Wel of geen Quooker

08-03-2021 10:55 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel het al een beetje zegt, twijfel ik over een aanschaf van een Quooker. Ik lees vooral voordelen en het gemak hierover maar ik vraag me af welke nadelen er ook aan zitten. Zijn er mensen die een Quooker hebben en zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
Ik ben een theeleut en vind een quooker ideeal! Wij hebben geen echte Quooker en die doet het prima.

Groot voordeel vind ik dat er geen waterkoker op het aanrecht staat.
Alle reacties Link kopieren
Net een nieuwe keuken met Quooker.

Ik ben er helemaal weg van!! Thee, pasta Rijst koken... super snel.

Nadelen nog niet gevonden. Ik heb wel de variant zonder bubbels - daar had mijn man slechte ervaringen mee op z’n werk.
Lijkt mij heel fijn, partner kwam wel met de kennis dat hij veel plaats in beslag neemt? (Reservoir neemt veel keukenkast in beslag, weet iemand dit)?
Quooker zat al in de keuken, toen we in ons huis kwamen.

Is het handig? Ja.
Zou ik er zelf eentje aanschaffen? Nee, dat dan weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een Quooker en het neemt inderdaad een keukenkastje onder de kraan in beslag vanwege de boiler. Bijkomend voordeel is dat het normale warme water bijna direct warm is als het uit de kraan komt. Het gewone kraanwater is snel warm en wordt ook erg heet, in een mum van tijd, als je hem tenminste op zijn warmst zet. Dat is even wennen maar ik vind dat heel fijn. Niet meer minuten lang wachten tot het water warm uit de kraan komt.
De Quooker zelf wordt meerdere keren per dag gebruikt en zou ik echt niet meer willen missen. Op het aanrecht is iets meer ruimte gekomen omdat er geen waterkoker meer hoeft te staan.
jufjoke wijzigde dit bericht op 08-03-2021 11:07
3.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Handig ding, maar natuurlijk complete onzin om 1500 euro te betalen voor een waterkoker / fluitketel / pannetje met water. Wel verdomd goede marketing.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben team wel, maar we drinken beide veel thee (en geen koffie). Wat ik ook vaak doe is het mengen van kokend en koud water om snel een sopje te creëeren om mee te dweilen bijvoorbeeld. Als de ketel ver weg is van de keuken kan ik aanraden om de grotere boiler te nemen, dan heb je ook snel gewoon warm water.

Overigens hebben we niet de Quooker maar een Grohe kokend waterkraan. Scheelde toch weer in de prijs. Dat is het grootste nadeel, wat mij betreft, de aanschafprijs.

Schoonouders hebben een Quooker. Bediening op de Quooker is fijner (de ring kan je met beide handen bedienen) de Grohe heeft een knop links dus die bedien je toch vaak met je linker hand. De Grohe spettert minder maar het duurt iets langer voordat er kokend water uit de kraan komt. De Grohe heeft een vul je pan/emmer modus waarmee je de knop kan vastzetten en even kan weglopen terwijl je pan vult met kokend water.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Ttroeteltje schreef:
08-03-2021 11:02
Lijkt mij heel fijn, partner kwam wel met de kennis dat hij veel plaats in beslag neemt? (Reservoir neemt veel keukenkast in beslag, weet iemand dit)?
Het reservoir is bij ons niet supergroot, maar het neemt wel ruimte in beslag (bij ons ongeveer vergelijkbaar met 2-3 frisdrankflessen).
Heel blij met onze Quooker en elke nieuwe keuken/nieuw huis zullen we er weer eentje laten plaatsen. Neemt een kwart keukenkastje bij ons in beslag. Geen waterkoker meer op aanrecht. Ja echt decadent, super fijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben Quooker fan! We hebben er eentje in ons huidige huis laten plaatsen en nu een nieuw huis gekocht, waar we er weer eentje laten plaatsen. Ik gebruik het voor thee, snel water aan de kook brengen (kokend water in de pan, booster functie aan op inductie plaat en meteen klaar om pasta/rijst te koken), meteen heet water om wat met de hand af te wassen, enz.

Wij hebben een Combi+ en er past nog een ingebouwd prullenbakje (met 2 bakken) in het keukenkastje (en aan de zijkant kan ik nog schoonmaakmiddelen kwijt. Dus ja, neemt wel ruimte in, maar is het voor mij waard.
ellafitzgerald wijzigde dit bericht op 08-03-2021 11:17
7.18% gewijzigd
Friezin71 schreef:
08-03-2021 11:06
Handig ding, maar natuurlijk complete onzin om 1500 euro te betalen voor een waterkoker / fluitketel / pannetje met water. Wel verdomd goede marketing.
Dat vind ik ook. Ik vind de prijs niet in relatie staan tot het gemak. Ik gebruik hem vooral voor thee zetten. Alle andere dingen met kokend water (eten opzetten met kokend water) deed ik voorheen met een waterkoker en die leverde binnen een minuut kokend water af. De tijdswinst vind ik zelf niet zo heel groot.

Nadeel vind ik dat die van ons best wel spettert. En dat onze jongste van toen 5 binnen een dag zelf de bediening had uitgevogeld (die wij zo hard probeerden geheim te houden).
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 08-03-2021 11:13
14.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
08-03-2021 11:06
Handig ding, maar natuurlijk complete onzin om 1500 euro te betalen voor een waterkoker / fluitketel / pannetje met water. Wel verdomd goede marketing.
Wij hebben er geen 1500 euro voor betaald. We hebben de kraan aangeschaft toen we een nieuwe keuken kochten, dus het ging in één moeite door. Ik vind dat het het gebruiksgemak dat het elke dag opnieuw oplevert absoluut waard is.
Alle reacties Link kopieren
De Quooker kan je ook vastzetten om een pan te vullen.

Ik vind hem echt ideaal, maar idd wel erg duur!!
Alle reacties Link kopieren
Kost het niet veel energie, ik weet niet hoe groot de inhoud is, maar zo'n ding moet toch de hele dag water op gekookt niveau houden? Vraag me dat altijd af als ik ze langs zie komen.

Wij hadden er een op werk, maar niet mijn ding. Ik ben een theeleut en ik ben zeer gehecht aan mijn waterkoker die ik op temperatuur in kan stellen, wie drinkt zijn thee nou kokend heet.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zit de ketel vrij ver weg, dus ja, de Quooker is duur in aanschaf, maar scheelt ook heel veel liters water. Wij zijn koffie- en theeleuten, dus hij heeft z'n nut hier wel. koffie maak ik in een caffetière, dus ook voor m'n bakkie leut gewoon water rechtstreeks vanuit de Quooker.
Alle reacties Link kopieren
Hier een kokend-water-kraan van Selsiuz. Goedkoper en mooiere vorm (vonden wij). Wel krijg je eerst 2 a 3 seconden water wat nog niet helemaal kookt, dat is achteraf gezien toch wel zonde. Maar verder bevalt het prima (ook veel theeleuten hier).
happiness = reality - expectations
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe keuken, dus lees nieuwsgierig mee. Ik wil absoluut wél een afvalsysteem in een kastje omdat we een open keuken hebben en ik losse bakken lelijk vind. Kan dat icm met een kokendwaterkraan? Moet die boiler per se direct onder de kraan, of kan hij ook in het kastje er direct naast?

En wat zijn de verschillen tussen quooker en andere merken?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het superfijn. De boilerfles neemt niet zoveel ruimte in, maar dat hangt natuurlijk ook af van welk type je koopt. Wij hebben hem al even, toen we hem kochten bestond het nog niet; als ik hem nu zou kopen, dan zou ik er een nemen met ook een CO2 tank en gekoeld/bruisend water.

Ik gebruik hem ook om snel kokend water in een pan te hebben. Eieren koken gaat zo ook veel sneller
Als je regelmatig thee drinkt: absoluut handig! Ook bij koken gebruik ik hem altijd om meteen kokend water te hebben. Ons werd verteld dat hij ook zuiniger is in energie dan een waterkoker. Maar dat heb ik zelf verder niet gecheckt.

Het valt me mee hoeveel ruimte hij inneemt. Wij hebben in het gootsteenkastje, naast de quooker boiler, ook nog ruimte voor wat schoonmaakmiddelen en een ingebouwde vuilnisbak.
Alle reacties Link kopieren
Het grote nadeel vind ik dat het duur is in energie gebruik. De quooker moet ervoor zorgen dat hij 24/7 warm water heeft en dat kost energie. Dan is een waterkoker goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan het in onze nieuwe keuken zéker doen. Nooit meer steeds te veel water koken in de waterkoker, nooit meer lang hoeven wachten op water met veel lawaai, het aanrecht lekker waterkokervrij. Die van ons kost trouwens 'maar' 1200 euro. Op een geheel nieuwe keuken vind ik dat meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
08-03-2021 11:13
Kost het niet veel energie, ik weet niet hoe groot de inhoud is, maar zo'n ding moet toch de hele dag water op gekookt niveau houden? Vraag me dat altijd af als ik ze langs zie komen.

Wij hadden er een op werk, maar niet mijn ding. Ik ben een theeleut en ik ben zeer gehecht aan mijn waterkoker die ik op temperatuur in kan stellen, wie drinkt zijn thee nou kokend heet.
Oei, een echte theeleut weet dat theewater wel eerst gekookt moet hebben hoor :-o .

Ik heb het destijds uitgezocht, en het kost niet veel meer energie dan meermalen per dag de waterkoker gebruiken. In een waterkoker verwarm je bijna altijd veel te veel water, wat dan weer afkoelt, weer opgewarmd wordt enz. Het warm houden gebeurd onder druk, dat scheelt enorm in energie.

Ik vind de mijne fijn, voor thee, snel pasta koken etc, maar ook vooral voor het schoonmaken van lastige pannen etc. Maar het is een luxe, ik had absoluut ook zonder gekund. Ik had net mijn vorige huis heel goed verkocht toen ik de keuken ging uitzoeken. Ik mocht van mezelf een dergelijke uitspatting, maar mijn keuken was niet vervelend geweest zonder.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink alleen groene thee van losse theeblaadjes en daar moet 80 graden water overheen.
Voor mij is een Quooker dus vooral onhandig omdat er alleen kokend water uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
08-03-2021 11:22
Oei, een echte theeleut weet dat theewater wel eerst gekookt moet hebben hoor :-o .

Ik heb het destijds uitgezocht, en het kost niet veel meer energie dan meermalen per dag de waterkoker gebruiken. In een waterkoker verwarm je bijna altijd veel te veel water, wat dan weer afkoelt, weer opgewarmd wordt enz. Het warm houden gebeurd onder druk, dat scheelt enorm in energie.

Ik vind de mijne fijn, voor thee, snel pasta koken etc, maar ook vooral voor het schoonmaken van lastige pannen etc. Maar het is een luxe, ik had absoluut ook zonder gekund. Ik had net mijn vorige huis heel goed verkocht toen ik de keuken ging uitzoeken. Ik mocht van mezelf een dergelijke uitspatting, maar mijn keuken was niet vervelend geweest zonder.

Ik heb echt heel veel thee die niet warmer moet/mag dan 80 hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven