Wanhopig door woningmarkt

15-10-2019 20:30 517 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik word echt wanhopig van de woningmarkt.
Ons huidige huis staat al sinds maart verkoopklaar, dat wil zeggen dat de broshure etc al klaar staan. Hij hoeft alleen nog maar in de verkoop.
We zijn al sinds maart aan het zoeken naar een woning maar tot heden nog helemaal niets!

Als ons huidige huis nu te koop komt dan verkopen we met behoorlijk wat winst. Het rottige is dat we nog niets anders hebben dus daarom wachten we met onze woning in verkoop te zetten.
We zoeken in Limburg een woning tot 275.000. De woning moet instap klaar zijn en 4 slaapkamers (of 3 slaapkamers + zolder hebbe). We kunnen max 275.000 lenen dus een hogere hypotheek zit er niet in.
Het lijkt allemaal onmogelijk... Alles zit boven de prijs of we vinden iets en vissen er naast.

Ben bang als we nog lang wachten dat ze prijzen weer zakken en we niet meer met winst kunnen verkopen, miss zelfs met verlies? En dan zit verhuizen er sowieso niet meer in.

Ik ben ons huidige huis zat, wil er zsm uit. Wordt er langzaam wanhopig van. Ben bang dat we over een jaar nog geen andere koopwoning hebben😑

Moest ff spuien!
Alle reacties Link kopieren
Bleumke25 schreef:
15-10-2019 20:55
We hebben wel behoorlijk spaargeld dus kunnen wel ff dubbele lasten betalen. Te lang vind ik jammer.

Klopt maar ik ga er niet op voorhand mee rekenen want dadelijk valt die winst wel erg tegen.
Dat laatste is inderdaad slim. Verder denk ik gewoon dat je meer wilt dan reëel is. Ergens moet je concessies doen; iets langer dubbele lasten, iets meer klussen, of een kleiner huis dan je in je hoofd hebt, of een andere locatie. Maar volgens mij heb je gewoon iets in je hoofd wat nooit bestaat.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
15-10-2019 20:58
Dat laatste is inderdaad slim. Verder denk ik gewoon dat je meer wilt dan reëel is. Ergens moet je concessies doen; iets langer dubbele lasten, iets meer klussen, of een kleiner huis dan je in je hoofd hebt, of een andere locatie. Maar volgens mij heb je gewoon iets in je hoofd wat nooit bestaat.
Het bestaat wel, echter zijn er meer kapers op de kust.

https://www.funda.nl/koop/verkocht/weer ... nheerd-31/

Deze was perfect (zoiets zoeken we) . Wel voor 315 verkocht uiteindelijk, dus maakten geen kans
anoniem_390237 wijzigde dit bericht op 15-10-2019 21:01
16.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bleumke25 schreef:
15-10-2019 21:00
Het bestaat wel, echter zijn er meer kapers op de kust.
En dan krijg je de sleutel en vind je pas drie maanden later een geschikte koper voor jullie huis. Zit je alsnog met dubbele lasten en is het weer niet goed.

En wat betreft het huis in je link. Veel gaat tegenwoordig boven de vraagprijs, conclusie: een woning als die kunnen jullie gewoon niet betalen. Heel vervelend, maar dat is dan eenmaal zo.
minik wijzigde dit bericht op 15-10-2019 21:04
Reden: Toevoeging
24.74% gewijzigd
Wat ben je zo zat aan je huidige huis?
Alle reacties Link kopieren
Moet het Weert zijn? In de regio Roermond staan ook leuke huisjes (of kom je daar vandaan gezien je naam).
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
15-10-2019 21:09
Wat ben je zo zat aan je huidige huis?
Wij hebben een hele kleine woonkamer. 2 slaapkamers en een klein hokje.
Geen vaste zoldertrap.
En een zeer kleine tuin.
Met tweeën was dit prima, maar nu met een kindje merk je toch dat het allemaal krap is. Het is nog goed te doen maar wij zouden graag nog voor een tweede en derde willen gaan en dan is het hier te klein aangezien we niet nog een slaapkamer hebben ervoor.
De tuin kan niet in gespeeld worden omdat die te klein is.

Conclusie: te krap. En met zicht op toekomst al helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
15-10-2019 21:10
Moet het Weert zijn? In de regio Roermond staan ook leuke huisjes (of kom je daar vandaan gezien je naam).
Heythuysen Roggel wel nog. Rest niet.
Nee ik kom zelf van Heythuysen.
Alle reacties Link kopieren
Bleumke25 schreef:
15-10-2019 21:17
Wij hebben een hele kleine woonkamer. 2 slaapkamers en een klein hokje.
Geen vaste zoldertrap.
En een zeer kleine tuin.
Met tweeën was dit prima, maar nu met een kindje merk je toch dat het allemaal krap is. Het is nog goed te doen maar wij zouden graag nog voor een tweede en derde willen gaan en dan is het hier te klein aangezien we niet nog een slaapkamer hebben ervoor.
De tuin kan niet in gespeeld worden omdat die te klein is.

Conclusie: te krap. En met zicht op toekomst al helemaal.
Maar goed je zou het dus nog best 1 á 2 jaar volhouden. Je hebt geen acuut probleem. Ik zou rustig blijven zoeken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bleumke25 schreef:
15-10-2019 21:00
Het bestaat wel, echter zijn er meer kapers op de kust.

https://www.funda.nl/koop/verkocht/weer ... nheerd-31/

Deze was perfect (zoiets zoeken we) . Wel voor 315 verkocht uiteindelijk, dus maakten geen kans
Maar dit kunnen jullie dus niet betalen. Als het voor 315 verkocht wordt, en jullie willen max 275 uitgeven, dan wordt dat het echt niet, dat gat is veel te groot. Als het nou 280 was geweest, dan kun je nog een keer mazzel hebben met mensen die haast hebben, of het je gunnen of weet ik wat. Maar jullie kijken dus gewoon 40.000 euro te hoog.

Kortom: je zult ergens toe moeten geven. Of meer uitgeven, of minder ruimte, of toch een huis dat minder helemaal tot in de puntjes af is. Anders ben je over drie jaar nog aan het wachten.
Alle reacties Link kopieren
Had je een tijd terug niet ook een topic hierover, toen jullie keken naar een klushuis omdat je schoonvader aannemer is?
Jeetj, wanhopig nog wel. Bijna heel woningzoekend Nederland heeft dit probleem.

Huurders nog meer dan kopers, zeker meer dan kopers met spaargeld.

Hier zitten hele gezinnen in een wat ooit kleine jongerenwoning waren of zijn, zeker 10 jaren te wachten om een passende plek te vinden. En kopen kunnen ze al helemaal niet.

Of gewone starters die niets kunnen kopen omdat er niks te koop is onder de 300.000.
En gemiddele wachttijd voor een huurflat zeker 12-15 jaar is. Of particuliere huur waar ook niet veel te huur is en wat er is echt niet te betalen is.

Beetje perspectief met je wanhopig mag wel.

Gewoon doorzoeken en concurrerend bieden en minder eisen hebben.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 15-10-2019 21:24
1.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
15-10-2019 21:21
Maar dit kunnen jullie dus niet betalen. Als het voor 315 verkocht wordt, en jullie willen max 275 uitgeven, dan wordt dat het echt niet, dat gat is veel te groot. Als het nou 280 was geweest, dan kun je nog een keer mazzel hebben met mensen die haast hebben, of het je gunnen of weet ik wat. Maar jullie kijken dus gewoon 40.000 euro te hoog.

Kortom: je zult ergens toe moeten geven. Of meer uitgeven, of minder ruimte, of toch een huis dat minder helemaal tot in de puntjes af is. Anders ben je over drie jaar nog aan het wachten.
Vraagprijs van die woning was 275. Dus dat had wel gekunt. Alleen zijn er mensen die er 40.000 overheen boden...
Alle reacties Link kopieren
Dan moet je dus kijken naar huizen tussen de 230 en 250, zodat je kan opbieden tot 275.
Alle reacties Link kopieren
Bleumke25 schreef:
15-10-2019 21:24
Vraagprijs van die woning was 275. Dus dat had wel gekunt. Alleen zijn er mensen die er 40.000 overheen boden...
Je ziet dit echt verkeerd. Een vraagprijs is heel vaak niet waar het voor verkocht wordt. Kan ook gewoon een prijs zijn om binnen bepaalde zoektermen te vallen bijvoorbeeld. Dikke kans dat jullie dus de meeste huizen die voor 275.000 te koop staan dus gewoon echt niet kunnen betalen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je bij alle makelaars in de omgeving zoekopdrachten uitstaan? Tussen zoekopdracht uitzetten en koopcontract tekenen zat bij ons maar 2 weken. Huis heeft niet eens op Funda gestaan.
Because schreef:
15-10-2019 21:25
Dan moet je dus kijken naar huizen tussen de 230 en 250, zodat je kan opbieden tot 275.
Dit wilde ik ook net zeggen ja. Je kijkt dus naar te dure woningen.
Bleumke25 schreef:
15-10-2019 21:24
Vraagprijs van die woning was 275. Dus dat had wel gekunt. Alleen zijn er mensen die er 40.000 overheen boden...
Maar dat is bij de meeste woningen nu. Ik zou toch 30.000 onder max gaan kijken, dan maak je een kans. Die van jullie gaat met overwaarde weg, maar de andere huizen ook. Dus overbieden is bijna standaard. Dus als je blijft kijken naar huizen van 270.000 ga je geen huis vinden, de meeste huizen zullen voor minstens 290.000 weggaan.

Je eisen liggen te hoog voor de hypotheek die je wilt nemen. Je zit in een vrij lage prijscategorie (idioot maar waar) en daar zijn veel kapers op de kust. Ook mensen die 300.000 kunnen besteden kijken naar 275.000 en overbieden dan.
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
15-10-2019 21:25
Dan moet je dus kijken naar huizen tussen de 230 en 250, zodat je kan opbieden tot 275.
Volgens onze hypotheekadviseur werkt dat niet zo. Omdat huizen die voor 240 bijv. te koop staan, vaak ook voor 240 getaxeerd worden. Dus als je 260 bied dan moet je 20.000 uit eigen zak betalen.

Onze huidige woning is voor 225 getaxeerd en komt ie ook voor te koop. Dus als mensen 240 bieden dan moeten ze 15 uit eigen zak betalen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
15-10-2019 21:19
Maar goed je zou het dus nog best 1 á 2 jaar volhouden. Je hebt geen acuut probleem. Ik zou rustig blijven zoeken.
Nog wel een jaar idd. Ben het alleen echt zat hier in huis😅
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
15-10-2019 21:25
Dan moet je dus kijken naar huizen tussen de 230 en 250, zodat je kan opbieden tot 275.
Dit.
En eisen bijstellen.
Wil je dat niet, dan zul je waarschijnlijk langer moeten wachten dan je wilt.
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
15-10-2019 21:28
Maar dat is bij de meeste woningen nu. Ik zou toch 30.000 onder max gaan kijken, dan maak je een kans. Die van jullie gaat met overwaarde weg, maar de andere huizen ook. Dus overbieden is bijna standaard. Dus als je blijft kijken naar huizen van 270.000 ga je geen huis vinden, de meeste huizen zullen voor minstens 290.000 weggaan.

Je eisen liggen te hoog voor de hypotheek die je wilt nemen. Je zit in een vrij lage prijscategorie (idioot maar waar) en daar zijn veel kapers op de kust. Ook mensen die 300.000 kunnen besteden kijken naar 275.000 en overbieden dan.
Klopt idd wat je zegt.
Alleen zijn de woningen hier met 4 slaapkamers (2 kappers) meestal rond de 260-270.
Alle reacties Link kopieren
Huis pas verkopen als je iets nieuws hebt, is echt niet normaal hoor. Tot een paar jaar terug was dat zelfs ontzettend dom. Alleen in deze hysterische markt is dat een optie.

Als je je huis nu verkoopt en tijdelijk gaat huren heb je meer opties. Je weet precies hoeveel winst je hebt en kunt snel inspringen als een goede kans zich voordoet.

Ja 2x verhuizen (met een baby) is onhandig, maar verhuizen is sowieso niet handig.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
15-10-2019 21:26
Heb je bij alle makelaars in de omgeving zoekopdrachten uitstaan? Tussen zoekopdracht uitzetten en koopcontract tekenen zat bij ons maar 2 weken. Huis heeft niet eens op Funda gestaan.
Jep. Volg alle makelaars op social media en overal ingeschreven als woningzoekende.
Makelaar wil tegen een bedrag wel als aankoopmakelaar voor ons functioneren.
Vraag me alleen af of dit meerwaarde gaat hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dus moet je naar iets anders kijken en je eisen bijstellen. Het wordt waarschijnlijk geen huis waar je meteen over alles 100% tevreden bent.
Alle reacties Link kopieren
https://www.funda.nl/koop/verkocht/weer ... straat-23/

Deze wilden we ook wel..hadden alleen niet eens kans om te mogen kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven