Voor/nadelen houten vloer

22-10-2021 15:19 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag jullie advies over de vloer. Na jaren laminaat in de woonkamer gaan we verbouwen en wil ik hout.
Bij winkel geweest. Die stuurde heel erg naar pvc. Maar ik wil hout... (in olie)...

Wie heeft een echt houten vloer en kan voor- maar ook nadelen noemen?

Ik vind t mooi. Echter dan pvc.
Volgens winkel is hout met olie moeilijker schoon te houden. En gaat t altijd krimpen en uitzetten waardoor je soms kieren hebt....

Wie helpt?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een geoliede houten vloer. De vloer lag er al in toen wij deze woning kochten, dus het was niet onze eigen keuze. Máár, een houten vloer gooi je natuurlijk niet zomaar weg. We hebben de vloer dus laten opknappen.

Ja, een houten vloer krimpt en zet uit, afhankelijk van de luchtvochtigheid. Daarom hebben wij een luchtbevochtiger in onze woonkamer staan. Daarmee houden wij de luchtvochtigheid op peil, om te voorkomen dat de vloer al teveel krimpt. De lucht in onze woonkamer is zonder die luchtbevochtiger vrij droog.

Ook dweil ik de vloer regelmatig. Bij een houten vloer moet je oppassen dat er geen water op de vloer blijft staan. Ik dweil zelf vrij nat, met de HG Hout Olievloer Reiniger. Mijn vloer is echter altijd binnen 10 minuten weer droog. Eventuele plekken die nog niet droog zijn, droog ik met een handdoek.

Ik heb een hond en kat in huis. Toen de hond nog jong was, had hij zo nu en dan een ongelukje, wat ik niet altijd direct opmerkte. Als de vloer de lang nat blijft dan ontstaat er een zwarte vlek. Gelukkig bestaat er de Woca Easy Neutralizer Houtreiniger. Echt een wondermiddel.

De eettafelstoelen hebben allemaal zachte wieltjes, ter voorkoming van krassen op de vloer.

PS: Ik zou in een volgende woning niet nog eens kiezen voor een houten vloer, mede vanwege mijn huisdieren, en eventuele kinderen in de toekomst. Doe mij dan maar zo'n vloer van echt nep hout, haha.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-10-2021 16:03
we hebben op onze vloer kinderen groot gebracht, feesten gegeven, mensen houden hun schoenen aan hoor, kattennagels, onhandige types (ik zelf), spullen laten vallen etcetc.
En soms pakken we de wax er even bij, we hebben kleurwax en een blanke voor extra beschermlaag. En het is weer strak. Dat doen we ongeveer 1x 5 jaar grondig, en verder als er al eens een beschadiging is. Boodschappenkratje ondersteboven eroverheen, nachtje drogen en je ziet er niks meer van
Welke houtsoort hebben jullie ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben beneden een hardhouten vloer, die is al een eeuw oud (dus geen ondervloer) en diverse keren behandeld. Hij is nu aan schuren en lakken toe, maar daar hebben we nog even geen zin in; ik dweil hem nu (af en toe) met een speciale houtreiniger die ook de krassen een beetje vult, zeg maar, dus vlak na het dweilen zie je ze een stuk minder. Kieren een paar, van planken bij de radiatoren die echt warm worden; verder goed gelegd, weinig kraak.

Oh, en hier twee kinderen en een hond, trouwens. Nog geen onoverkomelijke problemen gemaakt. Moet wel zeggen dat we een kleed onder de eettafel+stoelen hebben, en met kinderen eten we meestal aan de keukentafel. Dat scheelt.

In onze slaapkamer hebben we recent een hardhouten vloer laten leggen, nu wel met ondervloer natuurlijk. Zwevend gelegd en twee keer afgelakt met 'eiglans', dat is bijna mat. Warm van kleur, voelt warm, ik vind hem prachtig :flirting:
tunamelt wijzigde dit bericht op 22-10-2021 16:11
Reden: Toevoeging
7.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
* Dubbel *
tunamelt wijzigde dit bericht op 22-10-2021 16:09
Reden: Dubbel
98.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
* drie keer * :facepalm:
tunamelt wijzigde dit bericht op 22-10-2021 16:10
Reden: Een is genoeg
96.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het mooie van hout is dat het prachtig slijt en goed op te kalefateren is. Dus ja, er kunnen krassen en deukjes en vlekken in komen, maar na verloop van tijd worden die een harmonieus geheel. Kijk maar eens naar een houten café- of dansvloer.

Je kunt beschadigingen en vlekken minder zichtbaar maken door ze te behandelen met olie of wax (mits je een geoliede vloer hebt), en na een x aantal jaar kun je je vloer zelfs helemaal opnieuw (laten) schuren. Dan oogt hij weer als nieuw.
Alle reacties Link kopieren
Keramisch parket en pvc ziet er op een plaatje misschien uit als hout, maar het voelt heel anders aan en het klinkt ook heel anders als je erop loopt. In het echt heeft het ook een hele andere uitstraling. Dan komt laminaat meer in de richting, maar er gaat niks boven de look en feel van echt hout. In mijn huis lag/ligt een donkere houten vloer (wengé, maar niet de allerduurste versie denk ik), gelakt. Nadeel: de lak slijt en opnieuw schuren en lakken is een enorme operatie. Daar waar ik een bureaustoel heb staan is het echt wel kaal geworden (ik heb er geen vloerbeschermer liggen want dat vind ik nog lelijker).
En het verkleurt, althans het hout dat ik heb liggen. Daar waar er licht bij komt wordt het lichter. Dus als ik een meubel verplaats of een kleed weghaal komt er een donkerder stuk tevoorschijn (dat weer lichter wordt, dus het kleurverschil trekt vanzelf weg). Keihard is het wel dus ik heb niet snel last van geen last van beschadigingen. Dus ik zeg óf echt hout, of een kwalitatief goede laminaatvloer. En zeker geen pvc of keramiek als je eigenlijk hout wil.
Mijn vloer kraakt beneden absoluut niet. Op de slaapkamer wel een beetje sinds ik een grote zware kast heb geplaatst, maar dat komt denk ik doordat hij daar op een houten vloer ligt en niet op beton.
impala wijzigde dit bericht op 22-10-2021 16:31
21.81% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
22-10-2021 16:05
Welke houtsoort hebben jullie ?
ik zal het eens navragen
hij ligt er sinds eind 1800 :)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een oud huis van rond 1900 en in de woonkamer de originele houten vloer (inclusief kiertjes en knoesten). Ik vind het prachtig maar ik verwacht van een houten vloer (zeker met deze leeftijd) dan ook geen krasvrije perfectie. Twee kinderen en een hond hier. Loopfietsjes en treinbanen, magnetisch zand, pastasaus…. De vloer heeft alles van dichtbij gezien. Gewoon stofzuigen, knoeien even met een nat doekje, een af en toe dweilen. Ik hou van deze vloer en zou niet anders willen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit met een sateprikker kots tussen de naden van onze vorige houten vloer uit moeten vissen. Doe mij maar iets wat makkelijker schoon te maken is dus :'( .

Maar: de houten vloer voelde wel véél warmer dan het laminaat dat we nu hebben. Ook veel meer geluidsdemping, daar kan geen ondervloer tegenop bij laminaat. 'Voordeel' van een gladde laminaatvloer is wel dat je vuil veel sneller ziet, ik realiseer me nu pas dat het waarschijnlijk echt vies was met de houten vloer als ik zie hoe vaak ik ineens moet stofzuigen sinds we de laminaatvloer hebben... :$
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-10-2021 15:42
heb je wellicht een zachte houtsoort gekozen?
Denk het ook, wij hebben nu in ons kantoor een ander soort hout en daar krijg je veel minder snel butsen en zo in. We willen ooit onze houten vloer wel gaan vervangen door ander hout, maar daarmee wachten we wel tot de kinderen wat groter zijn.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Chamaedorea schreef:
22-10-2021 16:44
Ik heb ooit met een sateprikker kots tussen de naden van onze vorige houten vloer uit moeten vissen. Doe mij maar iets wat makkelijker schoon te maken is dus :'( .

Maar: de houten vloer voelde wel véél warmer dan het laminaat dat we nu hebben. Ook veel meer geluidsdemping, daar kan geen ondervloer tegenop bij laminaat. 'Voordeel' van een gladde laminaatvloer is wel dat je vuil veel sneller ziet, ik realiseer me nu pas dat het waarschijnlijk echt vies was met de houten vloer als ik zie hoe vaak ik ineens moet stofzuigen sinds we de laminaatvloer hebben... :$
Ik zie een causaal verband? :lol: ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben zo'n 10 jaar geleden een eikenhouten vloer gelegd. Deze was weliswaar voorgeolied, maar dat is echt een heel dun laagje en meer voor het oog dan dat het echt beschermend werkt. We hebben de vloer eerst met verdunde olie wat donkerder gemaakt en die laag een paar uur laten intrekken. Toen uitgewreven en een dag laten drogen. De volgende dag hebben we een onverdunde olie toegepast. We hebben een speciale milieuvriendelijke en heel goed beschermende oliesoort gebruikt met de naam Corcol van het merk Aquamarijn. Zie http://www.aquamarijn.com/nl/vloerolie- ... rdwaxolie/. Dat spul heet tegenwoordig overigens Royl 1K. Zie https://www.rigoverffabriek.nl/producte ... il-1k-4550

Een geoliede vloer is daarna supermakkelijk in gebruik. De olie slijt op den duur op de looppaden en bij stoelen etc, maar een olievloer kun je prima en snel lokaal bijwerken, maar wij doen het zelf ong. eens per 3 jaar voor de hele huiskamer. Paar uurtjes werk.

Een paar keer per jaar maken we de vloer nat schoon met de onderhoudsmiddelen van indertijd ook Aquamarijn, maar tegenwoordig ook van Royl: https://www.rigoverffabriek.nl/producten/royl. Gewoon met de dweil/mop. Duurt een half uurtje voor de hele kamer.

Het is wel aan te raden om poten van stoelen en tafels van vilt te voorzien aan de onderkant om krassen te voorkomen. Maar dat moet je sowieso doen voor houten vloeren, ook (en zeker) bij gelakte vloeren. Dus die krassen die anderen melden krijg je alleen als je geen vilt onder de poten hebt. En dat vilt moet je dan ook altijd even afvegen en meenemen bij het stofzuigen, anders krijg je zandkorreltjes in het vilt en alsnog krassen. Aan de andere kant hoef je je dus niet druk te maken over krassen want een beetje olie en je ziet ze niet meer. En dat is bij een gelakte vloer anders, die is veel kwetsbaarder en kun je niet makkelijk bijwerken.

Ter info: we hebben altijd 2, 3 of 4 honden en juist met huisdieren is een olievloer ideaal. Een olievloer is ook veel stroever dan een lakvloer, dus beter voor vooral honden.

Om een houten vloer te leggen is dit spul ideaal: https://www.elastilon.com/nl/elastilon-nl. Onze vloer ligt er zwevend maar superstabiel in en er zijn geen kieren, naden etc. Met Elastilon kan het hout werken zonder dat de planken onderling gaan wijken.
Alle reacties Link kopieren
Nog een aanvulling: een echt mooie pvc of keramisch parket vloer kost bijna hetzelfde als een mooie houtvloer dus voor de kosten zou ik het niet doen.
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
22-10-2021 15:26
Ikzelf moet er niet aan denken, als ik alleen al kijk naar wat hier drie keer per dag onder de tafel ligt als mijn kinderen ontbeten, geluncht en avond gegeten inclusief pasta rode saus dan ben ik blij dat daar elke dag zonder problemen een natte dweil overheen kan. Een huis vraagt onderhoud genoeg dus ik zou echt geen zin hebben om eens in de zoveel tijd ook nog eens een vloer te olieen. Een volgende vloer wordt bij ons (weer) keramisch parket. De look van hout maar het onderhoud van een tegel, love it. Zeker met (jonge) kinderen en eventuele huisdieren.
Ik dweil mijn vloer gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Chamaedorea schreef:
22-10-2021 16:44
Ik heb ooit met een sateprikker kots tussen de naden van onze vorige houten vloer uit moeten vissen. Doe mij maar iets wat makkelijker schoon te maken is dus :'( .

Maar: de houten vloer voelde wel véél warmer dan het laminaat dat we nu hebben. Ook veel meer geluidsdemping, daar kan geen ondervloer tegenop bij laminaat. 'Voordeel' van een gladde laminaatvloer is wel dat je vuil veel sneller ziet, ik realiseer me nu pas dat het waarschijnlijk echt vies was met de houten vloer als ik zie hoe vaak ik ineens moet stofzuigen sinds we de laminaatvloer hebben... :$
Dat lijkt me nou echt een enorm nadeel. Geen wonder ook dat je het tussen haakjes zet ;)
Wij hebben een eiken vloer, geolied. Erg blij mee en je kunt wijn of tomatensaus gewoon met een natte doek schoonmaken. Alleen als je het laat liggen heb je sneller een vlek.
Het bijwerken met olie vind ik een gedoe en doen we niet vaak. Misschien dat ik de volgende keer voor een afwerking met skylt zou kiezen.

Overigens zie je op een nieuwe noestvrije vloer natuurlijk sowieso veel sneller vlekken en butsen dan op een oude vloer met noesten.
Alle reacties Link kopieren
Knuddestudder schreef:
22-10-2021 16:50
Om een houten vloer te leggen is dit spul ideaal: https://www.elastilon.com/nl/elastilon-nl. Onze vloer ligt er zwevend maar superstabiel in en er zijn geen kieren, naden etc. Met Elastilon kan het hout werken zonder dat de planken onderling gaan wijken.
Bedankt voor alle info.
Viltjes hebben we nu ook.
Elastilon ken ik niet. Doorgestuurd naar man. Die gaat over de ondervloer :-)

Zo fijn al deze berichten!!
Dank hiervoor !
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier al 18 jaar een eikenhouten (brede planken)vloer liggen. 2x getrommeld (want butsen en putjes vind ik mooier dan een ‘gave’ houten vloer) en in de olie. Geen omkijken naar, zelfs niet in de keuken! Zou niets anders willen, er mag op geleefd worden! ;-)
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
22-10-2021 15:39
Wij hebben een houten vloer, heel strak gelegd, zonder knoesten echt prachtig!!


Maar heb er zo een spijt van.
Je hoeft er maar naar te kijken of er zit weer een kras, vlek, put of deuk in.

Wellicht bij een minder strakke vloer met veel knoesten etc staan al die beschadigingen mooi maar zoals wij hem hebben gelegd en bedoeld ziet het er nu na 5 jaar niet meer zo uit.

En dan heb ik het nog niet over het onderhoud gehad.
Wij hebben een houten vloer en dit is ook mijn ervaring. Ik vind er heel veel werk in zitten. Zo moet de olie (kleur) goed worden bijgehouden, wat behoorlijk wat kost omdat we wel kwaliteit spul willen. Krassen zijn ook lastig weg te werken. Dat moet dan eigenlijk weer worden opgeschuurd, wat je nooit zal doen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben hout, en geen seconde spijt van gehad. Vind het ook veel sfeervoller dan pvc.

Ik was vooral bang voor het hout in de keuken, wanneer er nogal eens iets nats valt. Echter ligt het er nu 2,5 jaar en nergens waterschade of iets dergelijks.

Er is wel eens iets heel zwaars met een scherpe punt op gevallen en daar zit een beschadiging. Dat ziet niemand, alleen wij als je eraan denkt haha.

Verder verkleurd het wel snel (kleed laatst verplaatst) maarja, dat doet een vloer ook leven.
Ik heb een houten vloer in de olie door het hele huis :flirting:

Heel erg blij mee. Het is goed gelegd en ik heb geen problemen met krimpen of uitzetten. Ook het schoonhouden gaat prima. Ik heb 2 kleine kinderen en een hond.

Het enige nadeel vind ik is dat alle meubels eruit moeten als je het opnieuw in de olie wilt zetten (en eventueel schuren).
Alle reacties Link kopieren
Een houten vloer in een villa uit de jaren '60, in een nieuwbouwhuis of een historisch pand is qua aanleg en ondervloer een groot verschil.
Kieren ontstaan ook door scheve muren of een vochtige kruipruimte.

Onze houten vloer met zichtbare 'leefgeschiedenis' van ca. 180 jaar moesten we wel vervangen omdat de steunbalken eronder doorzakten. Op zoek bij houthandels van "oude bouwmaterialen" prachtige vloerdelen gevonden. Die zijn op maat gemaakt en geschuurd. Wij hebben gekozen voor "botenlak", krasbestendig en met kinder - honden - keukenvlekken is het even dweilen met driehoekzeep. Inmiddels ook in de andere kamers laminaat en tegels vervangen door een isolerende ondervloer en houten "boerderij"planken.
Eigenlijk geen omkijken naar.
Alles sal reg kom
Wij hebben een gelakte eiken vloer. Ligt er al 20 jaar en wordt alleen maar mooier door gebruik.
lilalinda schreef:
22-10-2021 16:23
ik zal het eens navragen
hij ligt er sinds eind 1800 :)
Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven