Wat voor hypotheek heb jij, en waarom?

27-01-2008 18:51 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
MMP begint:



210.000

2/3 spaarhypotheek

1/3 aflossingsvrij



Wij willen wel dat we de lening min of meer afbetalen, gaan ervan uit dat over 30 jaar de restschuld niets meer voorstelt en hebben daardoor nu "iets" lagere maandlasten.
Alle reacties Link kopieren
Bankspaarhypotheek en 1/3 aflossingsvrij.

Rente 10 jaar vast op 4,45%.



Lang over nagedacht, maar bevalt prima.

Beleggen en geheel aflossingsvrij past gewoon niet bij mijn karakter.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 1/5 e deel aflosvrij en 4/5e spaarhypotheek; reden zekerheid en ook dat de ander kan blijven wonen als er iets met 1 vd 2 gebeurd Gr.
Alle reacties Link kopieren
Hoe systemen zo anders kunnen zijn!

Ik heb (als Belgische) nog nooit gehoord van een aflossingsvrije hypotheek.

In België zijn bij mijn weten enkel spaarhypotheken mogelijk, zij het ook in verschillende variaties.
Alle reacties Link kopieren
Ik blaas nieuw leven in dit topic. Ik wil over een tijdje een huis gaan kopen. Ik ben aan het oriënteren en twijfel tussen een lineair hypotheek en annuïteitenhypotheek. Een andere optie zou kunnen zijn dat ik een annuïteitenhypotheek neem maar aflos aflos ik een lineaire hypotheek heb. Iemand ervaring en wijsheid ?



Misschien ook leuk om te vertellen welke hypotheekvorm jij hebt en waarom jij daarvoor hebt gekozen.
Alle reacties Link kopieren
2/3 beleggingshypotheek, 1/3 aflossingsvrij



Edit: o, oud topic.
Alle reacties Link kopieren
2/3 bankspaar, 1/3 aflossingsvrij, welke wij in de tussentijd weer verlaagd hebben om zoveel mogelijk na 30 jaar afgelost te hebben. Deze hypotheek omdat wij ons hierbij het prettigst vonden, en ook inzichtelijk hebben wat het allemaal kost. Wij proberen elk jaar een deel van de aflossingvrije hypotheek bij de spaarhypotheek te zetten. Met de nieuwe regels kan dat volgens mij nu niet meer omdat de bankspaarhypotheken niet meer bestaan.
Wij hebben 2/3 annuiteit en 1/3 aflossingsvrij. Vlak voor de jaarwisseling 2013 getekend, waardoor we nog aflossingsvrij hebben kunnen doen. Bankspaar was niet meer aantrekkelijk, door de gewijzigde regels m.b.t. de hypotheekrenteaftrek.



Annuiteit vonden wij prettiger, omdat we, vergeleken met een liniaire hyptoheek de eerste jaren (netto) goedkoper uit waren. We hebben ons kostenplaatje en inkomsten naast elkaar gelegd, wat ons toekomstperspectief was en van daaruit besloten dat we liever nu wat goedkopere nettowoonlasten hebben, die zich in de loop van de jaren wat meer opbouwen, dan beginnen met duurdere netto woonlasten, die zich afbouwen.



Het is maar net waar de voorkeur naartoe gaat.
Alle reacties Link kopieren
100% annuitair. Omdat dat de enige optie was waarbij je in de eerste jaren geen loodzware lasten hebt. In 2013 een huis gekocht dus keuze was lineair of annuitair.
quote:654567898 schreef op 28 januari 2008 @ 01:35:

Volgens mij is er niemand die z'n huis nog aflostVolgens mij wel juist.
Alle reacties Link kopieren
Anno 2014 wel hoor ;)

Is de enige manier om nog hra te kunnen ontvangen. Op hypotheken die na 2013 zijn afgesloten.



maargoed. De reactie was uit 2008, dus is niet echt relevant meer
Spaarhypotheek met een dure levensverzekering waarbij het huis helemaal vrij is wanneer een van ons iets overkomt. Je betaalt dan ook veel maar zit wel safe. Rente staat vast voor de rest vd looptijd. Als ik 52 ben is het huis afbetaald.
En? Anno 2016 nu.....hoe staan we er nú voor?
Alle reacties Link kopieren
Het huis gekocht in 2007, 100.000 aflossingsvrij, 100.000 familiehypotheek en 30.000 eigen geld (overwaarde vorige woning)

Anno 2016, 60.000 aflossingsvrij en 85.000 familiehypotheek.
quote:Yggdrasil- schreef op 05 oktober 2016 @ 07:25:

En? Anno 2016 nu.....hoe staan we er nú voor?Ik had een aflossingsvrije hypotheek (dat schreef ik onder een vorige nick ook al in het begin van dit topic) die nu volledig afgelost is.
Ik heb bankspaar en deel aflossingsvrij. 25 jaar looptijd
Alle reacties Link kopieren
Annuitair, want gekocht in 2013. De andere optie was lineair, maar dan betaal je je in het begin juist blauw (en nu aan het eind). In ons geval hebben wij ingeschat dat we er over pakweg 25 jaar warmer bijzitten dan nu (financieel), omdat we nu jonge kinderen hebben met kdv en bso. Bovendien gingen wij ervan uit dat onze salarissen nog zullen stijgen (wat sinds 2013 inderdaad ook al gebeurd is).



Ben soms wel jaloers op vrienden die net wat eerder gekocht hebben en dus nog vollop in de spaar- en aflossingsvrije hypotheken zitten. Wij betalen toch ruim 1000,- (ná teruggave) voor ons envoudige rijtjeshuis.
Wij ook annuitair, maar we waren bijna voor lineair gegaan. We hebben nu 2x 10% extra afgelost, dus we zullen de volledige looptijd niet volmaken.
Alle reacties Link kopieren
In 2007 gekocht met een spaarhypotheek voor 100%. Rente 20 jaar vast.

Wij hadden beide geen zin in financieel gedoe. Ja, we betalen nu wel de hoofdprijs, maar we weten wat we iedere maand moeten betalen en dat we over 30 jaar, of wanneer 1 van ons komt te overlijden, van al dat hypotheekgedoe verlost zijn.

Ondertussen hebben we bijna 1/3e achter de rug en we hoeven er als tweeverdieners met 1 kind gelukkig niets om te laten.

Verder hebben we ook geen verhuisplannen, dus we vinden het wel prima zo.
quote:florita schreef op 05 oktober 2016 @ 09:01:

Ben soms wel jaloers op vrienden die net wat eerder gekocht hebben en dus nog vollop in de spaar- en aflossingsvrije hypotheken zitten. Wij betalen toch ruim 1000,- (ná teruggave) voor ons envoudige rijtjeshuis.Ik snap dit niet zo heel goed. Dit betekent namelijk toch ook dat je veel vanzelfsprekender aflost dan je vrienden? En misschien over tien of twintig jaar klaar bent zonder dat je daar verder nog over na hoeft te denken. En daarnaast hebben jullie waarschijnlijk een lagere rente.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 05 oktober 2016 @ 15:06:

[...]





Ik snap dit niet zo heel goed. Dit betekent namelijk toch ook dat je veel vanzelfsprekender aflost dan je vrienden? En misschien over tien of twintig jaar klaar bent zonder dat je daar verder nog over na hoeft te denken. En daarnaast hebben jullie waarschijnlijk een lagere rente.Het klopt wel dat wij sowieso aflossen, maar zij lossen ook af, alleen kunnen ze zelf bepalen hoeveel ze wanneer aflossen. Dat geeft een stuk meer flexibiliteit. Vaak hebben ze trouwens een deel aflossingsvrij en een deel spaarhypotheek. Bovendien krijgen zij de gehele looptijd HRA terug over het hele hypotheekbedrag en krijgen wij steeds minder HRA terug (want alles wat je hebt afgelost krijg je geen HRA meer over). Uiteindelijk betalen wij netto dus een stuk meer over die 30 jaar (want dat is de looptijd, niet 10 of 20 jaar helaas). En de rente is misschien iets lager dan bij mensen die pakweg 5-10 jaar terug een huis kochten (wij zaten in 2013, toen was de rente een stuk hoger dan nu), maar veel daarvan zijn inmiddels doorverhuisd en hebben nu dus een veel lagere rente én mogen hun aflossingsvrije of spaarhypotheek (deels) meenemen. Niet dat ik er enorm mee zit, soms heb je pech en soms geluk, maar ik had liever 3 maanden eerder een hypotheek genomen, zodat we onder de oude regels vielen (zat er voor ons toen helaas niet in).
Hypotheekrenteaftrek is een sigaar uit eigen doos: je betaalt altijd meer dan dat je terugkrijgt. Zo snel mogelijk aflossen is over het algemeen voordeliger dan zoveel mogelijk van de hypotheekrenteaftrek profiteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 05 oktober 2016 @ 15:37:

Hypotheekrenteaftrek is een sigaar uit eigen doos: je betaalt altijd meer dan dat je terugkrijgt. Zo snel mogelijk aflossen is over het algemeen voordeliger dan zoveel mogelijk van de hypotheekrenteaftrek profiteren.



Maar doordat wij elk jaar een steeds hoger netto bedrag gaan betalen per maand is het moeilijker snel af te lossen. Bij banksparen hou je gedurende de hele looptijd hetzelfde netto hypotheekbedrag per maand, dus kan je sneller aflossen dan als je hypotheekbedrag elk jaar omhoog gaat. Aflossingsvrij is misschien anders, maar het voordeel daarvan vind ik dat je wat flexibeler bent in wanneer je wat aflost. Dus een combi aflossingsvrij met spaarhypotheek lijkt me echt wel fijner dan wat wij hebben.



Overigens begrijp ik goed waarom de regels aangepast zijn hoor. Maar het was wel voordeliger dan nu (mits je ervoor zorgde dat je niet een geheel aflossingsvrije hypotheek waarbij je nooit aflost en de waarde van je huis enorm is gedaald, echter dat eerste heb je wel zelf in de hand)
Alle reacties Link kopieren
quote:florita schreef op 05 oktober 2016 @ 16:03:

[...]





Maar doordat wij elk jaar een steeds hoger netto bedrag gaan betalen per maand is het moeilijker snel af te lossen. Bij banksparen hou je gedurende de hele looptijd hetzelfde netto hypotheekbedrag per maand, dus kan je sneller aflossen dan als je hypotheekbedrag elk jaar omhoog gaat. Aflossingsvrij is misschien anders, maar het voordeel daarvan vind ik dat je wat flexibeler bent in wanneer je wat aflost. Dus een combi aflossingsvrij met spaarhypotheek lijkt me echt wel fijner dan wat wij hebben.



Overigens begrijp ik goed waarom de regels aangepast zijn hoor. Maar het was wel voordeliger dan nu (mits je ervoor zorgde dat je niet een geheel aflossingsvrije hypotheek waarbij je nooit aflost en de waarde van je huis enorm is gedaald, echter dat eerste heb je wel zelf in de hand)



Als je graag extra wil aflossen, kun je tegenwoordig beter kiezen voor een lineaire hypotheek. Dan worden de maandlasten juist iedere maand lager. Het gedeelte dat je dan minder hoeft te betalen, kun je dan gebruiken om extra af te lossen. Je betaalt ook minder rente, omdat je per maand een hoger bedrag aflost dan bij annuïteitenhypotheek.



De hogere lasten moet je natuurlijk wel kunnen betalen.
Alle reacties Link kopieren
Annuiteiten hypotheek á 220.000 euro op een huis met koopprijs van 240.000 in 2014. Hiervan is inmiddels nog 212.000 over door aflossing (over 30 jaar hebben we 100% afgelost). Huizenprijzen zijn hier al wat gestegen dus dat voelt goed.



Blij dat aflossingsvrij nu niet meer mag/kan.
Leuk om te zien hoe reacties veranderen gedurende de looptijd van dit topic!



Wij kochten ons huis begin 2009 voor € 282.000 met een hypotheek van €305.000 (ivm kosten koper). We hebben 2/3 spaarhypotheek met rentevaste periode van 15 jaar, en 1/3 aflossingsvrije hypotheek met rentevaste periode van 20 jaar. Verder een goede levens- en arbeidsongecshiktheidsverzekering. We sparen zelf voor de aflossing van het aflossingsvrije deel op een aparte spaarrekening; ik denk dat we binnenkort maar eens een eerste deel gaan aflossen, dat is waarschijnlijk voordeliger.



Vlak na aankoop daalden de prijzen dramatisch, met als dieptepunt een woz-waarde van €230.000 . Gelukkig absoluut geen verhuisplannen . Overigens wel van ons spaargeld voor ruim € 50.000 verbouwd, wat voor een (klein?) deel ook wel aan de waarde van het huis ten goede zal komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven