Voor 30K een huis opknappen, kan dat?

13-09-2008 13:22 75 berichten
Man en ik hebben net een waanzinnig leuke, in potentie, jaren '30 woning gekocht. Nu is man er helemaal zeker van dat we heel het huis (jawel) kunnen opknappen voor 30K, maar ik ben het er niet mee eens.



Wat moet er allemaal gedaan worden? Nou, eigenlijk alles. :-| Ik wil het beperken tot de ruimtes die we echt nodig hebben en de rest later doen als we weer wat poen hebben. De ruimtes die we nodig hebben zijn:

- De keuken (echt heel erg gedateerd. Op een oude servieskast na kunnen we er helemaal niets mee)

- Badkamertje. Niet groot, wel bijzonder erg gedateerd. (sinds de oplevering in de jaren '30 is er niets meer aan gedaan, mijns inziens)

- Pleetje beneden. Piepklein, maar daardoor niet minder gedateerd.

- Huiskamer. Mooie ruimte, maar er moet een nieuwe (liefst houten) vloer in. Wanden zijn goed.

- Slaapkamers op de eerste verdieping. Prima ruimtes, daar niet van. Ze zien er alleen niet uit!



De hal beneden en de zolder laten we even voor wat het is. Op zolder zouden we nog twee slaapkamers kunnen maken (en hebben dan nog steeds rommelruimte over!), maar de oudste twee kindjes kunnen best nog een tijdje bij elkaar op de kamer.



Iemand tips over hoe wij dit het beste kunnen aanpakken? Ik weet dat het niet heel handig is om er nu pas over na te gaan denken, maar laten we het er maar op houden dat het hier gaat om een miscommunicatie tussen mij en mijn man. (ik dacht dat we 50K zouden hebben, maar hij had blijkbaar 30 afgesproken :-@ )
Alle reacties Link kopieren
2e hands en bouwmarkten, zelf doen wat je zelf kan en creatief zijn met materiaal. Moet echt we lukken hoor! Wij kunnen het waarschijnlijk nog voor de helft haha!
Alle reacties Link kopieren
intiem schreef op 15 september 2008 @ 20:19:

2e hands en bouwmarkten, zelf doen wat je zelf kan en creatief zijn met materiaal. Moet echt we lukken hoor! Wij kunnen het waarschijnlijk nog voor de helft haha!
Nou inderdaad! Ik heb het voor een derde gedaan, zonder in te leveren op kwaliteit, esthetiek en luxe. Wel zelf de handjes uit de mouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens benieuwd wat het aankoopbedrag van de woning is...
Alle reacties Link kopieren
wat ook handig werkt (voor mij althans) is even op werkspot.nl te kijken. Hier kunnen mensen hun bouwopdracht plaatsen, waarop aannemers kunnen bieden.

Ik heb met een lijstje klussen door die site te geploeterd om een idee te krijgen wat sommige klussen ongeveer kosten.

succes!
Alle reacties Link kopieren
tja, ik denk dat het wel kan. vooral als je zelf een hoop gaat doen. je kan meer als je denkt.

idd even rondshoppen voor keuken en badkamer.

de grootste kostenpost is behalve dit toch de werknemers die je eventueel inhuurt.

boven zou ik idd laminaat doen of vloerbedekking. en die zelf gaan leggen. is niet heel moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Ja, werkspot.nl is een goeie tip. Daar vroeg je ook al naar, toch ?

Die site bestaat nu al een tijdje en er komen ook steeds meer recensies van de klusbedrijven. Ik vind het een absolute aanrader.



Ik ben nu bezig om via werkspot iemand te regelen die mijn dakgoot repareert. De biedingen zijn goedkoper, en sommige klussers die reageren komen deskundiger over dan degeen die ik via de Gouden Gids had benaderd.



Zo weet je in elk geval ook dat je niet snel teveel betaalt. Want als leek is het toch moeilijk om in te schatten wat iets mag kosten.

Je kunt kijken wat er geboden wordt op vergelijkbare klussen. Als je zelf een klus aanbiedt moet je hem wel goed en gedetailleerd kunnen omschrijven.
.
Even snel, want typen met een peutertje op schoot werkt niet! Iedereen bedankt voor alle input!



Werkspot, dat was het! Ik kon er maar niet op komen!



Eleonora, ik ga je mailen vandaag of morgen!



Overigens kom ik uit de Randstad en ik weet niet hoe het zit met keukens en badkamers hier. Ik heb er niet eens over nagedacht om het aan de makelaar te vragen...
Even snel, want typen met een peutertje op schoot werkt niet! Iedereen bedankt voor alle input!



Werkspot, dat was het! Ik kon er maar niet op komen!



Eleonora, ik ga je mailen vandaag of morgen!



Overigens kom ik uit de Randstad en ik weet niet hoe het zit met keukens en badkamers hier. Ik heb er niet eens over nagedacht om het aan de makelaar te vragen...
Alle reacties Link kopieren
spitsmuisje schreef op 13 september 2008 @ 13:47:

Overigens hoorde ik van een vriendin dat zij een soort oproep op internet had geplaatst waar verschillende aannemers op konden reageren en een offerte uit konden brengen.



Heeft iemand daar ervaring mee en zo ja, wat voor ervaring? Positief of negatief maakt me niet uit, zolang ik maar weet waar ik op moet letten!
Voorbeeld daarvan is de klusservice van Praxis. Daar heeft mijn broer goede ervaringen mee. Je geeft op wat je wilt laten doen en praxis zorgt voor 3 offertes. Daaruit kan je dan kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een jaren 30 huis gekocht en zijn het aan het opknappen, hebben ongeveer 30000 te besteden.

We doen (vrijwel) alles zelf, dus dat bespaart een hoop geld.



Wat we allemaal doen?

Slaapkamers: plafonds nieuw, elektra deels vervangen en nieuw aanleggen, behangen, vloerbedekking, kozijnen en deuren schilderen, nieuwe radiatoren.



Badkamer: betonvloer storten, nieuw dakraam, isoleren, elektra deels vervangen en nieuw aanleggen, tegelen, badmeubel/douchewand/toilet/radiator plaatsen.



Woonkamer/eetkamer: plafonds nieuw (incl raggels), elektra nieuw aanleggen, muren stucadoren/spachtelputz, houtenvloer, tegels bij de houtkachel, nieuwe radiatoren, kozijnen schilderen.



Keuken: Plafond nieuw, gipsen voorzetwand plaatsen en afwerken, muren stucen etc, nieuwe keuken plaatsen incl elektra en water etc. tegels op de vloer.



Ook in de hal worden de muren gedaan dan ook nog de bijkeuken en daar zit ook de wc die nog helemaal gedaan wordt.



Nouja kortom het hele huis van boven tot onder wordt helemaal verbouwd. En tot nu toe denk ik dat dat best gaat lukken!

Onze keuken was ¤ 5500,-- de houten vloer in de woonkamer is rond de ¤ 2000,-- en dat zijn de grootste kostenposten.



We doen veel zelf, maar het stucadoren laten we doen als ook het tegelen in de badkamer. Verder komt er af en toe een vriend langs voor de waterleidingen en elektra.



Het kan dus best!
Alle reacties Link kopieren
Nou vrouwe... Wij hebben ongeveer hetzelfde gedaan. Op een gegeven moment stonden alleen de buitenmuren nog overeind. Ook wij hebben een houten vloer (1000 euro voor 40m2 van 1 cm dik). Goede kwaliteit dus, maar wel een restpartij. Hout is hout en voor ons was de oppervlakte voldoende. Keuken (Almat = A-merk) kostte ons 4000 euro, met enkel Miele apparatuur (die alleen zelf op internet gekocht en niet in de keukenzaak). Badkamer en toilet beneden (was er helemaal niet) kostte ons 5000 euro, hebben wel dure tegels en V&B sanitair (gewoon shoppen en je vindt supergoede aanbiedingen). Overal in huis (10 stuks) nieuwe designradiatoren van Therme voor in totaal 1000 euro (zijn ze normaal per stuk), magazijnuitverkoop ivm overcompleet.

Alles hebben we zelf gedaan, op het stucadoren na (1000 euro).



Alles bij elkaar heeft de verbouwing ons 14000 euro gekost. En slechts 3 maanden weinig rust. Shoppen, afdingen, onderhandelen en zelf aanpakken wat je kan (en dat is veel als je een beetje goeie wil hebt) loont ontzettend.



We hadden met gemak 30000 euro uit kunnen geven, maar of we dan mooiere spullen en betere installaties/tegelwerk/legwerk hadden gehad vraag ik me af.
Justme, nu, bij het bouwen van een nieuw huis, waarin álle ruimtes gedaan zullen moeten worden ben ik er van overtuigd geraakt dat niet alle dure spullen altijd maar de beste zijn en dat je veel kunt besparen door flink te shoppen en ook aan te geven dat het bij de concurrent goedkoper is. Zo heb ik tot nu toe een keuken, een vloer en een badkamer bij elkaar gesjaggerd en het scheelt me (echt waar) in veel gevallen de helft van de prijs voor precies hetzelfde.
Spitsmuis, mail me maar hoor! :-]
Alle reacties Link kopieren
Duur is niet altijd het beste, maar vind ik helaas vaak wel het mooiste X-D En er zijn zaken waar je beter niet op kan besparen, zoals kranen of keukenapparatuur.



Je hebt gelijk hoor Eleonora. Op alle keukens, badkamers en dergelijke zit zo'n ontzettende marge... Je bent een dief van je eigen portemonnee als je er niets vanaf lult. Het maakt me trouwens extra trots, nu ik weet dat ik niet de hoofdprijs heb betaald.
En jij hebt ook gelijk Justme, duur is heel vaak mooi. Maar ik koop een Dornbracht kraan liever voor 400 euro dan voor 600, gewoon bij een andere aanbieder. Want dát scheelt het soms dus....
Alle reacties Link kopieren
de klusservice van Praxis is van Casius.nl (werken ze mee samen).



Hier geef je de klus op aan een tussenpersoon en zij zoeken een mannetje. Voordeel is dat zij garant staan voor kwaliteit van de klusser (zeggen ze). Nadeel is dat je zelf niet kan vergelijken (dus of de prijs ook de beste is?
.
Alle reacties Link kopieren
eleonora schreef op 17 september 2008 @ 18:49:

En jij hebt ook gelijk Justme, duur is heel vaak mooi. Maar ik koop een Dornbracht kraan liever voor 400 euro dan voor 600, gewoon bij een andere aanbieder. Want dát scheelt het soms dus....




Inderdaad. Maar die kraan komt er! Of ie dan van Sanidump komt zal me worst wezen X-D



Onze keuken stond in de showroom voor 12000 euro met Pelgrim apparatuur. Heb nu alleen de keuken daar gekocht voor 3000 en voor 1000 euro ergens anders nieuwe Miele apparatuur vandaan getoverd. Gewoon brutaal zijn en weten waar je op af kan dingen.
Alle reacties Link kopieren
Apparatuur zou ik zéker via internet kopen. Of anders in elk geval checken wat daar de laagste prijs is en daarmee gaan shoppen. Scheelt honderden euros per apparaat, zelfs vergeleken met 'dump'winkels.
.
Apparatuur hoeft niet altijd goedkoper te zijn via internet. Wij hebben alles van SMEG en kregen uiteindelijk de beste deal via het keukenbedrijf waar we ook de keuken hebben gekocht. Weten waar je over praat qua prijzen en dan flink onderhandelen, is mijn advies! Bovendien kregen we in dit geval verlengde garantie omdat we meer dan zoveel apparaten van hetzelfde merk aanschaften.
Heb ik ook gedaan Nummer, onderhandelen met de keukenjongens maar mijn SMEG fornuis en dubbeldeurs koelkast kon ik via internet het goedkoopst krijgen. En dan doen we dat natuurlijk he :smile:
eleonora schreef op 17 september 2008 @ 20:49:

Heb ik ook gedaan Nummer, onderhandelen met de keukenjongens maar mijn SMEG fornuis en dubbeldeurs koelkast kon ik via internet het goedkoopst krijgen. En dan doen we dat natuurlijk he :smile:
Natuurlijk! Het is maar net waar je er uiteindelijk het meest vanaf kunt krijgen!!! Ik moet wel bekennen dat wij ook echt supermazzel hadden. Wij kochten onze keuken net in een week dat 5 keukengiganten uit de regio gezamenlijk hadden geadverteerd en vervolgens onderling een wedstrijd deden wie er nou de meeste verkopen wist uit te slepen. Wij hebben voor de apparatuur ongeveer inkoopsprijs betaald. Een grondige internetcheck wees uit dat we zelfs voor middensegment apparatuur niet goedkoper uit konden komen op internet.
Alle reacties Link kopieren
nummerzoveel schreef op 17 september 2008 @ 21:06:

[...]





Natuurlijk! Het is maar net waar je er uiteindelijk het meest vanaf kunt krijgen!!! Ik moet wel bekennen dat wij ook echt supermazzel hadden. Wij kochten onze keuken net in een week dat 5 keukengiganten uit de regio gezamenlijk hadden geadverteerd en vervolgens onderling een wedstrijd deden wie er nou de meeste verkopen wist uit te slepen. Wij hebben voor de apparatuur ongeveer inkoopsprijs betaald. Een grondige internetcheck wees uit dat we zelfs voor middensegment apparatuur niet goedkoper uit konden komen op internet.
Dat is geen mazzel nummerzoveel, dat is je onderhandelingspositie uitbuiten! Jouw/jullie verdienste! Zeker te weten dat ze die korting bij een ander dubbel en dwars terugverdiend hebben omdat die niet zo assertief of op de hoogte waren.
__justme__ schreef op 17 september 2008 @ 22:22:

[...]





Dat is geen mazzel nummerzoveel, dat is je onderhandelingspositie uitbuiten! Jouw/jullie verdienste! Zeker te weten dat ze die korting bij een ander dubbel en dwars terugverdiend hebben omdat die niet zo assertief of op de hoogte waren.
Nou, de mazzel zat hem in die speciale actieweek. Ik weet niet of het ook zo makkelijk gelukt was als ze niet net op dat moment in zo'n heftige concurrentiestrijd hadden gezeten. Moraal van het verhaal is wel: probeer goed te timen als je een keuken koopt! ;-)
Wat het glad afstucen van de muren betreft: Wij hebben daar subsidie voor gekregen uit een renovatiefonds geloof ik. Omdat onze woning gebouwd is vóór een bepaald jaartal (ons huis is ongeveer 50 jaar oud) Informeer eens bij je gemeente! Je moet het dan uiteraard wel wit laten doen, maar bij ons scheelde het ongeveer 40%. Uiteindelijk hebben wij (6 jaar geleden...) 600 euro betaald voor de hele woonkamer.



Succes met verbouwen, plaats je foto's als het af is? :-p
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet heel je topic doorgelezen, dus ik zal wel verschrikkelijk mosterd zijn, maar "ja het kan wel"!



Wij hebben alles vernieuwd in huis, plafonds, electriciteit, keuken, badkamer, nieuwe HR ketel, vloeren. Eigenlijk zijn alleen de muren overeind blijven staan en zelfs die waren slecht.



Wij hebben 20.000,-- uitgegeven, achteraf was ik zeer verbaasd dat we relatief zo weinig geld hebben uitgegeven...En dan terwijl onze keuken bij een keukenzaak vandaan komt. Voor de badkamer zijn we bij sanidump geweest. Maar wij hebben wel echt alles zelf gedaan. Het enige wat we uitbesteed hebben is het stuccen van de muur in de keuken.Verder hebben we zelf alles kunnen uitvoeren (met dank aan manlief en mijn vader :) ).



Maar goed, als we alles (of veel) hadden moeten uitbesteden, dan hadden we dit huis ook niet gekocht, want dan ben je al snel veel meer geld kwijt. Of je het gaat redden met je budget, durf ik niet te zeggen.



Het zal vast al weer een keer gezegd zijn, maar soms heeft Karwei avonden waarop "kluspashouders" 10% korting krijgen op alles. Oke, je staat 1,5 uur in de rij voor de kassa, maar het heeft ons in totaal Euro 2000,- korting opgeleverd :-O

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven