Wanhopig door woningmarkt

15-10-2019 20:30 517 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik word echt wanhopig van de woningmarkt.
Ons huidige huis staat al sinds maart verkoopklaar, dat wil zeggen dat de broshure etc al klaar staan. Hij hoeft alleen nog maar in de verkoop.
We zijn al sinds maart aan het zoeken naar een woning maar tot heden nog helemaal niets!

Als ons huidige huis nu te koop komt dan verkopen we met behoorlijk wat winst. Het rottige is dat we nog niets anders hebben dus daarom wachten we met onze woning in verkoop te zetten.
We zoeken in Limburg een woning tot 275.000. De woning moet instap klaar zijn en 4 slaapkamers (of 3 slaapkamers + zolder hebbe). We kunnen max 275.000 lenen dus een hogere hypotheek zit er niet in.
Het lijkt allemaal onmogelijk... Alles zit boven de prijs of we vinden iets en vissen er naast.

Ben bang als we nog lang wachten dat ze prijzen weer zakken en we niet meer met winst kunnen verkopen, miss zelfs met verlies? En dan zit verhuizen er sowieso niet meer in.

Ik ben ons huidige huis zat, wil er zsm uit. Wordt er langzaam wanhopig van. Ben bang dat we over een jaar nog geen andere koopwoning hebben😑

Moest ff spuien!
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet meer dan 30K aan spaargeld te hebben om een woning te kopen maar vergis je niet hoe snel je door je spaarrekening heen gaat als er ook nog dingen als lekkende serres en garageverbouwingen gebeuren moeten.

Dat huis uit 2007 zou mij zo gek nog niet lijken (voor jullie dan). En nee 1977 is niet antiek maar destijds werd er wel op een heel andere manier gebouwd. Mijn ouders hebben een tijd in een 2-onder-1 kapper gewoond uit 1980. De vloeren waren doorgetrokken en er zat geen ankerloze spouwmuur tussen. Je hoorde alles van de buren.

In de laatste 10 a 15 jaar wordt er van wat ik begrepen heb vrijwel altijd 'ontkoppeld' gebouwd. Reguliere leefgeluiden zoals lopen en praten hoor je dan niet van je buren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt verrast dat je bij een hypotheekadviseur bent geweest en toch zo weinig weet over het aankopen van een woning (terwijl je dit een paar jaar terug ook al hebt gedaan). Je mag je overwaarde gewoon gebruiken om je k.k. de financieren. Als je eerst wat koopt voordat je huis is verkocht dan krijg je een overbruggingskrediet wat een % van je overwaarde is die je bij verkoop direct aflost. Ik vind je overwaarde trouwens niet heel hoog, er zit niet heel veel marge in, daar zou ik wel rekening mee houden.
En een woning uit de jaren '70 is wel degelijk van heel andere kwaliteit dan een woning van 15 jaar terug. Daar zit de komende jaren gewoon een hoop extra onderhoud aan. Je noemt al een verouderde stoppenkast bijvoorbeeld. Afvoerleidingen willen ook nog wel eens dichtslippen, etc. Ik zou echt een bouwkundige keuring laten doen bij deze woning. Lekkende dakgoot, lekkende aanbouw, etc. Klinkt niet alsof de huidige bewoners van het onderhoud waren. Ik zou de kitranden in de badkamer ook eens goed controleren, wie weet is het daar ook al een tijdje aan het lekken.
Alle reacties Link kopieren
Bleumke25 schreef:
24-10-2019 09:36
Wat een onzin, we hebben 35.000 spaargeld waarvan we max 15 tot 20 willen uitgeven.
Wie heeft nu meer dan dat op onze leeftijd met normaal betaalde banen? Sorry, maar denk dat veel mensen weinig kunnen sparen en veel minder hebben, dan zouden zij dus nooit een woning kunnen kopen?! Lijkt me sterk.

We hebben ooit een woning gekocht dus we weten er zeker van.

Hypotheekadviseur gebeld. Overwaarde mag je zeker gebruiken voor kk
Veel mensen van jullie leeftijd kunnen ook nog helemaal geen huis kopen, zeker niet zoals de huizenmarkt er nu voorstaat.
kijk ook naar isolatie van dit huis. spouw, zonnepanelen etc. de provincie heeft nu nog aantrekkelijke regelingen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou opnieuw gaan kijken maar dan met een bouwkundige erbij. “Af en toe lekken” geloof ik niet. Ze zullen alles altijd mooier maken dan het is. Als ieder regenbuitje het water in die serre naar binnen loopt kan er schade zijn die je met het blote oog niet ziet.

Zo hebben wij ooit gekeken naar een huis met kozijnen “die een verfbeurtje konden gebruiken” (je duwde er zo doorheen met je vinger zo rot), een “ietwat verouderd en wellicht aan vervanging toe stopcontact in de woonkamer” (alles aan electriciteit moest vervangen worden en was zo brandgevaarlijk als wat) etc etc.
We hebben ivm wat er allemaal gedaan moest worden een laag bod op uitgebracht en uiteindelijk heeft een blind bod (van mensen uit Amsterdam met flinke overwaarde op hun huis) met een ton over de vraagprijs heen gewonnen.
Onze makelaar vertelde ons later dat we blij mochten zijn, want er waren nog meer lijken uit de kast gekomen, zoals een kruipruimte vol ratten door een lekkend riool.

Zó erg zal het bij jou niet zijn, maar laat even een deskundig oog meekijken voordat je een misser begaat.

Oh en een ketel van 2009 is trouwens wel oud hoor, die van ons was net zo oud dit jaar en moest dringend vervangen worden. Kosten: een kleine 2000 euro, zit je niet meteen op te wachten als je net over bent en je al je spaargeld al hebt opgemaakt.
Stond er een stickertje op hoe vaak het onderhouden is?
Alle reacties Link kopieren
Een fatsoenlijk onderhouden ketel uit 2009 hoeft geen enkel probleem te zijn en is nog lang niet afgeschreven. Maar dat onderhouden, daar zit denk ik nou net het probleem bij dit huis. Dat met de dakgoot en/of hemelwaterafvoer is zowel aan de voor- als aan de achterzijde hè, dat zie je op de foto’s al. Voor is het al een hele tijd aan het lekken, te zien aan de gevel. En de serre lekt “af en toe”? Laat me raden, alleen als het regent?
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
24-10-2019 15:12
Een fatsoenlijk onderhouden ketel uit 2009 hoeft geen enkel probleem te zijn en is nog lang niet afgeschreven. Maar dat onderhouden, daar zit denk ik nou net het probleem bij dit huis. Dat met de dakgoot en/of hemelwaterafvoer is zowel aan de voor- als aan de achterzijde hè, dat zie je op de foto’s al. Voor is het al een hele tijd aan het lekken, te zien aan de gevel. En de serre lekt “af en toe”? Laat me raden, alleen als het regent?
Nee klopt het hoeft geen probleem te zijn, als er altijd goed naar gekeken is en mensen het nog de moeite waard vonden om dat te doen gezien hij tien jaar oud is. Dat is inderdaad de crux van het verhaal, vandaar dat ik vroeg naar dat stickertje.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
24-10-2019 11:04
Jammer hè. Ik zou het wel weten, ik heb een overwaarde op mijn huis waar je in die regio wel 3 huizen van kunt kopen.
Maar ik ben nogal gehecht aan mijn stad.
Welke stad woon je? Ik woon in een dorp. Weinig tot geen overwaarde. Maar de prijzen komen overeen
Alle reacties Link kopieren
Bleumke25 schreef:
15-10-2019 20:30
Hoi


We zoeken in Limburg een woning tot 275.000. De woning moet instap klaar zijn en 4 slaapkamers (of 3 slaapkamers + zolder hebbe). We kunnen max 275.000 lenen dus een hogere hypotheek zit er niet in.
Het lijkt allemaal onmogelijk... Alles zit boven de prijs of we vinden iets en vissen er naast.

Hoi bleumke25.
Wat ik niet snap, waarom zoek je in heel Limburg? Zijn jullie niet dorp gebonden? Wij wel, ivm vrienden etc. Mijn man wilde graag in geboortedorp. Is een groot dorp waar alles is. Nu hebben we hier ook alles en wil ik ook niet meer weg.
Klinkt een beetje als een luxe probleem. Ik kan helemaal niks huren of kopen in mijn stad.
Alle reacties Link kopieren
jessicaca schreef:
25-10-2019 20:41
Welke stad woon je? Ik woon in een dorp. Weinig tot geen overwaarde. Maar de prijzen komen overeen
Leijuh
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
26-10-2019 14:41
Leijuh
Aha😀
TO: hoe is het??
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
28-10-2019 19:05
TO: hoe is het??
We zagen van de woning af. Er is geen flexibele opvang ed voor onze zoon, dit is voor ons wel noodzakelijk ivm beiden onregelmatig werk. Praktisch niet handig dus.
nausicaa schreef:
23-10-2019 21:59
Of je neemt een overbruggingshypotheek, waarbij je deze kosten uit een soort ‘extra’ hypotheek betaalt, die je met de overwaarde weer aflost. Ook daar zitten voorwaarden aan, maar het komt heel veel voor. Er zijn natuurlijk heel veel mensen die de overwaarde gebruiken voor een deel van hij volgende huis (en daar horen kosten koper grotendeels gewoon bij). Die hebben echt niet allemaal ook nog 25000 spaargeld.
TO zegt dat ze een adviseur hebben, die weet dit soort dingen heus wel.
Gaf ik ook al aan. Ik werd genegeerd. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Bleumke25 schreef:
30-10-2019 20:59
We zagen van de woning af. Er is geen flexibele opvang ed voor onze zoon, dit is voor ons wel noodzakelijk ivm beiden onregelmatig werk. Praktisch niet handig dus.
Maar dit weet je toch van tevoren?
Tenminste het is in 10 min op te zoeken.
Wat zonde van de tijd; van jullie en de makelaar.

Waarom neem je geen goede aankoopmakelaar in de arm to?
Ik denk dat dat je gaat helpen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met de huizenjacht? Wij gaan donderdag kijken. spannend....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven