Wanneer kocht jij je eerste huis?

19-03-2018 16:46 103 berichten
Goeienmiddag!

Niet dat ik nu binnen korte tijd van plan ben om een huis te kopen, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar :)

Hoe oud was jij toen je je eerste huis kocht? En hou oud was je partner? Waren jullie al lang samen?

En wie tips heeft met wat je wel en niet moet doen, en waar je op moet letten, zijn welkom!
Heksenketels schreef:
19-03-2018 17:04
19 en 24, 10 maanden samen.

Nu 18 jaar samen en hebben inmiddels een 4e koophuis gekocht, hier hopen we heel oud te worden samen.
Hoe kwamen jullie erbij om zo snel al een huis te kopen? Of woonde een van jullie al op zichzelf?
Alle reacties Link kopieren
Ik 25, vriend 30, we waren 3.5 jaar samen.
-
Alle reacties Link kopieren
Ik 31 jaar, vriend 39 jaar, 9 jaar samen en ook al 8 jaar samenwonend in een huurhuis. Het werd maar eens tijd om te kopen.
21 en in mijn eentje. Aflosvrijehypotheek en gigantisch op mijn bek gegaan door de crisis. Maar dat is verder goedgekomen ;)

Nu een huurhuis met man en kids.
Alle reacties Link kopieren
honeymoonavenue schreef:
19-03-2018 17:03
Ja dat lijkt me ook, dat het redelijk flexiebel is toch? Mensen zeggen vaak, koop nog maar niet want dan zit je er meteen aan vast. Maarja mocht het niets worden, verkoop je het huis toch gewoon en kun je de hypotheek aflossen. Toch? Of is dit niet het geval?
Ja hoor, zo dachten wij ook. Maar wij hebben dan ook wel een huis in een hele gewilde wijk in het centrum van een grote stad in de Randstad gekocht. De woningen zijn hier vaak al boven de vraagprijs verkocht voor het op Funda komt.
Wanneer je een woning in Oude Pekela koopt wordt het toch een ander verhaal.
-
honeymoonavenue schreef:
19-03-2018 16:59
Ja dat zou ook mijn plan zijn mocht ik ook een huis kopen. Ik heb nog nooit opmezeff gewoond maar ik zou nooit willen huren, vriend trouwens ook niet. Dat vinden we jammer van het geld wat je maandelijks wegsmijt.
Wij hebben geen spijt van huren.

Heeft gezorgd dat we zeker waren van elkaar.
En dat we precies wisten wat we wel en niet zochten én waar.
En onze huur was laag. En bovendien geen / nauwelijks onderhoudskosten.

Bovendien wou één van ons twee toch echt eerst een vast contract.
Hier in België krijg je bijna geen lening zonder dat ding.
Alle reacties Link kopieren
Ik 24 hij 27. We waren 2 of 3 jaar samen, en woonden ook al zo lang samen.
21, alleen gefinancierd wel met partner uitgekozen. Toen 3 jaar bij elkaar, aankoopsom 170 000 euro.

6 jaar later samen volgend huis gekocht waar we (zoals het er nu naar uitziet) tot onze dood samen blijven.
Alle reacties Link kopieren
Twee jaar geleden, samen met man, toen 36 en 34 jaar oud. Woonden eerst in een andere koopflat, die was alleen van hem. We waren 10 jaar samen toen we dit huis kochten maar woonden al lang samen hiervoor.
Phloxx schreef:
19-03-2018 17:12
Ja hoor, zo dachten wij ook. Maar wij hebben dan ook wel een huis in een hele gewilde wijk in het centrum van een grote stad in de Randstad gekocht. De woningen zijn hier vaak al boven de vraagprijs verkocht voor het op Funda komt.
Wanneer je een woning in Oude Pekela koopt wordt het toch een ander verhaal.
Ja daar heb je zeker gelijk. Maar als je een starterswoning onder de 2 ton hebt die er goed uit ziet, ben je hem zo kwijt. Tenminste hier bij mij in de buurt. Huizen die hier zo in die klasse zijn vaak binnen een paar weken al weg
Alle reacties Link kopieren
26, alleen een appartement, behoorlijk verlies op gemaakt bij verkoop, ondanks spaarhypotheek. Leefde man kennen met 27 en hij had ook een koophuis.

En ja risico met kopen is er dus wel. Als je uit elkaar gaat en geen van beide blijft er wonen is verlies maken goed mogelijk als je op de top van de markt heb gekocht (en dat weet je op moment van kopen niet).
Tornacense schreef:
19-03-2018 17:12


Bovendien wou één van ons twee toch echt eerst een vast contract.
Hier in België krijg je bijna geen lening zonder dat ding.
Ja klopt hier ik NL volgensmij ook niet. EN het geeft jezelf natuurlijk ook wat meer zekerheid. Het lijkt mij geen fijn idee als je weet dat je elke maand moet aflossen terwijl je kans hebt dat je zonder baan komt te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 24 en man was 27. Waren 6 jaar samen en woonden toen al 3 jaar samen, in een heerlijk klein, rottig huurflatje :heart:

Één tip, ga niet verhuizen en trouwen in dezelfde maand. Wat een stress was dat zeg :bonk: En we dachten het zo goed geregeld te hebben :facepalm: :rofl:
Twijfels over je relatie over?

Ontopic, ik was 27, partner 24.
Ik was 27 en man 34, ruim 2,5 jaar samenwonend toen denk ik.

We hebben gelet dat het een huis is op de groei (dus kamers voor kinderen), de staat van het huis, of het alles heeft wat we willen en of het instapklaar was.
Alle reacties Link kopieren
Een paar maanden geleden. Beiden 27 jr en 9 jaar samen. Eerste koophuis voor beiden. Woonden eerst samen in een studio, toen in een appartement, nu in een eengezinswoning. Hebben lang gewacht omdar we hèt huis wilden. Dat is na 2 jaar zoeken gelukt. Fijn ook dat we toen nog beter in ons spaargeld zaten. Ook hebben we toch de eisen iets aangepast op het laatst omdat we toen wisten dat er een kleintje zou komen.
anoniem_365027 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 17:30
41.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik was 40 mijn vriend 36, en het huisoverdracht was precies 1 dag binnen het jaar na de eerste ontmoeting.

Het voelde allemaal goed, we wisten wat we wilden. Beide voldoende spaargeld en toe aan een eigen huis. Aangezien we beide niet bij de ander in wilde trekken (1 huis kopen ander komt erbij wonen) hebben we besloten om samen het huis te kopen. In het samenlevingscontract wel opgenomen wat te doen met het huis mochten we uit elkaar gaan.

Dit is bijna 15 jaar geleden, en we zijn nog steeds heel happy met elkaar en het huis.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hij 21, ik 23, is alweer 30 jaar geleden. Direct vanuit het ouderlijk huis een bestaande woning gekocht, 10 jaar later met veel winst verkocht en nu alweer 20 jaar in een twee-onder-een-kap woning die we zelf hebben laten bouwen (ingeloot op een stukje grond).
Ik vond/vind huren zonde van het geld.
Alle reacties Link kopieren
gequote ipv gewijzigd
anoniem_365027 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 17:29
91.21% gewijzigd
Ik was 23, partner 25. Voor partner was het trouwens het tweede koophuis. Zijn ouders hadden een studentenflatje gefinancierd.
Ranma schreef:
19-03-2018 17:22
Ik was 24 en man was 27. Waren 6 jaar samen en woonden toen al 3 jaar samen, in een heerlijk klein, rottig huurflatje :heart:

Één tip, ga niet verhuizen en trouwen in dezelfde maand. Wat een stress was dat zeg :bonk: En we dachten het zo goed geregeld te hebben :facepalm: :rofl:
Dit grapje hadden wij ook, ook nog eventjes huwelijksreis tussendoor, op aanraden van mijn vader de overdracht voor de jaarwisseling te doen ivm fiscus (oud bewoner wilde namelijk voor 1 jan voor verkoper de gunstigste datum dit hebben we dus weten te blokkeren). Dat idee was goed, tot het oude pand ook nog even verkocht werd en er opeens haast was met verhuizen want die koper (oude pand was van man alleen) had ook zelfde idee omtrent fiscus. - Leuk huizenbubbel.
Ik heb mijn eerste huis alleen gekocht toen ik 24 was.
Alle reacties Link kopieren
honeymoonavenue schreef:
19-03-2018 17:15
Ja daar heb je zeker gelijk. Maar als je een starterswoning onder de 2 ton hebt die er goed uit ziet, ben je hem zo kwijt. Tenminste hier bij mij in de buurt. Huizen die hier zo in die klasse zijn vaak binnen een paar weken al weg
Maar hoe lang heb jij je daar in verdiept? Nu is het een redelijk goede tijd, maar de slechte tijden blijven niet uit en dan ben je wel tot elkaar veroordeeld.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
in 1999, was 28 ongeveer, Alleen gekocht, geen partner, woon er nog steeds. Plannen om te verhuizen en te verkopen beginnen zo langzamerhand steeds meer vorm te krijgen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Ranma schreef:
19-03-2018 17:22
Ik was 24 en man was 27. Waren 6 jaar samen en woonden toen al 3 jaar samen, in een heerlijk klein, rottig huurflatje :heart:

Één tip, ga niet verhuizen en trouwen in dezelfde maand. Wat een stress was dat zeg :bonk: En we dachten het zo goed geregeld te hebben :facepalm: :rofl:
Nog een paar slechte ideeën ...

Begin niet met een nieuwe job een week voor je gaat verhuizen!

En geef jezelf ook geen 3 weken klus- en verftijd voor je verhuist.
Terwijl je alleen de weekends hebt én je die weekends eigenlijk ook al vol hebt gestouwd met verplichte feestjes.
(Zoals je ouders die een week voor je verhuis een groot feest voor 100 man doen omdat ze 60 worden.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven