Wel of niet verhuizen.. Twijfels

28-06-2020 12:54 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij weten het even niet meer. Dus even ons verhaal doen en misschien zijn er mensen met andere inzichten, vergelijkbare situaties etc.

7 jaar geleden kochten we ons huisje. Een oud arbeidershuisje in het centrum uit 1890. Na veel verbouwen is het lange tijd ons droomhuisje.
Nu hebben we een zoon van 1,5 en ons droomhuisje is maar 50m2. We groeien er een beetje uit.

Man vindt dat het nog kan en is tevreden met de ruimte die we hebben. Hij denkt dat het zeker haalbaar is om hier te wonen tot zoon 5 jaar is.
Bij mij komen de muren (en al onze spullen) geregeld op me af. Ik krijg het huis niet meer netjes en er is bijvoorbeeld geen ruimte voor een eettafel of een normale speelhoek voor zoon.
Vorige week hebben we een huis bezichtigd in een veel nieuwere buitenwijk.
Dit huis is erg mooi met een prachtige tuin en veel ruimte. We hebben een bod uitgebracht en moeten voor maandag een eindbod doen.

Nu slaat de twijfel toe. We gaan uit ons leuke oude buurtje weg en komen terecht in een nieuwbouwwijk.
We kunnen niet meer zomaar even de stad inlopen.

Wanneer we een huis in onze huidige buurt willen kopen dat groter is, zal dit een enorme hypotheek betekenen. Dan kunnen we het of niet krijgen of zitten we aan onze max op 2 salarissen.

We kunnen natuurlijk ook wachten en sparen. Maar het bezichtigd huis was echt erg mooi maar heeft niet de charme van een oud huis.

Tuurlijk kunnen jullie geen keuze maken. Maar wat zouden jullie doen😅?
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
30-06-2020 12:32
Waar slaat dat nou weer op? Ik heb nergens gezegd dat ik trendsetter ben. Ik hou niet van nieuwe huizen.
Ik ook niet. Maar goed dat smaken verschillen toch?
er zijn ook mensen die in Tiny Houses wonen he? Ook met kinderen.
50 m2 is erg klein. Maar locatie is zooooo belangrijk. En kind heeft een eigen kamertje...dus ook een eigen plekje.
Ik zou uitbouwen in de nok. En een deel buitenruimte opofferen voor nog een kleine uitbouw.
Lekker blijven zitten. Als dit je droomhuis en droombuurt is. Straks krijg je spijt. Kind gaat ook een keer het huis uit.
waterlelieke schreef:
01-07-2020 11:25
Straks krijg je spijt. Kind gaat ook een keer het huis uit.
.
Dit kun je ook omdraaien: als ze nu verhuizen heeft kind het langste lol van de ruimte en zelf buiten kunnen spelen.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat jullie bod het niet heeft gehaald, naar aan de andere kant hebben jullie meer tijd om tot een afweging te komen.

Logisch dat jullie woonwensen veranderen in de loop der jaren.

Kind is nu nog jong, maar:
Over een aantal jaren lopen vriendjes in en uit, willen blijven eten.
Kind wil een huisdier en/of jullie denken aan gezinsuitbreiding.
Kind komt in een nieuwe lockdown terecht en jullie woonkamer wordt een homeschool.
Kind gaat puberen, ligt met vrienden onderuit op de bank en zeurt dat hij niet op zijn kamer kan chillen.
Kind krijgt vriendin en wil privacy.
Kind gaat studeren.
Kind wil uit huis maar kan niet wegens gebrek aan (betaalbare) woonruimte.

Het kan allemaal op 50m2 maar als je de mogelijkheid hebt om groter te gaan wonen, lijkt het mij een goede move.

Bovendien zijn de verkoopprijzen nu gunstig (aankoopprijzen niet).
Houd er ook rekening mee dat jullie woning (mocht dit nog niet het geval zijn)op termijn zal moeten verduurzamen op gebied van isolatie, gasloos etc.
Dat is in nieuwbouw doorgaans makkelijker te realiseren.

Succes met jullie besluit!
De toekomst is niet meer wat het was
waterlelieke schreef:
01-07-2020 11:25
er zijn ook mensen die in Tiny Houses wonen he? Ook met kinderen.
50 m2 is erg klein. Maar locatie is zooooo belangrijk. En kind heeft een eigen kamertje...dus ook een eigen plekje.
Ik zou uitbouwen in de nok. En een deel buitenruimte opofferen voor nog een kleine uitbouw.
Lekker blijven zitten. Als dit je droomhuis en droombuurt is. Straks krijg je spijt. Kind gaat ook een keer het huis uit.
Je doet net alsof ze naar een vreeeeeeeselijke buurt had gemoeten O_o
Dat dit een heel fijne buurt is, betekent niet dat je in andere buurten niet ook fijn kan wonen, hè.
waterlelieke schreef:
01-07-2020 11:25
Kind gaat ook een keer het huis uit.
Zeker. Maar kind is 1,5 dus dat duurt nog even
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
29-06-2020 10:46
Vind je dat zo ruim? Ik woon zelf in een woning met die afmetingen en heb helemaal niet het gevoel dat het zo enorm is. Ja, als ik op funda woningen bekijk dan zie ik dat natuurlijk, maar het voelt eerder gemiddeld dan enorm ruim. Komt ook omdat onze jongste momenteel wat aan het zeuren is, kamer is te klein, bed is te klein. Dat ik de laatste tijd geregeld denk: ik wil meer ruimte!
nee, ik vind dat niet ruim. ik woon zelf op 280 m2. maar ik weet vanuit mijn werk dat een gemiddelde eengezinswoning tussen de 100 en 120 m2 is. 135 m2 wordt wel gezien als een “ruim” huis.
Don't cry, buy a bag and move on.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven