Wat is belangrijk in een keuken

15-06-2019 07:36 123 berichten
We hebben een nieuw huis gekocht en ik mag een nieuwe keuken gaan uitzoeken. Nu ben ik met onze huidige niet zo blij. Weinig werkruimte en weinig bergruimte. Dat zijn dus al twee eisen.
Maar wat is voor jullie belangrijk in een keuken? Misschien kom ik nog zaken tegen waar ik niet aan denk.
Brede lades, minstens 90 cm breed, maar 120 cm is nog fijner. En het werkblad net iets dieper dan normaal: 70 cm. Scheelt ook een wereld.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees de laatste tijd veel over de Quooker. Ik heb het zelf niet dus ik weet niet wat ik mis maar een kopje water in de magnetron is toch ook zo heet, of een beetje in de waterkoker? Wat maakt het water uit de Quooker dan zo veel meer fantastisch?
Alle reacties Link kopieren
degelijk werkblad op de juiste hoogte. Ik heb nu al lang inox en ik ben er nog altijd zeer blij mee. Goede verlichting.
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Belangrijkste is een keuken zijn hele goede messen en snijplankenk=.

voldoende stopcontacten, ook bij het fornuis, zodat je met een (staaf)mixer bij de pannen komt

voldoende licht

la, plank etc waar je makkelijk bij je potjes kruiden kunt komen

persoonlijk zou ik ervoor kiezen om met 1 knop alle stopcontacten aan/uit te zetten, zodat je geen lekstroom hebt wanneer de apparaten erin blijft zitten

goede oven en stoomoven. Magnetron optioneel, niet noodzakelijk

6 pitten, het liefste natuurlijk ga en dan met een horeca brander, maar omdat we van het gas af moeten is dit geen optie meer.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Een quooker is best te bedienen door een tiener hoor.
Ja natuurlijk kun je op veel verschillende manieren water koken. Ik vind het zelf erg handig dat je gewoon direct en de juiste hoeveelheid gekookt water hebt, voor van alles eigenlijk. En ik houd van zo min mogelijk apparaten op het aanrecht. Ik merk dat ik het gemak op vakantie bijvoorbeeld wel mis. Niet onoverkomelijk als je er geen hebt maar nu ik eraan gewend ben wil ik eigenlijk niet zonder. Goedkoop zijn ze alleen niet.
Alle reacties Link kopieren
Naast voldoende stopcontacten: voldoende electriciteitsgroepen in je keuken! Wij hebben er 2: een dubbele groep voor de kookplaat (met 1 stopcontact) en 1 groep voor de rest. Dus de oven en vaatwasser kunnen nooit tegelijk aan..

Brede lades: niet ondee je ‘werkoppervlak’ waar je het meest zult staan snijden. Als je samen kookt en iemand moet bij die lade, dan moet je een eind opzij.

Als er een hoekkast moet komen: zo’n uittrekbaar ding waardoor je tenminste gebruik kunt maken van die ruimte.
piepp schreef:
15-06-2019 07:41
Geen hoogglans; je blijft die vieze vingers eraf poetsen.
Dat geldt trouwens ook voor de matte deurtjes die je nu veel ziet.
Lady_Day schreef:
15-06-2019 08:33
Ik lees de laatste tijd veel over de Quooker. Ik heb het zelf niet dus ik weet niet wat ik mis maar een kopje water in de magnetron is toch ook zo heet, of een beetje in de waterkoker? Wat maakt het water uit de Quooker dan zo veel meer fantastisch?
Het is een handeling minder en in de magnetron kun je geen stalen pan zetten voor het koken.

Ik heb thuis geen Quooker (op werk hebben we ze wel in ieder keukentje), maar ik proef het dus als water in de magnetron is opgewarmd. Ik weet het, dat zou niet moeten kunnen, maar toch is het zo. Dus dan is Quooker of waterkoker wel beter dan de magnetron.

Maar goed, ik heb zelf ook totaal geen behoefte aan een quooker. Mijn water kookt altijd gewoon tegen de tijd dat ik klaar ben met andere dingen. Verder heb ik een Le Creuset ketel. Lekker ouderwets, haha!
Nitflex schreef:
15-06-2019 08:50
Dat geldt trouwens ook voor de matte deurtjes die je nu veel ziet.
Als hoogglans niet kan en mat ook niet wat blijft dan over?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
15-06-2019 08:57
Het is een handeling minder en in de magnetron kun je geen stalen pan zetten voor het koken.

Ik heb thuis geen Quooker (op werk hebben we ze wel in ieder keukentje), maar ik proef het dus als water in de magnetron is opgewarmd. Ik weet het, dat zou niet moeten kunnen, maar toch is het zo. Dus dan is Quooker of waterkoker wel beter dan de magnetron.

Maar goed, ik heb zelf ook totaal geen behoefte aan een quooker. Mijn water kookt altijd gewoon tegen de tijd dat ik klaar ben met andere dingen. Verder heb ik een Le Creuset ketel. Lekker ouderwets, haha!
Ben niet overtuigd van de Quooker -- zeker niet voor het geld. Daar zou ik liever een paar mooie pannen voor kopen.

Ik gebruik zelf een waterkoker maar in mijn volgende huis wil ik ook een ouderwetsche ketel denk ik. Ik ben dol op Le Creuset!
Ik had ooit deze ketel. Prachtig mooi maar het duurde eeuwen voor het water kookte. Geen idee waarom. Stond wel erg mooi op het gasstel.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
De oven en magnetron blazen lucht wanneer deze in functie zijn. Wanneer ik aan mn aanrecht sta en achter me staat de oven aan heb ik constant tocht in mn nek.
Oven en magnetron dus zo plaatsen dat je hier geen last van hebt.
I don't care, i love it!!
lisbeth schreef:
15-06-2019 09:04
Als hoogglans niet kan en mat ook niet wat blijft dan over?
Ouderwets keukenkastjemateriaal, ik weet niet hoe ik het uit moet leggen. Met een matte keuken bedoel ik echt mat, zoals dit: https://nl.pinterest.com/pin/283515739021355998/

Gewoon niet zo druk maken om vingers. Zeker als je geen kinderen hebt valt dat reuze mee.
Nitflex schreef:
15-06-2019 09:12
Ouderwets keukenkastjemateriaal, ik weet niet hoe ik het uit moet leggen. Met een matte keuken bedoel ik echt mat, zoals dit: https://nl.pinterest.com/pin/283515739021355998/

Gewoon niet zo druk maken om vingers. Zeker als je geen kinderen hebt valt dat reuze mee.
Ik vind dat matgrijs prachtig. Die soort eenvoudige paneeldeurtjes bovenaan in de link. En dan een wit conposiet blad.
Ben alleen bang dat ik over een paar jaar schiet op mijn keuken omdat die uit de mode is
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is belangrijk dat de keuken zich in een aparte ruimte bevindt en niet in een hoekje van de woonkamer. Je wilt je badkamer (neem ik aan) ook niet in een hoekje van je slaapkamer hebben. Ik kan van die keukenblokken die ergens in de woonkamer geplaatst worden, ook geen "keuken" noemen. Een keuken is voor mij een aparte ruimte.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Er zat al een quooker in de keuken toen we hier kwamen wonen. Dacht altijd jeetje wat overbodig. Maar gebruik hem echt heel vaak! Voor thee, koffie (we hebben zo'n doorduw ding) couscous, koken, schalen in de week, name it. Ben er erg blij mee, nooit gedacht.
We willen trouwens een lichte eiken vloer over de hele onderverdieping en het huis is wit een heeft ook aan de achterkant schattige panelen. Ik wil dus geen strakke moderne keuken maar wat ‘landelijker’
Alle reacties Link kopieren
Waarom zouden een puber en een quooker niet samen gaan?
pejeka schreef:
15-06-2019 09:19
Voor mij is belangrijk dat de keuken zich in een aparte ruimte bevindt en niet in een hoekje van de woonkamer. Je wilt je badkamer (neem ik aan) ook niet in een hoekje van je slaapkamer hebben. Ik kan van die keukenblokken die ergens in de woonkamer geplaatst worden, ook geen "keuken" noemen. Een keuken is voor mij een aparte ruimte.
Dat wil ik dus net andersom, ik heb nu een aparte keuken en ik vind het tien keer niks. Geen ruimte om met meer dan twee personen rond te lopen dus diegene die kookt of bezig is is continu alleen. Nee ik wil nu echt een open keuken
sparoodislekker schreef:
15-06-2019 09:26
Waarom zouden een puber en een quooker niet samen gaan?
Wie zegt dat dan?
Ik gebruik mijn quooker om de haverklap. Veel thee. Maar ook voor havermout, noedels, kookwater voor pasta. Het scheelt me veel tijd. Ik heb geen magnetron.

Ik heb zo’n afzuiggat in mijn inductieplaat. Ik haat afzuigkappen en het schoonmaken daarvan.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor soort puber heb je dat je denkt dat hij/zij geen quooker kan bedienen? Als je nou een tweejarige klimpeuter hebt, kan ik het me nog voorstellen, al hebben ze best wel maatregelen getroffen om verbranden te voorkomen. Het grootste voordeel van de quooker vind ik naast de snelle thee en kortere kooktijd van groente-rijst-aardappelen en thee/koffie, dat het als een warm water boiler aangesloten kan worden. Waardoor het water uit je gewone kraan supersnel warm is. En dat bespaart water en is lekker snel. Zeker als je cv-ketel bv op zolder staat.

Verder; goede afzuiging. En laat kritisch kijken naar je plattegrond. Wij dachten een hoekkeuken, de keukenman dacht muurtje doorbreken, gebruik maken bijkeuken en muurtje verlengen. Hij had gelijk- wij hebben nu een kookeiland met achterwand.
En as je toch naar de plattegrond kijkt; houdt water en koken bij elkaar. Dus dat je niet met je pan die je af wil gieten heel je keuken door moet (over het hoofd van een passerende hond of chillende puber) maar een slechts een klein stukje boven een aanrecht.
Ga je alleen of met het hele gezin naar het nieuwe huis? Dan zou ik hun wensen ook aanhoren. Zelf zou ik kiezen voor een vaatwasser op hoogte. Hoef je niet te bukken bij het in- en uitladen. Voor de rest voor gladde hoogglans kastjes gaan.

Veel plezier met uitzoeken.!
Wij hebben vind ik een heel fijne keuken.
Wel hoogglans, ik vond mat bewerkelijker.
Twee ovens, waarvan de bovenste combi magnetron
Een hoekkast met zo'n draaiplateau, super voor pannen.
Vier grote lades waar je veel in kunt bewaren.
En wij hebben een soort platen achter het kookgedeelte en tegen de muur bij de vuilnisbak en afwasmachine geplaatste, die heel makkelijk zijn schoon te houden. Was wel duur maar elke cent waard
In alle kleuren te verkrijgen, en in diverse afwerkingen.
Verder hadden wij een houten vloer in de oude keuken en nu keramisch hout (tegels), ook heel prettig en blijft mooi.

Wij hebben alleen niet zo goed opgelet bij de aanschaf van de afwasmachine, tip is dus om er een te kopen die praktisch is in te delen. Die wij hebben is heel vreemd wat indeling betreft, er kan bijna niks in.
Alle reacties Link kopieren
En mocht er nog zo'n loze hoek in de keuken zijn....een kastje met zo'n draaiplank is ook ideaal. De plank schuift dan het kastje uit zeg maar.
En eventueel zo'n rolluikschuifdeurtje. Hebben wij ook in de hoek bij het bovenkastje, te weinig ruimte voor een kastje met draaideur, en is echt ideaal.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
We gaan met het hele gezin. Twee pubers waarvan eentje nogal onhandig. ADHD. Slim maar een chaoot en impulsief.
De andere puber is een hobby kok in wording en die wilde met name veel meer werkruimte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven