Weet iemand wat voor spin dit is?

26-01-2015 19:14 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren had ik bezoek van deze spin. Het is bijna zolang als een wattenstafje (met de poten erbij).



https://www.dropbox.com/s ... 01-25%2021.16.03.jpg?dl=0



Ik ben benieuwd of iemand het weet.



UPDATE: Ik heb een mail van Naturalis:







U hebt een foto van een spin opgestuurd naar Naturalis Contact en betrokkene heeft uw bericht naar mij doorgestuurd.

De foto toont een exemplaar van Zoropsis spinimana, waarvoor geen Nederlandse naam bestaat. Als u de naam in Google intypt krijgt u meer informatie over deze soort.





Uit uw bericht kan ik niet opmaken waar u dit exemplaar hebt gezien. Als het in Nederland was - wat ik aanneem - zou ik graag wat meer willen weten. Deze spin komt in het mediterrane gebied en Centraal-Europa voor, van Spanje tot in Rusland. Uit ons land zijn maar een paar waarnemingen bekend en uit de ons omringende landen ook. Blijkbaar rukt deze soort naar het noorden op, mogelijk ten gevolge van klimaatsverandering. Wij houden dit soort waarnemingen bij om vast te kunnen leggen hoe deze uitbreiding verloopt. Graag zou ik daarom wille horen op welke datum u de waarneming heeft gedaan en waar deze plaatsvond.

Een volgende vraag is of dit dier al bij u in de omgeving voorkomt - dus of er meer exemplaren zijn en de soort zich daar heeft gevestigd - of dat het dier is meegekomen met een transport, bijv. in bagage na een reis naar het zuiden. Is dat mogelijk? Op die manier komen soorten vaak naar ons land, als eenling, maar als er meer zijn kunnen ze zich ook gaan voortplanten. Ik hoor dus graag iets meer van de omstandigheden.





Mogelijk is de spin nog bij u in huis?





Bij voorbaat dank.









Ik heb een pakketje ongeveer twee weken geleden uit Spanje ontvangen. De kans bestaat dus dat de spin in de doos zat.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
quote:schattigheid schreef op 26 januari 2015 @ 20:53:

Hij hoort hier eigenlijk niet, is een mediterraanse spin. En hij bijt!!!

http://srs.britishspiders.org.uk/portal ... in+Britain

Als je hem naar buiten doet gaat hij dood want het is hier te koud. (daarom is ie nu waarschijnlijk naar binnen gekropen)

Hij moet naar een spinnenopvang gebracht worden. Of je moet hem in huis willen nemen. Goh, is het dan een landgenote die op bezoek is? Misschien in de doos met kerstcadeautjes naar Nederland gekomen?
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
quote:Heksie schreef op 26 januari 2015 @ 21:05:

[...]



Goh, is het dan een landgenote die op bezoek is? Misschien in de doos met kerstcadeautjes naar Nederland gekomen?

Nou heeft ie heimwee.



Er is vast wel ergens een spinnenfreak die hem wil adopteren.
Breedte lijf en lengte poten hangt ook af van mannetje of vrouwtje.



Is die van jou groter dan deze?

https://www.youtube.com/watch?v=fdWVZlcTNKY
Mennn ik vind spinnen vies en nu kriebelt het overal. Ik stop er ff mee hier. Veel plezier met je nieuwe uitheemse huisgenoot.
Alle reacties Link kopieren
Het is groter, maar het is zeker die. Bedankt. Ik zal een advertentie in de plaatselijk krant zetten. Misschien wil iemand hem adopteren. Of ik stuur hem terug naar mijn ouders
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Hier gaat hij dood buiten, dat zou wel zielig zijn. Of zet een advertentie op marktplaats onder gratis.
Alle reacties Link kopieren
Stuur maar op, ik heb nog wel een lege glazen bak.
Hij vreet o.a. hele sprinkhanen, heb je die ook?
Alle reacties Link kopieren
Erger dan een spin is een spaanse sprinkhaan http://pescando.org/wp-content/uploads/ ... tucura.jpg
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
quote:Weide schreef op 26 januari 2015 @ 21:46:

Stuur maar op, ik heb nog wel een lege glazen bak.Als de katten hem niet hebben opgegeten, mag je hem komen halen. Geen haar van mij die denkt in de beurt van die spin te komen.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Oh als je katten hebt zal die wel naar de buren gewandeld zijn.
Alle reacties Link kopieren
yup, een enge spin... grrrriezel...
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Antwoord van naturalis. Wat een goed tip was dat om Naturalis te vragen!



U hebt een foto van een spin opgestuurd naar Naturalis Contact en betrokkene heeft uw bericht naar mij doorgestuurd.

De foto toont een exemplaar van Zoropsis spinimana, waarvoor geen Nederlandse naam bestaat. Als u de naam in Google intypt krijgt u meer informatie over deze soort.





Uit uw bericht kan ik niet opmaken waar u dit exemplaar hebt gezien. Als het in Nederland was - wat ik aanneem - zou ik graag wat meer willen weten. Deze spin komt in het mediterrane gebied en Centraal-Europa voor, van Spanje tot in Rusland. Uit ons land zijn maar een paar waarnemingen bekend en uit de ons omringende landen ook. Blijkbaar rukt deze soort naar het noorden op, mogelijk ten gevolge van klimaatsverandering. Wij houden dit soort waarnemingen bij om vast te kunnen leggen hoe deze uitbreiding verloopt. Graag zou ik daarom wille horen op welke datum u de waarneming heeft gedaan en waar deze plaatsvond.

Een volgende vraag is of dit dier al bij u in de omgeving voorkomt - dus of er meer exemplaren zijn en de soort zich daar heeft gevestigd - of dat het dier is meegekomen met een transport, bijv. in bagage na een reis naar het zuiden. Is dat mogelijk? Op die manier komen soorten vaak naar ons land, als eenling, maar als er meer zijn kunnen ze zich ook gaan voortplanten. Ik hoor dus graag iets meer van de omstandigheden.





Mogelijk is de spin nog bij u in huis?



Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Wat een coole reactie!
Leuk, had ik het goed. Hij is geld waard, to! (zet 'm dan maar niet onder gratis)
Alle reacties Link kopieren
SweetDevil, ik had nooit van mijn leven gedacht dat ik zo verdrietig zou worden om een verdwenen spin. Ik heb de douche en de slaapkamer van mijn zoon ondersteboven gehaald. Maar geen spin te bekennen. Wat baal ik ervan!
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
quote:schattigheid schreef op 27 januari 2015 @ 20:42:

Leuk, had ik het goed. Hij is geld waard, to! (zet 'm dan maar niet onder gratis)Ja, slimme meid! Ik weet bij wie ik moet zijn als ik rare beesten in mijn huis vind.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Waarom, waarom klik ik dit toch weer aan!?
Doe volgende keer maar meteen naar Naturalis, Heksie. Heb gisteren nog uren de kriebels gehad van alle spinnenplaatjes. Oh nee he het begint nu weer. Ciao!
Oh! da's wel leuk, de reactie. Vind ik ook cool. Meteen minder spijt van klikken op dit topic!

Dat over "meer exemplaren" vind ik wel enigzins verontrustend....
Eigenlijk is hij best cute en fluffy



http://joycegross.com/imgs/big/2222/2222_1181.jpg
Alle reacties Link kopieren
Gadverdarrie wat een griezel, heb er al een kwartier kippenvel van. Zeg alsjeblieft dat je ver, heel ver van het noorden des lands af woont en dat deze spin nog niet zo diep "opgerukt is naar het noorden"
That's a fine looking high horse
Heb je al een naam voor je nieuwe huisgenoot?
Alle reacties Link kopieren
Niet grappig schattigheid, schrik me een bult.
Ja en?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven