Waarom weten mensen dit niet?

18-06-2019 04:49 144 berichten
Even naar aanleiding van het bericht over die jongen die tijdens douchen is geraakt door bliksem.
Uit reacties uit facebook blijkt dat mensen dit niet weten, dat je niet moet douchen als het onweert.
Dit krijg je normaal gesproken met de paplepel er in gegoten als kind. Of niet ? Wij in ieder geval wel. ( ben van 1972)
safrat schreef:
18-06-2019 09:15
Het zijn grotendeels broodje aapverhalen. Vroeger kon dat, omdat vrijwel niets geaard was en dan was de kans dat zoiets gebeurde nog steeds minimaal. Niet voor niets is aarddraad nu verplicht bij nieuwbouw.

Je kan ook rustig douchen tijdens onweer als je hebt gezorgd voor voldoende beveiliging.

Daar heb je in principe gelijk in maar ik heb ook weleens gelezen dat de zekeringen in je meterkast niet snel genoeg zijn bij een directe blikseminslag. Dan slaan de stoppen er wel uit maar het kwaad is al geschied (voor wat betreft je apparatuur).
Hier ook nooit geweten dat je beter niet kunt douchen tijdens onweer. Denk dat mijn ouders dat ook niet weten.
Ook is het volgens mij nooit op school verteld.
anoniem_150601 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 09:31
17.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik (1972) ben opgegroeid met: alle stekkers eruit, ramen sluiten, uit de buurt van ramen blijven.

Mijn moeder was extreem bang voor onweer. Ik werd bij onweer uit bed getrommeld, moest me aankleden, en dan gingen we zo ver mogelijk van het raam, maar niet te ver van de voordeur, wachten tot de bui voorbij was. Mijn moeder zat dan met de tas op schoot met allerlei belangrijke papieren.

Nu haal ik nog steeds de meeste stekkers eruit als het gaat onweren. Dit ivm schade aan apparatuur.
Ik ga ook niet douchen, gebruik ook geen kraan.

De ramen laat ik vaak nog wel op een kiertje staan (tenzij het wel héél erg hard waait). Maar bolbliksem gaat dus door open ramen?
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
S-Meds schreef:
18-06-2019 09:17
Nee hoor.
Je kan niet rustig douchen, de brandweer raad dat ten zeerste af
Natuurlijk geeft de brandweer dat advies. Dat is een voorzorgsmaatregel, omdat ze geen zicht hebben op de aarding van jouw natte ruimtes, maar als je voldoende beveiligd bent is er niets aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
18-06-2019 09:19
Mij is altijd verteld dat je dan de autodeur tegen de lantaarnpaal moet openen of nog 1,5 uur moet blijven rijden. Toen mijn zoon laatst voor het eerst met onweer de auto meenam, dacht ik daar ineens weer aan en heb 't hem snel geappt. Het zal toch maar.. :)
Die lantaarnpaal, inderdaad. Dat is mij ook verteld.

Vaak blijft onweer ergens bij water (het Schildmeer, bijvoorbeeld) hangen, waar het niet overheen kan. Daardoor zijn sommige gebieden gevoeliger voor inslagen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
RikM schreef:
18-06-2019 09:20
Daar heb je in principe gelijk in maar ik heb ook weleens gelezen dat de zekeringen in je meterkast niet snel genoeg zijn bij een directe blikseminslag. Dan slaan de stoppen er wel uit maar het kwaad is al geschied (voor wat betreft je apparatuur).
Dat zou kunnen, maar heb je dan niet te maken met een opeenstapeling van ongunstige factoren?
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit van gehoord dat je niet mag douchen tijdens onweer. Weer iets geleerd!
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
18-06-2019 09:52
Nog nooit van gehoord dat je niet mag douchen tijdens onweer. Weer iets geleerd!
Ik ook niet. Ik weet wel dat je niet in een open veld of onder een boom moet staan, maar nooit gehoord dat je apparaten en/of water niet mag gebruiken...

Maar nu dat ik het weet ben ik niet van plan er rekening mee te gaan houden, als ik rekening ga houden met die kans mag ik ook staatsloten gaan kopen haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga juist douchen met onweer. Ik ben heel bang voor onweer en in de douche zie ik de lichtflitsen niet en hoor ik de klappen niet. Nooit geweten dat het niet veilig zou zijn
Ik wist het wel, maar nooit wat mee gedaan verder. Ik ben opgegroeid in een huis wat bliksemafleiders had, dus dat was veilig. Ik douche gewoon tijdens het onweer, we kijken tv en alle stekkers en kabels blijven gewoon ingeplugd.

En vroeger gebeurde het nog weleens dat het begon te onweren als ik op de fiets zat, dan fietste ik ook maar gewoon door want plek om te schuilen was er ook niet. Dom? Misschien wel. Maar het was vaak wel een machtig mooi gezicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik wist het wel, maar omdat ik het een tijdje geleden ergens gelezen heb. Het is me vroeger nooit verteld.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Serengeti schreef:
18-06-2019 09:30
Ik (1972) ben opgegroeid met: alle stekkers eruit, ramen sluiten, uit de buurt van ramen blijven.

Mijn moeder was extreem bang voor onweer. Ik werd bij onweer uit bed getrommeld, moest me aankleden, en dan gingen we zo ver mogelijk van het raam, maar niet te ver van de voordeur, wachten tot de bui voorbij was. Mijn moeder zat dan met de tas op schoot met allerlei belangrijke papieren.

Nu haal ik nog steeds de meeste stekkers eruit als het gaat onweren. Dit ivm schade aan apparatuur.
Ik ga ook niet douchen, gebruik ook geen kraan.

De ramen laat ik vaak nog wel op een kiertje staan (tenzij het wel héél erg hard waait). Maar bolbliksem gaat dus door open ramen?
Dat is wel een beetje extreem hoor, zoals je ouders deden.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
18-06-2019 10:14
Dat is wel een beetje extreem hoor, zoals je ouders deden.
Mijn moeder vertelde altijd dat de boeren dit van oudsher deden. Geen idee of dat waar is, maar toen er bij ons in de buurt binnen 1 jaar 3 boerderijen afbrandden tijdens onweer, werd ik er wel banger voor. Achteraf bleek dat er een pyromaan aan het werk was. Een behoorlijk zieke geest wel.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
18-06-2019 10:14
Dat is wel een beetje extreem hoor, zoals je ouders deden.

Haha ja dat weet ik. Het was wel alleen mijn moeder die zo deed. Mijn vader bleef gewoon in bed liggen. Tot zeer grote frustratie van mijn moeder. ;-D
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
18-06-2019 09:17
Nee hoor.
Je kan niet rustig douchen, de brandweer raad dat ten zeerste af
Ik kan heel goed rustig douchen. Zo lang de brandweer niet op de deur staat te bonzen dat dat niet mag heb ik daar toch geen last van?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Serengeti schreef:
18-06-2019 10:17
Haha ja dat weet ik. Het was wel alleen mijn moeder die zo deed. Mijn vader bleef gewoon in bed liggen. Tot zeer grote frustratie van mijn moeder. ;-D
Die belangrijke papieren ook, wat schattig, haha!
Dreamer schreef:
18-06-2019 10:17
Mijn moeder vertelde altijd dat de boeren dit van oudsher deden. Geen idee of dat waar is, maar toen er bij ons in de buurt binnen 1 jaar 3 boerderijen afbrandden tijdens onweer, werd ik er wel banger voor. Achteraf bleek dat er een pyromaan aan het werk was. Een behoorlijk zieke geest wel.
Dat ben ik van oudsher niet gewend. Juist door die bliksemafleiders zouden we heel veilig moeten zitten. Dat van die pyromaan vind ik dan wel echt creepy.
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
18-06-2019 09:30
De ramen laat ik vaak nog wel op een kiertje staan (tenzij het wel héél erg hard waait). Maar bolbliksem gaat dus door open ramen?
Ik weet zelfs dat bolbliksem ook via de brievenbus kan gaan, is hier in de buurt een jaar of 30 geleden gebeurt. Via de brievenbus naar binnen, via de achterdeur, die wel openstond, weer naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
18-06-2019 10:20
Die belangrijke papieren ook, wat schattig, haha!

Ja en we hadden de jassen ook al aan. Helemaal klaar om het huis uit te vluchten wanneer de bliksem in zou slaan en er brand zou uitbreken. :-D
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
18-06-2019 09:30
Ik (1972) ben opgegroeid met: alle stekkers eruit, ramen sluiten, uit de buurt van ramen blijven.

Mijn moeder was extreem bang voor onweer. Ik werd bij onweer uit bed getrommeld, moest me aankleden, en dan gingen we zo ver mogelijk van het raam, maar niet te ver van de voordeur, wachten tot de bui voorbij was. Mijn moeder zat dan met de tas op schoot met allerlei belangrijke papieren.

Nu haal ik nog steeds de meeste stekkers eruit als het gaat onweren. Dit ivm schade aan apparatuur.
Ik ga ook niet douchen, gebruik ook geen kraan.

De ramen laat ik vaak nog wel op een kiertje staan (tenzij het wel héél erg hard waait). Maar bolbliksem gaat dus door open ramen?
Ahh gossie. De ouders van mijn opa (ter referentie, mijn opa is bijna 89 nu) waren ook heel bang voor onweer. Maar die woonden dan ook op het platteland in een dorpje en zeer regelmatig vloog er inderdaad ergens een boerderij in de fik. Mijn opa en zijn 8 broertjes en zusjes moesten dan altijd onder de tafel gaan zitten van haar.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest van mijn moeder ook altijd onder de douche vandaan als het onweerde. Ramen gingen dicht en stekker uit de tv. Mijn ouders waren niet zo bang voor onweer maar namen ook geen onnodige risico's. Mijn moeder zei altijd dat onweer terwijl het niet regent het gevaarlijkst is, dan zou de lucht extra statisch geladen zijn of zoiets. Dus als het op een zomerse dag warm en droog was en begon te rommelen moesten we toch naar binnen. Mijn oma zei dat ze als kind altijd op de wc ging schuilen omdat ze bang was voor onweer. Tot een keer de bliksem in de leidingen insloeg en dat een enorme knal gaf, toen voelde ze zich daar ook niet meer veilig. Vanwege dat verhaal ga ik liever ook niet naar de wc tijdens onweer.

Zelf ben ik heel bang voor onweer maar in huis gaat het wel, meer maatregelen dan mijn ouders me hebben aangeleerd neem ik ook niet. Als ik toch naar buiten moet vanwege een afspraak dan baal ik wel flink, naar buiten gaan vind ik echt eng. Paar jaar geleden was ik op vakantie in een bungalowpark, wandelde midden in het bos met de hond toen het snel donkerder werd en er onweer losbarstte. Moest vervolgens ook nog door een open veld om terug te komen op het park, wat een ellende.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
18-06-2019 10:20
Die belangrijke papieren ook, wat schattig, haha!
Inderdaad schattig :heart:
safrat schreef:
18-06-2019 09:41
Dat zou kunnen, maar heb je dan niet te maken met een opeenstapeling van ongunstige factoren?
Het gebeurt toch regelmatig dat verzekeringsmaatschappijen een boel schadegeld kunnen uitkeren na een blikseminslag in een verdeelpunt en dat dan een hele wijk schade heeft opgelopen als ze apparatuur niet hebben losgekoppeld. Dus geen broodje aap. Heb het zelf ook meegemaakt. Gelukkig was het maar de mediabox van UPC en kreeg ik van UPC een nieuwe.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens een vakantie met de tent wel een keer bij hevig onweer vlakbij met de kinderen in de auto gaan zitten. Vond mijn man onzin, toch gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
18-06-2019 10:33
Ahh gossie. De ouders van mijn opa (ter referentie, mijn opa is bijna 89 nu) waren ook heel bang voor onweer. Maar die woonden dan ook op het platteland in een dorpje en zeer regelmatig vloog er inderdaad ergens een boerderij in de fik. Mijn opa en zijn 8 broertjes en zusjes moesten dan altijd onder de tafel gaan zitten van haar.
Dat was bij ons ook zo. Had met rieten daken te maken. Ik weet nog dat wij ook uit bed moesten bij hevig onweer (dus niet bij alle onweersbuien, alleen bij de hele extreme onweersbuien), jassen verzamelen en schoenen bij je in de buurt houden.
Reden daarvan was ook dat we met veel waren. Als dan de bliksem in zou slaan en mijn vader moest dan nog eens alle kinderen wakker maken, verzamelen en richting buiten dirigeren, dan zou het zo maar kunnen zijn dat niet iedereen op tijd buiten zou komen.
Het was ook totaal niet een overtrokken reactie, want ik herinner me vanuit mijn jeugd sowieso 3 x dat we er uit moesten en dan was er in de buurt ook echt een inslag geweest met een afgebrand huis als gevolg.
Kortom, niets schattigs aan dus.
baudolino wijzigde dit bericht op 18-06-2019 11:11
0.92% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven