Waar wonen in Gelderland?

22-03-2020 19:40 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de zomer willen we gaan verhuizen naar Gelderland voor het werk. Nu zijn we daar niet echt bekend en aangezien onze kinderen van school moeten wisselen, willen we gelijk een vaste plek zoeken om te wonen. Wat we zoeken is een plek waar we op loopafstand in de natuur kunnen wandelen, sporten en met de hond (los) lopen. Daarnaast moet er een middelbare school op fietsafstand zijn (max 8 km ongeveer). En dus in Gelderland. Wie heeft leuke tips?
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
22-03-2020 20:29
Zutphen ligt in Gelderland.
En is vooral leuk als je van niet-ingeente pluizen en dansen rond de meiboom houdt :fortune:
Nou, dat is wel erg kort door de bocht. Zutphen is leuk, Brummen ook, maar hangt wel af van wat je zoekt, wil je een dorp? Een klein stadje! Of iets groters, als arnhem?
Alle reacties Link kopieren
Harderwijk, ligt ah water bossen vlakbij,heerlijke plek om te wonen. Ongeveer 30/40 minuten rijden naar centrum Apeldoorn.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Wordt tussen Deventer-Zutphen-Apeldoorn denk ik. Westkant Apeldoorn lijkt me inderdaad mooi. Apeldoorn als stad schijnt niet echt mooie binnenstad te hebben. Weet niet hoe belangrijk ik dat vind. Zutphen is denk ik mooier als stad, maar Apeldoorn geschikter voor buiten sporten en de hond?
Alle reacties Link kopieren
carolien27 schreef:
22-03-2020 21:13
Bedankt! Wordt tussen Deventer-Zutphen-Apeldoorn denk ik. Westkant Apeldoorn lijkt me inderdaad mooi. Apeldoorn als stad schijnt niet echt mooie binnenstad te hebben. Weet niet hoe belangrijk ik dat vind. Zutphen is denk ik mooier als stad, maar Apeldoorn geschikter voor buiten sporten en de hond?

Het is een ander landschap.

Het klinkt alsof je er nog nooit zelfs maar rondgereden hebt. Ga dat maar eens doen, dan krijg je wat meer beeld.
Alle reacties Link kopieren
carolien27 schreef:
22-03-2020 21:13
Bedankt! Wordt tussen Deventer-Zutphen-Apeldoorn denk ik. Westkant Apeldoorn lijkt me inderdaad mooi. Apeldoorn als stad schijnt niet echt mooie binnenstad te hebben. Weet niet hoe belangrijk ik dat vind. Zutphen is denk ik mooier als stad, maar Apeldoorn geschikter voor buiten sporten en de hond?
Apeldoorn is vooral dodelijk saai
Zoek je 'stedelijk' wonen of liever dorps??
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-03-2020 21:19
Apeldoorn is vooral dodelijk saai
Zoek je 'stedelijk' wonen of liever dorps??
Voorst is net prachtig opgepimpt, nog wel iets betaalbaarder dan Apeldoorn.
Eerbeek zou ook een optie kunnen zijn.
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon zelf ook in Gelderland en heb ook aan de noordkant van Gelderland in Overijssel gewoond. Maar ook aan de Duitse grens.

Apeldoorn zelf is een prima plek om te wonen. De binnenstad is geen hol aan, maar je kunt er wel prima slagen qua kleren kopen etc. Op een 20-30 minuten afstand heb je plaatsen als Deventer en Zutphen, waar je inderdaad prima terecht kunt voor een mooie binnenstad, maar waar je geen mooie bossen e.d. hoeft te verwachten. Maar wel weer uiterwaarden etc (denk aan Olst, Wijhe) waar je ook van kunt genieten.

Apeldoorn zelf mag dan wel geen mooie binnenstad hebben, het heeft wel veel bezienswaardigheden. Maar ook vooral veel plekken waar je met (Jonge) kinderen naartoe kunt. En aan de west- en zuidkant heb je bossen liggen.

Wil je buiten Apeldoorn wonen, en dan vooral in een stad, dan kom je al snel uit in Ede of Harderwijk. Beiden op ongeveer een half uurtje afstand van Apeldoorn. Wil je in een dorp wonen, realiseer je dan dat met name de dorpjes in de bossen rondom Apeldoorn (Stroe, Garderen, Lunteren) erg christelijk zijn. Daar op de zondag even je auto wassen zal niet gewaardeerd worden.

Voor de rest... Prima plek om te wonen.
Alle reacties Link kopieren
Oblio schreef:
22-03-2020 21:30
Voorst is net prachtig opgepimpt, nog wel iets betaalbaarder dan Apeldoorn.
Eerbeek zou ook een optie kunnen zijn.
Eerbeek vind ik dan weer niks.
carolien27 schreef:
22-03-2020 21:13
Bedankt! Wordt tussen Deventer-Zutphen-Apeldoorn denk ik. Westkant Apeldoorn lijkt me inderdaad mooi. Apeldoorn als stad schijnt niet echt mooie binnenstad te hebben. Weet niet hoe belangrijk ik dat vind. Zutphen is denk ik mooier als stad, maar Apeldoorn geschikter voor buiten sporten en de hond?


Hoe vaak ga je een binnenstad in? En hoe vaak ga je buiten sporten of met de hond in een bos wandelen?

Iedere binnenstad is goed te bereiken met het OV. Dagelijks wandelend met de hond vanaf je huis zo het bos in zou ik persoonlijk belangrijker vinden. Dat kan in de buitenwijken van Apeldoorn, maar dat kan ook vanuit dorpen in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Epe vind ik prachtig. Leuk centrum, mooie natuur en goede scholen. Oene is wat betaalbaarder en landelijker maar ligt wat meer afgelegen. Is maar net waar je budget/wensen naar zijn.
Het ligt wel tussen Zwolle en Apeldoorn in, zie net dat daar niet je voorkeur naar uit gaat ~ excuus
Alle reacties Link kopieren
We willen binnenkort gaan kijken inderdaad, maar fijn om dan wat tips te hebben. Voorst en Brummen neem ik mee. Epe kunnen we ook gaan kijken. Dorps of stedelijk heb ik niet echt een voorkeur, zolang we maar naar buiten kunnen. We wonen nu in de stad, maar eerder lang in klein dorp gewoond.
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
22-03-2020 21:11
Vergeleken met wat? Met 5 jaar geleden? Overal is het duurder dan 5 jaar geleden.

Of vergeleken met andere delen van het land? Dan kan ik je vertellen dat (afhankelijk waar je vandaan komt) Apeldoorn spotgoedkoop kan zijn.
Vergeleken met sommige andere steden in Gelderland. Ik vind het prijsverschil tussen Arnhem en Apeldoorn bijvoorbeeld best groot. Ligt uiteraard aan de wijk. Maar in een beetje oké wijk kan je in Arnhem gemakkelijker een goedkoper huis vinden is mijn beeld.

Als je een dorp ook leuk vind is Twello misschien ook nog wel wat. Redelijk dicht bij Apeldoorn en je kan op de fiets naar Deventer. En bij de IJssel kan je best leuk wandelen.
Het budget maakt ook nogal uit. Ik zie wijken en dorpen genoemd worden waar je onder de 500 000 niet hoeft te gaan kijken voor een koophuis. Voor iemand uit de randstad is dat niet heel schrikbarend misschien, maar als je gewend bent aan huizenprijzen uit Groningen of Brabant dan is Apeldoorn even schrikken. Veel mensen uit de randstad wijken uit naar Apeldoorn of omstreken want ‘lekker goedkoop en centraal’.

Deventer, Ede, Zwolle en Zutphen zijn iets betaalbaarder. Arnhem ook. Maar Arnhem is voor niet-randstad begrippen wel echt een Grote Stad met een heel andere sfeer dan Ede (ook mega christelijk) of Apeldoorn
Alle reacties Link kopieren
carolien27 schreef:
22-03-2020 22:04
We willen binnenkort gaan kijken inderdaad, maar fijn om dan wat tips te hebben. Voorst en Brummen neem ik mee. Epe kunnen we ook gaan kijken. Dorps of stedelijk heb ik niet echt een voorkeur, zolang we maar naar buiten kunnen. We wonen nu in de stad, maar eerder lang in klein dorp gewoond.
Brummen is onbetaalbaar
Alle reacties Link kopieren
Voorst is echt een gehucht, daar zou ik echt niet willen wonen. En als er toch in Apeldoorn gewerkt gaat worden, zou ik lekker in de buurt gaan wonen. Apeldoorn is de 11e stad van Nederland en heeft echt genoeg te bieden hoor. Staat juist bekend om combinatie van stads en groen, Koninklijk en natuur en gericht op gezinnen. Hele veilige stad ook.

Bereikbaarheid van bijv Arnhem en Zwolle naar Apeldoorn is niet denderend, in elk geval niet met OV. Dan slaat verhuizen wellicht nergens op als je nu in provincie Utrecht ofzo woont, want dan scheelt het niks qua reistijd.

Ik werk zelf in Apeldoorn en reis uit de Randstad op en neer :) Vandaar dat ik het goed ken.
(onlogisch maar heeft te maken met bedrijf man)
Alle reacties Link kopieren
Apeldoorn heeft alle voorzieningen wel om je dingetjes te kunnen doen. Dus als je daar gaat werken en wonen, op je fiets naar je werk? Mmm
Zoals genoemd is Apeldoorn niet rocking.
Binnenstad Deventer is dat misschien wel iets meer. Deventer had vroeger trouwens de naam om 10% goedkoper te zijn dan Apeldoorn.
Zutphen is het walhalla van vrije school types. Kan je aanstaan, daar niet van.

Als je de keus hebt wellicht fietsend naar je werk verkiezen boven reizen over de IJssel. Maar ik ken genoeg mensen die dat wel dagelijks doen en niet klagen.

Dorpjes om Apeldoorn heen zijn sterk verschillend qua sfeer. Wat is de sfeer die je zoekt? Of maakt dat niet uit voor je? Ook het platteland daar kan je verrassen qua hoe je geaccepteerd wordt door je buren, ligt aan hoe je dat aanpakt.
Alle reacties Link kopieren
Wilp is ook een klein dorp, en het grappige is, dat twee kilometer nog een Wilp ligt, dat heet voor t gemak Wilp Achterhoek.
Vlakbij Bussloo, waar je lekker naar de sauna kan, maar waar zomers ook wel een popfestival is bij de plas.
En op funda kun je alvast rondkijken, en met google streetview krijg je ook al een indruk.
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Alle reacties Link kopieren
Voorst vind ik wat minder. Heb je al in Ugchelen/ Beekbergen, Klarenbeek of Loenen ( Veluwe) gekeken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven