geen issue zou moeten zijn.
Toch knap van kennelijk een beladen issue naar opgelost binnen een uur . Hoe simpel kan het zijn he
dianaf schreef:
19-01-2021 09:46
Maar dat hij meer verdient is dan toch ook zijn eigen verdienste? Dat jij minder verdient en niet bijna niet kunt sparen ook. Aan de andere kant, als je alleen zou zijn, dan zou je misschien niet rondkomen, dus je hebt al best een voordeel als je samen bent.

Nou ja, dit eigenlijk. Hoezo zou TO ook 'moeten kunnen sparen'? Als ze alleen woonde, hoe had ze dat dan gedaan? Gok dat ze dan ook helemaal niet had kunnen sparen.

Op zich vind ik het wel logischer dat degene die meer werkt ook meer overhoudt. Als je niet je eigen broek kunt ophouden, had je misschien nog niet moeten gaan samenwonen.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
19-01-2021 09:34
En als je relatie goed is zou je deze vraag niet eens stellen TO.....
precies.

ik heb net een redelijke zak geld geërfd incl. koude uitsluiting artikel.
helemaal mijn geld dus.

maar dat gaat zonder erover na te denken naar de gezamenlijke spaarrekening en samen hebben we besloten wat we ermee gaan doen.

en of je dat nu apart houdt of niet boeit niet eens. je woont samen, je hebt een relatie. of ben je huisgenoten? dit soort dingen moeten tussen het wc rollen bijvullen en koffiezetten besproken kunnen worden.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Yildizlar schreef:
19-01-2021 10:35
Toch knap van kennelijk een beladen issue naar opgelost binnen een uur . Hoe simpel kan het zijn he

Waar het Viva-forum al niet goed voor is! :cheer2:
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
19-01-2021 10:44
Waar het Viva-forum al niet goed voor is! :cheer2:
Nou hé ;)
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
19-01-2021 09:31
Jemig, wat een relatie zeg als je zo met elkaar omgaat.






Ja, logisch dat jij je dan schuldig voelt dat je het zelf wil houden, dat ís dan toch ook egoïstisch?!
Eens met S-Groot!
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 09:42
Dankjewel voor je reactie. Ik begrijp wat je bedoelt. We hebben nog geen kinderen, en dat wil ik ook niet voor ik afgestudeerd ben. Dan wil ik eerst meer werken. Als er kinderen zijn, hebben we afgesproken dat we beiden 32 uur werken. Aangezien hij een master wo heeft en ik dan hbo, zal hij vast meer verdienen maar dan verdien ik in elk geval ook wat meer en zullen de verschillen minder groot zijn.

Niet doen, daar is toch helemaal geen basis voor? Jullie hebben structurele problemen en ik geloof dat jij zelf ook beter eerst aan jezelf kunt werken.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 10:02
Ik begrijp wat je zegt, maar ik ben geen typische huisvrouw en mijn vriend wil liever kinderen dan ik. Dus hij zal er minstens net zo veel voor (moeten) doen.

Bij verborgen armoede binnen de relatie zijn de meeste vrouwen geen huisvrouw, maar gewoon werkend. Je zit nú al in een situatie van verborgen armoede binnen de relatie. Een kind brengt het verdienpotentieel van een vrouw bijna altijd naar beneden, ongeacht ideeën en afspraken voorafgaand aan de bevalling. Je bevindt je dus in een risicosituatie. Je kunt er nu nog relatief eenvoudig iets aan veranderen of desnoods de relatie beëindigen. Als je eenmaal kinderen hebt is het veel moeilijker om uit deze fuik te komen.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
19-01-2021 11:22
Bij verborgen armoede binnen de relatie zijn de meeste vrouwen geen huisvrouw, maar gewoon werkend. Je zit nú al in een situatie van verborgen armoede binnen de relatie. Een kind brengt het verdienpotentieel van een vrouw bijna altijd naar beneden, ongeacht ideeën en afspraken voorafgaand aan de bevalling. Je bevindt je dus in een risicosituatie. Je kunt er nu nog relatief eenvoudig iets aan veranderen of desnoods de relatie beëindigen. Als je eenmaal kinderen hebt is het veel moeilijker om uit deze fuik te komen.
To is hier de gierige hoor.

Vriend heeft de gift van zijn ouders helemaal in de verhuizing gestoken. Hij blijkt haar ook best deze gift te gunnen.

To is diegene die alles graag gescheiden wil houden en niet wil delen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat TO's huiverigheid om te delen voortkomt uit het feit dat hun vrij te besteden bedrag niet in evenwicht is, wat voor een relatief grote financiële ongelijkheid tussen beiden zorgt. TO houdt per maand nu niets over, kan niet sparen en heeft een studieschuld van 20.000 euro. Haar partner houdt ruim over, kan wel sparen en heeft met zijn WO-master een groot verdienpotentieel. De ongelijkheid is het probleem; een ongelijkheid die TO wilde verminderen door de gift zelf te houden. Maar niet alleen is dat binnen deze afspraken inderdaad oneerlijk, het lost het daadwerkelijke probleem van de fundamentele financiële ongelijkheid niet op.
Thalas schreef:
19-01-2021 11:54
Ik denk dat TO's huiverigheid om te delen voortkomt uit het feit dat hun vrij te besteden bedrag niet in evenwicht is, wat voor een relatief grote financiële ongelijkheid tussen beiden zorgt. TO houdt per maand nu niets over, kan niet sparen en heeft een studieschuld van 20.000 euro. Haar partner houdt ruim over, kan wel sparen en heeft met zijn WO-master een groot verdienpotentieel. De ongelijkheid is het probleem; een ongelijkheid die TO wilde verminderen door de gift zelf te houden. Maar niet alleen is dat binnen deze afspraken inderdaad oneerlijk, het lost het daadwerkelijke probleem van de fundamentele financiële ongelijkheid niet op.
Precies dit.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
19-01-2021 11:45
To is hier de gierige hoor.

Vriend heeft de gift van zijn ouders helemaal in de verhuizing gestoken. Hij blijkt haar ook best deze gift te gunnen.

To is diegene die alles graag gescheiden wil houden en niet wil delen.
Hoeveel heeft to gehad? Heb de op gemist, maar uit reacties maak ik op dat het 1000 euro is?

To, als het (wat ik denk 1000€ is), dan kan je dat gewoon aan iets gezaamelijks besteden. Een bank bv wat jullie willen. Met het geld van zijn ouders hebben jullie de verhuizing e.d betaald.

Dat je vriend meer verdiend, en dus meer betaalt zou voor mij juist een reden zijn om er iets gezamelijks van te doen of te kopen.

Mijn man verdient ook veel meer dan mij, en ik kan ook haast niet sparen maar alles gaat hier op een hoop en ik kom niks te kort. (Wij hebben dan wel kinderen) maar ik zou als ik een extra zou krijgen toch echt dit in een gezamenlijke pot stoppen.

Zonder mijn man zou ik veel minder te besteden hebben, en daarom vind ik het wel zo eerlijk om dit te melden, en doe er wat leuks mee samen, of betaal die bank.

Ik vind je nogal slachtofferig overkomen!
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Thalas schreef:
19-01-2021 09:47
Ik hoop voor je dat het zo zal werken. Als ik om me heen kijk, zijn de afspraken voor er kinderen kwamen niet altijd geldig wanneer de kinderen er eenmaal zijn. Als je naar rato blijft inleggen en de zorg komt voor het grootste deel op jou neer, remt dat je carrieremogelijkheden en dus je verdienpotentieel. Die verborgen armoede ontstaat vanuit een schijn van rechtvaardigheid, vanuit de gedachte dat de persoon die het meest werkt en verdient ook recht heeft op het meeste geld. Maar de zorg voor kinderen is werk dat daarin onbeloond blijft, maar wel inspanning kost. De situatie is nu al zo dat je hem ervaart als onrechtvaardig, het wordt er, denk ik, niet beter op.
Verborgen armoede door kosten naar rato te verdelen?
Als To nu niet kan sparen kan ze ofwel haar studie stopzetten, meer gaan werken en direct incasseren oftewel op haar tanden bijten, studie volmaken en hiervan later profiteren.
Als ze wenst dat haar partner nu meer bijdraagt, kunnen ze beter alles op een hoop gooien, al zou hij vervolgens niet de eerste man zijn die de studies van zijn partner financierde om daarna gedumpt te worden.

Voor die heel vreemde gedachte van jouw dat de persoon die het meeste verdient ook het recht heeft op het meeste geld en dat zorg gratis is, heeft de wet een simpele oplossing: trouwen in gemeenschap van goederen.
Alles leuk en wel, maar ik ga niet indirect de studieschuld van m’n partner afbetalen. Dus dat dat niet meetelt in de verdeling en dat iemand daarom dan minder kan sparen vind ik logisch. Een lager inkomen vind ik wat anders, maar een studieschuld moet iemand zelf aflossen.

En ik wel profiteren van geld van zijn ouders en omgekeerd niet melden als er iets van haar kant komt vind ik niet oké.

Maar goed. Het is opgelost. Fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven