Vinden van nieuwe woonruimte (huur)

08-04-2021 10:56 14 berichten
Afgelopen jaar, begin oktober, besloot ik mijn woning te verkopen. Eind oktober verkocht. Eind november verhuisd. Eind december alles financieel afgehandeld. Dat ging best heel soepeltjes.

Ik woon nu - overeenkomstig het plan - in een tijdelijke woning in de randstad. Daar zit ik niet op de schopstoel. En hoef ik dus niet weg. Maar dat wil ik wel. En wel uiterlijk de komende zomermaanden. De bedoeling is, en was al in oktober, om uiteindelijk in de zomer van dit jaar, te verhuizen naar een van de noordelijke provincies. Voorkeur: Groningen of Drenthe.

Huis verkopen, makelaar zoeken was makkelijk. En waar ik nu woon, kwam ik letterlijk in een gespreid bed.
Voor mijn verhuizing naar het noorden heb ik nog niet veel gedaan. Sterker nog; ik schuif het voor me uit. En waarom?
Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe in dit geval de zaken aan te pakken.

Wat is mijn/onze achtergrond? En wat zijn mijn onze wensen?
We zoeken een huurwoning, liefst eensgezinswoning, maar een ruim appartement met 4 kamers is ook een optie. De locatie is voor ons pas prioriteit 2, we hebben niet een specifieke plek waar we willen wonen, zo lang het er maar rustiger is dan in de randstad en er redelijk goede openbaar vervoer verbindingen zijn. Zou gaan om vrije sector.

Ik sla dus een beetje dood op hoe nu verder aan te pakken. Als je een huis wilt kopen, zoek je een makelaar. Huizen bezoeken, bod en klaar (als je geluk hebt ;-D )
Maar hoe pak ik het aan qua zoeken van een huurhuis in de vrije sector? En welke financiële zaken moet ik hierbij in mijn achterhoofd houden. Kortom: waar is mijn startpunt? Van daaruit kan ik best zelf verder, maar die eerste stap daar loop ik nu al een flink aantal weken tegenaan. Wie kan ons helpen bij het eerste stapje?
Kijk eens op de site van mvgm.

Ikwilhuren.nl
Alle reacties Link kopieren
Pararius checken (de Funda voor vrije sector huur) én de huurmakelaars Sites, twitter en Facebook na een rondje googlen (een greepje uit Randstad makelaars maar vast ook wel equivalenten te vinden in het noorden: Huurstek, 123wonen). Verder de nieuwbouw site van de gemeente waar je wil wonen, daar wordt je op de hoogte gehouden van zowel koop als huur nieuwbouwprojecten en met een beetje Google kom je dan op de project site terecht of de site van de makelaar die het project regelt.
Ik moest behoorlijk wat aanleveren.
Werkgeversverklaring, loonstroken, bankafschriften, bewijs gemeente basisregistratie en nog wat zaken (staat wel op de site).
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet al je eisen aanvinken op Funda en dan een postcode/plaats nemen in het noorden en daar aantal km er om heen bekijken?

Er zijn niet heeel veel plaatsen in het Noorden met een treinstation als je dat bedoeld met goede ov verbinding? Dus dat zorgt al dat er aardig wat afvalt.

Bepaal wat is een goede ov verbinding, is dat bus of trein en als dat een station is hoe ver wil je er dan vandaan wonen? Wat wil je wbt bedrijvigheid in de buurt en hoe erg in de buurt.

Je moet een overzicht hebben van de afgelopen 3 maanden, vaak moet je drie/vier keer de huur kunnen aantonen, daarnaast vast contract of intentie verklaring.
Alle reacties Link kopieren
Als je het fijn vind kan je ook voor een huurhuis een makelaar zoeken, al is dat met een grote regio misschien wel lastig.

Ik zou misschien cirkels trekken rondom de stations, zodat je aan je OV-eis voldoet. Dan gewoon eens rondkijken op funda/pararius. Ikzelf heb destijds als ik een leuk huis zag de makelaar gebeld en gevraagd of hij/zij nog meer vergelijkbare woningen had om te laten zien. Zo uiteindelijk een stuk of 8 woningen bekeken (met 5 makelaars) en uiteindelijk iets gekozen.
Afhankelijk van hoeveel haast je hebt: sla je favorieten op, dan krijg je een gevoel van hoe snel iets weer verhuurt is/hoe actief je achter nieuwe plaatsingen aan moet.

Verder kan je ook kijken naar de sites van de woningbouw, veel organisaties hebben ook een deel voor particuliere verhuur.

Financieel: je betaald waarschijnlijk borg, bemiddelingskosten mogen niet (tenzij jij de makelaar vraagt om actief voor je te zoeken) , check stroom/gas/servicekosten.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Eerst je budget bepalen. Aan de hand daarvan kijken of je echt krijgt wat je wil voor die prijs. Funda staat ook vol huurwoningen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ugli schreef:
08-04-2021 11:01
Pararius checken (de Funda voor vrije sector huur) én de huurmakelaars Sites, twitter en Facebook na een rondje googlen (een greepje uit Randstad makelaars maar vast ook wel equivalenten te vinden in het noorden: Huurstek, 123wonen). Verder de nieuwbouw site van de gemeente waar je wil wonen, daar wordt je op de hoogte gehouden van zowel koop als huur nieuwbouwprojecten en met een beetje Google kom je dan op de project site terecht of de site van de makelaar die het project regelt.
Funda zelf heeft ook gewoon een grote huur sectie.

TO, vind een huis wat je bevalt, reageer erop bij de verhurende makelaar en zie hoe verder. Ze vragen vaak inkomensgegevens, verhuurders- of hypotheekverklaringen en van daaruit ga je verder. Het is niet heel moeilijk. In ieder geval veel simpeler dan een huis kopen.
Funda Huur, Pararius checken, kijken welke makelaars vaak iets aanbieden in de regio's waar je zoekt. Vervolgens inschrijven op de mailinglijst van die regio's. Verder zorgen dat je alvast je papieren op orde hebt. Je hebt vaak een verklaring nodig uit het BRP, sommige gemeenten doen daar meer dan een week over. Daarnaast is het ook mazzel hebben, dus als je mensen kent die bij een bepaalde makelaar of tussenpersoon huren/ gekocht hebben helpt dat. De woningen staan vaak eerder in de mailings dan op funda/ pararius etc.
Alle reacties Link kopieren
Bereikbaarheid van plaatsen in de regio in kaart brengen
als er weer iets meer mag: de geschikte plaatsen bezoeken (dagje uit), binnenstad, buitenwijk, winkelcentrum
Lijstje maken met vertikaal:
Afstand ov
reisafstand naar randstad
spits waar relevant
sfeer/gevoel centrum
sfeer/gevoel buitenwijken
Sociale mogelijkheden (bios, theater, zwembad, hobby's)

horizontaal:
de verschillende steden/dorpen

En dan na het invullen kijken of sommige regels zwaarder wegen dan anderen en daar de + jes van dubbel tellen.
Oh, wow. Bedankt tot nu toe. Heel blij met de tips en adviezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat er bij KVO solutions & vastgoedbeheer via Facebook net 2 huurwoningen worden aangeboden in Emmen. De ene per mei en de andere per juni. Wellicht is dat wat of hebben zij nog andere woningen in de regio.
Vergeet ook de woningbouw niet! Die hebben vaak ook particulier aanbod
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
08-04-2021 18:49
Vergeet ook de woningbouw niet! Die hebben vaak ook particulier aanbod
Goeie!

https://www.woningcorporaties.nl/drenthe
https://www.woningcorporaties.nl/groningen
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven