Wat kosten gordijnen?

20-03-2011 18:28 33 berichten
Wij hebben nieuwe gordijnen nodig, gewone gordijnen, we willen geen luxaflex, rolgordijnen, vouwgordijnen of wat dan ook. Nu weet ik dat gordijnen vrij prijzig zijn, maar heb er verder weinig verstand van.



We hebben 2 ruimtes van beiden ongeveer 3m hoog en 3,5m breed. We zijn bij 1 zaak geweest tot nu toe en hebben wat mooie stoffen uitgezocht, deze waren rond de ¤30,- p/m (eentje ¤32, eentje in de aanbieding voor ¤22) inclusief maakkosten. Dit lijkt mij niet zo duur (al kan het natuurlijk wel goedkoper, maar we hoeven niet per se iets goedkoops, ik wil alleen weten wat redelijk is), maar de hoeveelheid stof die we nodig hebben maakt dat we uitkomen op zo'n ¤1000,- (dit is inclusief maken en voering) Toch een smak geld, maar is dit een beetje een normaal bedrag voor deze afmetingen?



De man van de winkel had het over 19,2m stof (voor 1 kamer), maar ik heb helemaal niet gevraagd hoe hij hierbij komt. Ook had hij het over 6 banen. Weet iemand of deze berekening een beetje logisch klinkt? In al mijn onwetenheid niet eens aan gedacht te vragen wat hij hiermee bedoelde en klakkeloos aangenomen
Alle reacties Link kopieren
Onze gordijnen waren ook 1000 euro per raam (ong. zelfde afmetingen). Incl. voering en maakkosten.
Alle reacties Link kopieren
http://raambekleding.hema.nl/Products.a ... p=2&type=1



Kijk hier even. Kan je ook de afmetingen in voeren
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij een prijsvechter een heel groot raam laten bekleden voor nog geen 200 euro, incl. maken.... (zelf meten).

Het ligt er dus aan of je naar de plaatselijke stoffeerder gaat, of even gaat shoppen.
Pilous, waar kan ik de afmetingen invoeren? Zie het niet zo snel...



Bedankt ook voor de andere reacties



(Die ¤1000,- was trouwens voor beide ramen)
Alle reacties Link kopieren
http://www.woongilde.nl/pagina6.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Gordijn van keuze aanklikken, en dan onderin
Pfff, 1000 euro! Ik krijg acuut buikpijn...



Bij Ikea heb je ook een "dure" kwaliteit, iets van ¤ 50 per twee gordijnen.
achnein, ¤ 50 voor het hele raam van 3 meter hoog en 3,5 meter breed? Inclusief stof, voering en maken? Zelfs de Hema doet het niet zo goedkoop met een goedkope stof.
Overigens hoeft het van ons niet goedkoop, ik heb alleen geen idee wat een beetje normaal is. We hebben voor het ene raam satijn uitgezocht en voor het andere raam taft.
Alle reacties Link kopieren
Bij kwantum en ook wel andere winkels worden gordijnen vaak gratis gemaakt en betaal je alleen de stof. Dat kan een heleboel schelen.



Als je stof hebt met een groot patroon erin heb je meer stof nodig want je wil wel dat het patroon in de banen doorloopt. Voor effen gordijnen heb je minder stof nodig. Het maakt ook nog uit of je enkele plooi of dubbele ploo die geloof ik ook wel vlinderplooi genoemd wordt laat maken. Voor dubbele plooien is meer stof nodig maar wordt het wel mooier.



Of het een normaal bedrag is weet ik niet wij hebben luxaflex.
quote:indigoblue schreef op 20 maart 2011 @ 18:50:

achnein, ¤ 50 voor het hele raam van 3 meter hoog en 3,5 meter breed? Inclusief stof, voering en maken? Zelfs de Hema doet het niet zo goedkoop met een goedkope stof.Nee, ik snap je verwarring, want ik typte 50 euro per twee gordijnen. Maar met twee gordijnen bedoelde ik de "Ikea-standaard": twee gordijnen in een verpakking, samen 3 meter breed. Moet je nog wel zelf een zoompje in leggen, maar ze zijn geloof ik ook iets van 3 meter hoog, zodat je altijd genoeg hebt.
Alle reacties Link kopieren
Als je betaalbare gordijnen wil, zou ik eens bij Kwantum gaan kijken. Ruime keus en eens in de zoveel tijd een actie dat ze gratis op maat worden gemaakt.

Ik heb onze gordijnen door mijn moeder laten maken, volgens bij de raambreedte x 2 of zelfs 3 door de plooi.
Ik heb de gordijnen (woonkamer, slaapkamer, deur en één slaapkamer van muur tot muur en van plafond tot grond) bij de Kwantum besteld. Daar waren we nog geen 700 euro voor kwijt. En daar hebben ze hele mooie stoffen. Ik ben er nog steeds erg blij mee.

Je moet daar wel zelf meten.



Ik heb het ook een keer bij een stoffenzaak besteld (woonkamer voor en achter, 3 slaapkamers en voor die drie slaapkamers ook vitrage) en dat was in 2006 2000 euro. Daar zat ook de rail bij. En het wordt opgehangen voor je.
Alle reacties Link kopieren
1000 euro is wel gemiddeld hoor.
Ik heb kant en klare gordijnen gekocht bij Karwei of Kwantum(?) Dat in combinatie met een houten jaloezie van de Ikea. Nu had ik geluk dat de maat precies goed was en ik de kleur ook echt mooi vond. Voor één klein raam en twee ramen was ik 120 euro kwijt. Het zijn wel slaapkamers en daar komt niet iedereen. De gordijnen zijn tot op de grond.

Voor de woonkamer kan ik hetzelfde helaas niet doen, omdat die ramen niet standaard zijn.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week bij de Kwantum gordijnen besteld voor 2 ramen. De afmetingen zijn wel wat kleiner dan bij TO, maar in totaal zijn we 330,- kwijt. De stof kost 30,- per meter.

Bij de Kwantum berekenen ze bij de wat duurdere stoffen geen maakkosten dus wellicht de moeite waard om daar eens te gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij Leen Bakker gordijnen laten maken. Afwerking was met ringen.

Was iets van 650 euro kwijt voor een raam van 2.80 hoog bij 5.50 breed (heb wel 2x de breedte genomen)

En een raam van 1.60 hoog en 3.50 breed (ook 2x de breedte genomen).
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ik heb bij Kwantum gordijnen laten maken. Is prima gedaan. Heb voor onze tuindeuren gordijnen laten maken en een vouwgordijn voor in de keuken. Voor de tuindeuren was ik iets van 200 kwijt ofzo. Ze zijn ongeveer 2,55m hoog en 3 meter breed ofzo. Heb er geen plooien in, want ik heb ringen erin laten zetten ivm gordijnroede. Heb toen wel de duurdere stof genomen (20 euro p/m), want dat scheelde maar heel weinig. Dat omdat de duurdere veel breder was. Ik heb dus ook geen stroken die aan elkaar genaaid zijn. Het hele gordijn is uit 1 stuk. Verder hadden we een klein probleem met het vouwgordijn. Hadden de maat doorgegeven, maar ze hadden daar per ongeluk de laatste 2 cijfers omgedraaid. Gevolg, 10 cm te smal. Wij moesten zelf ook de bestelling controleren en hebben ook voor die verkeerde breedte getekend. Het is toen niemand opgevallen. Hun niet, maar ons ook niet. Toen we ermee terug gingen was het geen enkel probleem. Werd een nieuwe gemaakt en we moesten alleen de extra stof afrekenen. Heel netjes behandeld bij kwantum!
Alle reacties Link kopieren
Gordijnen kosten duur Ik had vier gordijnen nodig van 3x3 en zou op een astronomisch bedrag uitkomen. Heb dus kant-en-klaar gordijnen gekocht bij de bouwmarkt, velours. Ze waren 80 euro per gordijn; dat vond ik nog overkomenlijk.
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal eens kijken of er hier in de buurt een Kwantum is. Ik ben eens bij de Hema geweest, maar vond de kwaliteit van de stof erg tegenvallen daar. Ergens heb ik toch wat meer vertrouwen in een "speciaalzaak" maar dat is misschien vooral gevoel dat spreekt...
Leuk dat je voor een speciaalzaak kiest, Indigoblue. Ik heb zo'n winkel, en zou je heel graag mooie gordijnen verkopen.



Ik zal je uitleggen hoe je berekend hoeveel stof je nodig hebt.

Gordijnstof zit vaak op rollen van 140 cm. breed. Dat is natuurlijk te smal voor je raam. Daarom worden er verschillende banen aan elkaar genaaid. Als het goed geconfectioneerd wordt, dan zie je dit nagenoeg niet. De banen van 140 cm. breed worden teruggeplooid tot 70 cm, ongeveer. Dat betekend dat je voor een breedte van 350 cm, (350/70) 5 banen nodig hebt. of 6, dan hangt het mooier. Die banen moeten 330 cm hoog worden. 300 cm. voor je ruimte en dan nog 30 cm. voor onderzoom en plooiband bovenin. Per raam heb je dan dus 5 (of 6) x 3,30 nodig. Dat is dus 19,8m. per raam. Maar je hebt 2 ramen en een stofprijs van rond de 30 euro, ben je dan ¤ 1188,- nodig. En dan komt die meneer het ook nog voor je inmeten en ophangen. Het wordt vast prachtig!



Ik denk trouwens niet dat het je gevoel is dat je gordijnen van Hema of Kwantum minder mooi vindt. Alle waar is naar zijn geld. Goedkopere stoffen worden vaak niet voorgekrompen in de weverij, waardoor je bij de eerste keer wassen heel veel krimp hebt, of ze zijn in Turkije geweven, waar de arbeidsvoorwaarden anders zijn dan hier, of ik weet niet hoe veel andere reden. Waarmee ik niet wil zeggen dat alle stoffen van Hema, Kwantum of Ikea rommel is hoor!



Oh, en AJ: Gordijnen kosten duur?
Katharina, superbedankt voor je zeer heldere uitleg. Net wat ik nodig heb



De meneer van de winkel kwam op 19,2m dus nu snap ik het (en vertrouw ik het wat beter ) Hij had het ook over 6 banen.



Hij komt het trouwens niet inmeten of ophangen geloof ik.
Ik heb gordijnen laten maken bij de Hema, een kant was 2.60 hoog en 3.60 breed en een kant was 2.60 hoog en 3.30 breed en ik was in totaal 320 euro kwijt. Mooie effen, dikke gordijnen.

Hier was wel een aktie op van toepassing, er werden namelijk geen maakkosten berekend. Dat scheelde 100 euro. Anders was het dus 420 in totaal geweest.
Oh en ik heb mijn gordijnen dubbel laten plooien, dat vind ik persoonlijker mooier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven