Vriend van inwonend nichtje verbieden te komen?

12-07-2019 22:42 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vooral een meelezer maar loop nu tegen een probleem aan waar ik wel een blik van buitenaf bij kan gebruiken.

Sinds een maand of 9 woont een nichtje van 18 jaar bij mij in. Thuis liep het niet zo lekker, ze is als een zus voor mijn dochter van 17 en ik had een kamer over. Omdat nichtje volwassen is en toeslagen ontvangt en stufi huurt ze de kamer via een hospita constructie, inclusief contract.
Nichtje heeft een vriendje sinds een jaar, vriendje woont 3 uur treinen verderop en vriendje is dus regelmatig een weekend hier, een weekend is vaak 4 nachten ivm ov-kaarten van beide.

Nu wil het geval dat ik me dooderger aan vriendje, hij trekt nichtje mee in een wereld met drugs, is niet aardig naar nichtje maar ronduit denigrerend, is door zijn moeder het huis uitgezet, houdt zich niet aan de regels (rookt wiet in mijn huis) en ik voel me niet op gemak in mijn eigen huis als hij er is. Dit alles is een korte samenvatting.

Mijn huis is mijn veilige basis, zowel voor mij, mijn dochter als mijn nichtje.
Ik vind dat het allerbelangrijkste en eigenlijk wil ik deze logeerpartijtjes niet meer, mijn grens is bereikt.
Maar kan ik het maken om vriendje te verbieden hier te slapen? Vooral omdat nichtje hier woont/huurt, en dus ook haar eigen leven moet kunnen leiden.
Dit vriendje heeft echter een groots negatief effect op ons allemaal. Nichtje maakt hierin haar eigen keus, dat snap ik, ze is verliefd en moet dit zelf gaan zien, ik kan haar hierin alleen adviseren.

Over logees is niets afgesproken in het huurcontract.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Als nichtje niet met je beslissing eens is (om hem buiten de deur te houden), jammer dan. Misschien kan ze dan ergens anders een plek vinden. Mijn huis is me heilig en daar wil ik me veilig voelen. Ik zou dit niet pikken
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft zich aan jouw regels te houden of ze vertrekt maar.
Kijk.. de regels moeten niet onredelijk zijn uiteraard...
Maar iemand die de sfeer in jouw huis verstoord, niet meer over de vloer willen hebben, dat vind ik niet onredelijk hoor!
Ik heb zelf ook een tijdje een familielid in huis gehad.. en hoewel deze persoon geen weed in huis rookte, irriteerde ik me rot aan dat duf geblowde hoofd. En dan die vieze geur aan de kleding.
En dan snacht's uren tv kijken of boterhammen smeren en zelfs onder de zonnebank gaan.
Familie of niet.. ik was er goed klaar mee dus wegwezen. Ik heb me daar ook nooit schuldig over gevoeld.
pindakaasjes wijzigde dit bericht op 13-07-2019 00:54
1.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat de uitkomst van het gesprek ook is, bespreek die uitkomst in elk geval met nichtje en deel het ook aan die vriend mee. Dan weet je zeker dat je de regels heel duidelijk oplegt. Dat hij zelf al uit huis is gezet door zijn moeder is natuurlijk een heel grote rode vlag. Waarom zou jij hem wel moeten verdragen als zijn moeder al voldoende redenen heeft om hem eruit te schoppen?
Je loopt inderdaad risico dat nichtje mét hem vertrekt. Dat is haar keuze. Je kunt haar dan melden dat je deur altijd voor haar open blijft staan.
Beter een half motto....
Als zij al klaar is met een studie (ik vraag me af hoe dat kan als je 18 bent) en een tussenjaar heeft kan ze mooi werken en op kamers gaan. Dan heeft zij haar vrijheid en jij je huis terug.

Zelf heb ik tussen mijn 16e en 18e bij familie ingewoond. Fijne mensen en ik deed geen hele gekke dingen. We hadden dus geen problemen met elkaar. Toch was het best lastig, je bent toch andere manier van (samen)leven gewend. Er was wederzijds opluchting toen ik op mezelf ging wonen.
Ik vind het dan weer raar om je familie op te vangen en daar geld aan te verdienen...
Zeg je huurder dat het niet de bedoeling is dat er logees komen en klaar.
Ze is 18 mag blowen tot ze een ons weegt maar niet in jouw huis. Ze mag een kamer elders huren als ze pt samenwoont.

Waarom laat je het toe je onveilig te voelen in je eigen huis. Dat is bizar, zeker met het oog op je dochter!!
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
13-07-2019 07:23
Ik vind het dan weer raar om je familie op te vangen en daar geld aan te verdienen...

Ik vind dat helemaal niet zo gek. Als je formeel een kamer (ver)huurt dan wordt zowel de huurder als verhuurder als een zelfstandige economische eenheid gezien voor oa het recht op bijstand, recht op toeslagen, enz. Op het moment dat je als meerderjarigen samenwoont zonder zo’n huurcontract, dan wordt je gezien als kostendeler, en kunnen zowel uitkeringen als toeslagen voor beide partijen om die reden gekort of zelfs helemaal gestopt worden.

Door wel formeel een contract op te stellen, springen beide partijen er financieel dus vaak veel beter uit.
Vriendje eruit of nichtje eruit. Ze kan kiezen. Eind van de maand mag ze d'r spullen pakken als ze vriendje nog één keer binnen durft laten.
Vriendje gewoon niet meer toestaan daar te komen. Is nichtje het daar niet mee eens? Dan nichtje weer terug naar haar ouders.
Alle reacties Link kopieren
Wat zielig dat je nichtje zo'n laag zelfbeeld heeft, dat ze zich denigrerend laat behandelen.

Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt om hier op basis van vertrouwen een gesprek met haar over te beginnen.

Jij bent de laatste die er ooit zicht op zal hebben en haar feedback zal kunnen geven hierover. Hierna gaat ze op zichzelf en zal ze het allemaal zelf uit moeten vinden, hoe je je ontworstelt aan mannen die je als vuil behandelen.
Madeliefjees schreef:
12-07-2019 23:36
Het is niet haar dochter. Ze huurt een kamer bij TO.

Ja, dus heeft een verhuurder er in principe niks over te zeggen wie de huurder als gast heeft in de kamer die ze huurt :idee:

Maar dan nog lijkt mij in gesprek gaan een betere optie dan je eigen zin doordrukken, maar daar mag jij weer anders over denken natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
13-07-2019 09:25
Ja, dus heeft een verhuurder er in principe niks over te zeggen wie de huurder als gast heeft in de kamer die ze huurt :idee:
Dat ligt bij hospita’s anders dan bij gewone verhuurders. Als je een kamer in eigen huis verhuurt, dan heb je veel meer bevoegdheden als verhuurder.
Alle reacties Link kopieren
Denk ook even aan wat voor invloed hij (of zij samen) op jouw dochter heeft (hebben)...
Nummer*Zoveel schreef:
13-07-2019 09:29
Dat ligt bij hospita’s anders dan bij gewone verhuurders. Als je een kamer in eigen huis verhuurt, dan heb je veel meer bevoegdheden als verhuurder.

Ah daar ging ik inderdaad even aan voorbij. I-stand-corrected :flag:

Mijn idee is daarnaast dat in een dergelijke privé-situatie je beroepen op de wettelijke regels je waarschijnlijk niet gaat brengen wat je wil bereiken. Ook al sta je in je recht.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij had hij er al
lang uit gelegen. En of er nou afspraken zijn over logees, deze jongen heeft slechte invloed op jullie allemaal blijkbaar. En je nichtje is nog minderjarig en het is en blijft jouw huis, dus jouw regels.
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
13-07-2019 10:24
Mijn idee is daarnaast dat in een dergelijke privé-situatie je beroepen op de wettelijke regels je waarschijnlijk niet gaat brengen wat je wil bereiken. Ook al sta je in je recht.
En daar ben ik het ook mee eens.
YellowLemon schreef:
12-07-2019 23:25
Tip van een jongedame die zelf blowt, en ik wil absoluut niet beweren dat dat verstandig is. Zo dom ben ik niet.

Maar als je het contact wil behouden zou ik geen grootste anti wiet campagne beginnen. Volgens mij is het echte probleem dat hij haar denigrerend behandelt. Ik zou je daar op focussen.
Ik blow zelf niet maar dat zou ook mijn invalshoek zijn. Het is een onplezierige persoon zo te horen dus daar zou ik subtiel de spotlights op zetten.
Een welgeplaatste opgetrokken wenkbrauw of laten herhalen doet soms als genoeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven