Wanneer kocht jij je eerste huis?

19-03-2018 16:46 103 berichten
Goeienmiddag!

Niet dat ik nu binnen korte tijd van plan ben om een huis te kopen, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar :)

Hoe oud was jij toen je je eerste huis kocht? En hou oud was je partner? Waren jullie al lang samen?

En wie tips heeft met wat je wel en niet moet doen, en waar je op moet letten, zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer 25
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
19 & 21 waren we toen we ons eerste huis kochten. Met een spaarhypotheek. We waren toen 3 jaar samen. Erg jong dus maar zou het zo weer doen ;-)
Ik was 23 en mijn man 25 .We waren 2 jaar bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik 28 en man 29, we waren toen drie jaar bij elkaar.
Man, toen nog vriend, was 25, ik 23 we waren bijna 5 jaar samen. Het was geen huis, maar een project. Nu bijna 28 jaar, drie kinderen en een volgend huis verder
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 16:52
9.59% gewijzigd
lilyjo schreef:
19-03-2018 16:48
19 & 21 waren we toen we ons eerste huis kochten. Met een spaarhypotheek. We waren toen 3 jaar samen. Erg jong dus maar zou het zo weer doen ;-)
Dat innd jong! Maar ik ben zelf ook jong (ik 20, vriend 25). Wij willen misschien in 2019 voor een huis gaan kijken.

Is dat allemaal goed verlopen op zn jonge leetijd? Ook qua geld?
Alle reacties Link kopieren
20, alleen. Partner kende ik toen niet. Paar jaar later verkocht en samen gaan huren en op m’n 26e weer iets gekocht met partner (hij 30). Waren toen 3 jaar samen.
Alle reacties Link kopieren
Ik toen ik 28 was. Mijn vriend had al eerder gekocht, toen hij 21 was voor het eerst (toen waren we ook al samen, maar latten we) en toen we samen kochten was hij 27. We waren toen we samen kochten zeven jaar samen, waarvan drie jaar samenwonend in zijn eerste appartement.
roxy21 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 16:55
38.58% gewijzigd
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Ik was 24 en mijn man 31. We waren toen 3,5 jaar bij elkaar.
Wij waren 23 en 26. We waren toen allang bij elkaar en we woonde al samen in een huurhuis. Dat zou ik zo weer doen! Eerst maar is kijken hoe het is om samen te wonen en kijken hoeveel geld we per maand over hielden.
anoniem_270703 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 16:54
0.23% gewijzigd
Rosaliane schreef:
19-03-2018 16:52
20, alleen. Partner kende ik toen niet. Paar jaar later verkocht en samen gaan huren en op m’n 26e weer iets gekocht met partner (hij 30). Waren toen 3 jaar samen.

Knap dat je dat op z’n leeftijd alleen aankunt. Ik ben dezelfde leeftijd als jou toen, maar ik zie het me alleen nog niet doen haha!
Alle reacties Link kopieren
Ik was 21 in mijn eentje. Nu zijn wij 31 en 37 wanneer we samen een huis gaan kopen na ongeveer 1,5 jaar samen.
honeymoonavenue schreef:
19-03-2018 16:51
Dat innd jong! Maar ik ben zelf ook jong (ik 20, vriend 25). Wij willen misschien in 2019 voor een huis gaan kijken.

Is dat allemaal goed verlopen op zn jonge leetijd? Ook qua geld?
Ja hoor dat ging allemaal prima. Voldoende spaargeld en man een goede baan, ik zat tussen 2 banen in. Nu ben ik thuis m'n eigen bedrijfje aan het opstarten (makkelijk ivm zelf bepalen welke uren ik werk, ook ivm de kinderen) en man werkt nog steeds fulltime.

En we zijn lekker jong als de hypotheek afbetaald is, ook een fijn idee!
27 en 41.
Ruim 6 jaar samen.

Waar je op moet letten?
Dat hangt af van je bedoeling met het huis. En de beschikbare centen.

Wij kochten met het oog om hier de volgende 30 à 40 jaar te blijven wonen.
En waren dus nogal veeleisend.

Maar ik ken mensen genoeg die meer kopen om geen huur weg te smijten en iets hebben van "we verhuizen desnoods over 3 of 5 jaar nog wel een keer".
Dan kijk je dus minder nauw of het de juiste buurt is, het je droomhuis is, ...
Alle reacties Link kopieren
25 (wel een partner destijds, maar alleen gekocht)
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Ik heb nog nooit een huis gekocht en zie de kans klein in dat ik dat ooit zal doen. Alleen het idee al zo vast aan iets te zetten geeft me de kriebels.
lilyjo schreef:
19-03-2018 16:55
Ja hoor dat ging allemaal prima. Voldoende spaargeld en man een goede baan, ik zat tussen 2 banen in. Nu ben ik thuis m'n eigen bedrijfje aan het opstarten (makkelijk ivm zelf bepalen welke uren ik werk, ook ivm de kinderen) en man werkt nog steeds fulltime.

En we zijn lekker jong als de hypotheek afbetaald is, ook een fijn idee!
Gelukkig dat het goed is gegaan, spaargeld is inderdaad belangrijk op vandaag bij het kopen van een huis.
Ik was 27, mijn man 29. In 2009. We waren toen 10 jaar samen en hadden sinds ongeveer 2 jaar een min of meer vaste baan.
anoniem_63c8fc15a6c5b wijzigde dit bericht op 20-03-2018 20:08
7.36% gewijzigd
Tornacense schreef:
19-03-2018 16:56
27 en 41.
Ruim 6 jaar samen.

Waar je op moet letten?
Dat hangt af van je bedoeling met het huis. En de beschikbare centen.

Wij kochten met het oog om hier de volgende 30 à 40 jaar te blijven wonen.
En waren dus nogal veeleisend.

Maar ik ken mensen genoeg die meer kopen om geen huur weg te smijten en iets hebben van "we verhuizen desnoods over 3 of 5 jaar nog wel een keer".
Dan kijk je dus minder nauw of het de juiste buurt is, het je droomhuis is, ...
Ja dat zou ook mijn plan zijn mocht ik ook een huis kopen. Ik heb nog nooit opmezeff gewoond maar ik zou nooit willen huren, vriend trouwens ook niet. Dat vinden we jammer van het geld wat je maandelijks wegsmijt.
Alle reacties Link kopieren
34. Daarvoor wilde ik absoluut geen verplichtingen en snel kunnen verhuizen. Achteraf blijkt het allemaal wel mee te vallen: in de tussentijd ben al 3 keer verhuisd dus overal zo'n 5 a 6 jaar gewoond. Dus kopen kan net zo flexibel zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 34 en vriend 35 toen we ons eerste appartement kochten. We waren toen
1,5 jaar bij elkaar. Vriend had daarvoor al een koopwoning, voor mij was het de eerste keer dat ik iets kocht.
Op dit moment wordt ons volgende huis gebouwd, waar we echt willen settelen met onze dochter van 2,5 (volgende maand zijn we 9 jaar samen).
Alle reacties Link kopieren
35. Partner was 32/33 maar toen kenden we elkaar nog niet. Met 40 gezamenlijk huis gekocht.
Sara9876 schreef:
19-03-2018 16:59
34. Daarvoor wilde ik absoluut geen verplichtingen en snel kunnen verhuizen. Achteraf blijkt het allemaal wel mee te vallen: in de tussentijd ben al 3 keer verhuisd dus overal zo'n 5 a 6 jaar gewoond. Dus kopen kan net zo flexibel zijn.
Ja dat lijkt me ook, dat het redelijk flexiebel is toch? Mensen zeggen vaak, koop nog maar niet want dan zit je er meteen aan vast. Maarja mocht het niets worden, verkoop je het huis toch gewoon en kun je de hypotheek aflossen. Toch? Of is dit niet het geval?
Alle reacties Link kopieren
19 en 24, 10 maanden samen.

Nu 18 jaar samen en hebben inmiddels een 4e koophuis gekocht, hier hopen we heel oud te worden samen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven