Vrij wonen (platteland)

16-01-2018 13:48 97 berichten
Hallo mijn vraag is of hier meiden/dames zijn die buiten een bebouwde kom wonen? En dan voornamelijk met kinderen. Wij wonen nu in een dorp midden in een woonwijk, overal huizen om ons heen, ik voel me verstikt, ben hier niet echt gelukkig. Altijd gepraat in de straat, kijken of je thuis bent of niet, in mijn tuin hoor ik altijd buren (logisch natuurlijk, het is een buurt, maar ik word er gek van). We verlangen echt naar rust en vrij uitzicht. Wij (man, ik en ons zoontje van 4) willen daarom dolgraag in een vrijstaand huis wonen met uitzicht op landerijen. We hebben een huis op het oog, hier 60 km verderop (hier in de buurt niet te betalen voor ons). Scholen zijn 4 km van dat huis. Ik heb een auto en elektrische fiets dus vervoer geen probleem.
Onze zoon past zich altijd heel erg makkelijk aan en maakt snel contact. Maar ik wil ook dat hij gelukkig is. Dus wat is jullie ervaring met wonen net buiten een dorp? Mbt halen/brengen school, vriendjes spelen, vervelen of juist niet, etc.
Alle reacties Link kopieren
Dat verschilt zo erg per persoon.

Ik ben opgegroeid in een klein dorp, hier woonde we tot mijn 8e in een rustige straat. Mijn opa & oma woonde op hetzelfde erf, dus dit zorgde wel voor wat gezelligheid. Toen zijn we verhuisd binnen hetzelfde dorp, maar dan wat verder achteraf, de buren woonde 300 meter verder.

Fietsen naar de basisschool was 5 minuten, middelbare school 20/25 minuten. Dit is misschien wel wat dichterbij dan waar jij hebt over hebt, to. Spelen met vriendjes was nooit een probleem, dat sprak je dan gewoon op school af. Het ''gewoon naar buiten gaan en spelen met andere kinderen'' ken ik dan weer niet, daarvoor woonde we te ver. Als kind vond ik het wel lekker om veel ruimte te hebben, lekker met de skelter/quad rond rijden, geen rekening moeten houden met de buren. Maar het is wel ''ons kent ons''', wat gezelligheid geeft maar ook roddels ect.

Op mijn 13de zijn we verhuisd naar het grote dorp ernaast, en ik moet wel zeggen dat ik me hier meer thuis voel. Lekker dichtbij overal. Maarja het huis is kleiner, gehoriger, last van geluid van de buren ect, dat mis ik wel eens van het kleine dorp.

Mijn broertje en vader wonen wel nog steeds in het dorp en huis waar ik ook woonde, en zij voelen zich daar juist heel erg thuis en zouden niet anders willen.

Ik weet nu wel dat ik niet meer zo ver af wil wonen, maar ik heb niet het idee dat ik iets tekort ben gekomen, maar ik heb er dan ook niet lang gewoond in mijn tienerjaren.

Houd er bijv. wel rekening mee dat je kind, ook als het later ouder is, meer zult moeten brengen/halen. Hoe zit het met de aansluiting met het ov? Waar ik woonde was het bijv. 15 minuten fietsen naar de eerstvolgende bushalte, en woonde wij aan een onverlichte straat. Als ik dus zou gaan stappen, zou ik opgehaald moeten worden.
T
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 14:53
99.70% gewijzigd
T
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 14:53
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En toen ging je voor je rust buiten wonen en bleken de boerenbedrijven om je heen toch wel veel herrie te produceren. Heb je daar op gelet?
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan het deze zomer doen met onze kindjes van nu 2 en 3. Daarna kan ik je laten weten hoe het is
Tja, elk nadeel hep zijn voordeel, ofzoiets :) .

Wij wonen ook redelijk buitenaf. Wel wat buurhuizen in het zicht maar geen kinderen daar. En we zitten aan een doorgaande provinciale weg dus je kunt niet spelen op straat. School 7 km verderop (fiets, we hebben geen auto). Geen woonerf of speeltuintjes in de buurt.

Ja, afspreken met vriendjes van school is soms lastig als ik de fietskar niet mee heb want kleuters fietsen nog geen 7 km zelf . Ja, spelen moet altijd worden afgesproken, hij kan niet gewoon spontaan naar buiten rennen in de veronderstelling dat hij wel andere kinderen treft.

Daar staat tegenover dat we vrij uitzicht hebben voor en achter over Natura2000-gebied; heerlijk. Geen lawaai of overlast van buren; heerlijk. We lopen zo het veld of de natuur in, overal frisse lucht; heerlijk.We hebben een joekel van een tuin waarin verstoppertje kan worden gespeeld, waar hutten mogen worden gebouwd, waar in de tuin wordt gekampeerd en waar zoon een eigen 'zandgroeve' heeft waar hij eindeloos in de blub mag ravotten; heerlijk.

Mijn kind weet niet beter en is zo opgegroeid. Als je nu in een woonwijk met veel voordelen voor kinderen (vriendjes, speeltuintjes, veilig op straat spelen etc) woont, zal buitenaf wonen misschien wennen voor ze zijn. Misschien zien ze de eerste tijd vooral de nadelen. Maar er zijn echt ook een heleboel voordelen!

Ik voed mijn kinderen op met het beeld 'elk gezin en elk huis is anders, en het heeft allemaal leuke en minder leuke kanten'. Wij wonen ver weg en dat is áltijd gedoe, maar je kunt wel eindeloos in de tuin spelen. Vriendjes wonen naast school en dat is heel handig, maar wel op een kleine bovenwoning. Andere vriendjes wonen op een kinderrijk woonerf vol speeltuintjes en dat is super leuk, maar je kunt er geen hutten bouwen. Allemaal anders, en alles heeft zijn leuke kanten.

Uiteindelijk ben jij de ouder en beslis jij. De buitenspeelleeftijd waarop een wipkip op elke straathoek een meerwaarde heeft is eindig, en op een gegeven moment zijn ze ook groot genoeg om zelf naar vriendjes en clubjes toe te fietsen, ook als dat een dorp verderop is. Ik vind het heel belangrijk om het belang van de kinderen in het oog te houden maar uiteindelijk zou ik mijn keuzes wel baseren op de lange termijn en niet op een fase van een paar jaar.
Tja, het ligt aan je kind denk ik. Wij wonen net buiten 'het dorp' (zoals ze dat hier noemen). De basisschool is op circa 5 km fietsen, de middelbare school was circa 10 km. Prima te fietsen allebei.

Kind 1 is meer type einzelganger en vond het prima. Kind 2 is rete-sociaal en vond het vaak ongezellig dat hij niet in een woonwijk in een straat woonde met heel veel buurtkinderen. Alle vriendjes van school kwamen wel heel graag hier spelen, juist vanwege de ruimte. Ik heb wel vaak heen en weer moeten rijden bij speelafspraken. Sommige ouders vonden het te ver weg om hun kinderen te komen halen na het spelen. Prima hoor, daar heb ik begrip voor.
Alle reacties Link kopieren
Vier kilometertjes, waar heb je het over. Dat is nog niet eens een kwartiertje fietsen.....
Castor1975 schreef:
16-01-2018 21:03
Vier kilometertjes, waar heb je het over. Dat is nog niet eens een kwartiertje fietsen.....
Voor een jonger kind is dat heel anders dan in een woonwijk met veel vriendjes die naast je wonen hé.
Alle reacties Link kopieren
-Esmeralda- schreef:
16-01-2018 21:08
Voor een jonger kind is dat heel anders dan in een woonwijk met veel vriendjes die naast je wonen hé.
Al helemaal als het 4km over een 80km/h weg zonder apart fietspad is.
Alle reacties Link kopieren
-Esmeralda- schreef:
16-01-2018 21:08
Voor een jonger kind is dat heel anders dan in een woonwijk met veel vriendjes die naast je wonen hé.
Poehpoeh 10 minuutjes fietsen, ik word er nu al moe van ✌
Alle reacties Link kopieren
Vrij wonen is fijn, en daar moet je wat voor over hebben. Vier kilometer lijkt me goed te doen, geniet ervan als het zo ver is....
Koffiekop schreef:
16-01-2018 15:52

TO, het klinkt alsof je in een k*tdorp woont. Mensen die praten, in je tuin kijken. Bah. Waarom gaan jullie niet eens kijken naar een ander dorp of een andere wijk? Je kunt ook binnen de bebouwde kom meer (psychische) ruimte krijgen dan jij nu beschrijft. Als je je al zo lang ergert en opgesloten voelt dan is het verleidelijk om gelijk te 'vluchten' naar totale leegte maar meestal lossen kleine aanpassingen het ook al op.
Denk eens aan een ruime straat met bomen en een beschutte tuin, nette buren die allemaal hele dagen werken en niet erg geïnteresseerd zijn in roddels of elkaar, je kind die lekker op straat kan spelen met buurtkinderen en binnen 3 straten het dorp uit kunnen zijn en in de natuur staan. Dat kan ook.

Dit is precies hoe ik nu woon. Héérlijk.
En tóch is mijn grote droom nog steeds dat boerderijtje, helemaal vrij wonen... dus daar wil ik, als de financiën dat toelaten, nog wel voor gaan.
Wij wonen in een (klein) dorp. Steden op 9-10 km afstand, school en winkels binnen 1 km afstand. Niet achteraf dus, wel vrij en rustig. Met kleine kinderen vond ik het ideaal: altijd buiten kunnen spelen, met 6 jaar al zelf naar school en sport kunnen fietsen/lopen/steppen en voor onszelf rust en vrijheid.

Toch zijn we van plan, nu de kinderen ouder worden, weer naar de stad te verhuizen. Geen centrum, wel een buitenwijk. Reden is dat de kinderen heel veel activiteiten in de stad en verder hebben en ik dus wel vrijwel elke avond op en neer rijd (de weg naar de stad heeft wel een vrijliggend fietspad, maar gaat door de middle of nowhere en is geen weg die ik mijn kinderen graag in het donker laat fietsen).

Andere levensfase, andere wensen zeg maar. Helemaal achteraf zou ik denk ik niet met kinderen willen, maar dat is omdat ik de voordelen zie van zelf naar school en vriendjes toe kunnen gaan, ook nu het vroeg donker is.

Zelf zie ik ergens wel op tegen het weer in de stad wonen, hoewel ik de voordelen ook zie, want we wonen nu gewoon ontzettend mooi in een heel fijn huis. Maar voor de kinderen is het denk ik heel erg fijn als ze meer mogelijkheden hebben om zelf activiteiten te ondernemen.
Castor1975 schreef:
16-01-2018 23:15
Poehpoeh 10 minuutjes fietsen, ik word er nu al moe van ✌
Het gaat niet om moe worden, het gaat erom of je als kleuter na het eten nog ff de straat op kunt gaan omdat je in het speeltuintje op de hoek ongetwijfeld vriendjes en buurtgenootjes treft om mee te spelen, versus dat het altijd georganiseerd moet zijn. Even bellen van tevoren, papa of mama meefietsen, dat soort dingen. Kan allemaal, maar het geeft een kind minder vrijheid dan in een jaren '70 woonerf met speeltuintje of trapveldje op elke straathoek.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima om achteraf te wonen en heb die kilometers fietsen er absoluut voor over! Maar ik zie ook wel dat een woonwijk voor jonge kinderen andere voordelen heeft.

Ik heb meer vrijheid in mijn tuin buitenaf dan in de stad maar mijn kind zou vrijer zijn in een rustig woonwijkje.
Alle reacties Link kopieren
Weet je, ik denk wel dat er verschil is tussen platteland met heel gelovige mensen, of platteland waar mensen wat liberaler zijn in het geloof. Dat laatste vind je in het katholieke zuiden veel meer of sommige gebieden in Twente zoals Dinkelland, Oldenzaal en Tubbergen.
Het is hier goed vertoeven.
Sociale controle heb je ook op het 'vrije' platteland hoor, misschien nog wel meer dan in die straat waar je het over hebt. Ik ben opgegroeid op het platteland buiten de bebouwde kom omdat mijn ouders het geroddel en de glurende buren ook zat waren. En dus werden mijn broertje en ik meegesleept naar een verbouwde boerderij ergens in een uithoek van Nederland. Het durp had weinig voorzieningen, mijn ouders waren veel te vrijgevochten (en te hoogopgeleid) om echt aansluiting te vinden, dus die verpieterden. De enige culturele activiteiten in het dorp waren de voetbalclub en de kerk op zondag. Ik gruw er nog van en ik zou het geen kind aan willen doen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn van het buitengebied verhuisd naar net binnen de bebouwde kom ivm kind. Kind is alleen en kon niet zelfstandig van het erf af ivm weg zonder fietspad waar geregeld 100 km per uur werd gereden. Kind is nu veel gelukkiger, wij vinden het wel jammer. Alle ruimte die we hadden, dieren, giga tuin, zo de bossen in en het echt landelijke van het buitengebied. Kind vond het saai, ongezellig en erg alleen. Vriendje uitnodigen gebeurde best wel eens maar sommige ouders hadden geen auto en dan was het best ver om bij ons te komen (school lag op 6 km). Nu kan kind zelf fietsen of naar de winkels. Ik ga ooit weer naar het buitengebied maar eerst kind laten opgroeien tot een zelfstandig volwassen mens.
Ik heb er een haat-liefde verhouding mee denk ik. We wonen niet echt in het buitengebied, maar dat buitengebied begint wel een paar honderd meter lopen verderop. En dat is dus wat ik er heerlijk aan vind, de natuur, het wandelen, de vrije uitzichten. (Basis)school is met ca 2 km lopen goed te doen. Dat zou het ook zijn geweest als we een van de woningen verderop in de straat hadden gewoond die wel "echt buitengebied" zijn. De school ligt zelf met 1 been in het buitengebied.
Voor winkels pak ik eigenlijk standaard de auto, al is het maar omdat mijn voorkeur uitgaat naar grotere winkels dan de dorpswinkel. Enige nadeel vind ik dat je dus niet even snel lopend gaat als je nog een pak melk bent vergeten. Daar krijg je wel handigheid in.

Mijn eigen grootste bezwaar is niet zozeer het buitengebied maar meer de afstand tot de rest van het land. Maar er zijn natuurlijk ook buitengebieden te vinden die centraler in het land liggen en dichterbij grote steden.
Ik denk niet dat we zullen verhuizen voor de kinderen van de basisschool af zijn. Middelbare scholen zijn hier in 2 plaatsen in de buurt. Eentje in een grote stad en eentje ook in een klein dorp (waar alle kinderen uit de verschillende "buitengebieden" naartoe komen).

Het kan zijn dat we over 10 jaar dus naar een grotere stad verhuizen, het kan zijn dat we zelfs nog landelijker/vrijer (maar wel dichterbij de middelbare school) gaan wonen. Afhankelijk van ieders wensen hier. En wil niemand echt weg uit dit huis of dorp? ? Dan gewoon 7-8 km fietsen, net als alle kinderen uit dit dorp (en zoveel uit omstreken).

Maar oh, op een dag dat ik met mijn oudste door de weilanden en bossen hier kan banjeren, of met de jongste een wandeling maak en de zon zie opkomen achter de horizon, dan geniet ik toch wel hoor! (en dan had ik dat het liefst vanuit mijn slaapkamerraam en zou ik nog vrijer willen wonen dus)
Alle reacties Link kopieren
Voor jongere kinderen is het heerlijk als ze lekker de ruimte hebben om te spelen.
Als ze wat ouder zijn kan het vervelend zijn dat ze overal wat verder vanaf zitten.
En als ze nog wat ouder zijn dan verwachten ze wellicht van jullie dat je ze haalt/brengt als ze in het weekend uit willen, naar vrienden willen etc.
Verder is het goed om je te realiseren dat je op het platteland ook geluid van tractoren en ander werkmaterieel hebt (tijdje geleden hier een topic over iemand die niet kon slapen vanwege mais hakselen op rare tijden).
En dat het soms naar mest stinkt, net als jij je schone wasgoed buiten hebt hangen.
Of dat er een paar muizen in de schuur rondlopen.
Zulke dingen horen erbij. Kan je dat niet accepteren, dan moet je er niet aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
appeltjesgroen schreef:
17-01-2018 11:31
Het gaat niet om moe worden, het gaat erom of je als kleuter na het eten nog ff de straat op kunt gaan omdat je in het speeltuintje op de hoek ongetwijfeld vriendjes en buurtgenootjes treft om mee te spelen, versus dat het altijd georganiseerd moet zijn. Even bellen van tevoren, papa of mama meefietsen, dat soort dingen. Kan allemaal, maar het geeft een kind minder vrijheid dan in een jaren '70 woonerf met speeltuintje of trapveldje op elke straathoek.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima om achteraf te wonen en heb die kilometers fietsen er absoluut voor over! Maar ik zie ook wel dat een woonwijk voor jonge kinderen andere voordelen heeft.

Ik heb meer vrijheid in mijn tuin buitenaf dan in de stad maar mijn kind zou vrijer zijn in een rustig woonwijkje.
Ik snap je helemaal (denk ik) maar dan is er de keuze: waar kies je voor...de mogelijkheden voor je kind of het voordeel (ook voor je kind) om lekker buitenaf te wonen (wat ook voordelen voor een kind oplevert). Moeilijke keus lijkt me...elk voordeel heeft z'n nadeel......
Y
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 14:53
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
17-01-2018 22:45
Wat zijn precies de voordelen voor een kind om buitenaf te wonen? Volgens mij is het meer een romantisch beeld van de ouders. Kinderen die over de velden struinen en boomhutten bouwen. In de praktijk is dat leuk als je meerdere kinderen hebt (of de mazzel van buurkinderen op redelijke afstand), je kinderen daar van houden (!), het zomer is, en zo tot een jaar of 12. Daarna is er voor pubers niks aan hoor, en vaak al veel eerder niet. Dan vinden ze het vooral ver fietsen allemaal.

Prima als je als ouders graag buiten wil wonen en daarvoor kiest maar doe niet alsof je de kinderen er een enorm plezier mee doet, die zijn er helemaal niet mee bezig en willen gewoon lekker spelen en liefst met andere kinderen, en later willen ze dichtbij ‘waar het gebeurd’ zijn. Sommige kinderen zullen het in een bepaalde leeftijdsfase vast heel leuk vinden maar het lijkt mij geen doorslaggevende factor voor ouders die dit willen.
Dit dus!

Ik heb in een omgeving gewoond waar heel veel kinderen buitenaf opgroeiden. Dat lijkt inderdaad leuk en romantisch. Maar is voor ouders (vaak de moeder!) ook veel werk van dagelijks meerdere malen met de auto naar het dorp rijden. Een kind van 6/7 kan nog niet zo'n afstand fietsen. En vaak is dat ook langs gevaarlijke wegen waar hard word gereden (buiten de bebouwde kom). En waar je in donker, bij slecht winter/hefst weer geen kind alleen langs kan sturen. Dagelijks 5 km x 4 (halen en brengen en weer terug) is toch wel een belasting hoor. Ik zie tegenwoordig een hoop kinderen van buitenaf met elektische fietsen. Maar ook die stuur je niet alleen door het donker of zeer slecht weer/jonge leeftijd. En hoe ga je dat doen met clubjes, sport, zwemles, feestjes? Jij bent altijd de persoon die moet halen en brengen.

Ik ken pubers uit de middelbare schooltijd die op vrijdag standaard bij een vriendin in "de stad"bleven logeren omdat het voor de ouders gewoon niet te doen was om alle kinderen eerst naar sport te brengen in de stad. En dan wilden ze in de avond ook nog uit met vrienden (in dezelfde stad). Die kinderen kwamen vaak zondag in de loop van de dag weer thuis. Veel jongens zie ik tegenwoordig trouwens dichterbij huis het hele weekend in de bierkeet gigantisch veel drinken. Want ook dat hoort bij het leven buitenaf! Die vinden de horeca te duur en omdat alle ouders genoeg grond hebben zetten ze een bierkeet op eigen terrein. Hoe denk je daar over? Voor pubers is buitenaf wonen in ieder geval een stuk minder leuk dan voor kleinere kinderen. Ik ken echt weinig pubers die het heerlijk vinden om lange boswandelingen te maken (alleen of met paps en mams...) of uren door de weilanden te struinen. Die willen gewoon bij hun vrienden zijn!




TO onderschat ook niet hoeveel werk jij het hele jaar zult hebben aan het onderhoud!! Ik zie veel mensen vanuit "de stad" die er opeens achter komen dat buitenaf wonen ook betekend dat ze het hele jaar door veel werk aan de tuin en het land moeten besteden. Dat lijkt misschien leuk (beetje freubelen in de tuin). Maar betekend in de praktijk dat je echt bezig moet zijn met groot onderhoud, gras dat goed bijgehouden moet worden (waarvoor een dure zitmaaier nodig kan zijn), groot snoeiwerk aan bomen en grote struiken en ook echt zwaar en vies werk. Dat afval moet je verbranden of een composthoop aanleggen want eht past niet in de gewone bak. Een tuin en land buitenaf is niet vergelijkbaar met een tuin in de stad. En het moet ook gebeuren en is een flinke klus als je dat er nog even bij moet doen naast een gewone baan en druk gezinsleven. Bij de mensen die buitenaf vertrekken is het onderhoud aan huis en tuin vaak 1 van de grote redenen.

Wat mij ook opvalt is dat TO "maar" 1 kind heeft. Ik weet niet of er in de toekomst nog meer bij kunnen komen. Maar als het bij 1 blijft lijkt mij dat nog een nadeel. Je moet als ouder van 1 kind al extra investeren in sociale contacten. En door buitenaf te gaan wonen zijn hiervoor nog minder mogelijkheden. Het is niet voor niets dat boeren vaak grote gezinnen hebben. Bij gebrek aan speelgenootjes hebben de kinderen ook elkaar.
Alle reacties Link kopieren
TO waarom ga je niet aan de rand van een stad of dorp wonen? Dan heb je toch alle vrijheid maar ontneem je je kind (en jezelf) niet de voordelen van voorzieningen.

En dat je huidige dorp vervelend is. Hoeft niets te zeggen over een ander dorp of stad. Daar kan best veel verschil in zitten.
De tijd van hutten bouwen en in de tuin spelen is maar kort. Weinig vriendjes en voorzieningen lijkt me een enorm nadeel. In de pubertijd lijkt het me ook niks.

Mijn beeld is wel gekleurd door meerdere mensen die het echt vreselijk vonden als kind om buitenaf te wonen en zo snel het kon naar de 'bewoonde wereld' zijn gevlucht.

Maar goed, misschien vind jouw kind het heerlijk, missschien vind hij het afschuwelijk. Dat is persoonlijk en kan je nu denk ik nog niet inschatten.

Ik vind het wel goed dat jullie er zo over nadenken. Mocht je het doen, hou er dan rekening mee dat er een risico is dat het voor je kind niet de beste keuze blijkt te zijn. En wat is dan jullie oplossing?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven