Voor 30K een huis opknappen, kan dat?

13-09-2008 13:22 75 berichten
Man en ik hebben net een waanzinnig leuke, in potentie, jaren '30 woning gekocht. Nu is man er helemaal zeker van dat we heel het huis (jawel) kunnen opknappen voor 30K, maar ik ben het er niet mee eens.



Wat moet er allemaal gedaan worden? Nou, eigenlijk alles. :-| Ik wil het beperken tot de ruimtes die we echt nodig hebben en de rest later doen als we weer wat poen hebben. De ruimtes die we nodig hebben zijn:

- De keuken (echt heel erg gedateerd. Op een oude servieskast na kunnen we er helemaal niets mee)

- Badkamertje. Niet groot, wel bijzonder erg gedateerd. (sinds de oplevering in de jaren '30 is er niets meer aan gedaan, mijns inziens)

- Pleetje beneden. Piepklein, maar daardoor niet minder gedateerd.

- Huiskamer. Mooie ruimte, maar er moet een nieuwe (liefst houten) vloer in. Wanden zijn goed.

- Slaapkamers op de eerste verdieping. Prima ruimtes, daar niet van. Ze zien er alleen niet uit!



De hal beneden en de zolder laten we even voor wat het is. Op zolder zouden we nog twee slaapkamers kunnen maken (en hebben dan nog steeds rommelruimte over!), maar de oudste twee kindjes kunnen best nog een tijdje bij elkaar op de kamer.



Iemand tips over hoe wij dit het beste kunnen aanpakken? Ik weet dat het niet heel handig is om er nu pas over na te gaan denken, maar laten we het er maar op houden dat het hier gaat om een miscommunicatie tussen mij en mijn man. (ik dacht dat we 50K zouden hebben, maar hij had blijkbaar 30 afgesproken :-@ )
Parnell, thanks! Hier kan ik veel mee!



Ann Liv, ik kan eigenlijk niet zo veel met je post. Ik heb al een paar keer gepost dat leidingen, elektra en dergelijke allemaal in orde is, dus ik weet niet waarom je zo van leer trekt. Ik heb het inderdaad niet gehad over het inrichten van het huis, maar dat doet in deze ook niet ter zake. (domweg omdat we geen nieuwe meubels en dergelijke hoeven te kopen)
Queenie, ik was vergeten om op jou te reageren! Wij houden inderdaad rekening met onvoorziene kosten en hebben er 10K voor uitgetrokken. (hopelijk is dat genoeg!)
Alle reacties Link kopieren
Oke spitsmuisje. Dan moet het m.i. ook genoeg zijn. Maar ik was een beetje bang dat je 30K had, je dat helemaal op zou maken aan de dingen die je moet doen. Stel dat je dan een grote tegenvaller hebt zit je raar te kijken als je daar geen geld voor hebt gereserveerd.



Het ligt er gewoon heel erg aan wat je eisen/wensen zijn. Ben je met Ikea tevreden, of wil je een designkeuken.

Ik zou gewoon voor elke ruimte een budget maken, en dat heel strak vasthouden. Bijv. keuken 7500, badkamer 5000 etc.



Succes!



... en laat je ons weten als het is gelukt?
...
Alle reacties Link kopieren
Weet inderdaad niet of 30.000 genoeg is maar je zal er vast een eind mee komen. Wij hadden 25.000 om te verbouwen in ons oude huis (hadden een goed bouwtechnisch rapport), er hoefde niet veel te gebeuren maar nog kwamen we er niet mee. Er zat een goede keuken in, badkamer en toillet was allemaal nog goed. We hoefde eigenlijk alleen maar laminaat te leggen en hier en dar te behangen en wat kleine dingen af te werken. De kan sis nl groot dat als alles gedaterd is en er dus nooit iet smee gedaan is er best nog wel dingennaar boven kunnen komen die tijdens de bouwtechnische keuring niet gezien zijn. Eenjaren 30 woning houdt in dat alles wel echt 60 jaar oud is. Mijn ervaring is wel, haalje het een weg komt er altijd iets achter vandaan wat je niet had kunnen zien. Wij haalde bijv. de vloerbedeking weg en toen bleek er een balk kapot te zijn, Daarna verder gekeken naar de rest en toen kon meteen de hele huiskamer. Bij het afstomenvan het behang kwamen bij veel muren delen van de muur mee dus die moetsen ook gedaan en dan zit je er al zo.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze badkamer via ebay gekocht :) (wel de duitse, in Nld hebben ze niet zoveel).



Maar je hebt maar een kleine badkamer, dus ik zou m niet volproppen met vanalles en nogwat. Vandaar ook dat ik zei, doe een inloopdouche. Als er een te hoge afvoer is, dan kun je eventueel met ytong blokken de zaak wat ophogen, afvoerputje aanleggen en dan betegelen. Ik denk dat, hoe meer je in 1 lichte tint houdt, hoe groter het lijkt. Als je niet veel ruimte hebt kan een inloopdouche gewoon erg praktisch zijn. Tel daarbij op dat je dan geen douchewand hoeft en je zult snappen dat je zo je kinderen ook makkelijk kunt helpen, of ze zelfs met twee tegelijk kunt laten douchen. In een douchecabine is dat al een stuk lastiger.



Verder heb je natuurlijk ook nog altijd je salaris. Wij kochten bijvoorbeeld kranen gewoon van de lopende rekening, een keertje ipv kleren, en een wc rol houder (die zijn dúúr) ipv nieuwe schoenen. De dingen die we anders van dat geld kochten stonden even op een laag pitje, en wat je daarmee uitspaart is ook best veel. Een leuk vloerkleed, een mooie lamp, dat soort dingen hadden gewoon even voorrang. En tja, als je perse een marmeren vloer wilt betaal je nou eenmaal meer dan met een normale tegel. En je hebt parket en laminaat, maar ook parket dat eruit ziet als laminaat en vice versa. Als je een bepaald budget hebt moet je gewoon opletten.



In de slaapkamers zou ik het behang niet van de muur afhalen, maar eroverheen latexen. Als je over pakweg 5 jaar de kleur zat bent, kun je altijd nog kijken of je het er wel afhaalt, en of het dan opnieuw gestuct moet worden. De slaapkamers hebben op dit moment gewoon prioriteit nummer 347....



Het enige waar ik niet op zou bezuinigen is de electra in de keuken. Simpelweg omdat het spul daar veel gebruikt wordt, de kinderen er ook bij kunnen en je geen onverwachte rotzooi wilt tegenkomen, ook niet over 2 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Hi,



wij hebben net dezelfde verbouwing achter de rug. We waren 27.000 kwijt voor het slopen (vergeet ook de afvalcontainers niet!) van de hele benedenverdieping, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, oud gerookt eikenhouten vloer (NTU, was 35 euro/m2, zogenaamde lamelvloer, bovenlaag is echt hout), nieuw toilet beneden, plaatsten nieuwe muurtjes en vernieuwen elektriciteit, en overal stucken. De slaapkamers en overloop hebben we laminaat gelegd wat toevallig in de aanbieding was bij NTU (13 euro/m2) en glasvezel aangebracht.



Het scheelt een hoop om zoveel mogelijk zelf te doen. Electra, gedeelte loodgieterswerk (gas aansluiting) en stucwerk hebben wij uitbesteed. Het belangrijkste is als je niet veel kluservaring hebt is dat je de tijd hebt!



al het sanitair hebben we via internet besteld, scheelde een hoop geld.



Keuken hebben we van bemmel en kroon, echt een megagrote keuken met een mooi boretti fornuis. Gewoon lekker moeilijk doen tijdens het onderhandelen, weglopen, enz.



oh en ik lees dat je kinderen hebt, je hebt tegenwoordig stopcontacten waar al een kindveilige "sluiting" inzit, hoef je niet te rommelen met die plakdingen... wie weet wist je dat al!
anoniem_56341 wijzigde dit bericht op 14-09-2008 10:54
Reden: nog een spellingsfoutje...
% gewijzigd
Fae, wat waren jullie goedkoop uit! Ik ben er echt van onder de indruk...



Man is wel handig en tijd hebben we wel, zoals het er nu naar uitziet. Ik ben niet zo handig (lees: kluns), maar ik kan nog wel wat verf op de muren smeren en een laminaatvloer leggen.



Dat van die stopcontacten wist ik niet. Waar kan je die krijgen? Die plakdingen werken hier niet; een van mijn zoontjes is een handige peuter die alle plakkers van de stopcontacten peutert!
Alle reacties Link kopieren
De vraag is natuurlijk ook wat je wilt met het huis en in welke prijscategorie je hebt gekocht. Wil je er zelf nog twintig jaar gaan wonen dan is laminaat misschien best een goed idee. Wil je echter investeren om je huis over drie jaar met winst te kunnen verkopen dan is laminaat weggegooid geld. Datzelfde geldt voor een goedkope keuken en badkamer.
Alle reacties Link kopieren
spitsmuisje schreef op 13 september 2008 @ 19:18:

Fae, wat waren jullie goedkoop uit! Ik ben er echt van onder de indruk...



Man is wel handig en tijd hebben we wel, zoals het er nu naar uitziet. Ik ben niet zo handig (lees: kluns), maar ik kan nog wel wat verf op de muren smeren en een laminaatvloer leggen.



Dat van die stopcontacten wist ik niet. Waar kan je die krijgen? Die plakdingen werken hier niet; een van mijn zoontjes is een handige peuter die alle plakkers van de stopcontacten peutert!




Mijn man is 6 wkn vrij geweest, ik zoveel mogelijk tussendoor, vrienden hebben ook wat geholpen. En elektra en stuccen kan vaan wel zwart.



Stopcontacten kan je gewoon bij de bouwmarkt krijgen! Ik wist het ook niet, mijn vader kwam ze toevallig tegen.



Verder hadden wij eigenlijk nauwelijks kluservaring, maar hoe meer je bezig bent hoe meer je zelf kan doen. Van te voren veel gelezen op verschillende websites, een van de grote bouwmarkten heeft ook filmpjes op de site staan met veel voorkomende klussen. En met een beetje geluk heb je handige familie/vrienden die wel een weekendje willen helpen met dingen die je echt niet ziet zitten.
Alle reacties Link kopieren
Spitsmuis, als je handig genoeg bent om laminaat te leggen, kun je ook zelf betegelen. Neem tegellijm, dat is het makkelijkste.



Poeder vermengen met water tot een prutje, op de grond/muur smeren, met 'kam' eroverheen, tegel erop, klaar. Dat deed je op de kleuterschool al, maar dan met papier.



Met tegelkruisjes zorg je voor de juiste afstanden, en je begint aan de kant waar het het meeste opvalt, zodat je daar in ieder geval hele tegels hebt liggen. Handig is een tegelsnijder (liefst zo'n electrisch watergeval), de stukken opmeten, afsnijden en ertussen leggen.



Wij deden het zo, ik mocht knoeien en plakken, papalelie meten en knippen/snijden. Dat snijden kost tijd, dus we gingen gelijk op. We hadden de woonkamer binnen 1 dag klaar (zonder het voegen) en dat zijn ongeveer 50 vierkante meter. Bepaalde dingen hoef je niet perse te kunnen als je een beetje gezond verstand hebt. En een tegelzetter heeft het ook moeten leren. Het is wel zo dat een tegelzetter vaak een bepaalde handigheid heeft voor wat betreft kleine hoekjes enzo, en die kosten wat meer tijd, daar staat tegenover dat je met zelf doen wel ontzettend veel geld uitspaart.
Alle reacties Link kopieren
Met 30K kun je heel ver komen. De meeste tips die ik weet zijn hierboven al genoemd.

Zoals mamalelie ook al zei: Ga geen behang van de slaapkamermuren trekken. Gewoon latexen, dan ziet 't er weer strak uit en kun je er voorlopig mee uit de voeten.

Badkamer/tegels inderdaad via internet bestellen, scheelt ontzettend veel geld en kun je makkelijk zelf doen.



Wij zijn ook in duitsland aan het kijken naar keukens, nieuw huis gekocht (wij wonen ook in DL) en daar moet een keuken in.

Wat we hier zien is dat we voor 6500,- echt een mooie ruime keuken inclusief apparatuur en plaatsen hebben, terwijl soortgelijke keukens in NL al snel 12000,- kosten (vorige week even vergeleken op koopzondag in NL..).



Geef gewoon prioriteit aan de woonkamer en keuken.

Toilet is snel op te knappen. Persoonlijk zal het mij aan m'n reet roesten ( ;-) ) of een toilet gedateerd is of niet. Nieuwe pot, misschien nieuwe tegels of tegelverf und fertig..

Sommige dingen kunnen over twee of drie jaar ook weer!



Klein vraagje, is het eventueel niet mogelijk wat extra hypotheek te nemen? Blijkbaar had jij 50K in gedachten, maar heeft man gekozen voor 30K.

Ik zou het eerst proberen met die 30K. Maak per ruimte een begroting aan wat je kwijt wilt zijn, en zie het als een leuke uitdaging!

Gaat jullie lukken...!
Alle reacties Link kopieren
wuiles schreef op 13 september 2008 @ 19:52:

De vraag is natuurlijk ook wat je wilt met het huis en in welke prijscategorie je hebt gekocht. Wil je er zelf nog twintig jaar gaan wonen dan is laminaat misschien best een goed idee. Wil je echter investeren om je huis over drie jaar met winst te kunnen verkopen dan is laminaat weggegooid geld. Datzelfde geldt voor een goedkope keuken en badkamer.




Ben het hier niet helemaal mee eens.

Ik denk dat investeren in een goede vloer de moeite waard is als je het huis redelijk snel weer zou willen verkopen, maar een keuken en badkamer zijn vaak zo persoonlijk dat dit geen extra waarde aan je huis toevoegt.

Vrienden bijvoorbeeld hebben een designkeuken van 25000,- , ik zou deze keuken direct uit het huis slopen voor een simpele Ikea, als ik hun huis zou kopen..
Alle reacties Link kopieren
spitsmuisje schreef op 13 september 2008 @ 15:54:

Ann Liv, ik kan eigenlijk niet zo veel met je post. Ik heb al een paar keer gepost dat leidingen, elektra en dergelijke allemaal in orde is, dus ik weet niet waarom je zo van leer trekt. Ik heb het inderdaad niet gehad over het inrichten van het huis, maar dat doet in deze ook niet ter zake. (domweg omdat we geen nieuwe meubels en dergelijke hoeven te kopen)




Het was helemaal niet mijn bedoeling om van leer te trekken. In mijn eigen situatie (ook een jaren '30 huis) was het alleen zo dat wij dachten dat leidingen, stucwerk, electra allemaal ok waren, totdat we echt aan de slag gingen. Dit wilde ik aan je laten weten, omdat ik dacht dat je ervaringen zocht. Je schreef dat de keuken "heel erg gedateerd" is en dat aan de badkamer "sinds de oplevering in de jaren '30 niets meer is gedaan, mijns inziens" dan verbaast het mij dat al dat soort zaken aan de huidige veiligheidseisen voldoen. Niet meer en niet minder. Als alles dus echt goed is, mag je van geluk spreken en spaar je heel wat kosten uit.



Maar als er toch wat dingen zijn die niet opgemerkt zijn door de bouwkundig adviseur, is het wel handig als er nog wat rek in je budget zit. Ik sta af en toe nog steeds perplex van alle bijkomende kosten die bij een verbouwing komen kijken. Inderdaad zoals iemand al postte is bijvoorbeeld het afvoeren van afval een rib uit ons lijf. Of moet er opeens onverwacht toch nog een muurtje worden gestuct, waardoor we weer een hoop geld richting stucadoor moeten sluizen. Wat inrichten betreft bedoelde ik onder andere kasten enzo die ineens niet meer in je huis passen, waardoor je toch weer andere interieurspullen aan wil/moet schaffen. Mijn vriend bijvoorbeeld wil in ons nieuwe huis onze oude (diepe) tv niet meer zien, er móet zo'n plat exemplaar aan de muur komen te hangen. :-p



Voor wat Fae met 27.000 euro voor elkaar heeft gekregen: petje af! Harde onderhandelingen en veel zoeken op internet levert zeker veel op. Wij hebben wat betreft sanitair vooraf gezocht wat we wilden hebben en zijn met de artikelnummers bij een website uitgekomen die in onze vergelijkingen het allergoedkoopst was, namelijk stopet.nl. En op de gehele offerte kregen we ook nog een korting. Zeker een tip om die site te checken dus.



In elk geval veel succes gewenst, er zijn al veel goede tips naar voren gekomen om de kosten te drukken. En natuurlijk heel veel geluk gewenst in jullie 'nieuwe' huis!
Wij hebben ook pas een heel huis gedaan en we hebben eerst een groffe begroting opgezet.



Vervolgens zijn we flink gaan shoppen en hebben we her en der gespecificeerde offertes laten opstellen voor alles volgens het ideale meest luxe en uitgebreide plaatje. Ook hebben we ons daarbij direct laten informeren over de mogelijkheden om op die offertes te bezuinigen.



Uiteraard pasten niet al onze wensen binnen het budget, maar door alle offertes naast elkaar te leggen en al een beeld te hebben van de alternatieven werd het voor ons makkelijker om prioriteiten te stellen en alternatieven te kiezen.



En bijkomend voordeel is dat je op een duurdere offerte de hoogste korting kunt bedingen. En in geen enkel geval is die korting teruggedraaid of bijgesteld toen we wat dingen van de offerte lieten schrappen.
Alle reacties Link kopieren
Poison Ivy schreef op 14 september 2008 @ 13:53:

[...]





Ben het hier niet helemaal mee eens.

Ik denk dat investeren in een goede vloer de moeite waard is als je het huis redelijk snel weer zou willen verkopen, maar een keuken en badkamer zijn vaak zo persoonlijk dat dit geen extra waarde aan je huis toevoegt.

Vrienden bijvoorbeeld hebben een designkeuken van 25000,- , ik zou deze keuken direct uit het huis slopen voor een simpele Ikea, als ik hun huis zou kopen..
Een keuken en badkamer kunnen de waarde van je huis wel degelijk verhogen of verlagen. Een neutrale Ikea-keuken zal een huis van vier ton in waarde doen dalen; een neutrale keuken van Poggenpohl zal de waarde per definitie verhogen. Datzelfde geldt voor badkamers. Er is wel degelijk kwaliteitsverschil tussen het ene en het andere merk. Het hangt van de verdere plannen en de eigen smaak van TO af welke keuze het verstandigst is.
Alle reacties Link kopieren
Nee Wuiles, de waarde van de keuken maakt geen z*k uit. Wat er op de vloer ligt ook niet. Wat wel uitmaakt zijn:



Kozijnen goed onderhouden (kunststof heeft geen meerwaarde)

Dak in orde

Leidingen in orde

Electriciteit in orde

Isolatie

Dubbel glas

Rolluiken

2de Toilet

Mogelijkheid garage (hoeft er niet perse te staan, als er maar ruimte voor is)



Je verkoopt een huis wel makkelijker en sneller als de keuken en badkamer er netjes uitzien. Maar de waarde wordt er niet hoger door.



In onze oude buurt stond een huis te koop met zwembad in de tuin. Een echt zwembad. Vraagprijs 280.000 euro. Maar het huis was hetzelfde als dat van ons. Stel je voor, een huis van 5 meter breed en 8 meter lang, begane grond: hal, trap, toilet, keuken, woonkamer, eetkamer. Dus niet al te groot. Van een zwembad wordt het huis niet groter. Uiteindelijk heeft het huis bijna 3 jaar te koop gestaan en de uiteindelijke vraagprijs was 170.000 euro. Wat ze er voor gekregen hebben weet ik niet, want wij hadden ons huis binnen 2 weken verkocht, voor 165.000. Die hele stress was ons geen 5.000 euro waard, bovendien hadden wij al een ander huis gekocht, en je vaste lasten lopen ook door. Tegen de tijd dat zij hun huis verkocht hadden, waren wij al 2 jaar weg en woonden in een nieuw gebouwd huis.
Alle reacties Link kopieren
mamalelie schreef op 14 september 2008 @ 20:54:

Nee Wuiles, de waarde van de keuken maakt geen z*k uit. Wat er op de vloer ligt ook niet.
Je reactie is niet alleen slecht beargumenteerd en feitelijk onjuist maar ook nog eens tamelijk onbehouwen. Ik hou deze discussie verder voor gezien.
Zwembaden, stoomdouches en sauna's leveren geen waardevermeerdering op en zijn investeringen die je puur voor jezelf en je eigen woongenot doet. Een keuken en badkamer werken in principe ook niet waardevermeerderend, maar ze kunnen wel waardeverminderend zijn. Een huis met een excentrieke of gedateerde keuken/badkamer zal minder opleveren dan een huis met een neutrale verzorgde keuken/badkamer. En ook is het belangrijk dat de keuken/badkamer past bij de woning. Een rijtjeshuis met een badkamer van 30.000 euro zal de verkoopprijs niet verhogen, maar een riante villa met een keuken van 4000 euro kan de waarde van die villa wel verminderen.
Alle reacties Link kopieren
wuiles schreef op 14 september 2008 @ 21:01:

[...]





Je reactie is niet alleen slecht beargumenteerd en feitelijk onjuist maar ook nog eens tamelijk onbehouwen. Ik hou deze discussie verder voor gezien.
Hm, dus die 6 vrienden die allemaal onafhankelijk van elkaar hun huis via een makelaar proberen te verkopen, waarbij elke makelaar (6 verschillende dus) hetzelfde zegt... Die hebben dus allemaal ongelijk??? Lijkt me sterk. Of het zou aan de regio moeten liggen. In onze omgeving (Zuid-Limburg) zijn meer lege huizen dan mensen die ze willen kopen.
@Mamalelie



Dat zou dan idd best nog eens per regio kunnen verschillen. In de Randstad is afwerking wel erg belangrijk. Niet alleen om het makkelijker te verkopen, maar ook omdat het scheelt bij het afdingen. Mensen zullen bij een keuken/badkamer die ze echt lelijk vinden, de prijs voor een nieuwe inrichting af proberen te dingen. Terwijl ze bij een neutrale "daar kan ik mee leven" inrichting snappen dat daar niet op af te dingen valt.
Vergeet bij het kopen van de keuken de Duitsers niet. Onze keuken komt uit Nordhorn. En ik heb een adres voor je in Schagen wat echt de moeite waard is. Uiteindelijk waren de Duitsers nog even iets lager geprijsd. Ik koop alleen mijn Amerikaanse koelkast en mijn Boretti fornuis los, via internet, omdat dat weer veel goedkoper was dan het via de keukenverkoper te doen, zelfs goedkoper dan bij de goedkope Duitser en Schagenaar.



Zonder de koelkast en de 150 cm brede Boretti (wél de afzuigschouw) hebben wij nu een levensgrote, U-vormige keuken met granieten aanrecht, Dornbracht kranen en Le Mans kasten voor 12.500,- euro.

Bij bijvoorbeeld Brugman keukens zouden we (zonder de koelkast en het fornuis) 22.000,- euro hebben betaald.



Ik ben nu mijn badkamer bij elkaar aan het sjaggeren en ook dan loont het om te shoppen. Ik heb een tekening laten maken van hoe we het willen hebben en ik scharrel nu item voor item die hele badkamer bij elkaar voor nog niet de hélft van de prijs die we bij de badkamerboer hadden moeten betalen.



De houten vloer, dat is ook handelen geblazen. Ga vooral naar de groothandels toe. Ik heb nu een deal gesloten met een fijnhoutbedrijf in Arnhem, 115 m2 purperharthout, massieve vloer, á 57,50 euro per m2. Diezelfde vloer moest in mijn woonplaats 97,- euro per m2 kosten en in een plaats verderop 100,- euro rond.



Het kost veel tijd en veel uitzoekwerk en veel praten met dezen en genen maar het is het waard want je bespaart als een wilde.



Als je interesse hebt mail me dan.



eleonora-vandebeo@live.nl
Alle reacties Link kopieren
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Alle reacties Link kopieren
Het probleem met keukens en badkamers is dat het erg persoonsgebonden is. Hoe neutraal ook, het voegt geen waarde toe, al kan ik me wel vinden in de uitspraak dat een slechte keuken/badkamer wel de waarde kan verminderen.

Afdingen is in onze regio niet de normale gang van zaken. Je hebt een vraagprijs. Vervolgens biedt de koper. De verkoper kan dat accepteren of niet. Meestal ligt het bod rond de 10.000 euro lager (de kosten koper zeg maar).



Het is niet voor niks dat nieuwe huizen en appartementen vaak zonder keuken worden opgeleverd, en in Duitsland hoort de keuken bij de inrichting. Het zijn kasten, en kasten worden meeverhuisd. Kijk dus niet raar op als je in Duitsland een huis koopt en bij binnenkomst mag constateren dat de keuken foetsie is :)



Maar verder is het echt zo dat hier de prijs bepaald wordt door de ruimte in het huis, en de grootte van het grondstuk. Zelfs kunststof kozijnen zijn niet waardeverhogend en om eerlijk te zijn schrok ik daar een beetje van, want vrienden proberen een vrijstaand huis te verkopen en de waarde lag beduidend lager dan iedereen dacht. Dat zijn van die dingen die je op verjaardagen bespreekt. Ze hebben een keurige keuken en werden door de makelaar uitgelachen. Nouja, niet letterlijk, maar de keuken voegde echt niets toe. Ook de afwerking aan plafonds en de pasgeverfde deuren maakten niet uit. De makelaar keek rond met laptop in de hand, berekende inhoud en oppervlak, en de ligging (autosnelweg, winkels, scholen), en dat bepaalde de prijs. Dat de badkamer al 10 jaar aan vernieuwing toe is deed niets aan de prijs, en de kozijnen ook niet.
@Mamalelie



Ik denk dat de staat van onderhoud wel degelijk verschil uitmaakt.



Maar "alles net in de verf" zal alleen uitmaken als het neutraal is en een heel hoog afwerkingsniveau heeft. Heb je alles net knalgroen of donkerbruin geverfd, dan zal dat de verkoopbaarheid van je huis niet echt bevorderen, net zo min als wanneer je duidelijk kunt zien dat een doe-het-zelver aan de slag is geweest.



En kunstof kozijnen zouden voor mij zelfs reden zijn om mijn bod te verlagen. Ik heb namelijk een bloedhekel aan kunststof kozijnen en vind het er vrijwel altijd erg lelijk uitzien. Dat is weliswaar heel persoonlijk, maar ik weet dat ik niet de enige ben die daar zo over denkt.



En dat geldt eigenlijk ook voor plafonds. Ik vind alleen een strakke gladde afwerking mooi. Systeemplafonds, gestucte structuurplafonds, enz, ik zou het er allemaal zo uitslopen.
Alle reacties Link kopieren
Nou nee, alles is goed onderhouden (ze hebben geld genoeg), behalve de badkamer omdat ze dus willen verhuizen. Dat willen ze al een tijdje, maar ze kunnen niet vinden wat ze zoeken.



Deze vrienden hebben een tamelijk klassieke smaak, dus er zit geen kleur op de deuren en ook niet op de muren.

Desondanks is de prijs die volgens de makelaar redelijk is (vrijstaand huis, grote tuin) een stuk minder dan je zou verwachten. Wellicht ook omdat de huizenmarkt lichtjes is ingestort aan deze kant van het land. Bovendien zijn de huizen over de grens een stuk goedkoper, en aangezien we hier niet zo ver van de grens af zijn, zijn er ook veel mensen die 'emigreren'.



We zijn wel een beetje off-topic nou he :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven