Visite krijgen of op bezoek gaan?

24-10-2021 06:18 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
In elk woonprogramma wil men die fantastische woonkeuken met die lange eettafel met veel stoelen.

Zodat er gezellig gegeten kan worden met vrienden. En dan niet wat makkelijks maar een ingewikkeld recept want iedereen houdt van koken en lekker eten.

In de tuin moet een grote loungeset zodat er op lange hete zomeravonden geborreld kan worden met vrienden en dan mag de vuurkorf en of barbecue nier ontbreken.

Maar volgens de viva topics is het een beetje gechargeerd helemaal niet leuk om bezoek te krijgen.

Bezoekers zijn viezerikken die hun schoenen aan willen houden met kinderen komen die je huis afbreken en vies maken die vooral niet te lang mogen blijven. Ongezellige mensen die altijd wat te zeuren hebben en bakken met energie kosten.

Krijg jij graag visite of ga je liever op bezoek bij anderen?

Blijft het dan bij een uurtje wat drinken en dan wieberen of blijf jij of je bezoek uren lang plakken?
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
24-10-2021 13:55
Wat is dat toch met het huis schoon hebben als je mensen krijgt?

Ik kijk bij anderen ook niet of het wel “schoon” is.
Ik heb huisdieren en vind het niet fijn als ze die misschien kunnen ruiken (ik ben geurdoof geworden voor ze dus dan zorg ik gewoon dat ze een schoon huisje hebben, weet ik zeker dat ze niet stinken) en wil de plee en wasbak even netjes hebben en het wasrek weg uit de hal want anders moeten ze over mijn onderbroeken heen klimmen. Voor close friends maakt dat niet uit, maar iets verder weg vind ik dat niet chill.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het beide leuk, maar ik hou niet van koken en bbq-en. Iedereen mag blijven eten maar dan bestel ik meestal iets.
Ik heb een vriendin waar het vaak wen ongeorganiseerde bende is. Overal ligt was, bekers etc. en daar voel ik mij heel erg thuis. Niet perfect en heel chaotisch, maar daar schuif je gewoon iets aan de kant en je gaat zitten. Ik vind het heerlijk :heart:.
Alle reacties Link kopieren
Na mijn relatie met mijn autistische ex die helemaal niks wou, wist ik zeker dat ik vanaf nu minstens twee keer per week etentjes ging organiseren met vrienden en familie (aan lange keukentafel etc etc). In realiteit heb ik weinig vrienden en die hebben het veel te druk voor etentjes, dat is meer een drankje tussendoor en hop door naar afspraak nummer 5 van die avond. Maar het lijkt me nog steeds leuk :P
yasmijn schreef:
24-10-2021 13:55
Wat is dat toch met het huis schoon hebben als je mensen krijgt?

Ik kijk bij anderen ook niet of het wel “schoon” is.
Misschien is het anders als je een hele woning hebt. Maar op een kleine etage maakt rommel best veel uit, en het is ook meteen privé. Dus je was hangt ergens in het zicht, je paperassen liggen te kijk. De vuile vaat staat in het zicht (ik heb geen vaatwasser). Dat is misschien anders als je ruimer woont en er delen van het huis zijn waar het bezoek überhaupt niet komt, en waar je makkelijk dingen neer kunt kwakken. In een klein huis is het ook sneller echt een bende.
Alle reacties Link kopieren
cleo schreef:
24-10-2021 14:23
Misschien is het anders als je een hele woning hebt. Maar op een kleine etage maakt rommel best veel uit, en het is ook meteen privé. Dus je was hangt ergens in het zicht, je paperassen liggen te kijk. De vuile vaat staat in het zicht (ik heb geen vaatwasser). Dat is misschien anders als je ruimer woont en er delen van het huis zijn waar het bezoek überhaupt niet komt, en waar je makkelijk dingen neer kunt kwakken. In een klein huis is het ook sneller echt een bende.
Dat klopt inderdaad wel, toen ik nog in een appartement woonde was het vaak een bende en moest ik idd ook eerst gaan opruimen voor ik visite ontving, nu ik in een huis woon is dat nooit meer het geval en is het huis altijd netjes. Ik ben niet slordiger of netter geworden, ik heb nu gewoon meer ruimte en dingen hebben daardoor ook een eigen vaste plek.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
O en mensen die rond een uur of drie komen en er dan om kwart voor vier nog niet zijn….dan baal ik ook want dan zit je te wachten en ik wil eind vd dag gewoon weer voor mezelf hebben….. ik durf inmiddels ook gewoon te zeggen als ik er klaar mee ben hoor dan zeg ik gewoon “ik gooi jullie er uit want ik wil naar bed :”
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
24-10-2021 13:15
Is visite dan altijd samen eten?
In mijn sociale kring vaak wel! Behalve bij opa’s en oma’s. Daar komen we dan op de thee ofzo. Maar vrienden blijven vaak wel eten.
Alle reacties Link kopieren
Over het schoonmaken: mijn vriend en ik zijn rommelige types, dus als er mensen langskomen is dat altijd een goede stok achter de deur om op te ruimen en schoon te maken.
Alle reacties Link kopieren
We krijgen graag bezoek en we gaan ook regelmatig op bezoek. Mijn familie woont verder weg dus die blijven ook eten en soms ook slapen. Alleen maar gezellig. Het huis is vooral na een logeerpartij een heerlijke puinhoop maar dat is ook zo weer opgeruimd.
Vlaginvaas schreef:
24-10-2021 14:56
O en mensen die rond een uur of drie komen en er dan om kwart voor vier nog niet zijn….dan baal ik ook want dan zit je te wachten en ik wil eind vd dag gewoon weer voor mezelf hebben….. ik durf inmiddels ook gewoon te zeggen als ik er klaar mee ben hoor dan zeg ik gewoon “ik gooi jullie er uit want ik wil naar bed :”
Maar als mensen om een uur of drie zouden komen heb je het einde van de dag toch sowieso niet voor jezelf? Of gaan die mensen dan om 17 uur weer weg? Zulke korte bezoekjes heb ik nooit met vrienden. Als wij eenmaal zitten te praten, dan gaat dat gewoon uren door. Ik houd niet echt van bezoek thuis, maar ik heb wel veel lol met m’n vrienden, dat is niet even anderhalf uur keuvelen en weer weg.
Alle reacties Link kopieren
cleo schreef:
24-10-2021 15:08
Maar als mensen om een uur of drie zouden komen heb je het einde van de dag toch sowieso niet voor jezelf? Of gaan die mensen dan om 17 uur weer weg? Zulke korte bezoekjes heb ik nooit met vrienden. Als wij eenmaal zitten te praten, dan gaat dat gewoon uren door. Ik houd niet echt van bezoek thuis, maar ik heb wel veel lol met m’n vrienden, dat is niet even anderhalf uur keuvelen en weer weg.
Nee precies. Als in het weekend om 1500 mensen op de borrel komen zijn ze er om 2200 en later nog. Gezellig!
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
24-10-2021 13:59
Ja hier dus ook, gewoon 16 graden binnen en het vertikken om hem warmer te zetten. Dieptepunt was 14 graden, toen heb ik net zo lang mijn jas aangehouden tot iemand die verwarming aan ging zetten.
Brrr...🥶
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
24-10-2021 15:17
Nee precies. Als in het weekend om 1500 mensen op de borrel komen zijn ze er om 2200 en later nog. Gezellig!
Eens. Begintijd 15:00 uur betekent borrelen totdat de kinderen veel te laat naar bed moeten.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
24-10-2021 15:29
Eens. Begintijd 15:00 uur betekent borrelen totdat de kinderen veel te laat naar bed moeten.
Bij ons zijn geen kinderen meer in het spel. Die zijn inmiddels allemaal volwassen en wijnen zelf mee als ze weten dat er ergens een borrel is 🤣
Maar vroeger was dat inderdaad zo 😅
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Het valt me op dat zoveel mensen op willen ruimen en poetsen als er mensen komen. Vraag me af waarom je het voor anders wel wilt maar voor jezelf niet? Ik haat rommel waardoor het hier altijd wel netjes is. Onverwachts bezoek zou daarin dus ook geen probleem zijn, al heb ik er een hekel aan. Liever haal ik lekkere dingen in huis, zorg dat ze mee kunnen eten. Heb een grote keuken met plaats voor wel twintig man als het moet, en bij elke verjaardag kook ik ook voor minstens zoveel mensen. In de zomer ook minimaal één keer per week een uitgebreide barbecue (maak alles zelf vers) voor vrienden/familie. Denk dat ik onverwachts bezoek vooral irritant vind omdat ik dan niet zeker weet of ik voldoende in huis heb (al slaat dat nergens op want ben creatief genoeg in de keuken en altijd voldoende voorraad) en als ik een slechte dag heb vind ik dat moeilijk aan te geven. Als ik een hele dag op bed wil liggen vanwege pijn, vind ik het bloedirritant als er dan opeens onverwachts bezoek op de stoep staat.
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
24-10-2021 11:28
Ik snap wel dat sommigen van jullie er geen zin in hebben als ik dingen lees als: dagen van tevoren opruimen, schoonmaken, boodschappen doen en koken.

Mijn lat ligt aanzienlijk lager. Geen ingewikkeld eten, iets simpels koken, bbq’tje met salade erbij, iets lekkers thuis laten bezorgen, dat soort ongein.
De boel een beetje aan de kant is nog tot daar aan toe (en probeer ik ook echt wel), maar ik ga echt niet stoffen omdat er visite komt. Visite die daar wat van vindt, komt vanzelf vast niet meer.
En na afloop heb ik ook geen twee dagen opruim. Gewoon vaatwasser twee keer volladen, glas naar de glasbak, vuilnisbak keertje extra legen, stofzuiger erdoorheen en door.
"Effe een BBQ" en ik kan naast 3 dagen poetsen en boodschappen doen ook nog een extra dag voorzien voor 't voorbereiden van die BBQ.

Vlees maken, salades maken, pastasalade maken, alles voorzien om buiten te eten en versjouwen, met tafels en stoelen naar beneden gaan sjouwen, ...
En dan nog kijken wie er komt hoe deftig mijn tafel gedekt moet zijn.
(Anders voor pakweg een vriendin dan voor 10 man aan schoonfamilie.)

En nadien ben ik ook weer een halve dag bezig met alles weer naar boven en binnen te krijgen.
Om over de opruim binnen maar te zwijgen.

Dat is zo mogelijk nog meer een stressboel dan een "gewoon" etentje binnen :-).

Het is dat man het dolgraag doet dat er elk jaar 1 BBQ met vrienden of zijn familie* op 't menu staat.
Maar élk jaar merkt hij ook weer dat ik er halfdood van de stress door ga.

Bovendien spreek je dan 2 weken van tevoren af (agenda's op elkaar afstemmen), ben je 4 dagen aan 't voorbereiden ... ga je net zien dat het de dag ter festiviteiten regent :-D.


*BBQ'en bij mijn familie is standaard bij mijn ouders.
Voeten onder tafel en genieten :-D.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
ik vind bezoek krijgen heel leuk, ik ben echt zo'n gastvrouw die haar hele tafel volstout met eten en drinken en het liefst dat het bezoek rollend naar huis gaat.
denk vooral dat het door mijn jeugd komt, mijn oma was ook zo'n gastvrouw eten tot je ploft, je krijgt een bakje mee als bedankje & iedereen was welkom (zelfs de exen geliefden van de kinderen en kleinkinderen)

vriend helaas wat minder.. voorheen hadden nog het excuus van huis te klein, maar nu gaat dat excuus niet meer op dus ik ben in mijn hoofd al plannen aan het maken voor de kerst of volgend jaar pasen :hihi: :lol:
Relax we're all crazy, it's not a competition
apiejapie schreef:
24-10-2021 16:44
Het valt me op dat zoveel mensen op willen ruimen en poetsen als er mensen komen. Vraag me af waarom je het voor anders wel wilt maar voor jezelf niet? Ik haat rommel waardoor het hier altijd wel netjes is.
(…)
Ik heb een hekel aan huishouden, troep en rommel deert me niet en ik ben ook niet superschoon. Voor mezelf maakt me dat niet uit. Het is hier vaak echt een troep. Maar voor bezoek schaam ik me daarvoor. Want de meeste mensen, zoals ook jij, hebben wel een hekel aan rommel.
anoniem_407909 wijzigde dit bericht op 24-10-2021 19:23
47.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
24-10-2021 16:44
Het valt me op dat zoveel mensen op willen ruimen en poetsen als er mensen komen. Vraag me af waarom je het voor anders wel wilt maar voor jezelf niet?
Voor mezelf interesseert het me dus écht geen malle moer dat zolang ik er niet over val er stof en kattehaar is en dat de afwas van 3 dagen er staat.

Als ik stofzuig en dweil is het dan wel ineens "goed" en gaan alle spullen naar buiten zodat ik overal aanraak.
Ben ik 2 uur of langer bezig met pakweg alleen de woonkamer, maar kan wel weer 2 maanden verder.
En zie ik tenminste nadien resultaat van mijn werk.

Ik eet van een bord, niet van de grond :-).

Alleen snapt mijn omgeving dat niet.


(1 keer per maand doe ik bijvoorbeeld een rondje "oud papier verzamelen". De dag voor 't vuilnis wordt opgehaald.
Zolang het niet in de weg ligt of als ik het opzij kan schuiven deert het me geen moer dat de helft van de tafel uit reclame-folders bestaat.)
wissewis wijzigde dit bericht op 24-10-2021 19:24
15.16% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
nowomannocry schreef:
24-10-2021 08:13
Mensen met een handicap ( rokers ) zijn irritant, moeten om de zoveel tijd naar buiten en komen stinkend terug.
:HA:
Alle reacties Link kopieren
liefst ga ik zelf op visite, want ik kom altijd op het afgesproken tijdstip, en ik blijf ook niet plakken. Hekel aan een tijdstip afspreken en ze een uur later komen aankakken en ook veel te lang blijven hangen.
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
24-10-2021 19:28
liefst ga ik zelf op visite, want ik kom altijd op het afgesproken tijdstip, en ik blijf ook niet plakken. Hekel aan een tijdstip afspreken en ze een uur later komen aankakken en ook veel te lang blijven hangen.
Ik heb dan ook wel weer een hekel aan dat ze te vroeg komen.

Sta je nog eten voor te bereiden, de tafel moet nog gedekt, ik moet mezelf nog omkleden, man is ook nog met 1000 dingen bezig ... en "ding dong" daar gaat de bel.
Een half uur of meer te vroeg.

Kom gerust 10 minuten vroeger dan gepland, maar kom niet als ik nog volop in een rush van gehaast en "wat moet er nog allemaal gebeuren?" zit.

Bij een uur te laat is de champagne open en zijn de hapjes op :-).


Dat ze blijven plakken kan me dan weer geen jota schelen.
Ik doe niet aan sluitingsuur.
(Ik plan geen afspraken of etentjes als ik de volgende dag om half 8 op moet.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
cleo schreef:
24-10-2021 19:18
Ik heb een hekel aan huishouden, troep en rommel deert me niet en ik ben ook niet superschoon. Voor mezelf maakt me dat niet uit. Het is hier vaak echt een troep. Maar voor bezoek schaam ik me daarvoor. Want de meeste mensen, zoals ook jij, hebben wel een hekel aan rommel.
Ik heb inderdaad een hekel aan rommel. Maar dat geldt voor rommel in mijn huis. Niet bij jou. Als ik naar jou zou gaan, zou ik het juist heel vervelend vinden als je voor mij op gaat ruimen. Jouw huis, moet jij toch weten hoe jij je daar prettig voelt? Vervelend dat jij je verplicht voelt om op te ruimen voor een ander. Bovendien vind ik bij een ander wat rommelig wél ontspannender dan alles volledig strak in de plooi. Dus probeer de norm van een ander los te laten in je eigen huis. Mensen komen voor JOU, niet voor jouw huis
apiejapie schreef:
24-10-2021 20:23
Ik heb inderdaad een hekel aan rommel. Maar dat geldt voor rommel in mijn huis. Niet bij jou. Als ik naar jou zou gaan, zou ik het juist heel vervelend vinden als je voor mij op gaat ruimen. Jouw huis, moet jij toch weten hoe jij je daar prettig voelt? Vervelend dat jij je verplicht voelt om op te ruimen voor een ander. Bovendien vind ik bij een ander wat rommelig wél ontspannender dan alles volledig strak in de plooi. Dus probeer de norm van een ander los te laten in je eigen huis. Mensen komen voor JOU, niet voor jouw huis
Nee, bij mij gaat het echt wel wat verder dan gewoon wat rommel hoor.

Ik voel me niet verplicht om op te ruimen, ik wil zélf geen mensen ontvangen in een rommelig huis. Net zoals ik me normaal aankleed als ik mensen zie. Dus ja, in mijn geval, als iemand die de zaken op huishoudelijk gebied vaak flink uit de hand laat lopen, kost dat behoorlijk wat tijd om het enigszins toonbaar te maken. En de argeloze bezoeker zal dan alsnog denken dat ik er niets aan heb gedaan.

Maar daarna laat ik het weer gaan, want puur voor mezelf geef ik er niet genoeg om.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven