vloer woonkamer en open keuken

27-07-2010 16:07 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een vloer voor in ons nieuwe huis. Het liefst een vloer die zowel in de keuken als woonkamer doorloopt en behalve schoonmaken niet te veel onderhoud vraagt. Wat hebben jullie liggen en vooral hoe bevalt dat na een tijdje?
Keuken, hal en toilet: geperst zwart marmeren tegels met kleine spiegeltjes erin;

Woonkamer: parket, sucupira.



Beide bevallen prima, makkelijk te onderhouden ook.
Alle reacties Link kopieren
Tegels. Groot en donker antraciet (zijn niet helemaal natuursteen, maar er zitten wel stukjes in gebakken zeg maar).

Goed schoon te houden. Tweemaal per week zuigen en eenmaal per week goed dweilen. Loopt bij ons zelfs door naar gang en toilet.

We hebben er vloerverwarming onder.



Toen we ons huis bouwden hadden we nog een hond en vonden we parket niet echt geschikt.



In de zithoek hebben we wel een karpet (tapijt of hoe dat ook genoemd wordt) liggen.
Alle reacties Link kopieren
Op de hele benedenverdieping liggen matgrijze plavuizen, donkergrijs. Ze lagen er al in toen we het huis kochten.

t Is superpraktisch, en het wordt door de houten meubels en stoffen bank nog wel een warm geheel,maar voor het volgende huis kiezen we toch voor een houten vloer. Vind ik mooier.
Alle reacties Link kopieren
hier ligt een donkere geoliede eiken houten vloer. ligt er nu 4 jaar en ziet er nog mooi uit. ligt in keuken, woonkamer en hal. Tis wel een vloer die leeft, dus wat krasjes horen erbij. hij is goed te onderhouden. stofzuigen en dweilen. Af en toe (lees 1x in 3 maanden ofzo) reinig ik hem extra met speciale reiniger.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is de keuken in de woonkamer, we hebben hout op de vloer, maar nu (na 7 jaar) wil je niet weten hoe of het hout er in de keuken uitziet rondom de vaatwasser. Ik ben aan het sparen voor tegels in de keuken.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb ook hout in de keuken en dat wil ik NOOIT meer. Je ziet toch alles.



Kijk of je kunt combineren. Hout in de woonkamer en tegels in de keuken bijvoorbeeld.
Ik heb een open keuken en speciaal daarvoor heb ik voor vinyl gekozen.

Hoewel het cremekleurig is, ligt het er na 5 jaar nog als nieuw bij.

Het maakt niet uit of er een bende is gemaakt tijdens een feestje of dat de hond onder de modder het hele huis door rent, een sopje er over en het is weer als nieuw.
Vloerenboeren raden hout in de keuken ook vaak af, vooral omdat het in de keuken veel harder slijt dan elders en omdat bij een hardwax/olievloer sommige vlekken er niet zo makkelijk meer uitgaan. Maar dat laatste geldt ook voor een hardstenen vloer.
Alle reacties Link kopieren
Amerikaans eiken in alle kamers beneden, grote antracietgrijze Braziliaanse leistenen in de hal, keuken en bijkeuken. Bij ons is de keuken half open, een doorgang naar zowel de woonkamer als de tv-kamer. Er zit een soort strip tussen beide vloeren en die zit op gelijke hoogte als de vloer zodat je er je nek niet over breekt.



Dweilen doe ik niet, doet de hulp. Ouderwets op haar knieën met 2 emmers, 1 met sop en 1 met schoon water. Ook met verschillende doeken. Ik heb, n.a.v. een topic op dit forum, het Leifheitt Pro Systeem gekocht van de week voor als de hulp met vakantie is. Ding al even uitgeprobeerd in de badkamer en werkt als een tierelier. Niet dat ik nu dagelijks ga dweilen hoor, dat nou ook weer niet.



Heb van dat speciale spul voor de houten vloer, dat haal ik bij een meubelspeciaalzaak. Een blauwe fles, ik kan hem nergens vinden dus kan de naam niet nakijken. De vloer gaat daar mooi van glanzen, beter dan met een gewoon schoonmaakmiddel. Voor de leistenen hadden we eerst ook speciaal spul maar die wordt tegenwoordig met een gewoon schoonmaakmiddel gedweild.



Als je in de keuken, vooral voor het aanrecht, veel last heb van druppels, vlekken e.d. dan kun je overwegen daar een loper neer te leggen. Dat heb ik ooit in een huurappartement gedaan, was gestoffeerd en gemeubileerd dus kon er niets aan veranderen. Daar lag ook een houten vloer in de keuken en kon er met een dweil bij blijven staan.
Alle reacties Link kopieren
Een gietvloer van Senso! Ideaal. Ik heb het door het hele huis, behalve in de badkamer. Wil niks anders meer. Onderhoud is supereenvoudig, geen vlekken, verkleurt niet. Echt geweldig. Wel duur, maar het is het waard.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben laminaat, waarop bestwel veel knoesten zijn te zien. Ligt dus ook in de keuken. Geen onderhoud en makkelijk een doek/dweil overheen te halen. Vaak de vraag gehad of het echt hout was.

Nadeel: we hebben een hond die veel verhaard en zie vaak haartjes liggen (soms zelfs kort na het stofzuigen). Die gaan zich bij elkaar ophopen.

Nog een voordeel: je kan weleens wat uit je handen laten vallen, zonder dat het meteen stuk is.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan voor laminaat in woonkamer/keuken (loopt ook door). Gang, toilet en bijkeuken krijgen een tegelvloer. Op de overgangen komt dan zo'n metalen stripje, maar daar zit toch ook precies de deur, dus dat zie je normaliter niet.
Alle reacties Link kopieren
Op de gehele beneden verdieping hebben we antraciet leisteen tegels van 50x50. Ik vind het echt heel mooi en het is heel makkelijk in onderhoud. Als ik de vloer te dof vind worden impregneren we hem met speciale olie (hebben we 2 x gedaan in de 5 jaar dat we de vloer hebben), verder gewoon stofzuigen en dweilen als het nodig is.

We hebben wel vloerverwarming (is aangesloten op de stadsverwarming) dat vind ik wel een must bij een tegelvloer.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties.



We twijfelen hier enorm op en neer: Laminaat, woonbeton (erg duur, maar prachtig), hout of toch tegels. En dan wel of geen vloerverwarming. Ik ben er nog niet uit.
In het vorige huis hadden wij overal laminaat behalve in de slaapkamers, dat beviel ook prima. Was wel goed laminaat, na 11 jaar zag het er nog als nieuw uit (geen kinderen en huisdieren, dat scheelt enorm).



Als je voor tegels gaat dan zou ik altijd met vloerverwarming kiezen als het budget het toelaat (en het mogelijk is, de vloer wordt dan iets hoger namelijk). Zeker in de winter zijn tegels heel erg koud.
Alle reacties Link kopieren
Bij tegels hoort vloerverwarming. Het gaat om nieuwbouw, dus de vloerverwarming is geen probleem, alleen het budget mogelijk. Vandaag heb ik een heleboel vloeren bekeken en binnenkort volgen er meer.
Wat gaan jullie eigenlijk allemaal op de vloer doen? Maw, hebben jullie kinderen of honden? Hou je erg van koken?



Welke stijl vind je zelf mooi? Landelijk, strak, pipi langkous?



Ik ken ook iemand met linoleum in houtprint, is ook mooi. Veel mooier dan ik had verwacht iig. Daar hoeft geen vloerverwarming onder maar echt mooi linolium is niet goedkoop.
Alle reacties Link kopieren
De vloer wordt niet altijd hoger bij vloerverwarming hoor, wij hebben sleuven in de betonvloer laten fresen waar dan warmwaterleidingen doorheen lopen. Het was wel noodzakelijk om betonmatten voor het storten van de vloer te laten leggen tijdens de bouw.
quote:layla1969 schreef op 27 juli 2010 @ 22:07:

De vloer wordt niet altijd hoger bij vloerverwarming hoor, wij hebben sleuven in de betonvloer laten fresen waar dan warmwaterleidingen doorheen lopen. Het was wel noodzakelijk om betonmatten voor het storten van de vloer te laten leggen tijdens de bouw.



Wij hebben ook gefreeste sleuven, maar voor de warmteverdeling was het bij onze keuze voor tegels beter om er nog een laag tegels onder te leggen of iets anders, omdat onze tegels vrij dun zijn.

Daarom moest er een laag dikkere broodjes (iets dikker dan normaal) onder de houten vloer die er aan grenst.

Is bij een nieuwbouwhuis natuurlijk geen probleem maar kan het wel zijn bij een bestaand huis.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om een gezin met kinderen zonder huisdieren. Het mag best strak zijn.
quote:bertje_ schreef op 27 juli 2010 @ 22:12:

Het gaat om een gezin met kinderen zonder huisdieren. Het mag best strak zijn.



Dan zou ik denk ik voor tegels/plavuizen gaan. Zie namelijk vaak om me heen dat houten en laminaat vloeren niet zo mooi meer zijn na een paar jaar kinderen en weinig zin in onderhoud. Er zijn vast uitzonderingen natuurlijk. Maar als je geen behoorlijk ruim budget hebt dan denk ik niet dat je naar hardhouten vloeren kijkt of naar vrij duur laminaat of naar linolium. Die vloeren blijven wel wat makkelijker mooi is mijn ervaring.



Niet-poreuze tegels/plavuizen zijn makkelijk in onderhoud en blijven lang mooi, je hebt ze in alle prijsklassen. Denk wel goed na over de voegkleur, als je voor tegels gaat.
Alle reacties Link kopieren
Zo wilde ik perse steen, omdat ik vloerverwarming wilde, maar ik vind plavuizen niet mooi, keuze zat, maar veel zijn of oubollig of crematorium-achtig. Hout is warmer.



Dus was ik blij verrast toen ik deze tegel tegen kwam:



Als je googlet op 'ariostea rovere moka' (afbeeldingen) dan vind je wat voorbeelden. Ik heb zelf de Moka.



Het is wel prijzig, ca. 55 euro/m2, maar ik heb er nog geen dag spijt van gehad.
Alle reacties Link kopieren
Zoiets dus:



Alle reacties Link kopieren
De voordelen van steen, met de look van hout. Het is zo'n goede gelijkenis dat bezoek in paniek naar de keuken rent als ze per ongeluk water op de vloer morsen haha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven